لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ام اس چه تاثیری بر بدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد؟

تاثیر ام اس بر بدن|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک وضعیت پزشکی است که در آن سیستم ایمنی بدن به پوشش محافظ میلین اعصاب داخل مغز و نخاع حمله می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. هیچ راه دقیق و واحدی برای تأثیر ام اس بر بدن وجود ندارد که بگوییم دقیقا ام اس چه تاثیری بر بدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد؟ چون تاثیر این بیماری بر بدن در بیماران مختلف، کاملا متفاوت است. برخی از افراد ممکن است در دید واضح مشکل داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ضعف عضلات دست و پا یا ترکیبی از علائم را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

اما اگر یکی از اعضاء خانواده شما به این بیماری پیشرونده مبتلا هستند یا خودتان از ابتلا به آن رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برید و دوست دارید از تاثیر ام اس بر روی بدن اطلاعاتی به دست آورید یا اینکه ام اس چه بلایی سر بدن بیمار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد یا کدام سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، بهتر است این مقاله از پزشکت را بخوانید؟

ضعف عضلانی و ام اس || پزشکتاثرات ام اس بر سیستم های بدن

مولتیپل اسکلروزیس زمانی ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که سیستم ایمنی به میلین حمله می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و اعصاب آسیب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینند. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که اعصاب آسیب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینند، دیگر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به طور موثر با مغز ارتباط برقرار کنند. باعث بروز برخی عوارض و تاثیراتی بر روی سیستم های مختلف بدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

شایع ترین علائم ام اس روی موارد زیر تاثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد:

  • چشم ها: تاری دید، دوبینی، از دست دادن بینایی، تغییر در دیدن رنگ ها و درد
  • بازوها، پاها، دست‌ها و پاها: ضعف عضلانی، بی‌حسی، گزگز یا سوزن سوزن شدن
  • بدن عمومی: مشکل در انرژی، ایستادن، راه رفتن، حرکت، تعادل یا هماهنگی

سیستم عصبی

سیستم عصبی شامل مغز، نخاع و اعصاب است و مسئول ارتباط بین بدن و مغز است. ام اس با حمله به لایه میلین که اعصاب را عایق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و نحوه ارسال پیام اعصاب به مغز را تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، بر سیستم عصبی تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد که منجر به علائم و عوارض متفاوتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. چند نمونه از تأثیر ام اس بر سیستم عصبی عبارتند از:

درد نوروپاتیک: هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که ام اس به سیستم عصبی آسیب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رساند، ممکن است منجر به درد، سفتی، سوزش یا احساس سوزن سوزن شدن شود.

بینایی: عصب بینایی بخشی از سیستم عصبی است و پیام هایی را بین چشم و مغز ارسال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. آسیب عصب بینایی ام اس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به از دست دادن بینایی، درد چشم، دیدن جرقه های نور و سایر تغییرات بینایی شود.

احساسات: آسیب عصبی ام اس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نحوه ارسال پیام ها از سراسر بدن به مغز را تغییر دهد و باعث ایجاد احساساتی مانند بی حسی و سوزن سوزن شدن شود.

سلامت روان: بسیاری از افراد مبتلا به ام اس اضطراب یا افسردگی، نوسانات خلقی و سایر تغییرات سلامت روان را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

عملکرد شناختی: مغز بخشی از سیستم عصبی است. افراد مبتلا به ام اس ممکن است در به خاطر سپردن، تمرکز، حل مشکلات و علائم مربوط به تفکر دچار مشکل شوند.

بیماری های مغز و اعصاب

سیستم اسکلتی عضلانی

سیستم اسکلتی عضلانی شامل استخوان ها، ماهیچه ها و بافت هایی مانند تاندون ها و رباط ها است که آنها را به هم متصل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

ام اس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به اعصابی که با سیستم اسکلتی عضلانی کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند آسیب برساند و منجر به علائم اسکلتی عضلانی شود، از جمله :

ضعف: ممکن است عضلات ضعیف شوند.

اسپاسم: ماهیچه ها ممکن است خیلی محکم منقبض شوند.

اسپاستیسیتی: عضلات ممکن است بسیار سفت شوند و به سختی حرکت کنند.

درد: افراد مبتلا به ام اس ممکن است درد عضلانی و مفاصل و مشکل در حرکت را تجربه کنند.

افراد مبتلا به ام اس به دلیل درمان های رایج ام اس (استروئیدها) و کم تحرکی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان هستند. استخوان های ضعیف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند افراد مبتلا به ام اس را مستعد شکستگی و شکستگی کنند. اگرچه شرایطی مانند پوکی استخوان را می‌توان از طریق فعالیت بدنی، رژیم غذایی یا مکمل‌ها پیشگیری یا کاهش داد، استخوان‌های ضعیف می‌توانند مشکلات تعادل و هماهنگی ام‌اس را حتی خطرناک‌تر کنند.

تعداد فزاینده ای از شواهد نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که کمبود ویتامین D ممکن است نقش مهمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در ایجاد ام اس داشته باشد. اگرچه تاثیر دقیق آن بر افراد مبتلا به ام اس هنوز به خوبی شناخته نشده است، اما ویتامین D برای سلامت اسکلتی و سلامت سیستم ایمنی حیاتی است.

ام اس|| پزشکتسیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن شامل اندام ها، سلول ها و پروتئین هایی مانند گلبول های سفید، مغز استخوان و غدد لنفاوی است.

تصور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که ام اس یک بیماری با واسطه ایمنی است. این بدان معنی است که سیستم ایمنی بدن به بافت عصبی سالم حمله می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که باعث آسیب عصبی در کل بدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد فعالیت سیستم ایمنی منجر به التهاب مسئول بسیاری از علائم ام اس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. برخی از علائم ممکن است در طول یک دوره فعالیت سیستم ایمنی شعله ور شوند و پس از پایان دوره یا “حمله” برطرف شوند.

برخی تحقیقات در حال بررسی این موضوع هستند که آیا سرکوب سیستم ایمنی با دارو باعث کند شدن پیشرفت ام اس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود یا خیر. سایر روش های درمانی سعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند سلول های ایمنی خاصی را هدف قرار دهند تا از حمله آنها به اعصاب جلوگیری کنند. با این حال، داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند ممکن است افراد را در برابر عفونت آسیب پذیرتر کنند.

برخی از کمبودهای مواد مغذی ممکن است بر سلامت ایمنی تأثیر بگذارد و علائم ام اس را بدتر کند. با این حال، اکثر پزشکان ام اس تنها زمانی رژیم های غذایی خاص را توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که کمبود مواد مغذی خاصی وجود داشته باشد. یکی از توصیه های رایج مکمل ویتامین D است. این مکمل همچنین به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

دستگاه گوارش

دستگاه گوارش شامل کبد، لوزالمعده، کیسه صفرا و اندام هایی است که دستگاه گوارش یا دستگاه گوارش از جمله معده و روده را تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. ام اس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سیستم گوارشی را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلاتی را ایجاد کند، مانند:

یبوست یا مشکل در دفع مدفوع ممکن است رخ دهد زیرا آسیب عصبی می‌تواند مانع حرکت ماهیچه‌ها در بدن شود.

دیسفاژی یا مشکل در بلع ممکن است با ام اس به دلیل آسیب عصبی که بر هماهنگی ماهیچه های دهان و گلو تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد، رخ دهد.

سوزش سر دل زمانی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که اسید معده وارد مری شده و بافت آنجا را تحریک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. افراد مبتلا به ام اس زمانی دچار سوزش سر دل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که آسیب عصبی با عضله تداخل پیدا کند که مانع از جریان یافتن اسید در جهت اشتباه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

سیستم تناسلی

دستگاه تناسلی شامل اندام هایی است که برای تولید نوزاد لازم است. مردان و زنان اندام های تناسلی متفاوتی دارند، بنابراین ام اس به طور متفاوتی بر آنها تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. به عنوان مثال، مردان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس ممکن است اختلال نعوظ را تجربه کنند. زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس ممکن است علائم ام اس را تجربه کنند که قبل از قاعدگی و پس از زایمان (پس از بچه دار شدن) یا یائسگی بدتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

سیستم گردش خون

سیستم گردش خون شامل قلب، عروق خونی و خون است. گاهی اوقات سیستم لنفاوی بخشی از سیستم گردش خون محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و شامل مغز استخوان، گلبول های سفید، غدد لنفاوی و اندام هایی مانند غده تیموس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. ارتباط بین ام اس و سیستم گردش خون به طور کامل شناخته نشده است. با این حال، افراد مبتلا به ام اس در معرض افزایش خطر ابتلا به برخی شرایط گردش خون هستند، از جمله:

نارسایی قلبی: زمانی که قلب دیگر قادر به پمپاژ خون کافی در بدن نیست این وضعیت رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

بیماری ایسکمیک قلب (IHD) یا بیماری عروق کرونر (CAD): زمانی که ماده ای به نام پلاک مسدود شده یا از جریان خون به قلب جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

درمان ام اس|| پزشکت

درمان ام اس

مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری مادام العمر است. داروها و گزینه های درمانی برای مدیریت بیماری، جلوگیری از پیشرفت آن و تسکین علائم موجود است. گزینه های درمانی بسته به فرد، علائم او و میزان فعال بودن بیماری در آن زمان متفاوت است. ام اس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بین فازهای فعال با افزایش علائم به نام شعله ور شدن و فازهای کمتر فعال یا غیرفعال با کاهش یا بدون علائم به نام بهبودی تغییر کند.

گزینه های درمانی مولتیپل اسکلروزیس عبارتند از:

استروئیدها: به صورت کوتاه مدت برای شعله ور شدن یا مراحل بیماری فعال استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

درمان های پیشگیرانه برای جلوگیری از شعله ور شدن، کاهش شدت شعله ور شدن و جلوگیری از بدتر شدن بیماری استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

سوالات متداول

ام اس چگونه روی پاهای شما تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد؟ ام اس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث سفت شدن عضلات و سخت شدن حرکت آنها شود. افراد مبتلا به ام اس ممکن است درد یا سایر احساسات مانند بی حسی یا گزگز در پاها را نیز احساس کنند یا در راه رفتن یا ایستادن مشکل داشته باشند.

شایع ترین علائم ام اس چیست؟ برخی از شایع ترین علائم ام اس شامل مشکلات مثانه، خستگی، درد، چالش در عملکرد مغز، افسردگی و تغییرات بینایی است. با این حال، همه افراد ام اس را متفاوت و با ترکیبات متفاوتی از علائم تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

آیا ام اس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث درد کمر و لگن شود؟ ام اس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث درد در کمر، لگن و سایر قسمت های بدن شود. می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مانند درد مفاصل یا عضلات سفت و دردناک باشد. با این حال، افراد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند درد ام اس را متفاوت تجربه کنند.

سخن آخر

تصور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که ام اس یک بیماری خودایمنی و یک بیماری تخریب کننده عصبی پیشرونده است. با این حال، علت دقیق ناشناخته است و در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد، تنها درمان هایی برای مدیریت علائم وجود دارد. آنچه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانیم این است که بر روی سیستم عصبی تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد و به تدریج بر کل بدن تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. سلول های ایمنی بدن به مرور زمان به بافت عصبی سالم حمله می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و سیستم های داخلی بدن را تحت تاثیر قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند تا سالم پاسخ دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز