لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درد ریه و شایع ترین علل آن

درد ریه و شایع ترین علل آن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ابتدا لازم است بدانیم که اصطلاح درد ریه یک اصطلاح اشتباه است. این به این دلیل است که گیرنده های درد در ریه ها وجود ندارند. کسانی که در قفسه سینه خود دچار (حفره قفسه سینه) درد هستند فقط اطلاعات مبهمی در مورد محل دقیق درد در اختیار مغز قرار می دهند. آنچه ممکن است به نظر درد در ریه ها باشد می تواند مربوط به آسم یا سایر بیماری های ریوی باشد. اما از آنجایی که چندین ماهیچه، مفاصل و اندام در قفسه سینه در نزدیکی یکدیگر قرار دارند، ناراحتی شما می تواند در عوض نتیجه چیزی کاملا نامرتبط مانند یک مفصل ملتهب، یک عضله آسیب دیده، یا به طور جدی تر، یک قلب بیمار باشدو

این مقاله از پزشکت محرک‌های درد در ریه از جمله مشکلات ریوی، نگرانی‌های عضلانی قفسه سینه، بیماری‌های قلبی و مشکلات مری. را بررسی می کند. همچنین توضیح می‌دهد که چگونه پزشک می تواند این بیماری را تشخیص دهد و درمان شود.

چرا در ریه خود احساس درد می کنیم؟

دلایل احتمالی زیادی برای احساس درد ریه وجود دارد که برخی از آنها ممکن است برای شما تعجب آور باشد. اما مشکلات ریوی منبع شایع درد ریه هستند. این مسائل شامل آسم و COPD، عفونت ها، آمبولی ریه، پلوریت و پنوموتوراکس است. سرطان و به ویژه سرطان ریه و مزوتلیوما نیز می توانند علت آن باشند.

مسائل ریوی

مسائل مربوط به ریه محل خوبی برای شروع اطلاع از علل درد ریه است. این مسائل عبارتند از آسم، عفونت ها و سایر نگرانی ها.

آسم و COPD

هم آسم و هم بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) بیماری های تنفسی هستند که ممکن است با سفتی در قفسه سینه، به ویژه در هنگام شعله ور شدن یا حمله همراه باشند. سایر علائم حمله آسم شامل سرفه ای که در شب بدتر می شود، مشکل در تنفس و خس خس سینه (صدای سوت با صدای بلند) هستند. خس خس سینه همچنین ممکن است در افراد مبتلا به COPD همراه با تنگی نفس، سرفه مزمن و تولید خلط (مخاط) رخ دهد.

عفونت ها

عفونت های مختلف از ذات الریه و برونشیت گرفته تا آبسه ریه (حفره های پر از چرک در ریه ها) می توانند باعث درد ریه شوند. اغلب، عفونت در ریه با تب و سرفه عمیق همراه است.

آمبولی ریه

آمبولی ریه یک عامل خطرناک برای درد ریه است و زمانی رخ می دهد که یک لخته خون در پاها به نام ترومبوز ورید عمقی جدا شده و به ریه ها منتقل می شود. تشخیص درد همراه با آمبولی ریه به دلایل دیگر گاهی دشوار است. علائم دیگری که ممکن است با آمبولی ریه رخ دهد عبارتند از: سرفه، تنگی نفس، ضربان قلب سریع و حساسیت ساق پا، گرما و تورم.

پلوریت

درد ریه و شایع ترین علل آن || پزشکت

پلوریت به التهاب بافت های پوشاننده ریه ها (پلورا) اشاره دارد. درد پلوریت به طور کلی با یک نفس عمیق افزایش می یابد و به جای کسل کننده یا دردناک، تیز احساس می شود. چندین بیماری وجود دارد که باعث ایجاد پلوریت در ریه می شود، شامل بیماری های خود ایمنی، مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک ، آرتریت روماتوئید و همچنین عفونت های باکتریایی یا ویروسی ریه هستند.

پنوموتوراکس

یک پنوموتوراکس (جمع شدن ریه) ممکن است باعث درد شود. معمولاً یک درد ناگهانی و تیز در قفسه سینه همراه با مشکل در تنفس. علاوه بر این، ممکن است با کرپیتوس در قفسه سینه همراه باشد، احساسی که به نظر می‌رسد پوشش حباب‌دار زیر پوست شما ظاهر می‌شود.

پنوموتوراکس ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد. این می تواند به خودی خود (در افراد 20 ساله بدون بیماری ریوی دیده می شود) یا در نتیجه یک بیماری زمینه ای ریوی مانند COPD رخ دهد.

سرطان

سرطان هایی از جمله سرطان ریه و مزوتلیوما (سرطانی که پوشش ریه را درگیر می کند) و همچنین تومورهای غیر سرطانی ریه مانند هامارتوما ممکن است باعث درد شوند. تومورهای ریه اغلب باعث درد در همان سمت سرطان می شوند و ممکن است با علائم دیگری مانند سرفه خون ( هموپتیزی ) و کاهش وزن همراه باشند.

درد ماهیچه قفسه سینه

افرادی که درد ناشی از عضله را در ناحیه قفسه سینه خود تجربه می کنند. ممکن است احساس کنند این درد از ریه هایشان می آید.

کوستوکندریت

کوستوکندریت، سندرم درد قفسه سینه عضلانی است که اغلب شامل التهاب در مناطقی است که دنده ها به جناغ سینه (استخوان سینه) می پیوندند. در خصوص این عارضه، افراد معمولاً احساس گزش، گاز گرفتن یا درد تیز در جلوی قفسه سینه خود را گزارش می کنند.

فیبرومیالژیا

درد ریه و شایع ترین علل آن || پزشکت

فیبرومیالژیا یک سندرم حساسیت مرکزی است که علیرغم فقدان آسیب دیدگی یا التهاب عضلانی یا مفصلی باعث درد گسترده اسکلتی عضلانی می شود. برخی از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا به طور خاص به حساسیت در ناحیه دیواره قفسه سینه (نقاط حساس) توجه می کنند که ممکن است با درد ریه اشتباه گرفته شود.

بیماری خود ایمنی

برخی از شرایط خودایمنی ممکن است باعث درد در ناحیه ریه شوند. به عنوان مثال، برخی از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) دچار التهاب مفصل استرنوکلاویکولار می شوند که استخوان ترقوه را به استخوان سینه متصل می کند. این باعث ایجاد درد سراسری در ناحیه جلویی قفسه سینه می شود. درد عضلانی قفسه سینه می تواند احساس شود که از ریه ها می آید. در واقع، ممکن است اثرات فیبرومیالژیا یا یک بیماری خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید را احساس کنید.

بیماری قلبی

درد در ناحیه قفسه سینه یا ریه اغلب باعث نگرانی در مورد یک بیماری زمینه ای مرتبط با قلب می شود. پزشکان اغلب مشکوک به آنژین صدری (درد قفسه سینه که ناشی از بیماری عروق کرونر است) یا حمله قلبی هستند، زمانی که جریان خون به بخشی از قلب مسدود می شود. علاوه بر فشار، سنگینی یا سفتی که در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه احساس می شود و با تلاش نیز بدتر می شود می تواند نشانه ای از حمله قلبی باشد. سایر علائم احتمالی حمله قلبی عبارتند از:

  • تعریق
  • ضعف
  • تپش قلب
  • مشکل در تنفس
  • تهوع و استفراغ
  • سرگیجه و یا غش کردن
  • دردی که به سمت گردن، فک یا شانه حرکت می کند.

بیماری های قلبی مانند دیسکسیون آئورت و پریکاردیت می توانند باعث درد ریه شوند. حمله قلبی هم همین‌طور است، بنابراین به علائم هشداردهنده‌ای که شامل سرگیجه، حالت تهوع، تپش قلب، عرق کردن، مشکلات تنفسی و ضعف می‌شود توجه و فورا به پزشک مراجعه کنید.

سایر بیماری های قلبی نیز ممکن است به صورت درد ریه ظاهر شوند، از جمله:

دیسکسیون آئورت

آئورت خون غنی از اکسیژن را به بافت های شما می رساند و بزرگترین شریان بدن شما است. ترشح آئورت باعث درد ناگهانی و شدید قفسه سینه و کمر می شود که می تواند باعث شود احساس کنید چیزی در درون شما پاره می شود. این یک وضعیت اورژانسی است که نیاز به ترمیم فوری جراحی آئورت پاره شده دارد.

پریکاردیت

پریکاردیت به التهاب کیسه ای که قلب را احاطه کرده است اشاره دارد. و ممکن است باعث درد قفسه سینه تیز یا کوبنده شود که هنگام استنشاق یا سرفه بدتر می شود. اما درد به طور کلاسیک با نشستن و خم شدن به جلو کاهش می یابد.

مشکلات مری

مری لوله توخالی است که غذا و مایعات را از دهان به معده می‌برد. گاهی اوقات، شرایطی که مری را تحت تأثیر قرار می‌دهند می‌توانند باعث دردی شوند که ممکن است به عنوان درد ریه تلقی شود.

رفلاکس اسید

درد ریه و شایع ترین علل آن || پزشکت

رفلاکس اسید یا بیماری ریفلاکس معده به مریGERD، یک علت ناشناخته درد است که می تواند در ناحیه ریه ها، قلب و اغلب در پشت استخوان سینه احساس شود. این درد ذاتاً سوزاننده است و بیشتر پس از خوردن غذا رخ می دهد. برگشت اسید با برخی از غذاهای هضم نشده نیز در GERD رایج است.

ازوفاژیت

درد مری ملتهب تمایل دارد در پشت استخوان سینه احساس شود و با مشکل یا درد هنگام بلع همراه است. ازوفاژیت ممکن است در نتیجه مصرف برخی داروها، دریافت اشعه یا عفونت با قارچ یا ویروس رخ دهد. آلرژی غذایی و تجمع یک سلول ایمنی به نام ائوزینوفیل همچنین ممکن است باعث التهاب مری (ازوفاژیت ائوزینوفیلیک) شود.

سایر نگرانی ها

گاهی اوقات، درد ناشی از بیماری های اندام های گوارشی، مانند کیسه صفرا یا پانکراس، می تواند به قفسه سینه سرایت کند. علاوه بر تشعشع یا درد ارجاعی، بیماری‌های روان‌شناختی مانند حملات پانیک می‌توانند باعث درد قفسه سینه ناشی از هیپرونتیلاسیون شوند.

در درد ریه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگرچه این فهرست گسترده است، اما این فهرست از علل احتمالی درد ریه کامل نیست. به همین دلیل مهم است که برای مشورت با پزشک خود وقت بگیرید، حتی اگر احساس می کنید دلیل واضحی برای درد شما وجود دارد.

به عنوان مثال، در حالی که حساسیت دیواره قفسه سینه یکی از ویژگی های بارز درد قفسه سینه اسکلتی عضلانی است، وجود تندرنس یک عامل خطرناک مانند حمله قلبی یا لخته شدن خون در ریه را رد نمی کند.

در صورت تجربه درد قفسه سینه که شامل موارد زیر است باید به پزشک مراجعه کنید، دردی نظیر:

  • درد شدید و یا طولانی مدت
  • درد آنقدر بد که احتمال دارد غش کنید.
  • دردی که با علائمی مانند مشکل تنفسی همراه است.

علل درد ریه چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص درد ریه با شرح حال دقیق پزشکی و معاینه فیزیکی امکان پذیر است.

تاریخچه پزشکی. پزشک از شما سوالات زیادی می پرسد تا منبع درد شما را مشخص کند. بنابراین دانستن آنچه که انتظار می رود می تواند به شما در آماده سازی کمک کند لازم و ضروری است، دانستن پاسخ سوالاتی نظیر اینکه:

  • آیا تب دارید؟
  • سرفه کرده اید؟
  • آیا در پاهای خود درد دارید؟
  • چه مدت است که درد ریه دارید؟
  • آیا درد با نفس عمیق بدتر می شود؟
  • درد ثابت است یا می آید و می رود؟
  • آیا درد تیز یا مبهم و دردناک است؟
  • اخیراً کاهش وزن غیرقابل توجیه را تجربه کرده اید؟
  • آیا درد در یک نقطه است یا آن را در تمام قفسه سینه خود احساس می کنید؟

پزشک شما همچنین در مورد سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی شما سؤال می کند، زیرا این می تواند سرنخ هایی برای تشخیص شما ارائه دهد. برخی از سوالات مرتبط ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آیا سابقه سیگار کشیدن دارید؟
  • سابقه خانوادگی مشکلات قلبی یا ریوی دارید؟
  • آیا شرایط پزشکی مانند بیماری قلبی یا ریوی یا شرایط خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید دارید؟

معاینه ی جسمی

در طول معاینه فیزیکی، پزشک با شما صحبت می‌کند تا ببیند چقدر خوب نفس می‌کشید. توجه به رنگ آمیزی شما نیز یک مرحله مهم است. لب‌ها و یا ناخن‌های آبی نگران‌کننده هستند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند، زیرا نشان می‌دهند اکسیژن کم در سراسر بدن شما ارسال می‌شود.

پس از ارزیابی وضعیت کلی راحتی و تنفس شما، پزشک کمر و دیواره قفسه سینه شما را برای هرگونه بثورات یا بدشکلی قفسه سینه و ستون فقرات بررسی می کند.

سپس با گوشی پزشکی به صداهای ریه و قلب شما با دقت گوش می دهند. پزشک همچنین ممکن است معاینه شکم یا معاینه مفصل را انجام دهد اگر مشکوک باشد که درد می تواند ناشی از یک مشکل گوارشی یا روماتولوژیک باشد.

تست و تصویربرداری

بسته به نتایج معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است یک یا چند مورد از آزمایش‌ها یا مطالعات تصویربرداری زیر را سفارش دهد:

  • اشعه ایکس قفسه سینه. برای جستجوی علائم عفونت
  • آزمایش خون. برای رد حمله قلبی و جستجوی شواهدی از التهاب یا شرایط خودایمنی
  • الکتروکاردیوگرام ECG. آزمایشی برای ارزیابی فعالیت الکتریکی قلب و ارزیابی حمله قلبی است.
  • تست استرس. این تست عملکرد قلب شما را در طول فعالیت بدنی ارزیابی می کند که می تواند به تشخیص بیماری قلبی کمک کند.
  • اکوکاردیوگرام. امواج صوتی تصویری از قلب شما تولید می کنند. این برای ارزیابی دریچه های قلب، جستجوی مایع در اطراف قلب یا تشخیص آسیب قلبی استفاده می شود.
  • اسپیرومتری. این تست عملکرد ریوی است که میزان هوایی را که می توانید داخل و خارج کنید و اینکه چقدر سریع می توانید ریه های خود را تخلیه کنید اندازه گیری می کند. این آزمایش برای تشخیص آسم و COPD کلیدی است.

درد ریه چگونه درمان می شود؟

درد ریه و شایع ترین علل آن || پزشکت

همانطور که ممکن است حدس بزنید، درمان درد ریه بسیار متغیر است و به تشخیص بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر با اشعه ایکس قفسه سینه، ذات الریه به عنوان علت درد شما مشخص شود، پزشک شما را با یک یا چند آنتی بیوتیک درمان می کند و به شما می گوید استراحت کنید و مایعات بنوشید. او همچنین ممکن است یک داروی سرفه حاوی کدئین یا یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی NSAID را توصیه کند.

برای موارد شدید پنومونی، یا اگر در سنین بالا هستید، ممکن است برای درمان پنومونی نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشید. اگر آنژین منشا درد شما باشد، یک متخصص قلب می‌تواند دارویی مانند نیترات یا بتا بلوکر را تجویز کند. این می تواند رگ های خونی را که به سمت قلب حرکت می کنند شل کند و بار کاری قلب را کاهش دهد.

همچنین از آنجایی که بیماری قلبی دلیل آنژین است، پزشک احتمالاً شما را با یک داروی کاهش دهنده کلسترول به نام استاتین و آسپرین (رقیق کننده خون) نیز درمان می کند.

سخن آخر

اگر به طور کلی در ناحیه ریه یا قفسه سینه درد دارید، در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید و آماده باشید که زمان زیادی برای تشخیص بیماری به آنها بدهید. دلایل زیادی برای درد ریه وجود دارد، از جمله مشکلات ریوی، درد عضلانی قفسه سینه، بیماری های قلبی و مشکلات مری.

در صورت ارجاع درد، فرآیند تشخیص می تواند پیچیده شود، به این معنی که احساس می شود درد در قفسه سینه رخ می دهد اما واقعا از ناحیه دیگری می آید. در واقع ممکن است که درمان درد قفسه سینه نسبت به مشخص کردن علت اصلی آن کمتر طول بکشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز