لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کراتیت یا التهاب قرنیه چیست؟

کراتیت یا التهاب قرنیه چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کراتیت یا التهاب قرنیه، التهاب دردناک لایه بالایی شفاف چشم یعنی قرنیه است. این وضعیت می تواند ناشی از عفونت یا آسیب باشد و منجر به تاری دید و حساسیت به نور می شود. در صورت بروز این علائم، به سرعت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. چشم حساس است و راه های زیاد وجود دارد تا از خود در برابر آسیب محافظت کند. به عنوان مثال پلک، چشم را می پوشاند، در حالی که اشک و مایعات عفونت را از بین می برند. قرنیه سد اصلی چشم در برابر آلودگی، میکروب و بیماری است. از آنجایی که قرنیه یکی از اولین خطوط دفاعی چشم است، به راحتی می تواند زخم و متورم شود. این بیماری به عنوان کراتیت شناخته می شود.

علائم التهاب قرنیه چیست؟

بسته به علت، علائم کراتیت ممکن است متفاوت باشد. اما درد و قرمزی نشانه های کلیدی هستند. قرنیه به تمرکز بینایی کمک می کند، بنابراین هرگونه التهابی می تواند دید را تار یا کدر کند. در برخی موارد، چشم آسیب دیده متورم می شود. یکی دیگر از علائم، احساس شن در چشم است. همچنین، ممکن است بسوزد، یا مایع زرد-سبز را تخلیه کند.

فرد مبتلا به کراتیت ممکن است به نور حساسیت داشته باشد که به آن فوتوفوبیا می گویند. در نتیجه، ممکن است از نورهای روشن داخل خانه یا نور شدید خورشید اجتناب کنند. هر کسی که علائم کراتیت دارد باید در اسرع وقت به چشم پزشک مراجعه کند. اگر کراتیت بدتر شود، ممکن است به چشم آسیب برساند یا باعث کوری شود.

انواع التهاب قرنیه

دو نوع اصلی کراتیت وجود دارد: عفونی و غیر عفونی. هر نوع اشکال مختلفی دارد و نیاز به درمان متفاوتی دارد.

کراتیت غیر عفونی

جراحی، زخم ها یا بیماری‌هایی که چشم را ضعیف می‌کنند می‌توانند بدون عفونت باعث تورم و درد شوند. این نوع التهاب قرنیه ممکن است از موارد زیر ناشی شود:

  • خشکی چشم
  • زخم های جراحی
  • باد سوزش چشم
  • یک ماده شیمیایی در چشم
  • خراش، خراش یا سوراخ شدن
  • سیستم ایمنی ضعیف یا بیش فعال
  • آلرژی، مانند آرایش، آلودگی، یا گرده
  • کمبود ویتامین A در رژیم غذایی
  • استفاده طولانی مدت از لنزهای تماسی
  • اسکارهای ناشی از جراحت یا جراحی قبلی
  • اشیاء موجود در چشم، مانند قطعات چوب، فلز، ماسه یا شیشه
  • آفتاب سوختگی چشم، به ویژه در اثر انعکاس نور خورشید از برف یا آب

کراتیت عفونی

نوع عفونی کراتیت غالبا بعد از آسیب دیدگی قرنیه رخ می دهد. سپس میکروب ها، قارچ ها یا سایر ارگانیسم ها وارد چشم آسیب دیده شده و باعث عفونت قرنیه می شوند.

کراتیت عفونی به دلیل یکی از موارد زیر ایجاد می شود:

باکتری ها: سودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوکوس اورئوس دو نوع رایج از باکتری ها هستند که باعث کراتیت باکتریایی می شوند. این باکتری بیشتر در افرادی که از تماس نامناسب استفاده می کنند ایجاد می شود. این معمولا از لنزهای تماسی آلوده ناشی می شود.

قارچ: کراتیت قارچی توسط آسپرژیلوس، کاندیدا یا فوزاریوم ایجاد می شود. مانند کراتیت باکتریایی، کراتیت قارچی به احتمال زیاد افرادی را که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، مبتلا می کند. با این حال، امکان قرار گرفتن در معرض این قارچ ها در فضای باز نیز وجود دارد. آسیبی که به شاخه درخت یا سایر مواد گیاهی وارد می شود ممکن است منجر به بروز این وضعیت شود. اما می تواند ناشی از پوشیدن لباس های ناپاک نیز باشد.

انگل ها: ارگانیسمی به نام Acanthamoeba در ایالات متحده با استفاده از لنزهای تماسی رایج تر شده است. این انگل در فضای باز زندگی می کند و ممکن است با شنا کردن در یک دریاچه، راه رفتن در یک منطقه جنگلی، یا قرار دادن آب آلوده روی لنزهای تماسی شما جمع آوری شود. این نوع عفونت کراتیت آکانتامبا نامیده می شود. این نوع عفونت ممکن است از شنا کردن در دریاچه ها یا رودخانه ها یا پوشیدن لباس های ناپاک ناشی شود. مثلا،85% از موارد کراتیت آکانتاموبا در افرادی که از لنز تماسی استفاده می کنند، رخ می دهد.

ویروس ها: کراتیت ویروسی عمدتاً توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود که از ورم ملتحمه به کراتیت پیشرفت می کند.

چشم پزشک

علل و عوامل خطر التهاب قرنیه

کراتیت یا التهاب قرنیه چیست؟ || پزشکت

کراتیت ممکن است از طریق عفونت منتقل شود. اگر با یک ماده عفونی تماس پیدا کنید و سپس چشمان خود را لمس کنید، ممکن است این اتفاق بیفتد. همچنین اگر بیمار شوید و سپس عفونت به چشمان شما سرایت کند، ممکن است رخ دهد.

در برخی موارد حتی می توانید کراتیت را به خودتان منتقل کنید. به عنوان مثال، اگر زخم باز ناشی از تبخال دارید، لمس آن قبل از دست زدن به ناحیه چشم می تواند منجر به این بیماری شود. کراتیت غیر عفونی مسری نیست. این موارد فقط در صورت ایجاد عفونت مسری می شوند.

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به کراتیت را افزایش دهند، عبارتند از:
  • لنزهای تماسیاستفاده از لنزهای تماسی – به ویژه خوابیدن با لنز – خطر ابتلا به کراتیت عفونی و غیر عفونی را افزایش می دهد. این خطر معمولاً ناشی از استفاده طولانی‌تر از حد توصیه‌شده، ضدعفونی نادرست یا استفاده از لنزهای تماسی هنگام شنا است. کراتیت در افرادی که از لنزهای طولانی استفاده می کنند یا به طور مداوم از لنز استفاده می کنند بیشتر از افرادی است که از لنز های روزانه استفاده می کنند و آنها را در شب بیرون می آورند.
  • کاهش ایمنیاگر سیستم ایمنی بدن شما به دلیل بیماری یا داروها به خطر بیفتد، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کراتیت هستید.
  • کورتیکواستروئیدها استفاده از قطره های کورتیکواستروئیدی برای درمان اختلال چشمی می تواند خطر ابتلا به کراتیت عفونی را افزایش دهد یا کراتیت موجود را بدتر کند.
  • آسیب چشماگر یکی از قرنیه های شما در گذشته بر اثر جراحت آسیب دیده باشد، ممکن است در معرض ابتلا به کراتیت باشید.
  • آب آلودهباکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌های موجود در آب (به‌ویژه در اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و جکوزی‌ها) می‌توانند هنگام شنا وارد چشم‌های شما شده و منجر به کراتیت شوند. با این حال، حتی اگر در معرض این باکتری‌ها، قارچ‌ها یا انگل‌ها باشید، قرنیه سالم بعید است که عفونی شود، مگر اینکه قبلاً سطح قرنیه شکسته شده باشد.

علل انواع التهاب قرنیه

کراتیت در اثر التهاب قرنیه رخ می دهد. عوامل خاصی باعث این امر می شود، از جمله:

علل کراتیت غیر عفونی

استفاده از لنزهای تماسی شایع ترین عامل خطر برای کراتیت است. می تواند باعث خراش، خشکی یا درد قرنیه شود. این آسیب چشم به دلیل استفاده طولانی مدت از لنزها، مانند هنگام خواب، ناشی می شود. یک عامل خطر مرتبط خشکی چشم یا کاهش حجم اشک در چشم است. فوتوکراتیت آسیبی است که در اثر قرار گرفتن در معرض نور شدید ایجاد می شود. افرادی که از چشمان خود در برابر نور شدید خورشید محافظت نمی کنند. در تخت های برنزه کننده یا هنگام تماشای ماه گرفتگی در معرض خطر هستند. سایر عوامل خطر برای کراتیت غیر عفونی شامل کار با مواد شیمیایی یا ماشین آلات، آلرژی های فصلی و استفاده بیش از حد از قطره های چشمی استروئیدی است.

علل کراتیت عفونی

عوامل خطر برای کراتیت ویروسی، باکتریایی، قارچی یا انگلی، عبارتند از:

  • آنفولانزا، زونا، یا سایر عفونت های ویروسی
  • استفاده از قطره های چشمی ناپاک یا محلول های تماسی
  • فعال شدن مجدد ویروس هرپس سیمپلکس
  • بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را محدود می کند یا باعث فعالیت بیش از حد آن می شود.

همچنین، هنگامی که بخشی از درخت یا گیاه دیگری به چشم آسیب می رساند، می تواند باعث کراتیت قارچی شود. افرادی که در مزارع یا با گیاهان کار می کنند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند، اگرچه لنزهای تماسی کثیف نیز می توانند منجر به آن شوند.

انگل ها در آب اقیانوس ها، رودخانه ها، دریاچه ها، جکوزی ها و آب لوله کشی زندگی می کنند. شنا با لنزهای تماسی می تواند خطر کراتیت انگلی که درمان آن سخت است را افزایش دهد.

آیا ابتلا به التهاب قرنیه عوارضی دارد؟

کراتیت یا التهاب قرنیه چیست؟ || پزشکت

کراتیت می تواند به سرعت پیشرفت کند و جدی شود. یک فرد برای جلوگیری از مشکلات بعدی نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارد، مانند :

  • کوری
  • نیاز به قرنیه جایگزین
  • نیاز به برداشتن چشم
  • افزایش فشار چشم به نام گلوکوم
  • زخم های باز روی سطح چشم
  • جای زخم دائمی که دید را محدود می کند.

هر کسی که مبتلا به کراتیت است باید قبل از استفاده از قطره های چشمی بدون نسخه با پزشک مشورت کند، زیرا برخی از آنها می توانند کراتیت را بدتر کنند. مراجعه به چشم پزشک به محض بروز علائم برای جلوگیری از آسیب طولانی مدت بسیار مهم است. اگر پزشک کراتیت را به موقع تشخیص دهد، درمان آن بسیار ساده تر است.

هنگامی که به موقع درمان شود، احتمالاً از کراتیت بهبود خواهید یافت. با این حال، اگر درمان نشود، ممکن است عوارضی ایجاد شود. کراتیت درمان نشده می تواند منجر به آسیب دائمی بینایی شود.

در موارد شدید، ممکن است به روشی به نام پیوند قرنیه نیاز داشته باشید. اگر کراتیت باعث آسیب بینایی یا کوری شود، احتمالاً پزشک شما این جراحی را توصیه می کند .

تشخیص کراتیت

یک چشم پزشک می تواند با انجام معاینه چشم با نور روشن چشم های شما را معاینه کند. آنها همچنین در مورد سابقه پزشکی و زمان بروز علائم تان سؤالاتی می پرسند. تشخیص ممکن است نیاز به استفاده از قطره های چشمی خاص داشته باشد که چشم را لکه دار می کند و هر گونه خراش یا خراش را بیشتر نمایان می کند.

اگر پزشک به کراتیت قارچی یا باکتریایی مشکوک باشد، نمونه ای را با سواب گرفته و برای ارزیابی به آزمایشگاه می فرستد. برای درمان کراتیت انگلی، پزشک باید انگل مسئول عفونت را شناسایی کند. تشخیص کراتیت ویروسی نیازی به آزمایش ندارد. در عوض، پزشک سابقه پزشکی فرد را در نظر می گیرد.

هر گونه علائم مشکوک به کراتیت باید فورا بررسی شود. پزشک شما می تواند به تشخیص کمک کند تا بتوانید قبل از بروز هر گونه عارضه ای درمان را دریافت کنید.

برای تشخیص کراتیت، پزشک ابتدا در مورد تاریخچه علائم با شما صحبت می کند و سپس به چشمان شما نگاه می کند. اگر چشم شما از عفونت بسته شده باشد، به شما کمک می کنند آن را باز کنید تا بتوانند قرنیه را به طور کامل معاینه کنند.

تشخیص کراتیت معمولاً شامل موارد زیر است:
  • معاینه چشم اگرچه ممکن است باز کردن چشمان خود برای معاینه ناراحت کننده باشد، اما مهم است که پزشک چشمان شما را معاینه کند. این امتحان شامل میزان خوبی است که می توانید ببینید (حدیت بینایی).
  • آزمونپزشک شما ممکن است چشم شما را با استفاده از نور قلمی معاینه کند تا واکنش مردمک چشم، اندازه و سایر عوامل را بررسی کند. پزشک شما ممکن است لکه ای را روی سطح چشم شما اعمال کند تا به شناسایی میزان و ویژگی بی نظمی های سطحی و زخم قرنیه کمک کند.
  • امتحان لامپ شکافپزشک چشمان شما را با ابزار خاصی به نام لامپ شکاف معاینه می کند. این یک منبع روشن از نور و بزرگنمایی برای تشخیص شخصیت و وسعت کراتیت و همچنین تأثیری که ممکن است بر سایر ساختارهای چشم داشته باشد، فراهم می کند.
  • تجزیه و تحلیل آزمایشگاهیپزشک شما ممکن است نمونه‌ای از اشک یا برخی از سلول‌های قرنیه شما را برای بررسی آزمایشگاهی برای تعیین علت کراتیت و کمک به ایجاد یک برنامه درمانی برای بیماری شما بگیرد.

کراتیت چگونه درمان می شود؟

کراتیت یا التهاب قرنیه چیست؟ || پزشکت

ابتدا، هر فردی که دارای علائم کراتیت است که از کنتاکت استفاده می کند، باید آنها را خارج کند و تا زمانی که بیماری از بین نرود، آنها را از بین ببرد. بهترین رویکرد برای درمان پزشکی بستگی به نوع آن دارد.

کراتیت خفیف و غیر عفونی به خودی خود بهبود می یابد. پزشک ممکن است اشک مصنوعی، پماد چشم، کمپرس سرد، چسب چشم و استراحت را برای درمان گزش، سوزش و درد پیشنهاد کند. در صورت وجود تورم زیاد، پزشک می تواند قطره چشمی استروئیدی را تجویز کند.

درمان کراتیت غیر عفونی بسته به شدت آن متفاوت است. برای مثال، با ناراحتی خفیف ناشی از خراش قرنیه، قطره های اشک مصنوعی ممکن است تنها راه درمان باشد. با این حال، اگر کراتیت باعث ریزش و درد قابل توجهی شود، ممکن است چسب چشم 24 ساعته و داروهای موضعی چشم ضروری باشد.

اگر فردی عفونت باکتریایی خفیف داشته باشد، پزشک ممکن است قطره چشمی ضد باکتریایی را توصیه کند. برای موارد جدی تر، ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی تجویز کنند. و افزودن قطره های چشمی استروئیدی به برنامه درمانی می تواند تورم را در صورت شدید بودن کراتیت کاهش دهد.

درمان کراتیت ویروسی

برای کراتیت ویروسی، پزشک قطره های چشمی ضد ویروسی یا داروهای خوراکی را تجویز می کند. این عفونت ها هیچ درمانی ندارند و ممکن است در زمان بیماری یا استرس دوباره ظاهر شوند. برخی از افراد مبتلا به کراتیت ویروسی برای جلوگیری از شیوع بیماری به داروهای ضد ویروسی معمولی نیاز دارند.

درمان کراتیت قارچی شامل استفاده از داروهای ضد قارچ خوراکی و قطره چشمی برای مدت طولانی است. درمان کراتیت انگلی دشوار است و داروساز باید قطره چشمی خاصی تهیه کند. موارد شدید عفونت های قارچی یا انگلی ممکن است نیاز به جراحی پیوند قرنیه یا برداشتن چشم داشته باشند.

استفاده از درمان های خوراکی یا قطره چشم برای تمام مدت زمان تجویز شده ضروری است، حتی اگر علائم از قبل از بین بروند.

در طول درمان، در موارد زیر به چشم پزشک مراجعه کنید:

  • علائم بهبود نمی یابد.
  • بینایی تار می شود.
  • درد یا قرمزی بیشتر است.
  • هر نقطه سفید روی قرنیه رشد می کند.

چگونه از بروز کراتیت پیشگیری کنیم؟

در رایج ترین علت کراتیت استفاده از لنز تماسی است. تمیز کردن، نگهداری و استفاده مناسب بسیار مهم است. هر کسی که از کنتاکت استفاده می‌کند می‌تواند به پیشگیری از کراتیت کمک کند:

  • پیروی از تمام راهنمایی های چشم پزشک
  • برداشتن لنزها قبل از شنا، دوش گرفتن یا خواب
  • با استفاده از محلول تمیز کننده توصیه شده
  • شستشو و نگهداری لنزهای تماسی در محلول تازه
  • محفظه نگهداری را با محلول تمیز تمیز کنید و اجازه دهید در هوا خشک شود.
  • از آب لوله کشی یا بزاق برای تمیز کردن یا نگهداری لنزهای تماسی استفاده نکنید.
  • دور انداختن قطره های چشمی تاریخ مصرف گذشته یا محلول پاک کننده
  • داشتن یک جفت عینک یدکی، در صورتی که چیزی مانع مراقبت از تماس مناسب شود.
  • مراجعه منظم به چشم پزشک و تماس با آنها در مورد هر گونه علائم چشمی
  • شستن و خشک کردن دست های خود با آب و صابون قبل از دست زدن به چشم ها یا تماس ها

فراتر از مراقبت از لنز تماسی، فرد می تواند این اقدامات را برای جلوگیری از کراتیت انجام دهد:

  • دریافت واکسن زونا
  • اجتناب از تماس با هر گونه آلرژن
  • پوشیدن عینک آفتابی زیر نور شدید آفتاب
  • شستن دستها با آب و صابون قبل از دست زدن به چشم
  • استفاده از عینک یا عینک ایمنی هنگام کار با گیاهان، اشیاء تیز یا مواد شیمیایی
  • استفاده از اشک مصنوعی، برای کسانی که خشکی چشم یا شرایطی که بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارد.
  • قطره های چشمی مشترک استفاده نکنید و فقط از قطره هایی استفاده کنید که پزشک توصیه کرده است.
  • داشتن رژیم غذایی حاوی ویتامین A که در شیر و تخم مرغ و همچنین در بسیاری از مولتی ویتامین ها وجود دارد.

جلوگیری از شیوع ویروسی

برخی از اشکال کراتیت ویروسی را نمی توان به طور کامل از بین برد. اما مراحل زیر ممکن است وقوع کراتیت ویروسی را کنترل کند:

  • اگر تبخال یا تاول تبخال دارید، از دست زدن به چشم‌ها، پلک‌ها و پوست اطراف چشم خودداری کنید، مگر اینکه دست‌های خود را کاملاً شسته باشید.
  • فقط از قطره هایی استفاده کنید که توسط چشم پزشک تجویز شده است.
  • شستن مکرر دست ها از شیوع ویروسی جلوگیری می کند.

به طور کلی، بهترین راه برای پیشگیری از کراتیت تمیز نگه داشتن دست ها و ناحیه اطراف چشم و اجتناب از دست زدن به چشم است.

پیش آگهی و مدت بهبودی کراتیت چگونه است؟

کراتیت یا التهاب قرنیه چیست؟ || پزشکت

پیش آگهی به نوع و شدت کراتیت بستگی دارد. این بیماری قابل درمان است، اما دریافت مراقبت های پزشکی به محض بروز علائم بسیار مهم است. افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند بیشترین خطر را دارند، و رعایت تمام توصیه های مربوط به تمیز کردن، نگهداری و استفاده از آنها بسیار مهم است.

سوالات متداول

آیا کراتیت به خودی خود بهبود می یابد؟ تورم خفیف، خراش یا خراش بدون عفونت می تواند خود به خود بهبود یابد. با این حال، اگر فردی علائمی داشته باشد، چشم پزشک باید برای تعیین شدت موضوع بررسی کند.

آیا کراتیت جدی است؟ بدون درمان، کراتیت می تواند به سرعت جدی شود. اگر عفونت ایجاد شود، زخم، زخم و از دست دادن بینایی می تواند به دنبال داشته باشد. در موارد شدید، ممکن است نیاز به برداشتن چشم باشد.

شایع ترین علت کراتیت چیست؟ شایع ترین علت استفاده نادرست و مراقبت از لنزهای تماسی است. استفاده از تماس های کثیف یا گذاشتن آنها در طول شب می تواند به قرنیه آسیب برساند و منجر به عفونت شود.

چگونه کراتیت با ورم ملتحمه مقایسه می شود؟ کراتیت التهاب و درد لایه بیرونی شفاف چشم یعنی قرنیه است. ورم ملتحمه التهاب غشای شفافی است که داخل پلک ها و قسمت سفید چشم را می پوشاند. این دو مشکل می توانند باعث قرمزی، درد، تاری دید و حساسیت به نور شوند، اگرچه کراتیت دردناک تر است. ورم ملتحمه می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. ویروس ها شایع ترین علت هستند، اگرچه باکتری ها و مواد شیمیایی نیز باعث ایجاد آن می شوند. کراتیت التهاب قرنیه است که پوشش شفاف چشم است. همانطور که در بالا ذکر شد، این می تواند توسط عوامل مختلفی از جمله ویروس ها، قارچ ها و انگل ها ایجاد شود.

سخن آخر

کراتیت یک بیماری التهابی است که قرنیه چشم شما را تحت تاثیر قرار می دهد. قرنیه قسمت شفافی است که هم عنبیه و هم مردمک را می پوشاند. کراتیت می تواند در اثر عفونت یا آسیب به چشم ایجاد شود. کراتیت یک بیماری شایع است. افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند ممکن است کراتیت را بیشتر از افرادی که از لنز استفاده نمی کنند، تجربه کنند. در هر صورت، می توانید اقداماتی را برای جلوگیری از این وضعیت انجام دهید. اگر دچار کراتیت شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

بدون درمان، علائم کراتیت پیشرفت کرده و بدتر می شود. زمان ظاهر شدن علائم می تواند به نوع کراتیت بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، علائم کراتیت باکتریایی می تواند بلافاصله ظاهر شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز