لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های چشم

قطره چشمی چیست؟ انواع آن کدامند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

قطره چشمی و انواع آن برای تسکین علائم بیشتر مشکلات چشمی، خواه خشکی چشم، چشم صورتی، قرمزی چشم و یا خارش و درد چشمان استفاده می شود.

تعیین اینکه کدام نوع قطره یا پماد چشم برای شما بهتر است به نوع بیماری چشمی شما بستگی دارد. البته، اگر به هر یک از این علائم یا بیماری های چشمی مبتلا شدید، همیشه بهتر است با پزشک چشم خود مشورت کنید تا علت و شدت مشکل و بهترین روش درمانی مشخص شود.

قطره چشمی بدون نسخه در مقابل قطره های چشمی با نسخه

قطره چشم را می توان به دو دسته قطره چشمی بدون نسخه و قطره چشمی نسخه ای تقسیم کرد. قطره چشمی بدون نسخه را نیز  OTC می نامند. قطره های بدون نسخه در بسیاری از موارد مناسب هستند و به طور معمول هزینه کمتری نسبت به قطره های چشم نسخه ای دارند. اما قبل از استفاده از قطره چشمی OTC، به یک چشم پزشک مراجعه کنید تا مشخص کند کدام نوع قطره چشمی برای  شما مناسب تر است.

قطره چشم برای خشکی چشم

قطره های روان کننده که به آن اشک مصنوعی نیز گفته می شود، می تواند باعث تسکین خشکی چشم در کوتاه مدت شود. در صورتی که علت خشکی چشم مربوط به شرایط موقت مانند خستگی چشم کامپیوتر، خارج از منزل در شرایط باد و آفتاب و خستگی باشد، این قطره ها می توانند موثر باشند.

بیشتر قطره های  روان کننده OTC با افزودن عناصر اشک آور مختلفی که از قبل در چشمان شما هستند، کار می کنند تا چشم شما را مرطوب و راحت تر کنند.

بهتر است از قطره های ضد احتقان چشم برای خشکی چشم استفاده نشود. قطره چشم ضد احتقان  معمولاً به عنوان تسکین دهنده قرمزی چشم تجویز می شود.

ضد احتقان ها باعث می شود که چشمان شما کمتر قرمز شود. اما همچنین می توانند علائم خشکی چشم را در طولانی مدت بدتر کنند.

اگر مشکلات خشکی چشم شما شدیدتر است، می توانید از ژل یا پماد روان کننده استفاده کنید. از آنجا که ژل ها و پمادهای خشکی چشم می توانند تا مدتی بعد از قرار دادن چشم در آنها باعث تاری دید شود، بهتر است درست قبل از خواب از آنها استفاده کنید.

اگر قطره های چشمی یا پمادهای OTC موثر نبودند، قطره های چشمی و پمادهای تجویز شده و سایر درمان های خشکی چشم را انتخاب کنید.

قطره چشم برای قرمزی

قطره چشمی | پزشکت

چشم پزشک

قطره های چشمی ضد احتقان یا قطره های چشمی سفید کننده، با کوچک شدن رگهای خونی در قسمت سفید چشم (اسکلرا)، قرمزی چشم را از بین می برد.

در حالی که قطره چشمی ضد احتقان برای از بین بردن قرمزی موثر است، مراقب باشید که ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی زیادی شود. همیشه بهتر است ابتدا برای تعیین علت قرمزی چشم با چشم پزشک خود مشورت کنید.

قطره های چربی ضد احتقان در صورت استفاده زیاد از آنها می توانند باعث خشکی و تحریک، گشاد شدن مردمک چشم و سایر عوارض جانبی شوند.

اگر قرمزی چشمان شما ناشی از خستگی، خشکی، کمبود خواب یا تحریک عمومی است، قطره چربی روان کننده OTC می تواند تا حدودی موثر باشد. اما اگر قرمزی آن ناشی از آلرژی است، قطره های روان کننده نیز می توانند موثر باشند.

قطره چشم برای آلرژی و خارش چشم

قطره چشم آنتی هیستامین به طور خاص برای درمان خارش ناشی از آلرژی چشمی تهیه شده است. قطره های چشم آلرژی با کاهش هیستامین در بافت های چشم اثر می کنند.

آلرژی می تواند علائم چشمی مانند خارش، قرمزی، آبکی و تورم چشم ها را ایجاد کند که قطره های چشم آنتی هیستامین OTC نیز برای آنها مفید است.

برخی از قطره های ضد احتقان چشم برای قرمزی چشم دارای آنتی هیستامین نیز هستند. آنها به عنوان درمان خارش به دلیل آلرژی برچسب گذاری شده اند. اما قطره های چربی ضد احتقان معمولاً برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شوند.

اگر خارش شدید است و با درمان های OTC بهبود نمی یابد، بهتر است برای تجویز قطره های چشمی و یا داروهای خوراکی به چشم پزشک مراجعه کنید.

قطره چشم برای چشم درد، تورم یا ترشح

قبل از استفاده از قطره های چشمی برای احساس درد، بهتر است اول علت اصلی آن مشخص شود. معمولا چشم ها بر اثر خشکی، خستگی یا کار زیاد زخم می شود. اما اگر دچار چشم درد شدید، سریعاً به چشم پزشک مراجعه کنید تا احتمال عفونت جدی چشم رد و یا تایید شود.

تحریک چشم در اثر فشارهای بینایی مانند گریه، ترشحات چشم مربوط به آلرژی و التهاب را می توان با قطره های چربی روان کننده درمان کرد.

با این حال،  ترشحات غلیظ، زرد یا مایل به سبز چشم ناشی از عفونت چشم ممکن است به قطره های تجویز آنتی بیوتیک چشم نیاز داشته باشد.

قطره چشم برای چشم صورتی و سایر عفونت ها

قطره چشمی | پزشکت

چشم صورتی (ورم ملتحمه) یکی از رایج ترین انواع عفونت چشم است. اصطلاح “چشم صورتی” برای انواع مختلفی از ورم ملتحمه چشم اشاره دارد.

انواع مختلف قطره چشم ممکن است برای التهاب ملتحمه مورد نیاز باشد. بنابراین بهتر است برای تجویز مناسب ترین قطره چشم متناسب با وضعیت خودتان به چشم پزشک مراجعه کنید.

التهاب ملتحمه باکتریایی

التهاب ملتحمه باکتریایی، معمولاً باعث ترشح چشم ضخیم، زرد و چسبناک می شود. قطره مورد نیاز برای عفونت های باکتریایی چشم باید توسط چشم پزشک تجویز شوند.

ورم ملتحمه ویروسی

ورم ملتحمه ویروسی، مسری است. برخی از انواع ویروسی چشم صورتی به خودی خود از بین می روند، اما نوع شدید آن باعث قرمزی، آبریزش، زخم شدن چشم ها، همراه با ترشح چشم شفاف یا مایل به سفید می شود. همچنین ممکن است تاری دید داشته باشید. اگر به ملتحمه ویروسی مبتلا هستید، قطره های چربی روان کننده OTC و کمپرس سرد یا کمپرس یخ می تواند چشمان شما را بهتر کند. اما اگر علائم بدتر شد، باید برای درمان دقیق تر به چشم پزشک خود مراجعه کنید.

التهاب ملتحمه آلرژیک

التهاب ملتحمه آلرژیک، شایع ترین علت قرمزی چشم است و معمولاً باعث خارش، تورم پلک ها و آبریزش چشم های خونی می شود. چشم صورتی آلرژیک، مسری نیست. قطره های چربی بدون روغن بدون نسخه می توانند در بیشتر موارد تسکین دهند. مصرف آنتی هیستامین های OTC مانند Zyrtec، Claritin یا Benadryl نیز می تواند کمک کند. اگر علائم شدید باشد، باید از قطره های چشمی قوی تر یا داروهای خوراکی که چشم پزشک آنها را تجویز می کند، استفاده کرد.

اگر برای تسکین علائم عفونت چشم از قطره چشم استفاده می کنید، هرگز انتهای بطری را به چشم خود نزنید چون باعث انتشار عفونت می شود.

قطره چشم و لنزهای تماسی

قطره های چرخش مخصوص، برای لنزهای تماسی فرموله شده و می توانند باعث تسکین خشکی چشم و ناراحتی ناشی از سایش لنزهای تماسی شوند.

اگر هنگام استفاده از لنز از قطره های چربی روان کننده OTC به طور منظم استفاده می کنید، با چشم پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا نوع لنز تماسی شما با قطره چشمی که استفاده می کنید سازگار است یا خیر.

بسیاری از قطره های چشمی  OTC یا نسخه ای  برای استفاده کنندگان از لنزهای تماسی مناسب نیستند و بهتر است قبل از استفاده از قطره ها روی چشم ها، لنزهای خود را بردارید.

قطره چشمی خانگی

قطره چشمی | پزشکت

شواهد و مدارکی وجود دارند که نشان می دهد افراد بیشتری بدنبال داروهای مکمل و جایگزین (CAM) برای بیماری ها و بیماری های چشم هستند. اما بهتر است قبل از استفاده CAM روی چشم خود بیشتر تحقیق کنید.

استفاده از قطره چشمی در خانه ممکن است با خطراتی همراه باشد. اشک ترکیبی از روغن، مخاط و آب است. آنها همچنین حاوی اکسیژن، مواد مغذی و آنتی بادی هایی هستند که از چشم شما محافظت می کنند. از همه مهمتر، اشک به طور طبیعی عاری از عفونت است. سخت است که بتوانید قطره های خانگی خود را کاملاً تمیز نگه دارید.

شما ممکن است بیشتر علاقه داشته باشید که از روغن به عنوان قطره های چشمی استفاده کنید. زیرا برخی از بررسی ها نشان داده است که امولسیون های آب و روغن از قطره های چشمی محلول موثرتر هستند. اما هیچ تحقیقاتی بی ضرر بودن و ایمن بودن درمان های خانگی با استفاده از روغن برای خشکی چشم را تایید نکرده است. این گزینه ها روی انسان نیز آزمایش نشده است.

روغن کرچک

یک مطالعه آزمایشی نشان داد که یک امولسیون چشم روغن کرچک از Allergan به طور موثر حداقل برای چهار ساعت اشک تولید می کند. اما استفاده از این محصول  در ایالات متحده متوقف شده است.

روغن نارگیل

هنوز هیچ آزمایش انسانی روی روغن نارگیل برای چشم وجود ندارد. بررسی ها نشان می دهد روغن نارگیل بکر برای استفاده انسان بی خطر است، اما در مقایسه با قطره های چشمی و  نمکی مزایای زیادی ندارد. علاوه بر این، روغن نارگیل می تواند آلوده شود.

امگا 3 و امگا 6

هیچ آزمایش انسانی روی این موارد انجام نشده است. استفاده از آن، برای موارد موضعی به بررسی های بیشتری نیاز دارد.

چای بابونه

بررسی ها نشان می دهد شستشوی چشم با چای بابونه باعث آلرژی و تورم می شود. به دلیل آلودگی احتمالی بهتر است از شستشوی چشم بر چای خودداری کنید.

نحوه استفاده از قطره چشمی

قطره چشمی | پزشکت

قطره چشم می تواند طیف وسیعی از مشکلات چشمی را درمان کند. به عنوان مثال، ممکن است برای درمان عفونت، آسیب جزئی چشم یا بیماری مانند گلوکوم، از قطره چشمی تجویز شده توسط پزشک خود استفاده کنید. یا ممکن است برای تسکین خشکی یا قرمزی چشم از قطره های بدون نسخه پزشک استفاده کنید. بسته به علت اصلی استفاده از قطره، می توانید در کوتاه یا بلند مدت از آن استفاده کنید.

هشدار!

مهم نیست که دلیل استفاده از قطره های چشمی چیست، استفاده صحیح از آنها مهم است. استفاده از قطره با روش مناسب به جذب دارو در چشم کمک می کند.

هنگامی که بطری را باز می کنید می توانید با قطره چشمی با خیال راحت استفاده کنید. برای قطره های تجویز شده چشم، از داروساز خود در مورد تاریخ انقضا آن سوال کنید. برای قطره های بدون نسخه، تاریخ انقضا روی برچسب را بررسی کنید.

اگر از دو نوع قطره چشم استفاده می کنید، بهتر است از آنها به ترتیب مناسب استفاده شود. اگر از قطره های چشمی و پماد چشمی استفاده می کنید، ابتدا از قطره های چشمی استفاده کنید. سپس حداقل 10 دقیقه بعد از پماد استفاده کنید.

اجازه ندهید که نوک قطره چکان چشم شما یا هر سطح دیگری را لمس کند. برخورد نوک قطره چکان به هر سطحی  می تواند منجر به آلودگی باکتری ها یا میکروب های دیگری و حتی عفونت در چشم  شوند.

در هنگام استفاده از قطره چشمی دارویی از لنز استفاده نکنید مگر اینکه پزشک یا داروساز گفته باشد اشکالی ندارد. قبل از قرار دادن لنزهای تماسی بعد از استفاده از قطره ها، حداقل 15 دقیقه صبر کنید.

قطره چشمی را با شخص دیگری  به اشتراک نگذارید این کار  می تواند میکروب و عفونت را گسترش دهد.

برخی از قطره های چشمی بعد از استفاده باعث سوزش می شوند. این معمولاً نگران کننده نیست. با این حال، اگر این ناراحتی در عرض 10 تا 15 دقیقه برطرف نشد یا اینکه بدتر شده، باید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر بعد از استفاده از قطره، تورم در چشم دارید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

منبع
allaboutvisionhealthlinehealthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز