لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین علائم کمبود ویتامین A

شایع ترین علائم کمبود ویتامین A || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از شایع ترین علائم کمبود ویتامین A می توان به خشکی پوست و چشم و برخی از مشکلات دیگر اشاره کرد. اما با برخی راهکارها می توان از کمبود ویتامین A پیشگیری کرد. ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله بینایی مناسب، سیستم ایمنی قوی، تولید مثل و سلامت پوست مهم است. دو نوع ویتامین A در غذاها یافت می شود: ویتامین A از پیش ساخته شده و پروویتامین A. ویتامین A از پیش ساخته شده همچنین به عنوان رتینول شناخته می شود و معمولاً در گوشت، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی یافت می شود.

از سوی دیگر، بدن کاروتنوئیدهای موجود در غذاهای گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات قرمز، سبز، زرد و نارنجی را به ویتامین A تبدیل می کند. در حالی که کمبود آن در کشورهای توسعه یافته نادر است، بسیاری از مردم در کشورهای در حال توسعه ویتامین A کافی دریافت نمی کنند. زنان باردار، مادران شیرده، نوزادان و کودکان در معرض بیشترین خطر کمبود هستند. فیبروز کیستیک و اسهال مزمن نیز ممکن است خطر کمبود را افزایش دهند.

خشکی پوست، شایع ترین علائم کمبود ویتامین A

ویتامین A برای ایجاد و ترمیم سلول های پوست مهم و ضروری است. همچنین به مبارزه با التهاب ناشی از برخی مشکلات پوستی کمک می کند. دریافت نکردن ویتامین A کافی ممکن است عامل ایجاد اگزما و سایر مشکلات پوستی باشد.

اگزما وضعیتی است که باعث خشکی پوست، خارش و التهاب آن می شود. چندین مطالعه بالینی نشان داده اند که آلیترتینوئین، یک داروی تجویزی با فعالیت ویتامین A، در درمان اگزما موثر است.  در یک مطالعه 12 هفته ای، افراد مبتلا به اگزمای مزمن که روزانه 10 تا 40 میلی گرم آلیترتینوئین مصرف می کردند تا 53 درصد کاهش علائم خود را تجربه کردند. به خاطر داشته باشید که خشکی پوست می تواند دلایل زیادی داشته باشد، اما کمبود مزمن ویتامین A ممکن است دلیل آن باشد. کمبود این ماده غذایی می تواند منجر به بیماری های التهابی پوست شود.

خشکی چشم

مشکلات چشمی برخی از شناخته شده ترین مسائل مربوط به کمبود ویتامین A هستند. در موارد شدید، دریافت نکردن ویتامین A کافی می تواند منجر به کوری کامل یا مرگ قرنیه شود که با علائمی به نام لکه های بیتوت مشخص می شود. خشکی چشم یا ناتوانی در تولید اشک یکی از اولین علائم کمبود ویتامین A است.

کودکان خردسال در هند، آفریقا و آسیای جنوب شرقی که رژیم غذایی فاقد ویتامین A دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به خشکی چشم هستند. مکمل ویتامین A می تواند این وضعیت را بهبود بخشد. یک مطالعه نشان داد که دوزهای بالای ویتامین A شیوع خشکی چشم را تا 63 درصد در میان نوزادان و کودکانی که به مدت 16 ماه مکمل مصرف کرده بودند کاهش داد. به طور کلی، کمبود ویتامین A می تواند منجر به خشکی چشم، کوری یا مرگ قرنیه شود که به آن لکه های بیتوت نیز می گویند. یکی از اولین علائم کمبود اغلب ناتوانی در تولید اشک است.

شب کوری

کمبود شدید ویتامین A می تواند منجر به شب کوری شود. چندین مطالعه مشاهده ای شیوع بالای شب کوری را در کشورهای در حال توسعه گزارش کرده اند. با توجه به گستردگی این مشکل، متخصصان بهداشت برای بهبود سطح ویتامین A در افرادی که در معرض خطر شب کوری هستند، تلاش کرده اند.

در یک مطالعه، به زنان مبتلا به شب کوری ویتامین A به شکل غذا یا مکمل داده شد. هر دو نوع ویتامین A وضعیت را بهبود می بخشد. توانایی زنان برای انطباق با تاریکی بیش از 50 درصد طی شش هفته درمان افزایش یافت. دریافت مقادیر کافی ویتامین A برای سلامت چشم بسیار مهم است. برخی از اولین علائم کمبود ویتامین A خشکی چشم و شب کوری است.

ناباروری و مشکل در بارداری

شایع ترین علائم کمبود ویتامین A || پزشکت

ویتامین A برای تولید مثل در مردان و زنان و همچنین رشد مناسب در نوزادان ضروری است. اگر برای باردار شدن مشکل دارید، کمبود ویتامین A ممکن است یکی از دلایل آن باشد. کمبود ویتامین A می تواند منجر به ناباروری در مردان و زنان شود. مطالعات نشان می دهد که موش های ماده با کمبود ویتامین A در باردار شدن مشکل دارند و ممکن است جنین هایی با نقص مادرزادی داشته باشند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که مردان نابارور ممکن است به دلیل سطوح بالاتر استرس اکسیداتیو در بدنشان نیاز بیشتری به آنتی اکسیدان داشته باشند. ویتامین A یکی از مواد مغذی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند. کمبود ویتامین A نیز با سقط جنین مرتبط است.

مطالعه‌ای که سطوح خونی مواد مغذی مختلف را در زنانی که سقط‌های مکرر داشتند، تجزیه و تحلیل کرد، نشان داد که آنها دارای سطوح پایین ویتامین A هستند. هم مردان و هم زنانی که ویتامین A کافی دریافت نمی کنند، ممکن است دچار مشکلات باروری شوند. ویتامین A پایین در والدین نیز ممکن است منجر به سقط جنین یا نقایص مادرزادی شود.

تاخیر در رشد

کودکانی که ویتامین A کافی دریافت نمی‌کنند، ممکن است دچار توقف رشد شوند. زیرا ویتامین A برای رشد مناسب بدن انسان ضروری است. چندین مطالعه نشان داده اند که مکمل های ویتامین A، به تنهایی یا همراه با سایر مواد مغذی، می توانند رشد را بهبود بخشند. بیشتر این مطالعات بر روی کودکان کشورهای در حال توسعه انجام شده است.

در واقع، مطالعه ای بر روی بیش از 1000 کودک در اندونزی نشان داد که آنهایی که کمبود ویتامین A در طول 4 ماه از مکمل های با دوز بالا استفاده کردند، 0.15 اینچ (0.39 سانتی متر) بیشتر از کودکانی که دارونما مصرف کردند، رشد کردند.

با این حال، بررسی مطالعات نشان داد که مکمل ویتامین A در ترکیب با سایر مواد مغذی ممکن است تأثیر بیشتری بر رشد نسبت به مکمل ویتامین A به تنهایی داشته باشد.

به عنوان مثال، کودکانی که در آفریقای جنوبی دچار توقف رشد می‌شوند و چندین ویتامین و مواد معدنی دریافت می‌کنند، نمرات طول برای سن نیم امتیاز بهتر از کودکانی بودند که فقط ویتامین A دریافت کرده‌اند. به طور کلی، کمبود ویتامین A می تواند باعث کاهش رشد در کودکان شود. مکمل ویتامین A در ترکیب با سایر مواد مغذی ممکن است رشد را بیشتر از مکمل ویتامین A به تنهایی بهبود بخشد.

عفونت گلو و قفسه سینه

عفونت های مکرر، به ویژه در گلو یا قفسه سینه، ممکن است نشانه کمبود ویتامین A باشد. مکمل های ویتامین A ممکن است به عفونت های دستگاه تنفسی کمک کند، اما نتایج تحقیقات متفاوت است.

مطالعه ای روی کودکان در اکوادور نشان داد که کودکان کم وزنی که 10000 واحد بین المللی ویتامین A در هفته مصرف می کردند نسبت به آنهایی که دارونما دریافت کرده بودند، عفونت های تنفسی کمتری داشتند. از سوی دیگر، مروری بر مطالعات روی کودکان نشان داد که مکمل‌های ویتامین A ممکن است خطر ابتلا به عفونت‌های گلو و سینه را تا 8 درصد افزایش دهند. نویسندگان پیشنهاد کردند که مکمل ها فقط باید به کسانی داده شود که کمبود واقعی دارند.

علاوه بر این، طبق یک مطالعه در افراد مسن، سطوح بالای پروویتامین A در خون کاروتنوئید بتاکاروتن ممکن است از عفونت های تنفسی محافظت کند.

مکمل های ویتامین A ممکن است از کودکان کم وزن در برابر عفونت محافظت کند، اما خطر ابتلا به عفونت را در گروه های دیگر افزایش می دهد. بزرگسالان با سطوح بالای ویتامین A خون ممکن است کمتر دچار عفونت گلو و قفسه سینه شوند.

بهبود ضعیف زخم

زخم هایی که پس از جراحت یا جراحی به خوبی بهبود نمی یابند ممکن است با سطوح پایین ویتامین A مرتبط باشند. این به این دلیل است که ویتامین A باعث ایجاد کلاژن، یک جزء مهم پوست سالم می شود. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین A خوراکی و موضعی می تواند پوست را تقویت کند.

یک مطالعه روی موش ها نشان داد که ویتامین A خوراکی باعث بهبود تولید کلاژن می شود. این ویتامین حتی اگر موش‌ها استروئید مصرف می‌کردند این اثر را داشت که می‌تواند از بهبود زخم جلوگیری کند. تحقیقات بیشتر روی موش‌ها نشان داد که درمان پوست با ویتامین A موضعی از زخم‌های مرتبط با دیابت جلوگیری می‌کند.

تحقیقات روی انسان ها نتایج مشابهی را نشان می دهد. مردان سالمندی که زخم‌ها را با ویتامین A موضعی درمان می‌کردند، در مقایسه با مردانی که از کرم استفاده نمی‌کردند، 50 درصد کاهش اندازه زخم‌های خود داشتند. اشکال خوراکی و موضعی ویتامین A می تواند باعث بهبود زخم شود، به ویژه در جمعیت هایی که مستعد زخم هستند.

آکنه و جوش

از آنجایی که ویتامین A باعث رشد پوست می شود و با التهاب مبارزه می کند، ممکن است به پیشگیری یا درمان آکنه کمک کند. مطالعات متعدد سطوح پایین ویتامین A را با وجود آکنه مرتبط کرده اند. در یک مطالعه روی 200 بزرگسال، سطح ویتامین A در افراد مبتلا به آکنه بیش از 80 میکروگرم کمتر از افراد بدون این بیماری بود.

ویتامین A موضعی و خوراکی ممکن است آکنه را درمان کند. تحقیقات نشان می دهد که کرم های حاوی ویتامین A می توانند تعداد ضایعات آکنه را تا 50 درصد کاهش دهند.

شناخته شده ترین نوع ویتامین A خوراکی که برای درمان آکنه استفاده می شود ایزوترتینوئین یا آکوتان است. این دارو می تواند در درمان آکنه بسیار موثر باشد، اما ممکن است تعدادی از عوارض جانبی، از جمله تغییرات خلق و خو و نقایص مادرزادی داشته باشد. آکنه با سطوح پایین ویتامین A مرتبط است. هر دو نوع خوراکی و موضعی ویتامین A اغلب در درمان آکنه موثر هستند اما ممکن است عوارض ناخواسته ای داشته باشند.

خطرات مصرف بیش از حد ویتامین A

ویتامین A برای سلامت کلی مفید است. با این حال، مصرف بیش از حد آن می تواند خطرناک باشد. هیپرویتامینوز A یا سمیت ویتامین A معمولاً از مصرف مکمل های با دوز بالا در دوره های زمانی طولانی ایجاد می شود. افراد به ندرت مقدار زیادی ویتامین A را تنها از طریق رژیم غذایی دریافت می کنند.

ویتامین A اضافی در کبد ذخیره می‌شود و می‌تواند منجر به مسمومیت و علائم مشکل‌ساز مانند تغییرات بینایی، تورم استخوان‌ها، پوست خشک و خشن، زخم‌های دهان و گیجی شود.

زنان باردار باید به ویژه مراقب باشند که ویتامین A بیش از حد مصرف نکنند تا از نقایص مادرزادی احتمالی جلوگیری کنند. همیشه قبل از شروع مکمل های ویتامین A با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

افراد مبتلا به شرایط سلامتی خاص ممکن است به مقدار بیشتری ویتامین A نیاز داشته باشند. با این حال، اکثر بزرگسالان سالم به 700-900 میکروگرم در روز نیاز دارند. زنانی که شیر می دهند نیاز بیشتری دارند، در حالی که کودکان به میزان کمتری نیاز دارند.

سمیت ویتامین A معمولاً از مصرف بیش از حد ویتامین به شکل مکمل ناشی می شود. این می تواند باعث مشکلات جدی از جمله تغییرات بینایی، زخم های دهان، گیجی و نقایص مادرزادی شود.

دلایل کمبود ویتامین A چیست؟

شایع ترین علائم کمبود ویتامین A || پزشکت

کمبود ویتامین A ممکن است ناشی از مصرف ناکافی طولانی مدت ویتامین A باشد. این امر به ویژه زمانی که برنج غذای اصلی در رژیم غذایی شماست (برنج فاقد کاروتن) است. همچنین کمبود ویتامین A ممکن است زمانی رخ دهد که بدن شما نتواند از ویتامین A در رژیم غذایی شما استفاده کند. این ممکن است در انواع بیماری ها رخ دهد، از جمله:

  • بیماری سلیاک
  • بیماری کرون
  • سیروز کبدی
  • فیبروز کیستیک
  • ژیاردیازیس – عفونت روده
  • بیماری های موثر بر پانکراس
  • انسداد جریان صفرا از کبد و کیسه صفرا به روده شما.

کمبود ویتامین A چقدر شایع است؟

کمبود ویتامین A در کشورهای با درآمد بالا غیرعادی است. با این حال، در کشورهای کم درآمد که اغلب به دلیل عفونت های روده ای و کرم ها و سوء تغذیه پروتئین-انرژی ایجاد می شود، بسیار رایج است. کمبود ویتامین A بزرگترین علت نابینایی قابل پیشگیری در کودکان در سراسر جهان است. این شایع ترین کمبود تغذیه ای در جهان است.

افزایش خطر کمبود ویتامین A در موارد زیر رخ می دهد:

  • افرادی که رژیم سخت گیاهخواری دارند.
  • افرادی که جراحی کاهش وزن انجام داده اند.
  • مصرف بیش از حد الکل طولانی مدت (الکلیسم).
  • کودکان نوپا و پیش دبستانی که در فقر زندگی می کنند.
  • سایر اشکال بیماری کبد، زیرا ویتامین A در کبد ذخیره می شود.
  • افراد مبتلا به بیماری هایی که بر نحوه جذب غذا از روده به بدن تأثیر می گذارد.

راحت‌ترین شکل ویتامین A محلول در چربی است و با تجزیه چربی در روده کوچک جذب می‌شود، بنابراین افرادی که رژیم غذایی بسیار کم‌چربی دارند یا داروهایی برای کاهش جذب چربی مصرف می‌کنند، مانند اورلیستات، ممکن است در معرض خطر کمبود ویتامین A باشد.

نتیجه (پیش‌آگهی) کمبود ویتامین A چیست؟

در صورت داشتن نوع خفیف کمبود ویتامین A بدون هیچ علامتی، نتیجه بسیار خوب است. با این حال، اگر درمان با مکمل های ویتامین A در مراحل اولیه انجام نشود، اشکال شدیدتر ممکن است باعث از دست دادن دائمی بینایی شوند. اگر مشکلات چشمی خفیف اولیه دارید، درمان می تواند منجر به بهبودی کامل بدون از دست دادن دائمی بینایی شود. کمبود شدید ویتامین A همراه با سوء تغذیه عمومی شدید در کشورهای کم درآمد اغلب منجر به مرگ می شود.

اگر یک بیماری زمینه‌ای داشته باشید که شما را در معرض خطر بیشتری برای کمبود ویتامین‌های محلول در چربی قرار می‌دهد، کمبود ویتامین A شایع‌تر است. در این شرایط باید غربالگری های منظم را انجام دهید تا مطمئن شوید که کمبود مواد مغذی ندارید.

اگر علائم مرتبط با کمبود ویتامین A مانند کوری شبانه یا لکه های بیتوت را تجربه می کنید، حتماً در اسرع وقت برای ارزیابی با پزشک خود تماس بگیرید.

کمبود ویتامین A چگونه تشخیص داده می شود؟

شایع ترین علائم کمبود ویتامین A || پزشکت

تشخیص کمبود ویتامین A با مراجعه به پزشک شروع می شود. آنها یک معاینه جامع را تکمیل می کنند و سطح رتینول را در خون شما بررسی می کنند. اگر پزشک مشکوک باشد که شما ممکن است کمبود ویتامین A داشته باشید، باید آزمایش خون بدهید تا:

  • بررسی کنید که آیا کمبود ویتامین A دارید یا خیر.
  • بررسی کنید که آیا شرایط دیگری مانند کم خونی دارید یا خیر .
  • بررسی‌های دیگر شامل آزمایش‌های بینایی، به‌ویژه نحوه سازگاری بینایی شما با تاریکی است.
  • در کودکان، اشعه ایکس از استخوان های بلند ممکن است برای ارزیابی رشد استخوان مفید باشد، که ممکن است در کمبود ویتامین A به تاخیر بیفتد.

مقادیر نرمال بین 20 تا 60 میکروگرم در دسی لیتر (mcg/dL) متغیر است. سطح رتینول پلاسما کمتر از 20 میکروگرم در دسی لیتر نشان دهنده کمبود ویتامین A است.

درمان کمبود ویتامین A چیست؟

درمان اشکال خفیف کمبود ویتامین A شامل خوردن غذاهای غنی از ویتامین A مانند جگر، گوشت گاو، ماهی روغنی، مرغ، تخم مرغ، شیر غنی شده، هویج، انبه، سیب زمینی شیرین و سبزیجات سبز برگ است. برای اشکال شدیدتر کمبود ویتامین A که باعث علائم می شود، درمان شامل مصرف مکمل های خوراکی ویتامین A روزانه است.

بهترین راه برای جلوگیری از کمبود ویتامین A، خوردن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و متعادل است. کمک‌های غذایی توصیه‌شده (RDA) برای ویتامین A در میکروگرم معادل‌های فعالیت رتینول (RAE) ذکر شده است که نرخ‌های جذب متفاوت هر دو شکل ویتامین A را در نظر می‌گیرد.

RDA برای بزرگسالان بالای 19 سال عبارت است از:

  • 900 میکروگرم RAE برای مردان
  • 700 میکروگرم RAE برای زنان
  • 770 میکروگرم RAE در دوران بارداری
  • 1300 میکروگرم RAE در دوران شیردهی

اگر کمبود ویتامین A در شما تشخیص داده شود، ممکن است پزشک از شما بخواهد که رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا غذاهای غنی از ویتامین A بیشتری اضافه کنید. آنها ممکن است یک مکمل خوراکی برای افزایش سطح ویتامین A در خون شما تجویز کنند تا زمانی که کمبود آن برطرف شود. مکمل ویتامین A می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد. همیشه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا داروساز خود در مورد داروهای بدون نسخه یا مکمل های غذایی که مصرف می کنید برای اطمینان از ایمنی صحبت کنید.

آیا می توان از کمبود ویتامین A جلوگیری کرد؟

شایع ترین علائم کمبود ویتامین A || پزشکت

مصرف منظم غذاهای غنی از ویتامین A معمولاً از کمبود ویتامین A جلوگیری می کند تا زمانی که هیچ بیماری طولانی مدتی نداشته باشید که بدن شما را از استفاده از ویتامین A در رژیم غذایی شما باز دارد. جگر، گوشت گاو، مرغ، ماهی روغنی، تخم مرغ، شیر کامل، شیر غنی شده، هویج، انبه، میوه های پرتقال، سیب زمینی شیرین، اسفناج، کلم پیچ و سایر سبزیجات سبز از جمله غذاهای غنی از ویتامین A هستند.

  • خوردن حداقل پنج وعده میوه
  • غذاهای مختلف مانند غلات صبحانه، شیرینی ها، نان ها، کراکرها و دانه های غلات، اغلب با ویتامین A غنی شده اند.
  • برای افراد در معرض خطر، به ویژه خردسال، مکمل های ویتامین A می توانند خطر علائم، از دست دادن دائمی بینایی و خطر مرگ را کاهش دهند.

چه غذاهایی حاوی ویتامین A هستند؟

دو گروه اصلی از منابع ویتامین A وجود دارد. اولی خود ویتامین A یا رتینول است. این در محصولات حیوانی، به ویژه جگر، ماهی و پنیر یافت می شود.

جگر غنی ترین منبع ویتامین A است. یک جگر حاوی بیش از حداقل مقدار توصیه شده ویتامین A برای یک هفته است. به همین دلیل، خوردن جگر بیش از یک بار در هفته ایده خوبی نیست، زیرا مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند به اندازه عدم دریافت کافی خطرناک باشد.

ماهی های روغنی مانند ماهی خال مخالی، شاه ماهی، سالمون و تن نیز سرشار از ویتامین A هستند. ویتامین A نیز در صدف وجود دارد. روغن کبد ماهی حاوی مقدار زیادی ویتامین A است، بنابراین اگر آن را به عنوان مکمل غذایی مصرف می کنید، باید از این موضوع آگاه باشید تا در نهایت ویتامین A زیادی نداشته باشید.

محصولات لبنی منبع خوبی از ویتامین A هستند. از آنجایی که ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است، مقدار آن در شیر بدون چربی بسیار کمتر از شیر خامه ای است. در برخی از کشورها، شیر طبق قانون با ویتامین هایی از جمله ویتامین A غنی شده است، اما در حال حاضر در بریتانیا اینطور نیست. پنیر سفت مانند چدار نسبت به پنیرهای نرم دارای سطح ویتامین A بالاتری است. تخم مرغ همچنین حاوی مقادیر بسیار بالایی ویتامین A است.

ماده دیگری به نام بتاکاروتن نیز می تواند توسط بدن شما به ویتامین A تبدیل شود. بتاکاروتن در میوه ها و سبزیجات یافت می شود. با این حال، برای دریافت ویتامین A مورد نیازتان، باید بیشتر از منابع حیوانی مصرف کنید.

سبزیجات

سبزیجات نارنجی رنگ دارای بالاترین سطح بتاکاروتن هستند: سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، هویج و کدو. سایر سبزیجات رنگی مانند فلفل قرمز مقدار زیادی در آنها وجود دارد. همچنین در سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، سبزیجات و کاهو مقدار زیادی وجود دارد، اگرچه استفاده از کاروتن این منابع برای بدن دشوارتر است. بدن می تواند راحت تر از ویتامین A در سبزیجات پخته یا فرآوری شده استفاده کند تا در سبزیجات خام.

ویتامین A به آسانی در ذرات چربی در روده جذب می شود، بنابراین اطمینان از وجود مقداری چربی در وعده غذایی شما – به عنوان مثال، کمی روغن در سس سالاد شما – به شما در استفاده از بتاکاروتن کمک می کند. به طور کلی، یک رژیم غذایی متعادل ویتامین A مورد نیاز شما را تامین می کند.

سخن آخر

کمبود ویتامین A در کشورهای در حال توسعه شایع است، اما در آمریکا و سایر کشورهای توسعه یافته نادر است. ویتامین A بسیار کم می تواند منجر به التهاب پوست، شب کوری، ناباروری، تاخیر در رشد و عفونت های تنفسی شود. افراد مبتلا به زخم و آکنه ممکن است سطح ویتامین A خون پایین تری داشته باشند و از درمان با دوزهای بالاتر این ویتامین سود ببرند.

ویتامین A در گوشت، لبنیات و تخم مرغ و همچنین غذاهای گیاهی قرمز، نارنجی، زرد و سبز وجود دارد. برای اطمینان از دریافت ویتامین A کافی، از انواع این غذاها استفاده کنید. اگر مشکوک به کمبود ویتامین A هستید، با پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. با غذاها و مکمل های مناسب، رفع کمبود می تواند ساده باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز