لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

پیچ خوردگی مچ پا چیست؟

پیچ خوردگی مچ پا چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

پیچ خوردگی مچ پا چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


پیچ خوردگی مچ پا، آسیب رایجی است که می تواند هنگام پیچ خوردن مچ پا (کشیدگی رباط) در حین دو و میدانی، به دلیل زمین خوردن، یا حتی هنگامی که به طرز ناخوشایندی روی یک سطح ناهموار راه می روید، رخ دهد. این حالت می تواند دردناک باشد و توانایی راه رفتن شما را محدود کند. معمولاً استراحت و اقدامات ساده در خانه می تواند به بهبود پیچ ​​خوردگی مچ پا در عرض یک هفته کمک کند.

با این حال، پیچ خوردگی شدید مچ پا که اغلب با پارگی رباط همراه است باعث درد مداوم و کاهش حرکت مچ پا می شود و ممکن است نیاز به توانبخشی و یا جراحی داشته باشد.

علائم پیچ خوردگی مچ پا

اکثر مردم پس از این حالت احساس ناراحتی می کنند. بلافاصله پس از آسیب، تشخیص اینکه مچ پای شما پیچ خورده است یا مو برداشته، دشوار است. به طور کلی، با پیچ خوردگی، علائم شدید و مداوم هستند. معمولاً حرکت یا ایستادن روی پای شما دردناک است، گاهی اوقات تا حدی که حرکت شما را به شدت محدود می کند. با یک پیچ خوردگی جزئی، درد به احتمال زیاد در عرض چند ساعت بهبود می یابد.

شایع ترین علائم پیچ خوردگی مچ پا عبارتند از:

  • درد در ناحیه مچ پا
  • کبودی در ناحیه مچ پا
  • تورم مفصل مچ پا
  • خم شدن مچ پا به بالا یا پایین
  • ناراحتی هنگام تلاش برای راه رفتن

کبودی در روزهای پس از پاین حالت پا به سمت پاشنه یا انگشتان پا حرکت می کند، زیرا گرانش خون را در پا پایین می کشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به دنبال این حالت احتمال دارد التهاب کمی داشته باشید، اما درد شدید مچ پا، درد استخوان یا ناتوانی در ایستادن می تواند باعث نگرانی شود. در صورت بروز هر یک از موارد زیر باید به پزشک مراجعه کرد:

  • تورم
  • ناتوانی در راه رفتن روی مچ پا
  • علائمی که بیش از چند روز باقی می مانند
  • درد در مناطقی غیر از مفصل مچ پا، مانند پا یا بالای مچ پا

علل پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا چیست؟ | پزشکت

این حالت پا آسیب به رباط هایی است که مچ پا را نگهداری می کنند. رباط ها ساختارهایی هستند که استخوان ها را در داخل مفصل به یکدیگر متصل می کنند. آنها تثبیت می شوند و به کنترل درجه و جهت حرکات مفصل مانند مچ پا کمک می کنند.

هنگامی که رباط بیش از حد کشیده می شود (یا تا حدی یا کاملاً پاره می شود)، رگ به رگ شدن رخ می دهد. این امر به دلیل حرکت ناگهانی پهلو یا پیچ خوردن پا اتفاق می افتد، که معمولاً هنگامی رخ می دهد که شخص روی سطحی ناهموار بپرد یا بدود. پیچ خوردگی مچ پا نیز با فعالیتهای روزمره مانند لغزش روی یخ رخ می دهد.

انواع پیچ خوردگی مچ پا

این حالت بر اساس معاینه دقیق فیزیکی تشخیص داده می شود. روش های مختلفی برای طبقه بندی پیچ خوردگی مچ پا بر اساس محل درد و کبودی و میزان آسیب رباط وجود دارد. سه دسته اصلی برای توصیف پیچ خوردگی مچ پا وجود دارد که بر اساس جهت آسیب و محل آن متفاوت است.

وارونگی

حدود 90 درصد این حالت آسیب های وارونگی است که در صورت وارونه شدن پا (پیچ خوردن به داخل) رخ می دهد. این نوع پیچ خوردگی مچ پا زمانی اتفاق می افتد که هر یک از سه رباط جانبی (بیرونی) که مچ پا را حفظ می کنند بیش از حد کشیده شوند. پیچ خوردگی مچ پا وارونگی باعث ایجاد درد در قسمت خارجی مچ پا می شود و معمولاً در قسمت داخلی مفصل مچ پا کمترین درد وجود دارد یا هیچ دردی وجود ندارد.

واژگونی مچ پا

 وقتی پا به بیرون پیچ خورده باشد، رباط داخلی (دلتوئید) می تواند بیش از حد کشیده شود یا پاره شود.  واژگونی پا باعث ایجاد درد در قسمت داخلی مفصل مچ پا می شود.

واژگونی پیچ خوردگی مچ پا

این آسیب به رباط های بالای مچ پا است. این رباط ها که رباط های سندزیسم نامیده می شوند، استخوان ساق پا را به هم متصل می کنند. این نوع آسیب ممکن است نیاز به دوره توانبخشی طولانی تری داشته باشد.

درجات پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا چیست؟ | پزشکت

درجات پیچ خوردگی مچ پا شدت آسیب رباط را نشان می دهد. شدت علائم با میزان آسیب رباط ها در ارتباط است. مقیاس درجه بندی می تواند پیش آگهی بهبودی را حس کند:

درجات وسعت جراحت علائم معمولی
پیچ خوردگی مچ پا درجه یک رباط های کشیده محدود به درد و تورم
-احتمالاً می توانید بدون عصا راه بروید، اما ممکن است نتوانید بپرید یا بدوید.
پیچ خوردگی مچ پا درجه دو پارگی نسبی رباط -تورم و کبودی -درد
بدون راه رفتن، اما می توانید چند قدم بردارید.
پیچ خوردگی مچ پا درجه سوم پارگی کامل رباط ها درد شدید هنگام پیاده روی
بی ثباتی مچ پا

تمایز بین یک مچ پا رگ به رگ، یک  شکستگی مچ، و تیره و تار مچ پا (تاندون یا آسیب عضلانی) می تواند مشکل باشد. هنگامی که علائم و ارزیابی فیزیکی کاملاً با پیچ خوردگی مچ پا مطابقت ندارد، آزمایش های تصویربرداری یا ارزیابی های دیگر ممکن است به تشخیص مشکل کمک کند.

درمان خانگی پیچ خوردگی پا

پیچ خوردگی مچ پا چیست؟ | پزشکت

درمان زود هنگام پیچ خوردگی مچ پا می تواند به تسریع بهبود و به حداقل رساندن علائم کمک کند تا بتوانید به فعالیت های عادی خود بازگردید. یک متخصص می تواند مشکل را ارزیابی کرده و در مورد بهبودی به شما مشاوره دهد. تسکین درد و راحتی در چند روز اول پس از آسیب مهم است. اغلب، آنچه در خانه انجام می دهید تعیین می کند که چگونه تورم به سرعت فروکش می کند و علائم اولیه شما بهبود می یابد.

درمان با روش استاندارد RICE (استراحت، یخ، فشرده سازی و بالا قرار دادن) شروع می شود.

استراحت

استراحت دادن به مچ پای آسیب دیده، تورم و التهاب را محدود می کند و از آسیب بیشتر به مفصل جلوگیری می کند. راه رفتن روی مچ پای پیچ خورده خود را برای چند روز به حداقل برسانید و از آن محافظت کنید. پزشک ممکن است آتل یا بریس به شما بدهد تا آن را بی حرکت کرده و از آسیب بیشتر محافظت کند.

برای اینکه کاملاً غیرفعال نباشید، سعی کنید از عصا برای راه رفتن استفاده کنید، که فشار و استرس مفصل آسیب دیده را کاهش داده و تورم را کاهش می دهد.

یخ

می توانید مچ پای خود را چندین بار در روز به مدت 15 تا 20 دقیقه یخ بگذارید. این باعث کاهش تورم و کاهش درد می شود. بعد از 48 ساعت اول، یخ زدن تاثیر کمتری دارد، اما همچنان می تواند راهی موثر برای کنترل درد در اطراف مفصل باشد.

هرگز یخ را در یک مکان بیش از 20 دقیقه در یک زمان نگه ندارید. بسیاری از مردم فکر می کنند “هرچه بیشتر بهتر”، اما این درست نیست.

فشرده سازی

فشرده سازی می تواند مقدار مایع تجمع یافته در اطراف مفصل مچ پا (تورم) را محدود کند، حرکت مچ پا را حفظ کرده و درد را کاهش دهد. بانداژهای فشاری باید محکم باشند، تا از اختلال در خطرناک گردش خون جلوگیری شود.

یک پوشش ساده الاستیک (مانند یک بانداژ ACE) برای فشرده سازی نور مناسب است، که فقط در مواقعی که پای خود را بالا نمی آورید به آن احتیاج دارید. 

ارتفاع

بالا آوردن مچ پای آسیب دیده نیز از تجمع مایع در داخل و اطراف مچ پا جلوگیری می کند. شما باید سعی کنید مچ پای خود را چند ساعت در روز و هنگام خواب، بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید، به ویژه اگر تورم زیادی دارید.

بالا بردن ساق فقط در صورت دراز کشیدن تورم را به طور موثر کاهش می دهد.  استفاده از چند بالش زیر مچ پای شما به اندازه کافی پا را بالا می برد .

درمان پزشکی پیج خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا چیست؟ | پزشکت

با از بین رفتن درد و تورم اولیه، توانبخشی نیز می تواند آغاز شود. در حالی که اکثر آسیب های مچ پا ساده هستند و به طور طبیعی در مدت کوتاهی بهبود می یابند، برخی از آسیب ها شدیدتر هستند و نیاز به درمان پزشکی دارند.

دارو

ممکن است برای کاهش درد و تورم به داروهای ضد درد یا داروهای ضدالتهاب نیاز داشته باشید. در بیشتر مواقع، پزشک شما دارویی بدون نسخه مانند استامینوفن یا ادویل (ایبوپروفن) را توصیه می کند. قبل از مصرف داروهای بدون نسخه، حتماً با پزشک مشورت کنید، زیرا برخی از آنها می توانند خونریزی و کبودی را افزایش دهند. هرچه تورم و التهاب در اطراف مچ پا کمتر باشد، سریعتر می توانید مراحل توانبخشی خود را پیش ببرید.

عمل جراحي

در موارد غیر معمول، آسیب به تاندون ها، غضروف ها یا اعصاب ممکن است درمان شما را پیچیده و طولانی کند. ممکن است برای ترمیم آسیب های شدید یا استحکام یک مفصل آسیب دیده به جراحی نیاز داشته باشید.

توانبخشی مچ پا

برای اطمینان از بهبودی کامل، باید حرکت، قدرت و تعادل را در مفصل آسیب دیده مچ پا توانبخشی کنید. کار با یک درمانگر، مربی ورزشی یا مربی تناسب اندام شخصی می تواند به شما اطمینان دهد که رویکرد درستی برای توانبخشی مچ پا دارید. توانبخشی شامل تعدادی تمرین است که برخی از آنها را می توانید زیر نظر درمانگر خود انجام دهید و برخی دیگر را می توانید در خانه انجام دهید. ممکن است در مورد نحوه انجام تمرینات دور برد، تمرینات تقویتی، فعالیت های حسی و تمرینات مخصوص ورزش راهنمایی کرده و به شما آموزش داده شود.

سخن آخر

پیچ خوردگی مچ پا شایع است. پیچ خوردگی مچ پا به این معنا نیست که شما مشکلات حرکتی طولانی مدت خواهید داشت. با این حال، مراقبت از آسیب در طول دوره بهبودی و توانبخشی بسیار مهم است زیرا فشار بیش از حد بر پیچ خوردگی مچ پا می تواند روند بهبود را طولانی کرده یا شما را در معرض آسیب های بیشتری قرار دهد.

منبع:

https://www.verywellhealth.com

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز