لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

قطره کتورولاک چشمی چیست؟

قطره کتورولاک چشمی چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

قطره کتورولاک چشمی چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

قطره کتورولاک چشمی، یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است. این دارو با کاهش هورمون هایی که باعث التهاب و درد در بدن می شوند، عمل می کند. کتورولاک چشم برای تسکین خارش چشم، ناشی از حساسیت های فصلی استفاده می شود. کتورولاک چشمی همچنین برای کاهش تورم، درد و سوزش پس از جراحی آب مروارید یا جراحی انکساری قرنیه کاربرد دارد.

تمام دستورالعمل های روی برچسب و بسته دارویی خود را دنبال کنید. پزشک خود را در مورد همه شرایط پزشکی، آلرژی و همه داروهای مورد استفاده خود مطلع کنید.

نکات مناسب برای قبل از مصرف این دارو چیست؟

اگر به کتورولاک حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید. در صورت حساسیت به سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام به پزشک خود اطلاع دهید.

برای اطمینان از بی خطر بودن کتورولاک چشم، در صورت داشتن موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

مشخص نیست که آیا این دارو به نوزاد متولد نشده آسیب می رساند یا خیر. در صورت بارداری و شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو را بدون توصیه پزشک به کودک ندهید.

چگونه باید از کتورولاک چشم استفاده کنم؟

قطره کتورولاک چشمی چیست؟ | پزشکت

تمام دستورالعمل های برچسب نسخه خود را دنبال کنید. از این دارو در مقادیر بیشتر یا کمتر از مدت توصیه شده استفاده نکنید. بسته به شرایطی که تحت درمان قرار می گیرید، کتورولاک چشم 2 تا 4 بار در روز استفاده می شود. دستورات دوز پزشک خود را با دقت دنبال کنید. استفاده طولانی مدت از قطره های چشمی NSAID می تواند منجر به آسیب جدی به بینایی شما شود.

برای جراحی آب مروارید، یک روز قبل از عمل از قطره های چشمی استفاده می کنید و تا 2 هفته پس از آن ادامه می دهید. برای جراحی انکساری قرنیه دوز معمول 4 بار در روز تا 4 روز پس از عمل است.

در حین استفاده از لنزها از کتورولاک چشمی استفاده نکنید. قبل از استفاده از قطره چشم دستان خود را بشویید.

مراحل استفاده از قطره کتورولاک چشمی چیست؟

برای استفاده از قطره چشم موارد زیر را انجام دهید:

چشم پزشک

سر خود را کمی به عقب متمایل کرده و پلک پایینی را به سمت پایین بکشید تا یک جیب کوچک ایجاد شود. قطره چکان را بالای چشم با نوک پایین نگه دارید. به بالا نگاه کنید و یک قطره داخل چشم بریزید.

چشمان خود را به مدت 2 یا 3 دقیقه، بدون پلک زدن یا چشمک زدن ببندید. انگشت خود را به آرامی به گوشه داخلی چشم برای حدود 1 دقیقه فشار دهید تا مایع داخل مجرای اشک شما تخلیه نشود.

فقط از تعداد قطره هایی که پزشک تجویز کرده است استفاده کنید. اگر از بیش از یک قطره استفاده می کنید، بین قطره ها حدود 5 دقیقه صبر کنید.

در صورت استفاده از این دارو پس از جراحی چشم، قطره ها را فقط در چشمی که تحت عمل جراحی قرار گرفته، استفاده کنید. قبل از استفاده از قطره های چشمی دیگر که پزشک تجویز کرده است، حداقل 10 دقیقه صبر کنید.

به نوک قطره چکان چشم دست نزنید و آن را مستقیماً روی چشم خود قرار ندهید. قطره چکان آلوده می تواند چشم شما را آلوده کند، که می تواند منجر به مشکلات جدی در بینایی شود. اگر رنگ مایع تغییر کرده یا ذرات درون آن وجود دارد از قطره استفاده نکنید. برای استفاده از هرگونه قطره جدید به پزشک اطلاع دهید.

دوز مناسب برای استفاده از قطره چشمی کتورولاک

قطره کتورولاک چشمی چیست؟ | پزشکت

هر ویال یکبار مصرف این دارو فقط برای یک چشم استفاده می شود. بعد از یکبار مصرف از قطره، حتی اگر هنوز مقداری دارو در ویال باقی مانده است، آن را دور بریزید. قطره در دمای اتاق دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری شود. وقتی از قطره استفاده نمی کنید آن را محکم بسته نگه دارید.

به محض یادآوری، مقدار دوز فراموش شده دارو را استفاده کنید. اگر تقریباً زمان دوز برنامه ریزی شده بعدی شما فرا رسیده است، دوز فراموش شده را کنار بگذارید. برای جبران دوز فراموش شده از داروهای اضافی استفاده نکنید.

مصرف بیش از حد چشم کتورولاک خطرناک نیست. در صورتی که کسی به طور تصادفی دارو را بلعیده است، به اورژانس مراجعه کنید.

هنگام استفاده از این دارو، از لنز که توسط پزشک تایید نشده است استفاده نکنید. همچنین سعی کنید از داروهای دیگر چشم استفاده نکنید مگر اینکه پزشک به شما دستور داده باشد.

عوارض جانبی کتورولاک چیست؟

قطره کتورولاک چشمی چیست؟ | پزشکت

اگرچه همه عوارض جانبی زیر رخ ندهد، اما در صورت بروز آنها نیاز به مراقبت پزشکی دارید. عوارض کتورولاک شامل موارد زیر می باشد:

  • تورم چشم
  • درد ضربان دار
  • حساسیت به نور
  • سوزش یا قرمزی چشم
  • قرمزی قسمت واضح چشم
  • تاری دید یا تغییرات دیگر در بینایی

برخی از عوارض جانبی کتورولاک چشم ممکن است رخ دهد که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. این عوارض جانبی در طول درمان با تنظیم بدن شما با دارو از بین می رود. همچنین، پزشک راه هایی برای پیشگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی به شما می گوید.

در صورت ادامه یا ناراحت کننده بودن عوارض جانبی زیر و یا هر گونه سوال در مورد آنها، با متخصص چشم مشورت کنید. این یک لیست کامل از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف قطره چشمی کتورولاک در بارداری

از مصرف کتورولاک در سه ماهه سوم بارداری خودداری کنید. اطلاعاتی در مورد استفاده از این دارو در زنان باردار برای اطلاع از خطر مرتبط با دارو در دسترس نیست.

مطالعات روی حیوانات شواهدی از دیستوسیا و افزایش مرگ و میر توله ها در دوزهای خوراکی 1.5 میلی گرم/کیلوگرم در روز (حدود 40 برابر دوز معمولی روزانه چشم پزشکی انسان) را نشان داده است. مهارکننده های پروستاگلاندین که در اواخر بارداری استفاده می شود، اثرات نامطلوبی بر سیستم قلبی عروقی جنین از جمله بسته شدن مجرای شریانی جنین نشان داده است. هیچ داده کنترل شده ای در بارداری بشر وجود ندارد.

داروهایی که به دلیل اثرات دارویی خود باعث ایجاد یا مشکوک به ایجاد اثرات مضر بر جنین یا نوزاد بدون ایجاد ناهنجاری شده اند. همچنین این اثرات ممکن است برگشت پذیر باشند. برای جزئیات بیشتر باید از متن های همراه استفاده کرد. مطالعات تولید مثل حیوانات تأثیر نامطلوبی روی جنین نشان داده است و هیچ مطالعه کافی و کنترل شده ای بر روی انسان وجود ندارد، اما مزایای بالقوه ممکن است با وجود خطرات احتمالی استفاده از این دارو را در زنان باردار تضمین کند.

هشدارهای مصرف کتورولاک هنگام شیردهی

با بررسی های انجام شده، استفاده از کتورولاک در شیردهی توصیه نمی شود. این دارو پس از تجویز خوراکی در شیر مادر وجود دارد. قرار دادن فشار روی مجرای اشک در گوشه چشم به مدت حداقل 1 دقیقه و حذف محلول اضافی با یک بافت جاذب، مقدار دارویی را که پس از استفاده از قطره چشم به شیر مادر می رسد، به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

اطلاعات دوز کتورولاک چشم چیست؟

قطره کتورولاک چشمی چیست؟ | پزشکت

دوز معمول بزرگسالان برای جراحی انکساری قرنیه محلول چشمی 0.4٪ : 1 قطره از این محلول را به چشم های تحت عمل جراحی بریزید. این کار را چهار بار در روز به میزان لازم برای درد و سوزش انجام دهید.

دوز معمول بزرگسالان برای التهاب چشم بعد از عمل:
  • محلول چشمی 0.45٪ : 1 قطره از این محلول را به چشم آسیب دیده بریزید. سعی کنید دوبار در روز قبل از عمل جراحی آب مروارید، این کار را انجام دهید.
  • محلول چشمی 0.5٪ : تزریق 1 قطره به چشم های آسیب دیده چهار بار در روز با شروع 24 ساعت پس از جراحی آب مروارید و ادامه آن تا 2 هفته اول دوره بعد از عمل توصیه می شود.

دوز معمول بزرگسالان برای ورم ملتحمه حساسیتی فصلی محلول چشمی0.5٪: توصیه می شود 4 بار در روز 1 قطره به چشم های آسیب دیده تزریق شود. این قطره برای تسکین موقت خارش چشم به دلیل ورم ملتحمه حساسیتی فصلی مناسب است.

دوز معمول کودکان برای جراحی انکساری قرنیه  محلول چشم0.4% : 4 قطره در چشم های تحت عمل جراحی چهار بار در روز به میزان لازم برای تسکین درد و سوزش توصیه می شود.

دوز معمول کودکان برای التهاب چشم بعد از عمل برای محلول چشمی 0.5٪: 4 قطره در چشم های آسیب دیده را چهار بار در روز از 24 ساعت پس از جراحی آب مروارید تزریق کنید و تا 2 هفته اول دوره بعد از عمل ادامه دهید..

دوز معمول کودکان برای ورم ملتحمه حساسیتی فصلی محلول چشمی 0.5٪ : 4 بار در روز 1 قطره در چشم های آسیب دیده برای تسکین خارش چشم توصیه می شود.

چه داروهای دیگری روی کتورولاک چشم تاثیر می گذارد؟

این احتمال وجود ندارد که داروهای دیگری که به صورت خوراکی یا تزریق مصرف می کنید بر کتورولاک مورد استفاده در چشم ها تأثیر بگذارد. اما خیلی داروها میتوانند روی هم اثر بگذارند. به پزشک خود در مورد همه داروهایی که استفاده می کنید، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی اطلاع دهید.

منبع:

https://www.drugs.com/mtm/ketorolac-ophthalmic.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز