لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چرا با سردرد از خواب بیدار می شوم؟

چرا با سردرد از خواب بیدار می شوم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سردردهای صبحگاهی می تواند به دلایل مختلفی رخ دهند. شاید هر چند وقت یکبار پس از یک خواب ضعیف شبانه یا هنگام تجربه استرس، یکی از این موارد را داشته باشید، یا احتمال دارد به طور منظم آن را تجربه کنید. سردردهای صبح زود ممکن است نتیجه تغییر در فیزیولوژی بدن باشد. در ساعات اولیه صبح، سطح درد داخلی بدن کاهش می یابد. علاوه بر این، بدن می تواند در این مدت آدرنالین بیشتری بسازد و در نتیجه حملات میگرن ایجاد شود.

سردردهای صبحگاهی اغلب شما را بعد از ساعت 4 صبح از خواب بیدار می کنند، یا ممکن است زمانی که از خواب بیدار می شوید وجود داشته باشند. رایج ترین انواع سردرد صبحگاهی عبارتند از:

  • میگرن
  • سردرد تنشی
  • سردرد خوشه ای

سردردهای مرتبط با آپنه خواب نیز در اوایل صبح رخ می دهد. یک مطالعه نشان داده که1 نفر از 5 نفر دارای سردرد صبحگاهی علت آن آپنه خواب گزارش شده است.

حملات میگرنی یک نوع سردرد بسیار رایج است که اغلب در اوایل صبح رخ می دهد. میگرن سومین بیماری شایع در جهان  و تقریباً از هر 4 خانواده آمریکایی، 1 نفر مبتلا به میگرن می شود.

اختلالات خواب احتمال دارد منجر به سردرد، به ویژه میگرن شود. مطالعات نشان می دهد که اختلال خواب می تواند تا چندین سال پیش ساز بیماری میگرن باشد. اختلالات خواب با میگرن مکرر و شدیدتر همراه است که می تواند مزمن شود.

اختلالات خواب مانند بی خوابی و کیفیت پایین خواب با سردردهای مکرر و شدیدتر همراه است. مطالعات نشان می دهد که 50 درصد مردم و کسانی که سردردهای تنشی یا میگرنی را تجربه می کنند، بی خوابی دارند.

شایع ترین علل سردردهای صبحگاهی

چرا با سردرد از خواب بیدار می شوم؟ || پزشکت

سردرد می تواند باعث درد مبهم، تیز یا ضربان دار شود. احتمال دارد سردرد را به طور مختصر، یک ساعت یا کمتر، یا برای یک دوره طولانی تا چند روز تجربه کنید.

انجمن بین المللی سردرد حدود 150 نوع سردرد را طبقه بندی کرده است. موارد سردردهای صبحگاهی عبارتند از:

در اینجا به برخی از شرایط و عواملی که می توانند باعث سردردهای صبح زود شوند اشاره می کنیم.

بیماری های مغز و اعصاب

بیخوابی

بی خوابی می تواند بر الگوهای خواب تأثیر بگذارد و باعث کم خوابی شود. کم خوابی یکی از دلایل شایع سردردهای صبحگاهی است و می تواند باعث میگرن شود. بی خوابی از خواب کافی پیشگیری می کند. بی خوابی را می توان به روش های مختلفی درمان کرد. اولین قدم این است که آن را با پزشک خود در میان بگذارید. آنها احتمال دارد از شما بخواهند که الگوهای خواب خود را برای کمک به تشخیص این بیماری ردیابی کنید.

درمان بی خوابی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دارو
  • روان درمانی
  • ترکیبی از دارو و درمان

با کاهش بی خوابی، احتمالاً خواب بیشتر و سردردهای صبحگاهی کمتری را تجربه خواهید کرد.

افسردگی یا اضطراب

بررسی ها نشان می‌دهد که اختلالات خلقی و دوره‌های میگرن اغلب با هم رخ می دهند و داشتن یکی، نشان‌دهنده خطر بالاتر ابتلا به دیگری است. به عنوان مثال، هر چه تعداد دفعات میگرن در یک فرد بیشتر باشد، احتمال ابتلا به اختلالات خلقی بیشتر می شود و بالعکس.

این بررسی نشان می دهد افرادی که مبتلا به میگرن هستند 2.5 بار بیشتر از افرادی که میگرن را تجربه نمی کنند، افسرده می شوند و بین 2 تا 5 برابر بیشتر احتمال دارد که به اختلالات اضطرابی مبتلا شوند. شرایط سلامت روان نیز می تواند منجر بی خوابی شود و خطر سردرد صبحگاهی را افزایش دهد.

اگر مشکوک به بیماری روانی هستید، با پزشک خود مشورت کنید. اغلب این شرایط را می توان با گفتگو درمانی، دارو یا ترکیبی از درمان ها مدیریت کرد. مدیریت این شرایط به کاهش بروز سردرد صبحگاهی کمک می کند.

خروپف یا آپنه خواب

اختلالات خواب ناشی از خروپف یا آپنه خواب احتمال دارد منشا سردردهای صبح زود باشد. خروپف می تواند به خودی خود یک بیماری یا علامت آپنه خواب باشد. آپنه خواب باعث می‌شود که در طول شب و برخی مواقع تنفس متوقف شود. به طور کلی، سردردهای مرتبط با آپنه خواب حدود 30 دقیقه طول می کشد .می توانید آپنه خواب را با تجهیزات ویژه ای مانند دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) درمان کنید.

دندان قروچه کردن

چرا با سردرد از خواب بیدار می شوم؟ || پزشکت

فشردن دندان ها به نام دندان قروچه نیز شناخته می شود. این می تواند در شب به عنوان یک اختلال خواب رخ دهد. سردرد صبحگاهی معمولاً با دندان قروچه همراه است، اما بررسی هایی انجام شده که نشان می دهد آیا دندان قروچه واقعاً باعث سردرد می شود یا خیر. برخی از محققان بر این باورند که سردردهای مرتبط با دندان قروچه ممکن است در واقع ناشی از اختلال در مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) در فک باشد. سردردی که با دندان قروچه رخ می دهد عموماً کسل‌کننده است و در نزدیکی شقیقه‌ها احساس می‌شود.

دندان قروچه همچنین با سایر شرایط خواب مانند آپنه خواب مرتبط است و احتمال دارد باعث آسیب دندان ها و درد فک شود. درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک محافظ دهان
  • عضلات کشیده شده
  • تمرینات زبان و فک
  • تکنیک های کاهش استرس

سردردهای صبح زود ممکن است نتیجه کشیدگی عضلات گردن باشد. شاید لازم باشد وضعیت خواب خود و بالش هایی را که برای کاهش این نوع سردرد استفاده می کنید، ارزیابی کنید.

بالش‌ها به شما کمک می‌کنند تا در خواب موقعیتی داشته باشید که به درستی از گردن و ستون فقرات حمایت می کند. پیدا کردن بالش مناسب ممکن است به آزمون و خطا نیاز داشته باشد. بالش باید سر و گردن را در وضعیتی شبیه به حالت ایستاده نگه دارد.

بالش های نرم احتمال دارد گردن و ستون فقرات را به درستی بالا نگیرند و بالش های سخت می تواند زاویه زیادی برای بدن ایجاد کنند. سعی کنید در صورت نیاز بالش خود را تعویض تا وضعیت صحیح خواب را حفظ کنید.

مطابق با یک بررسی اخیر تحقیقاتی، شواهد متوسطی وجود دارد که نشان می‌دهد ویژگی‌های بالش زیر احتمال دارد به بهبود کیفیت خواب و کاهش درد مرتبط با خواب کمک کند:

  • جنس بالش لاتکس
  • یک سطح خنک کننده
  • ارتفاع بالش میانی از 7 تا 11 سانتی متر (2.8 تا 4.3 اینچ)
  • یک طرح کانتور که دارای اضلاع بالاتر با وسط پایین صاف است.

اختلالات فک

اغلب سردردهای اوایل صبح، می تواند مربوط به فک باشد. یکی از این موارد یا رایج ترین آنها اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) گزارش شده است.

اختلالات TMJ (TMJD) احتمال دارد باعث درد، سفتی و صدای کلیک در فک و همچنین سردرد شود. علت این اختلالات مشخص نیست، اما زمانی رخ می‌دهند که TMJ عملکرد نادرست داشته باشد. این مفصلی است که فک را لولا می کند و به شما امکان می دهد صحبت کنید، غذا بجوید، دهان خود را باز کنید یا آن را پهلو به پهلو حرکت دهید.

درمان سردرد مربوط به TMJ شامل تشخیص و درمان TMJD خواهد بود. گاهی اوقات استراحت TMJ برای کاهش علائم کافی است. درمان بیشتر شامل موارد زیر است:

  • داروها
  • کاهش استرس
  • تمرینات کششی فک
  • محدود کردن حرکات فک تا حد امکان
  • خوردن غذاهای نرم و پرهیز از غذاهای سفت یا چسبنده

داروها احتمال دارد با الگوهای خواب تداخل داشته باشند و منجر به اختلال در خواب و سردردهای صبح زود شود. اگر مشکوک هستید که داروها باعث سردردهای صبح زود می شوند، با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از داروهایی که برای درمان سردرد استفاده می شوند می توانند باعث اختلال در خواب شوند. به عنوان مثال، درمان مسدودکننده بتا  به رویاهای واضح و گاهی اوقات حتی کابوس کمک می کند. همچنین برخی از داروها مانند بنزودیازپین ها که برای درمان اختلالات خواب استفاده می شوند ممکن است باعث تحریک یا تشدید سردرد شوند.

سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو (MOH) نیز یک خطر است. اگر برای کاهش درد خود به دفعات مسکن مصرف می کنید، در معرض خطر بدتر شدن سردرد خود قرار می گیرید.

همچنین، سردردهای گاه به گاه احتمال دارد مزمن شوند. این می تواند با مسکن های بدون نسخه (OTC) و یا با نسخه انجام شود.

اختلالات ریتم شبانه روزی

چرا با سردرد از خواب بیدار می شوم؟ || پزشکت

بررسی ها نشان داده که اختلالات یا تغییرات ریتم شبانه روزی ممکن است در بروز حملات میگرنی و سردردهای خوشه ای نقش داشته باشد. ریتم‌های شبانه‌روزی چرخه‌های بیولوژیکی تقریباً 24 ساعته هستند که بین انسان‌ها، حیوانات، گیاهان و حتی باکتری‌ها مشترک است. شناخته شده ترین ریتم شبانه روزی احتمالاً چرخه خواب و بیداری است.

این بررسی همچنان نشان گزارش می دهد که 82 درصد از بیماران مبتلا به سردرد خوشه‌ای و شایع‌ترین زمان سردرد آنها ساعت 2 صبح بود.

چرخه میگرن تراست پیشنهاد می کند که از ریتم شبانه روزی به نفع خود برای کمک به پیشگیری از سردرد استفاده کنید. آنها به شما پیشنهاد می کنند برنامه خواب و بیداری منظمی داشته باشید. به خصوص:

  • نیازهای خواب خود را بدانید. معمولاً 6 تا 8 ساعت در شب برای بزرگسالان.
  • ساعت معینی به رختخواب بروید و هر روز تقریباً در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید.
  • ساعاتی از روز را در خارج از منزل بگذرانید تا به تنظیم ساعت بدن خود کمک کنید.
  • با چند دستگاه الکترونیکی نزدیک، محیط خواب خود را تا حد امکان تاریک، آرام و راحت کنید.
  • درست قبل از خواب، زمان صفحه نمایش و یا تماشای تلویزیون را کاهش دهید.

پرخوابی

خواب زیاد، به خصوص به طور منظم، یک محرک رایج برای سردرد صبحگاهی است. دلیل دقیق این امر ناشناخته است، اما به طور کلی تصور می شود که ناشی از اختلال در ریتم طبیعی شبانه روزی و مسیرهای عصبی در مغز باشد.

بهترین راه برای پیشگیری از سردرد صبحگاهی ناشی از پرخوابی این است که چرخه طبیعی بیداری و خواب خود را با رفتن به رختخواب تقریباً در ساعت معینی هر شب، و بیدار شدن در زمان مشخصی در اکثر روزها بازگردانید.

خواب زیاد می تواند نشانه ای از افسردگی یا یک بیماری زمینه ای باشد. در مورد مشکلاتی که در حفظ یک برنامه خواب ثابت دارید با یک متخصص خواب صحبت کنید.

تومور

گاهی اوقات افراد هنگام سردرد صبحگاهی نگران داشتن تومور مغزی هستند. اگر سردرد صبحگاهی تنها علامت باشد، احتمال آن بسیار کم است.

مرکز ملی سرطان اشاره می کند که سایر علائم عصبی تقریباً همیشه با تومورهای مغزی همراه هستند. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تشنج
  • ضعف یا فلج
  • تغییر شخصیت
  • مشکلات گفتاری
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سایر بیماری های زمینه ای

احتمال دارد به دلیل بیماری های دیگری سردردهای صبح زود را تجربه کنید. سردرد می تواند نشانه ای از شرایط مختلف و ممکن است به هیچ عنوان ناشی از الگوهای خواب نباشد. شرایطی که می تواند باعث سردردهای مزمن صبحگاهی شود شامل فشار خون بالا و بیماری های اسکلتی عضلانی است. تمام علائمی را که تجربه می کنید با پزشک خود در میان بگذارید. شاید به طور کلی بیماری دیگری تشخیص داده شود.

سردردهای صبحگاهی چگونه درمان می شوند؟

چرا با سردرد از خواب بیدار می شوم؟ || پزشکت

سردردهای مرتبط با یک اختلال خواب مانند آپنه خواب، بی خوابی یا دندان قروچه برای کمک به کاهش سردرد به درمان پزشکی از سوی پزشک نیاز دارند. احتمال دارد از داروها، وسایلی مانند محافظ دهان یا دستگاه CPAP یا روان درمانی استفاده کنید.

به طور خاص، بسیاری از بررسی ها نشان می دهد که استفاده از دستگاه CPAP به نظر می رسد درمان بسیار خوبی باشد.

درمان ها بیشتر به علل سردرد بستگی دارد.

برخی از درمان ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

وضعیت سلامت روان. اگر سردرد ناشی از افسردگی یا اضطراب است، متخصص سلامت پزشکی احتمالا کمک می کند تا با داروها، درمان یا ترکیبی از هر دو، این وضعیت را برطرف کنید. این به کاهش سردرد صبحگاهی کمک می کند.

عضلات کشیده شده. اگر مشکل گردن درد به دلیل کشیدگی عضلانی است، یک بالش یا وضعیت خواب جدید ممکن است به بهبودی و به کاهش سردرد نیز کمک می کند.

اختلال TMJ. متخصص پزشکی یا دندانپزشک می تواند در حل مشکلات TMJ کمک کند. درمان موفقیت آمیز TMJ معمولا منجر به رفع سردرد نیز می شود.

داروها. سردردهای ناشی از داروها معمولاً باید با کمک متخصص پزشکی برطرف شود. حتی اگر علت آن یک داروی OTC باشد، پزشک کمک می کند تا آن را برطرف کنید.

ریتم شبانه روزی و پرخوابی. معمولاً می‌توانید سردردهای ناشی از ریتم شبانه‌روزی یا مشکلات پرخوابی را با ایجاد یک برنامه زمان خواب و بیداری ثابت و همچنین یک محیط خواب راحت و تاریک برطرف کنید.

تومور یا سایر بیماری های زمینه ای. درمان شرایط سلامتی با درمان بیماری زمینه ای آغاز می شود. با پزشک متخصص در مورد بهترین گزینه های درمانی برای وضعیت خود صحبت کنید.

تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید.تغییرات سبک زندگی گاهی اوقات می تواند به رفع سردردهای صبحگاهی، به ویژه حملات میگرنی کمک کند.

بنیاد میگرن آمریکا عادات سبک زندگی زیر را برای کمک به مدیریت سردرد توصیه می کند. آنها با نام SEEDS نشان داده می شوند:

خواب سالم. یک برنامه خواب سالم و محیط خواب را حفظ کنید.

 ورزش کنید. ورزش منظم می تواند به کاهش دفعات و شدت حملات میگرنی کمک کند.

یادداشت کردن. تاریخ سردرد، شدت و علل احتمالی سردرد خود را یادداشت کنید. این به پزشک کمک می کند تا علت سردرد را تشخیص دهد.

استرس. مدیتیشن، یوگا، روزنامه نگاری یا هر تمرین دیگری که به آرامش کمک می کند و سطح استرس را در زندگی کاهش می دهد، تمرین کنید.

پیش آگهی سردرد های صبحگاهی

سردردهای صبح زود باید با توجه به علت آن درمان شوند. بسته به علت، احتمال دارد  خودتان بتوانید با تغییر سبک زندگی، بالش جدید یا مدیریت بهتر خواب، سردرد را مدیریت کنید. سردردها همچنین ممکن است نیاز به صحبت با پزشک داشته باشند، به خصوص اگر ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد. زمانی که شما و پزشکتان علت را مشخص کنید، سردرد باید با درمان مناسب بهتر شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز