لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آیا لنزهای تماسی خطر شیوع کرونا را افزایش می دهند؟

آیا لنزهای تماسی خطر شیوع کرونا را افزایش می دهند؟ | پزشکت

فهرست مطالب

آیا لنزهای تماسی خطر شیوع کرونا را افزایش می دهند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

 همه ما می دانیم که ویروس کرونا می تواند علاوه بر بینی و دهان از طریق چشم وارد بدن شود. خطر شیوع کرونا از طریق لنزهای تماسی، موضوعی است که در مورد آن زیاد پرسیده شده است. به طور کلی، وقتی مبتلایان به کرونا یا هر گونه بیماری تنفسی  عطسه، سرفه  یا حتی صحبت کند، قطرات حاوی ویروس در هوا پخش می شوند. به احتمال زیاد همه ما ها در اطراف این قطره ها نفس می کشیم. بر همین اساس، ویروس می تواند از طریق چشم به بدن شما نیز وارد شود.

روش دیگری که می تواند در انتقال ویروس و شیوع آن موثر باشد این است که ویروس روی دست یا انگشتان شما بنشیند و سپس بینی، دهان یا چشم خود را لمس کنید. با این حال، احتمال شیوع ویروس از این طریق کمتر رخ می دهد.

هنوز سوالات زیادی درمورد اینکه چه چیزی می تواند یا نمی تواند خطر ابتلا به SARS-CoV-2 را افزایش دهد وجود دارد. یک سوال این است که آیا استفاده از لنزهای تماسی در زمان شیوع بیماری کرونا مطمئن است یا  می تواند خطر ابتلا افراد به این بیماری را افزایش دهد.

تاثیر انواع ویروس ها بر چشم

دکتر توماس اشتاینن، متخصص چشم پزشکی، استاد چشم پزشکی در مرکز پزشکی MetroHealth در کلیولند و سخنگوی آمریکایی می گوید، سطح چشم با غشای مخاطی پوشانده شده است که با غشای بینی، گلو و حلق ارتباط دارد. این غشای چشم ملتحمه نامیده می شود و وقتی آلوده شود نتیجه آن التهاب ملتحمه است، چیزی که  آن را  به عنوان چشم صورتی می شناسند.

اشتاینن می گوید: ویروس های زیادی می توانند روی چشم تأثیر بگذارند. جای تعجب نیست که ویروس ها از طریق چشم می توانند به سیستم های تنفسی و بدن راه پیدا کنند. زیرا همه آنها به هم متصل هستند.

ویروس هایی مانند ویروس کرونا می توانند به پروتئین های گیرنده در ملتحمه متصل شوند. وی می گوید: ویروس کرونا نسبت به ویروس های دیگری که منجر به التهاب ملتحمه می شوند، هیچ تفاوتی ندارند. البته برخی از ویروس ها منجر به التهاب های کوتاه مدت در ملتحمه می شوند، که معمولاً طی چند روز خود به خود از بین می رود و به قسمت های دیگر بدن آسیب زیادی نمی زند. اما ویروس کرونا یک ویروس بالقوه کشنده ای است که باعث ایجاد همه گیری در سراسر جهان شده است. در نتیجه، چشم پزشکان چند توصیه دارند. شاید مهمترین مسئله در مورد استفاده از لنزهای تماسی باشد.

وی می گوید: تا به امروز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه استفاده از لنزهای تماسی خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد، وجود ندارد. اشتاینن می گوید: نکته اساسی این است که ما فقط از رفتار ویروس کرونا در چشم اطلاع نداریم. با این حال، شواهد زیادی در مورد چگونگی نفوذ ویروس کرونا به دارندگان لنزهای تماسی وجود دارد.

متخصصان معقتدند که لنزها منجر به افزایش خطر ابتلا به کرونا نمی شوند، در واقع تماس و لمس چشم ها با دست و انگشتان آلوده می تواند این خطر را افزایش دهد. دارندگان لنز تماسی روزانه چند بار چشم های خود را لمس می کنند. علاوه بر این، برخی از افرادی که از لنز استفاده می کنند، گاهی اوقات ممکن است از تحریک چشم رنج ببرند، بنابراین احتمال لمس چشم نیز وجود دارد.

توصیه چشم پزشکان برای استفاده از لنزهای تماسی

آیا لنزهای تماسی خطر شیوع کرونا را افزایش می دهند؟ | پزشکت

از سوی متخصصان و چشم پزشکان به افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، توصیه می شود که در زمان شیوع کرونا، از عینک استفاده کنند. آنها معتقدند افرادی که از لنز استفاده می کنند، به اندازه کافی دست خود را نمی شویند، لنزهای خود را به درستی تمیز نمی کنند. عینک ممکن است به افراد لنز در این وضعیت کمک کند.

بیماری ژنتیک
چشم پزشک

اما مانند همه توصیه های پزشکی، درمورد این قانون  استثنایی هم وجود دارد. در برخی شرایط احتمال دارد چشم پزشکان برای درمان برخی بیماری ها و بیماری های چشم، لنزهای تماسی را تجویز کنند. مثلا بیمارانی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته اند و به عنوان مثال کاشت لنز انجام نداده اند، ممکن است برای دیدن صحیح به لنزهای تماسی خاص نیاز داشته باشند. بر همین اساس به انها توصبه می شود حتما دستها را قبل و بعد از قرار دادن لنزهای خود بشویند، و نباید چشم های خود را لمس کنند.

نتایج بررسی ها در مورد شیوع کرونا از طریق لنزهای تماسی

آیا لنزهای تماسی خطر شیوع کرونا را افزایش می دهند؟ | پزشکت

برخی شواهد نشان می دهد که شما ممکن است با لمس یک سطح آلوده به SARS-CoV-2، و سپس لمس چشمان خود بدون شستن دست ها، به COVID-19 مبتلا شوید. به طور کلی، افرادی که از لنز های تماسی استفاده می کنند، نسبت به افرادی که استفاده نمی کنند، بیشتر چشم های خودشان را لمس خواهند کرد. این احتمال می تواند خطر ابتلا افرادی که از لنز استفاده می کنند را به بیماری ها افزایش دهد. اما سطوح آلوده، راه اصلی انتشار SARS-CoV-2 نیست. حتی شستن کامل دستان، به ویژه پس از لمس سطوح، می تواند در پیشگیری از ابتلا به ویروس موثر باشد.

علاوه بر این،  تمیز کردن و استفاده از ضد عفونی کننده لنزهای تماسی با پراکسید هیدروژن می تواند ویروس کرونا را از بین ببرد. هنوز تحقیقات کافی انجام نشده است تا بدانیم سایر محلول های تمیز کننده نیز همین تأثیر را دارند یا خیر. همچنین هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از عینک عادی، تاثیری در پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس دارد یا ندارد.

مراقبت از چشم ها در شیوع کرونا

آیا لنزهای تماسی خطر شیوع کرونا را افزایش می دهند؟ | پزشکت

مهمترین راه برای مراقبت از چشم در هنگام شیوع ویروس کرونا، رعایت بهداشت مناسب در همه زمان ها هنگام دست زدن به لنزهای تماسی است.

بر همین اساس بهتر است برای مراقبت از چشم های خود، در هنگام استفاده از لنزهای تماسی راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر احساس بیماری می کنید از لنزهای تماسی خود استفاده نکنید.
  • هر روز از محلول تازه برای خیساندن لنزهای تماسی خود استفاده کنید.
  • استفاده از یک محلول تمیز کننده بر پایه پراکسید هیدروژن را برای دوره شیوع کرونا در نظر بگیرید.
  • قاب لنزهای تماسی خود را به طور مرتب با استفاده از محلول لنز تمیز  و هر 3 ماه قاب خود را تعویض کنید.
  • وقتی لنزهای خود را بیرون می آورید، آنها را ضد عفونی کنید. صبح قبل از قرار دادن دوباره لنزها، حتما آنها را ضد عفونی کنید.
  • از محلول لنز تماسی استفاده کنید. برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن لنزهای خود هرگز از شیر آب یا بطری یا بزاق استفاده نکنید.
  • دستان خود را به طور مرتب بشویید. همیشه قبل از لمس چشم، از جمله هنگام بیرون آوردن یا قرار دادن لنزها، دستان خود را بشویید.
  • حتما قبل از خواب، لنزهای تماسی خود را خارج کنید. خوابیدن در لنزهای تماسی خطر ابتلا به عفونت چشم را به میزان زیادی افزایش می دهد.
  • هنگام استفاده از لنزهای تماسی، از ماساژ یا لمس چشم خود خودداری کنید. اگر نیاز به مالش چشم دارید، ابتدا مطمئن شوید که دستان خود را کاملاً بشویید.

برای مراقبتهای معمول و به ویژه در موارد اضطراری به چشم پزشک خود مراجعه کنید. چشم پزشک اقدامات احتیاطی بیشتری را برای حفظ ایمنی شما و پزشک انجام می دهد.

آیا COVID-19 می تواند  بر روی چشمان شما تأثیر بگذارد؟

آیا لنزهای تماسی خطر شیوع کرونا را افزایش می دهند؟ | پزشکت

COVID-19 می تواند چشم شما را تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه تحقیقات برای بررسی بیماری کرونا بر روی چشم، در مراحل اولیه است، اما بررسی های صورت گرفته برخی علائم مربوط به چشم را در بیماران مبتلا به COVID-19 را شناسایی کرده اند. شیوع این علائم از کمتر از 1 درصد تا 30 درصد بیماران است. یک علامت بالقوه چشم COVID-19 عفونت چشم صورتی (ورم ملتحمه) است. اما این عارضه به ندرت رخ می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که تقریباً 1.1 درصد از افراد مبتلا به COVID-19 دچار چشم صورتی می شوند. بیشتر افرادی که با COVID-19 دچار چشم صورتی می شوند، علائم جدی دیگری نیز دارند. برخی از شایع ترین علائم آن، عبارتند از:

  • خارش چشم
  • احساس ریگ در چشم
  • مقدار غیرمعمول زیاد اشک
  • صورتی یا قرمز شدن چشم
  • تخلیه غلیظ و یا آبکی از چشم شما، به خصوص در طول شب

علائم COVID-19 

علائم COVID-19 می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. بیشتر افراد علائم خفیف تا متوسط دارند. اما برخی از بیماران اصلاً علامتی ندارند. شایعترین علائم COVID-19 ،عبارتند از:

برخی از افراد همچنین ممکن است حالت تهوع، استفراغ یا اسهال داشته باشند .اگر علائمی از COVID-19 دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. احتمالاً نیازی به مراقبت پزشکی نخواهید داشت، اما باید علائم خود را به پزشک خود بگویید. اگر علائم اضطراری پزشکی دارید، همیشه با مراکز درمانی تماس بگیرید، از جمله:

  • نبض سریع
  • گیجی ذهنی
  • مشکل تنفس
  • مشکل بیدار ماندن
  • لب ها، صورت یا ناخن های آبی
  • درد قفسه سینه یا فشاری که از بین نمی رود.
سخن آخر

در حال حاضر، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد شیوع کرونا از طریق لنزهای تماسی افزایش می یابد. از طرفی هم، ویروس کرونا می تواند از طریق چشم منتشر شود، بنابراین برای جلوگیری از لمس آنها بهتر است در حال حاضر از شیلد استفاده کنید.

با این حال، رعایت بهداشت و مراقبت درست از چشم بسیار مهم است. حتی می تواند به شما در کاهش خطر شیوع کرونا از طریق لنزهای تماسی کمک کند و همچنین از شما در برابر هر نوع عفونت چشم محافظت می کند. دستان خود را به خصوص قبل از لمس چشمان خود مرتباً بشویید و حتماً  لنزهای تماسی خود را تمیز نگه دارید.

منابع:

https://www.healthline.com/health/coronavirus-contact-lens

https://health.usnews.com/conditions/articles/contact-lenses-coronavirus-risk

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز