لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علت تجمع مایع پشت شبکیه چست؟

علت تجمع مایع پشت شبکیه چست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تجمع مایع پشت شبکیه می تواند علل زیادی داشته باشد. بر همین اساس سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت، شایع ترین علل تجمع مایع پشت شبکیه را مورد بررسی قرار دهیم. تا اگر شما به این وضعیت مبتلا شده اید مهم است که نگاه دقیق تری داشته باشید تا دلیل آن را در مورد وضعیت خود مشخص کنید.

ادم ماکولا

در هنگام بروز ادم ماکولا، مایع در ناحیه ای از شبکیه به نام ماکولا تجمع می یابد. این ناحیه ای است که برای دید مرکزی دقیق به آن تکیه می کنید. اگر مایع در زیر آن جمع شود، ممکن است با متورم شدن بافت دچار اختلال شود. نشت مایع می تواند از رگ های خونی آسیب دیده در نزدیکی شبکیه ایجاد شود. این وضعیت می تواند نتیجه تعدادی از شرایط مختلف باشد. ادم ماکولا می تواند ناشی از هر بیماری باشد که به رگ های خونی آسیب می رساند و حتی می تواند ناشی از جراحی چشم باشد.

رتینوپاتی سروزی مرکزی

با رتینوپاتی سروزی مرکزی، مایع می تواند در زیر شبکیه جمع شود. اپیتلیوم رنگدانه شبکیه (RPE) که بین مشیمیه و شبکیه قرار دارد، آنطور که باید عمل نمی کند. بدون این کار درست، مایع در زیر شبکیه شروع به تجمع می کند.

این می تواند باعث اعوجاج بینایی و حتی در برخی موارد جداشدگی جزئی شبکیه شود. افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، مردانی در محدوده سنی 30 تا 50 سالگی، افراد با شخصیت نوع A، کسانی که استروئید مصرف می کنند و افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی هستند.

رتینوپاتی دیابتی

علت تجمع مایع پشت شبکیه چست؟ || پزشکت

موارد رتینوپاتی دیابتی ناشی از افزایش قند خون است که در افراد مبتلا به دیابت رخ می دهد. با گذشت زمان، مقادیر بالای قند در خون می تواند با تأثیر بر عروق خونی به شبکیه آسیب برساند. رگ‌های خونی متورم می‌شوند و اتصالات محکم در آنها شکسته می‌شوند که منجر به خونریزی یا نشت مایع می‌شود.

همچنین گلبول‌های قرمز گلیکوزیله (که دارای قند متصل به هموگلوبین هستند) خون اکسیژن‌دار کافی نمی‌آورند. این باعث تشکیل رگ های خونی جدید می شود. با این حال، اینها شکننده هستند و به راحتی نشت می کنند و خونریزی بیشتری می کنند. این منجر به مایع بیشتر پشت شبکیه می شود و در نهایت ممکن است به جدا شدن منجر شود.

رتینوپاتی دیابتی می تواند باعث تغییرات بینایی، از جمله مشکل در خواندن و مشکل در دید از راه دور شود. در اوایل بیماری، ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد. با پیشرفت بیماری، علائم دیگری مانند تاری دید، لکه‌های شناور تیره و رگه‌هایی که شبیه تار عنکبوت به نظر می‌رسند ممکن است رخ دهد.

در کشورهای توسعه یافته، شدیدترین علامت – از دست دادن بینایی و نابینایی – شایع ترین علت موارد جدید نابینایی در بین بزرگسالان 20 تا 74 ساله است. 1 تخمین زده می شود که بیش از نیمی از افراد دیابتی به نوعی از رتینوپاتی دیابتی مبتلا شوند.

افیوژن مشیمیه

مشیمیه لایه ای از رگ های خونی اسفنجی بین شبکیه و قسمت سفید چشم شما است که به صلبیه معروف است. نقش مشیمیه این است که تغذیه و اکسیژن را به قسمت بیرونی شبکیه برساند.

چشم پزشک

اگر مایع یا خون (افیوژن مشیمیه) بین مشیمیه و صلبیه قرار گیرد، می تواند منجر به جداشدگی شود که به عنوان جداشدگی مشیمیه سروزی شناخته می شود. اینها عموماً مربوط به فشار داخل چشمی پایین است که معمولاً به دنبال جراحی اخیر گلوکوم انجام می شود.

این کاهش فشار به مایع اجازه می دهد تا در فضای اطراف سلول ها جمع شود در حالی که مویرگ ها به دلیل التهاب نفوذپذیرتر می شوند.

تشخیص مایع پشت شبکیه

علت تجمع مایع پشت شبکیه چست؟ || پزشکت

برای تعیین اینکه آیا ممکن است در زیر شبکیه مایع وجود داشته باشد، چشم پزشک شما به طور کامل چشمان شما را معاینه می کند. برخی از آزمایشاتی که آنها احتمالاً استفاده خواهند کرد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تست گرید آمسلر

تست شبکه آمسلر روشی آسان برای تعیین اینکه آیا دید مرکزی بسیار مهم شما تغییر کرده است یا خیر. با این آزمایش، شما به سادگی به مربع های شبکه مانند نگاه می کنید و به پزشک می گویید که آیا هر یک از خطوط مواج به نظر می رسند یا مناطق گم شده ای وجود دارد. این می تواند به تشخیص حتی تغییرات جزئی بینایی کمک کند.

توموگرافی انسجام نوری (OCT)

توموگرافی انسجام نوری با یک دوربین مخصوص، تصاویر مقطعی از شبکیه شما می گیرد. می تواند ضخامت شبکیه را اندازه گیری کند و مایع زیر شبکیه و تورم را تشخیص دهد. با این اطلاعات، پزشک شما می‌تواند تشخیص دهد که آیا برای هر مایعی که در زیر شبکیه به دام افتاده نیاز به درمان دارید یا خیر.

فوندوس اتوفلورسانس (FAF)

با تصویربرداری اتوفلورسانس، ایده این است که از فلورسانس طبیعی شبکیه استفاده شود. حتی بدون تزریق هیچ رنگی، وقتی از نور آبی برای روشن کردن شبکیه استفاده می شود، ساختارهای خاصی می درخشند.

این ساختارهای درخشان را می توان در یک تصویر سیاه و سفید ثبت کرد. الگوهای مشخصه ممکن است نشان دهند که بیماری هایی مانند دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن یا رتینوپاتی جدی مرکزی در حال پیشرفت هستند و می توانند به نشان دادن درمان مناسب کمک کنند.

آنژیوگرافی فلورسین

آنژیوگرافی فلورسین را می توان برای تشخیص تورم در شبکیه استفاده کرد. با این، یک فلورسین زردرنگ به بازوی شما تزریق می شود. وقتی چند ثانیه بعد به چشمان شما برسد، باعث می شود که آنها به شدت بدرخشند. سپس می توان از یک دوربین مخصوص برای گرفتن عکس از منطقه استفاده کرد. اینها می توانند به پزشک شما در مورد نوع درمان و مکان مورد نیاز هشدار دهند.

آنژیوگرافی سبز ایندوسیانین

با آنژیوگرافی سبز ایندوسیانین، این رنگ مانند فلورسین عمل می کند اما فقط در نور مادون قرمز قابل مشاهده است. همچنین، عمیق‌تر به لایه‌های شبکیه می‌چرخد، جایی که می‌توان با دوربین حساس به مادون قرمز از آن‌ها عکس گرفت. این اغلب برای آنژیوگرافی مشیمیه برای تکمیل آنژیوگرافی فلورسین شبکیه استفاده می شود.

سونوگرافی چشمی

با استفاده از این آزمایش که به عنوان سونوگرافی b-scan نیز شناخته می شود، از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از ساختارهای داخل چشم استفاده می شود. از این روش می توان برای تشخیص عوارضی مانند جداشدگی شبکیه، رتینوپاتی دیابتی و سرطان های چشم استفاده کرد.

درمان مایع پشت شبکیه چشم

تصمیم گیری در مورد بهترین درمان برای هر مورد خاصی از مایع پشت شبکیه بر اساس علت در اینجا خواهد بود. برخی از رویکردهای درمانی ممکن شامل موارد زیر است:

  • داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها یا داروهای ضد التهابی با هدف فرونشاندن التهاب هستند. اینها می توانند به شکل قطره، قرص یا حتی در برخی موارد از طریق دستگاه های با رهش طولانی پخش شوند.
  • گاهی اوقات ممکن است نیاز به استفاده از یک روش جراحی مانند ویترکتومی باشد که در آن ماده ژله مانندی که به طور معمول چشم را پر می کند حذف می شود.
  • در برخی موارد، مانند رتینوپاتی دیابتی، لیزر درمانی ممکن است نشت رگ های خونی را متوقف کرده و تورم شبکیه را کاهش دهد.
  • اگر ادم ماکولا دارید، ممکن است با آنچه به عنوان تزریق ضد VEGF شناخته می شود، درمان شوید. فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) پروتئینی است که منجر به تولید رگ های خونی جدید می شود. با ادم ماکولا، این رگ های خونی ممکن است نشت کنند. استفاده از anti-VEGF می تواند تولید این رگ های خونی جدید را کاهش دهد.

تغییر سبک زندگی مایع پشت شبکیه چشم

علت تجمع مایع پشت شبکیه چست؟ || پزشکت

ایجاد تغییرات در شیوه زندگی، مانند کنترل سطح قند خون در مورد رتینوپاتی دیابتی، باید در هنگام بررسی چگونگی کمک به کاهش مایع پشت شبکیه نیز در نظر گرفته شود.

مایع زیر شبکیه می تواند به دلیل التهاب یا نشت رگ های خونی در شرایطی مانند رتینوپاتی دیابتی، ادم ماکولا، رتینوپاتی سروزی مرکزی و افیوژن مشیمیه رخ دهد. چشم پزشک معاینه چشم را انجام می دهد و ممکن است از روش های مختلف تصویربرداری برای ارزیابی مشکل استفاده کند.

درمان بستگی به شرایطی دارد که باعث تجمع مایع شده است. ممکن است از داروهای ضد التهاب، جراحی، لیزر درمانی، تزریق ضد VEGF یا تغییر شیوه زندگی استفاده شود.

مایع زیر شبکیه می تواند از منابع مختلفی تامین شود. خبر خوب این است که وقتی پزشکان ریشه در مورد خاص شما را بفهمند، درمان‌های مختلفی وجود دارد که ممکن است این مشکل را کاهش داده و به حفظ بینایی شما کمک کند.

سوالات متداول

چگونه از شر مایع پشت شبکیه خلاص شوید؟ این بستگی به علت دارد. در صورت تشخیص ممکن است به شما دارو برای کاهش التهاب داده شود، یا حتی نیاز به لیزر درمانی برای انسداد رگ های خونی داشته باشید، یا ممکن است نیاز به درمان با تزریق ضد VEGF پیدا کنید.

آیا مایع پشت چشم می تواند باعث کوری شود؟ مایع پشت شبکیه گاهی اوقات می تواند منجر به جداشدگی شبکیه شود و شبکیه را در حین جمع شدن از بین ببرد. این به عنوان جداشدگی اگزوداتیو شبکیه شناخته می شود. اگر جداشدگی به سرعت درمان نشود و به اندازه کافی گسترده باشد، می تواند باعث نابینایی دائمی شود.

آیا مایع پشت چشم جدی است؟ اگرچه ممکن است در همه موارد باعث کاهش بینایی نشود، مایع پشت چشم طبیعی نیست. بنابراین، مهم است که به سرعت به چشم پزشک مراجعه کنید و علت آن را پیدا کنید تا بتوان آن را درمان کرد.

آیا موز برای دژنراسیون ماکولا مفید است؟ بله، مصرف میوه های غنی از فیبر مانند موز، سیب و انواع توت ها که دیرتر متابولیزه می شوند و منجر به نوسانات قند خون کمتری می شوند، برای دژنراسیون ماکولا مفید هستند. همچنین سبزیجات با فیبر بالا مانند بروکلی، ذرت، هویج، سبزیجات برگ دار، حبوبات و لوبیا و غلات کامل مناسب هستند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

7

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

7 دیدگاه

  1. سلام
    من ٣٨ سالمه و فكر ميكنم جزء شخصيت نوع A هستم چشم سمت راستم چن روزه كه يه نقطه سياه شناور ميبينه
    به چشم پزشك مراجعه كردم و گفتن توى ٩٩ درصد موارد خودش جذب چشم ميشه و يه قرص (ايرينسا) بهم داد و گفت كمك ميكنه بهم الان كه مطالب شمارو خوندم نگران شدم ممكنه راهنماييم كنيد ممنونم

    1. سلام اگر به دستورات پزشکتان عمل کنید جای نگرانی نیست.

  2. سلام دکتر من 20 روز پیش احساس کردم جلوی چشمم لکه ی زرد میبینم و اجسام رو کوچک تر میبینم به دکتر مراجعه کردم یه قرص اپلرنون بم داد با دو تا قطره ی سینارولاک و بتازونیت
    الان توی ای 20 روز هیچ تغییری نکرده عکس گرفتم اندازه ی مایع 446 بود لازمه بگم که پارسال همین موقع هم این اتفاق برام افتاد با همین دارو ها توی 20 روز اول خوب شد و اندازه‌اش هم 326 بود ولی امسال بیشتر شده من باید چیکار کنم میترسم کور بشم

    1. سلام باید علت تجمع مایع پشت شبکیه بررسی شود.

  3. سلام 27 ساله هستم چند وقته
    یک چشمم یکم سیاه می بینم.
    گفتن آب پشت شبکیه
    آیا با عمل خوب میشه؟
    سیاهی دید بیشتر نشه نگرانم.

    1. سلام بله آب سیاه یا افزایش فشار اطاقک قدامی چشم هست درمانش لیزر و بازکردن مجاری بازجذب مایع زلالیه

  4. یک هفته است چشم چپم درد داشت و تار می‌دیدم.دکتر رفتم و عکس گرفتن گفتن التهاب شبکیه داری.هیچ داروی هم ندادن.بنظر شما هیچ کاری نباید بکنم؟چون تار مبیبنم.یعنی خودش خوب میشه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز