لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سایه روی گرافی ریه نشان دهنده چیست؟

سایه روی ریه نشان دهنده چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سایه روی گرافی ریه توصیفی از ظاهر غیر طبیعی ریه است که در عکس قفسه سینه مشاهده می شود. این یافته در واقع یک تشخیص در نظر گرفته نمی شود، بلکه یک علامت است که می تواند ناشی از چندین بیماری ریوی باشد. سایه روی گرافی ریه می تواند نشانه یک وضعیت جدی باشد. یا حتی امکان دارد هیچ تاثیری بر سلامت شما نداشته باشد. اما به هر حال باید سایه روی گرافی ریه را یک گام اولیه برای تشخیص وضعیت خود بدانید. در برخی شرایط آزمایشات بیشتری برای تشکیل یک تشخیص قطعی مورد نیاز است. این مقاله از پزشکت به بررسی دلایل احتمالی متعددی می‌پردازد که چرا ممکن است سایه روی گرافی ریه ظاهر شود. همچنین آزمایش های تصویربرداری را که ممکن است برای تشخیص استفاده شوند، تشریح می کند.

علل احتمالی سایه روی گرافی ریه

مطالعات تصویربرداری تشخیصی، که شامل اشعه ایکس، توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن، تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) و سونوگرافی است، تصاویری در سایه های سفید، سیاه و خاکستری هستند. الگوهای روی تصاویر می تواند موارد زیر را نشان دهد:

  1. ساختارهای پر از هوا، مانند ریه ها، سیاه به نظر می رسند.
  2. یا ساختارهای متراکم یا جامد مانند استخوان، قلب و عروق خونی اصلی سفید به نظر می رسند.
  3. ساختارهای همپوشانی یا موادی که نسبتاً جامد هستند، معمولاً در سایه های خاکستری ظاهر می شوند.

به طور معمول، ساختارهای دیده شده در این مطالعات رادیولوژی با هم همپوشانی دارند. در حالی که برخی از ناهنجاری ها ممکن است ساختارهای مشخصی مانند توده، ندول یا تومور باشند. ظاهر آنها ممکن است همیشه به خوبی مشخص نباشد. به این ترتیب، احتمال دارد به آنها ضایعات، لکه ها یا سایه ها گفته شود.

اگر رادیولوژیست شما گزارش دهد که سایه روی گرافی ریه شما وجود دارد، پزشک شروع به بررسی علل احتمالی بر اساس علائم و سایر مشکلات شما می کند. سرنخ های مفید شامل سابقه پزشکی، سابقه خانوادگی، آزمایشات آزمایشگاهی و عواملی مانند سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض سموم شغلی است.

از جمله دلایل احتمالی سایه ریه شما، عبارتند از:

ساختارهای همپوشانی، مانند اندام ها و رگ های خونی، می توانند روی تصویر به گونه ای نشان داده شوند که ظاهر یک سایه را ایجاد کنند.

ذات الریه

سایه روی ریه نشان دهنده چیست؟ || پزشکت

ذات الریه عفونت کیسه های هوایی ریه ها است که اغلب در اشعه ایکس ظاهری لکه دار یا مات ایجاد می کند. پنومونی یک عفونت ریه است که می تواند از خفیف تا تهدید کننده زندگی متغیر باشد. معمولاً در اثر عفونت های باکتریایی یا ویروسی ایجاد می شود، اما گاهی اوقات می تواند به دلیل عفونت های قارچی یا تنفس (استنشاق) یک ماده به ریه ها باشد. ذات الریه منجر به التهاب راه هوایی می شود و آلوئول ها (کیسه های هوایی) ممکن است پر از مایع شوند. برخی موارد باعث ایجاد مشکل در یک لوب (بخش) یک ریه می شود، در حالی که موارد جدی می تواند هر پنج لوب را تحت تاثیر قرار دهد.

شکستگی

هنگامی که شکستگی هایی مانند شکستگی دنده ها بهبود می یابند، یک پینه (استخوان اضافی روی سطح) می تواند در محل شکستگی ایجاد شود. ممکن است پزشک اسم آن را “کالوس” بنویسد که این نیز صحیح است. در هر صورت، ظاهر گاهی اوقات می تواند شبیه یک سایه روی اشعه ایکس باشد.

فتق

فتق هیاتال (زمانی که معده به داخل حفره قفسه سینه فشار می آورد) می تواند به عنوان یک ناهنجاری با تعریف ضعیف در عکسبرداری با اشعه ایکس قفسه سینه ظاهر شود.

پلورال افیوژن

به طور کلی پلورال افیوژن مایعی در لایه بین ریه ها و دیواره قفسه سینه است و می تواند باعث ایجاد ظاهری کدر در اشعه ایکس شود. پلورال افیوژن بسته به میزان تجمع مایع می تواند جدی باشد. هنگامی که مقدار کمی باشد، ممکن است فرد علائمی را تجربه نکند و افیوژن تنها زمانی مشخص می شود که یک آزمایش تصویربرداری مانند اشعه ایکس قفسه سینه یا سی تی اسکن انجام شود. در مقابل، گاهی اوقات چندین لیتر مایع در فضای پلور جمع می‌شود و باعث تنگی نفس شدید می‌شود، زیرا مایع موجود در این فضا با انبساط طبیعی ریه‌ها که برای دمیدن لازم است تداخل می‌کند.

آنوریسم آئورت

آنوریسم آئورت، نقصی است که باعث بزرگ شدن آئورت در هنگام خروج از قلب یا شروع به پایین آمدن از قفسه سینه می شود. می تواند باعث ایجاد سایه بر روی اشعه ایکس قفسه سینه شود.

سایر گزینه های احتمالی، عبارتند از:

  • سرطان ریه ممکن است به صورت یک سایه، با یا بدون ندول یا توده کاملاً مشخص ظاهر شود. تومورهای خوش خیم ممکن است به طور مشابه به صورت سایه یا نقطه ظاهر شوند.
  • سل یک عفونت باکتریایی ریه است که اغلب در مراحل اولیه بیماری هیچ ویژگی قابل تشخیصی در اشعه ایکس ندارد اما می تواند باعث ایجاد سایه شود.
  • سارکوئیدوز یک بیماری التهابی چند عضوی است که با گرانولوم (بافت دانه‌دار) در ریه‌ها که می‌تواند شبیه سایه باشد مشخص می‌شود.
  • پنوموتوراکس (ریه فرو ریخته) می تواند باعث بی نظمی در عکس اشعه ایکس در اطراف ناحیه فروپاشی شود.

آیا اشعه ایکس، سرطان ریه را تشخیص می دهد؟

سرطان ریه، اغلب با توده ریه همراه است. اما توده قابل مشاهده ممکن است در همه موارد سرطان ریه وجود نداشته باشد. در واقع، بین 12 تا 30 درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه در زمان تشخیص، اشعه ایکس طبیعی دارند. مطالعه ای در سال 2006 نشان داد که تقریباً 25 درصد از عکسبرداری با اشعه ایکس قفسه سینه بر روی بیماران مبتلا به سرطان ریه در سال قبل از تشخیص آنها منفی بوده است.

توجه به این نکته مهم است که «سیگاری‌هایی که هرگز سیگار نمی‌کشند» نیز ممکن است به سرطان ریه مبتلا شوند. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، امروزه حدود 20 درصد از افرادی که بر اثر سرطان ریه می میرند، هرگز سیگاری نیستند. محققان به بررسی این موضوع ادامه می دهند که چرا افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند به این سرطان مرگبار مبتلا می شوند.

آزمایشات تشخیصی برای سرطان ریه

سایه روی ریه نشان دهنده چیست؟ || پزشکت

اگر سایه‌ای روی اشعه ایکس شما وجود داشته باشد و پزشک شما مشکوک به سرطان باشد، ممکن است یک سری از آزمایش‌ها را برای تشخیص علت درخواست کند. از جمله گزینه ها:

  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) که از چندین اشعه ایکس برای تهیه تصاویر سه بعدی دقیق از ریه های شما استفاده می کند، زیرا کل ناحیه قفسه سینه را اسکن می کند. سی تی برای تجسم ساختارهای طبیعی در قفسه سینه، جزییات بیشتری نسبت به اشعه ایکس قفسه سینه دارد. و می تواند ناهنجاری هایی را که خیلی کوچک هستند و در عکس قفسه سینه دیده نمی شوند، تشخیص دهد.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) از امواج مغناطیسی برای ایجاد تصاویر استفاده می کند. اغلب بافت های نرم را بهتر از سی تی اسکن متمایز می کند.
  • توموگرافی گسیل پوزیترون (پت اسکن) یک آزمایش تصویربرداری است که فعالیت متابولیکی یک سلول را نشان می دهد (در اصل، چقدر انرژی مصرف می کند). آنهایی که بیش فعال هستند، مانند سلول های سرطانی، به راحتی با این ابزار شناسایی می شوند. اسکن PET همچنین می تواند به تعیین اینکه آیا سرطان ریه فراتر از ریه ها به سایر مناطق بدن گسترش یافته است یا خیر کمک می کند.
  • برونکوسکوپی روشی است که در آن یک دوربین مجهز به دوربین برای ارزیابی بصری در ریه ها قرار می گیرد. این در تشخیص تومورهای ریه که در یا نزدیک راه های هوایی اصلی (نایژه ها) ریه ها قرار دارند بسیار مفید است.
  • بیوپسی ریه، برداشتن نمونه بافتی برای ارزیابی است. ممکن است به عنوان بخشی از روش برونکوسکوپی، با وارد کردن یک سوزن در حفره قفسه سینه یا با یک برش باز انجام شود.

مزایا و محدودیت تست های تشخیصی

همه این تست ها مزایا و محدودیت هایی دارند. تست هایی مانند اشعه ایکس، سی تی و ام آر آی تست های ساختاری هستند. آنها می توانند تشخیص دهند که یک ناهنجاری وجود دارد، اما اطلاعاتی در مورد فعالیت ضایعه ارائه نمی کنند.

اسکن PET می تواند سطوح فعالیت متابولیک را ارزیابی کند. بیشتر سرطان ها فعالیت متابولیکی را افزایش می دهند، به همین دلیل است که اسکن PET در سرطان شناسی مفید است.

با این حال، اسکن PET افزایش فعالیت متابولیک مرتبط با رشد فعال سلولی را تشخیص می‌دهد که می‌تواند ناشی از التهاب یا عفونت نیز باشد. بنابراین اسکن PET برای تشخیص سرطان از سایر ضایعات کامل نیست. حتی با هر دو آزمایش تصویربرداری ساختاری و عملکردی، ممکن است برای تایید یا رد تشخیص، بیوپسی مورد نیاز باشد.

علاوه بر ارائه تشخیص واضح، نمونه بیوپسی با میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد تا اطلاعات مهمی در مورد ویژگی های مولکولی توده و سرطانی بودن آن به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی بدهد.

سخن آخر

سایه روی گرافی ریه می تواند هر چیزی باشد، از سرطان گرفته تا همپوشانی ساختارهای کاملا طبیعی. این محدوده کاملاً متفاوت است و ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما برای تعیین دقیق علت با شما همکاری می کند.

برخی از سرنخ‌ها ممکن است در تاریخچه پزشکی، سابقه خانوادگی، سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض سموم شغلی شما یافت شود. اگر ارائه دهنده شما مشکوک به سرطان باشد (یا حداقل نتواند آن را رد کند) ممکن است تعدادی آزمایش از جمله سی تی اسکن، MRI یا اسکن PET را سفارش دهد. ممکن است برای تشخیص مطمئن نیاز به بیوپسی باشد.

ممکن است برای مشخص کردن علت به آزمایشات دیگری نیاز داشته باشید. حتی اگر بیماری جدی مانند سرطان باشد، ابتلا به آن زودهنگام  (زمانی که قابل درمان است) همیشه یک مزیت بزرگ است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز