لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


همه خانم ها با رسیدن به دوران بلوغ چرخه های قاعدگی را تجربه می کنند. محصولات بهداشتی متنوعی از جمله نوارهای بهداشتی و یا تامپون ها وجود دارند، که خانم ها می توانند در این دوران از آن استفاده کنند. کاپ های قاعدگی مانع از نفوذ خون به لباس ها در طول دوران قاعدگی می شوند. نوارهای بهداشتی و یا تامپون ها به صورت یکبار مصرف هستند. اما امروزه می توان از محصولات بهداشتی جدیدی به نام کاپ استفاده کرد. این وسایل قابل استفاده مجدد هستند و می توانید برای مدت طولانی از آنها استفاده کنید.

این وسایل می توانند انتخابی مطمئن و پایدار برای دوره های قاعدگی شما باشند. در ادامه متن به سوالات شما در مورد اینکه این وسایل چیستند، چگونه عمل می کند و نحوه استفاده و تمیز کردن آنها پاسخ می دهیم.

کاپ قاعدگی چیست؟

نوارهای بهداشتی و همچنین تامپون ها از پنبه جاذب برای جذب خون قاعدگی ساخته شده اند و پس از هر بار استفاده دور انداخته می شوند. در حالیکه این وسایل حتی تا سال ها قابل استفاده مجدد هستند. کاپ های قاعدگی از لاستیک انعطاف پذیر یا سیلیکون ساخته شده اند. این وسیله ها بر خلاف نوارهای بهداشتی و یا تامپون ها که باعث جذب خون به خود می شوند، خون و ترشحات قاعدگی را در خود جمع می کنند. این وسایل درست مانند تامپون، در داخل واژن قرار می گیرند.

  • کاپ های قاعدگی قابل استفاده مجدد هستند و اثرات زیست محیطی کمتری نسبت به سایر محصولات دوران قاعدگی دارند.
  • بررسی ها نشان می دهد که استفاده از کاپ های قاعدگی بسیار ایمن و مؤثر هستند و می توانند منجر به نشت خون کمتری شوند.
  • کاپ های قاعدگی در اندازه ها و شکل های مختلف موجود هستند و اکثر آنها ظاهری قیفی شکل دارند. یک کاپ قاعدگی تقریبا مانند یک گل لاله با یک ساقه باریک در پایین است.
  • کاپ های قاعدگی را برای استفاده باید تا کرده و آن را در واژن خود قرار دهید. وسیله در داخل واژن مانند یک چتر وارونه باز می شود تا خون دوران قاعدگی را در خود جمع کند.
  • کاپ های قاعدگی را می توانید پس از هر بار استفاده خالی کنید و آنها را بشویید. این محصولات بهداشتی برای مدت طولانی قابل استفاده هستند. بنابراین در پایان دوره قاعدگی خود آنها را استریل کنید تا برای استفاده در دوره بعدی آماده باشند.

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی چیست؟ || پزشکت

اگر استفاده از تامپون برای شما راحت است، احتمالاً با کاپ های قاعدگی هم احساس راحتی خواهید داشت. اما با این حال ممکن است به کمی زمان برای زمان و آزمون نیاز داشته باشید تا بتوانید به نحوه صحیح قرار دادن و برداشتن کاپ قاعدگی عادت کنید.

کاپ قاعدگی همراه با اپلیکاتور نیست، بنابراین برای قرار دادن آن در واژن باید از انگشتان خود استفاده کنید. از آنجایی که این محصول بهداشتی از مواد منعطف ساخته شده است، هنگام قرار دادن آن در واژن خود نباید احساس درد یا ناراحتی کنید.

اگر به استفاده از کاپ قاعدگی عادت کرده اید، می توانید در کنار آن از یک پد پشتیبان نیز استفاده کنید. این کار مانع از هر گونه نشت احتمالی خون به لباس های شما می شود.

نحوه قرار دادن کاپ قاعدگی

شما باید به دستورالعمل هایی که همراه با کاپ قاعدگی ارائه می شود با دقت عمل کنید. اما به طور کلی مراحل قرار دادن کاپ قاعدگی در واژن به صورت زیر است:

دست های خود را کاملا با آب و صابون بشویید. بهتر است ابتدا لبه وسیله را کمی چرب کنید تا راحت تر وارد واژن شود.

برای وارد کردن وسیله به داخل واژن باید آن را تا کنید. راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. ابتدا وسیله را صاف در دست خود بگیرید، سپس آن را از وسط تا کنید تا به شکل C در بیاید.

سلامت بانوان

وسیله را طوری در دست بگیرید که سر آن به سمت بالا و ساقه آن به سمت پایین باشد. سپس وسیله تا شده را به آرامی داخل واژن خود فشار دهید. وقتی وسیله به طور کامل در داخل واژن قرار گرفت، خود به خود باز می شود.

ساقه وسیله باید در حدود 1.3 سانتی متر از دهانه واژن شما فاصله داشته باشد، اما با این حال باید مراقب باشید که از دهانه واژن بیرون نزند. وسیله باید به طور کامل به دیواره های واژن بچسبد تا از هر گونه نشتی خون پیشگیری شود.

بسته به برند، ممکن است به شما توصیه شود که کاپ قاعدگی را در داخل واژن بچرخانید تا مطمئن شوید که به طور کامل کیپ شده است. اگر از کاپ قاعدگی به درستی وارد کرده باشید، به هیچ وجه نباید احساس درد و ناراحتی کنید.

نحوه برداشتن کاپ قاعدگی

اینکه هر چند وقت یکبار باید کاپ قاعدگی خود را بردارید و آن را خالی کنید تا حدی به شدت جریان خون شما بستگی دارد. شدت خونریزی دوران قاعدگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. حتی در طول دوره قاعدگی میزان خونریزی از روزی به روز دیگر نیز تفاوت دارد. برای مثال، خونریزی در روزهای اول شدید تر است، بنابراین باید کاپ قاعدگی خود را بیشتر تخلیه کنید.

یک کاپ قاعدگی را می توان حداکثر تا 12 ساعت استفاده کرد. اما با این حال به توصیه بسیاری از متخصصان زنان و زایمان بهتر است حداقل هر 4 تا 8 ساعت یکبار آن را تخلیه کنید. این کار مانع ابتلا به بیماری های عفونی می شود. همچنین این توصیه بهداشتی در مورد استفاده از تامپون نیز صدق می کند.

هنگامی که برای اولین بار از وسیله استفاده می کنید، احتمالاً بیشتر اوقات کنجکاو می شوید تا آن را بردارید و میزان پر بودن آن را بررسی کنید. اما معمولا با گذشت زمان، متوجه خواهید شد که تا چه مدت می‌توانید وسیله را در داخل واژن خود نگه دارید. اما هرگز اجازه ندهید که کاپ قاعدگی بیش از 12 ساعت بدون برداشتن و تمیز کردن در داخل واژن باقی بماند.

برای برداشتن کاپ قاعدگی نیز باید دستورالعمل های مربوط به آن را با دقت دنبال کنید.

اما به طور کلی نحوه خارج کردن کاپ قاعدگی به صورت زیر است:
  • دست های خود را کاملا با آب و صابون بشویید.
  • سپس انگشتان خود را به داخل واژن بالا ببرید تا زمانی که بتوانید پایه وسیله را پیدا کنید.
  • پایه وسیله را فشار دهید تا از دیواره واژن جدا شود، سپس به آرامی وسیله را از واژن خود به بیرون بکشید.
  • خون جمع آوری شده را در توالت بریزید. این وسیله را با آب گرم بشویید. در صورت تمایل می توانید برای این کار از صابون ملایم، بدون عطر و بر پایه آب نیز استفاده کنید. این وسیله را دوباره در واژن خود قرار دهید.

تمیز کردن کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی چیست؟ || پزشکت

تمیز نگه داشتن این وسیله ضروری است. این کار باعث پیشگیری از ورود باکتری ها و در نتیجه ابتلا به بیماری های عفونی می شود. بنابراین به نکات بهداشتی زیر با دقت عمل کنید:

  • هرگز این وسیله را حتی پس از شستن با کسی به اشتراک نگذارید.
  • در طول دوره قاعدگی این وسیله را هر بار پس از تخلیه کاملا شستشو دهید.
  • این وسیله را قبل از استفاده و همچنین در پایان دوره قاعدگی با دقت استریل کنید.
  • اگر خارج از منزل هستید و نمی توانید این وسیله خود را تمیز کنید، از پدهای بهداشتی و یا وسیله یدکی استفاده کنید.
  • وسیله را در داخل یک کیسه یا ظرف در باز نگهداری کنید. گذاشتن این وسیله در ظروف دربسته به علت عدم جریان هوا باعث آلودگی و جذب میکروب ها به آن می شود.

در حین استفاده از این وسیله در طول دوره قاعدگی، نیازی به استریل کردن این وسیله ندارید، اما باید قبل از قرار دادن مجدد آن را در فواصل زمانی بین استفاده بشویید. مراقب باشید که برای شستشو فقط از آب ساده یا یک صابون ملایم و بدون عطر و بر پایه آب استفاده کنید.

قبل از اینکه وسیله خود را تا قاعدگی بعدی کنار بگذارید، با دنبال کردن این مراحل آن را استریل کنید:

  • کاپ قاعدگی را در ظرفی پر از آب در حال جوش قرار دهید.
  • دقت کنید که وسیله کاملا در زیر آب قرار بگیرد. به مدت 5 تا 10 دقیقه کاپ قاعدگی را در آب بجوشانید.
  • وسیله را از آب خارج کنید و اجازه دهید که در مجاورت هوای تازه خشک شود. سپس آن را در کیسه یا ظرف قرار بدهید.

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی

بررسی ها نشان می دهد که کاپ های قاعدگی یک گزینه ایمن و موثر برای محافظت از نشت خونریزی در دوران سیکل های قاعدگی هستند. مهمترین مزایای استفاده از این وسایل عبارتند از:

مناسب برای ورزش کردن. اگر اهل ورزش و فعالیت هستید، می توانید در حین شنا و سایر ورزش ها به راحتی از این وسیله استفاده کنید.

ماندگاری زیاد. این وسیله مجددا قابل استفاده است و در صورت استفاده صحیح می تواند تا 10 سال دوام بیاورد. بنابراین شما بدون نیاز به خرید محصولات بیشتر، هر ماه در هنگام رسیدن سیکل قاعدگی آمادگی کامل خواهید داشت.

زیاد بودن ظرفیت. برخی از این وسایل، 3 برابر بیشتر از یک تامپون معمولی قابلیت جذب خون دارند. بنابراین نسبت به دفعات تعویض تامپون ممکن است نیازی کمتری به خالی کردن وسیله داشته باشید. همچنین در صورت استفاده از کاپ قاعدگی احتمال نشت خون کمتری وجود دارد.

مضرات مصرف کاپ های قاعدگی

استفاده از این وسیله ممکن است دارای معایبی نیز باشد. آگاهی از این معایب به شما کمک می کند تا احتمال بروز مشکلات احتمالی را کاهش دهید. برخی از مضرات عبارتند از:

احتمال درد و ناراحتی. برای به حداقل رساندن خطر تحریک واژن، قبل از قرار دادن وسیله آن را خیس یا روغن چرب کنید.

احتمال واکنش آلرژیک. اکثر وسیله ها بدون لاتکس هستند، اما وسیله های لاستیکی یا سیلیکونی می توانند در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کنند.

خطر عفونت. یک روال تمیز کردن و استریل کردن خوب برای پیشگیری از عفونت ضروری است. هرگز از کاپ های قاعدگی یکبار مصرف، برای بار دوم استفاده نکنید.

مناسب نبودن انداره. کاپ های قاعدگی از نظر شکل و اندازه متفاوت هستند، بنابراین ممکن است مجبور شوید چند سایز مختلف را امتحان کنید تا بفهمید کدام سایز برای شما مناسب تر است.

مشکل بودن روش استفاده. – قرار دادن و برداشتن وسیله ممکن است زمان بر باشد تا بتوانید به استفاده از آن عادت کنید. ممکن است برای شروع به دلیل عدم آشنایی کامل با طرز استفاده از آن، کمی نشت خون داشته باشید.

دشواری تمیز کردن. ممکن است هنگام تمیز کردن کاپ قاعدگی در توالت عمومی احساس ناخوشایندی داشته باشید، یا ممکن است امکانات تمیز کردن در دسترس نباشد. البته در اینگونه موارد می توانید از یک وسیله یدکی استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

کاپ قاعدگی چیست؟ || پزشکت

استفاده از این وسیله به طور کلی بی خطر است، اما برای همه مناسب نیست. بنابراین در موارد زیر مشاوره با پزشک اهمیت زیادی دارد:

ممکن است هنگام گذاشتن این وسایل در واژن کمی احساس درد کنید. این وضعیت می تواند ناشی از واژینیسموس، عفونت مقاربتی (STI) یا التهاب دهانه رحم یا واژن باشد.

همچنین اگر فکر می کنید علائم سندرم شوک سمی را دارید باید به پزشک مراجعه کنید. اگرچه گاهی این علائم می توانند ناشی از علل دیگری مانند ابتلا به آنفولانزا باشند. به طور کلی در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • عدم تمرکز
  • مشکلات تنفسی
  • احساس سرگیجه و ضعف
  • شدید شدن علائم و یا رو به وخامت رفتن آنها
  • در ادامه متن به برخی از مهمترین سوالات شما در رابطه با کاپ های قاعدگی پاسخ داده می شود.

آیا کاپ های قاعدگی بی خطر هستند؟

این وسایل به طور کلی بی خطر هستند و مشاهده عوارض بسیار نادر است. با این حال استفاده از کاپ قاعدگی نیز درست مانند تامپون، ممکن است خطر بسیار کمی برای ابتلا به TSS داشته باشد. سندرم شوک سمی یک وضعیت نادر اما خطرناک است که در صورت ورود باکتری به بدن و ترشح سموم ممکن است رخ بدهد.

با رعایت نکات بهداشتی هنگام استفاده و تمیز کردن این وسایل ، می توانید خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید. اما از آنجایی که TSS به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد، مهم است که از علائم آن آگاه باشید که عبارتند از:

  • تب بالا ی 38 درجه
  • احساس سرگیجه و ضعف
  • احساس تهوع، استفراغ یا اسهال
  • قرمز شدن لب و زبان یا سفیدی چشم
  • راش های پوستی مانند آفتاب سوختگی
  • علائم شبیه آنفولانزا، مانند خستگی شدید، بدن درد، گلودرد و سرفه

بررسی ها نشان می دهد که خطر ابتلا به سایر عفونت ها، مانند واژینوز باکتریایی (BV)، بیشتر از مصرف کنندگان تامپون یا پد نیست. همچنین احتمال بروز واکنش های آلرژیک در صورت استفاده از کاپ های قاعدگی غیر معمول است.

تعداد انگشت شماری از خانم ها احساس درد در هنگام استفاده ازاین وسایل را گزارش می کنند. اما با این حال این درد بدون بدون آسیب به واژن یا دهانه رحم است. اغلب به نظر می رسد که این درد به موقعیت نادرست وسیله یا تغییرات در شکل واژن مربوط باشد.

یک کاپ قاعدگی چقدر خون نگه می دارد؟

بیشتر وسیله ها می توانند خون بیشتری نسبت به یک تامپون در خود جای دهند. اما ظرفیت کاپ ها به برند و اندازه ای که انتخاب می کنید بستگی دارد.

این وسایل معمولا در 2 سایز تولید می شوند. به طور کلی، یک وسیله کوچک یا متوسط ​​می تواند 10 تا 30 میلی لیتر خون را در خود جای دهد. در حالی که گنجایش یک وسیله بزرگ تقریبا بین 30 تا 50 میلی لیتر خون متغیر است. اگر می خواهید بدانید که کدام اندازه برای شما مناسب تر است احتمالا باید چند سایز مختلف را امتحان کنید.

این وسایل به دلیل ظرفیت زیادشان در جمع آوری خون، برای خانم هایی که دارای قاعدگی سنگین هستند گزینه بسیار مناسبی است.

سوالات متداول

آیا کاپ قاعدگی دارای نشتی است؟ هنگامی که این وسایل را در واژن قرار می دهید، یک حالت مهر و موم بدون هوا در داخل واژن ایجاد می شود. بنابراین طبیعتا نباید هیچ گونه نشت خون وجود داشته باشد. برای پیشگیری از نشت خون باید این وسایل را به طور منظم تخلیه کنید. اینکه هر چند ساعت یکبار باید این کار را انجام بدهید به جریان خون شما بستگی دارد.

آیا کاپ قاعدگی ممکن است گیر کند؟ خیر. اگر کاپ قاعدگی به درستی وارد واژن شود، استفاده از آن کاملا ایمن خواهد بود. اما با این حال مراقب باشید که دستور العمل ها را به دقت دنبال کنید.

از چه اندازه کاپ قاعدگی استفاده کنم؟

کاپ قاعدگی چیست؟ || پزشکت

کاپ های قاعدگی عموماً در 2 و گاهی در 3 سایز تولید می شوند. به عبارت دیگر این وسیله ها دارای دو اندازه کوچک و متوسط هستند.

برندهای مختلف اندازه های متفاوتی را ارائه می دهند، بنابراین ممکن است لازم باشد برای پیدا کردن سایز ایده آل خود چند مورد مختلف را امتحان کنید.

شدت جریان قاعدگی اعم از سبک یا سنگین می تواند در تصمیم گیری در مورد اندازه کاپ قاعدگی به شما کمک کند. همچنین سن و ارتفاع بالای واژن یا دهانه رحم از موارد دیگری هستند که در انتخاب کاپ قاعدگی باید آن را در نظر بگیرید.

برخی از تولیدکنندگان اگر زیر 30 سال دارید و زایمان طبیعی نداشته اید، وسیله کوچکتر و اگر بالای 30 سال دارید یا زایمان طبیعی داشته اید، وسیله بزرگتر را توصیه می کنند.

برای اندازه گیری ارتفاع دهانه رحم بلندترین انگشت خود را داخل واژن قرار دهید. اگر انگشت شما دهانه رحم شما را لمس کند در حالی که فقط نیمی از آن در واژن شماست، دهانه رحم شما پایین است. بنابراین می توان گفت که یک وسیله کوچکتر برای استفاده شما مناسب تر است. اگر قبل از رسیدن به دهانه رحم انگشت شما تقریباً تا انتها به داخل می رود، دهانه رحم شما بالا است و باید یک وسیله بزرگتر را امتحان کنید.

هر چند وقت یک بار باید وسیله جدید بگیرم؟

کاپ های قاعدگی اگر به درستی آنها را مصرف کنید، قابل استفاده مجدد هستند. این کاپ ها می توانند تقریبا بین 5 تا 10 سال دوام بیاورند. اگر در کاپ قاعدگی خود متوجه علائم ساییدگی، لکه های عمیق، پوسته پوسته شدن، پارگی یا ترک خوردگی شدید، وقت آن است که یک کاپ جدید تهیه کنید.

کاپ های قاعدگی تا 12 ساعت قابل استفاده هستند. بنابراین شما می توانید با خیال راحت از کاپ قاعدگی خود در طول شب استفاده کنید.

با این حال، همیشه باید دستورالعمل‌های مربوط به زمان تخلیه و شستشوی کاپ قاعدگی را دنبال کنید. به توصیه متخصصان زنان و زایمان بهتر است که کاپ های قاعدگی را هر 4 تا 8 ساعت یکبار خالی کنید. بدیهی است که این توصیه به شدت جریان قاعدگی شما بستگی دارد. اگر وسیله شما زودتر پر شود، برای پیشگیری از نشتی باید آن را خالی کنید.

آیا هنگام رفتن به توالت باید کاپ قاعدگی را بردارم؟

کاپ قاعدگی چیست؟ || پزشکت

خیر. وسیله در داخل واژن شما قرار می گیرد تا خون قاعدگی شما را در خود جمع آوری کند. شما از ناحیه جداگانه ای که مجرای ادرار نام دارد، ادرار خود را دفع می کنید. سوراخ سوم مقعد شما است که برای دفع مدفوع استفاده می شود. بنابراین رفتن به توالت نباید بر قاعدگی شما تأثیر بگذارد.

اگر از توالت عمومی استفاده می کنید، ممکن است لازم باشد وسیله خود را در یک سینک عمومی بشویید. برخی از افراد ترجیح می دهند یک بطری آب یا دستمال مرطوب با خود بردارند تا بتوانند وسیله خود را در داخل توالت تمیز کنند.

هنگامی که کاپ قاعدگی خود را به درستی وارد واژن کردید، کاملاً از دید خارج می شود. کاپ قاعدگی یک حالت پوشش کامل ضد آب را در بدن شما ایجاد می کند. این وضعیت باعث می شود که استفاده از کاپ قاعدگی برای ورزش، به ویژه شنا، ایده آل باشد.

آیا می توانم با کاپ قاعدگی رابطه جنسی داشته باشم؟

وسیله‌های قاعدگی در پایین واژن شما قرار می‌گیرند، بنابراین نمی‌توان آن‌ها را در حین رابطه جنسی نفوذی با آلت تناسلی استفاده کرد. بنابراین به یاد داشته باشید که قبل از رابطه جنسی این وسیله خود را بردارید. فراموش نکنید که این وسیله نوعی وسیله پیشگیری از بارداری نیستند. بلکه این محصول نیز همانند تامپون ها و پدهای بهداشتی برای جمع آوری خون ناشی از سیکل های قاعدگی تولید شده است.

آیا می توانم از کاپ قاعدگی با آی یو دی استفاده کنم؟

اگر از یک دستگاه داخل رحمی (IUD) به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری استفاده می کنید، قرار دادن این وسیله در واژن باعث ایجاد هیچ مشکلی نخواهد شد.

برخی خانم ها به اشتباه تصور می کنند که استفاده از کاپ قاعدگی می تواند IUD را از جای خود خارج کند. اما هیچ شواهد علمی مبنی بر اینکه استفاده از کاپ قاعدگی منجر به خارج شدن IUD می شود، وجود ندارد. اگر در رابطه با این موضوع نگران هستید، می توانید از پزشک خود راهنمایی بگیرید.

چه مدت بعد از زایمان یا سقط جنین می توانم از کاپ قاعدگی استفاده کنم؟

دوره های قاعدگی شما معمولا در عرض 4 تا 8 هفته پس از زایمان بازمی گردد، اما ممکن است در این مرحله همچنان پارگی، تورم، درد یا ناراحتی در واژن و اطراف آن داشته باشید. بنابراین بهتر است در طول این مدت از به کار بردن از این وسایل خودداری کنید. زیرا استفاده از این محصول ممکن است باعث ناراحتی بیشتر یا افزایش خطر عفونت شود.

بهترین کار این است که تا زمان بهبودی کامل صبر کنید. بهبودی کامل معمولا بین 6 تا 7 هفته زمان می برد. عضلات کف لگن شما نیز پس از زایمان ضعیف‌تر می‌شوند، بنابراین قبل از شروع مجدد استفاده از کاپ قاعدگی، باید صبر کنید تا این عضلات قوی‌تر شوند.

اگر سقط جنین داشته اید، فقط باید از پد بهداشتی استفاده کنید. استفاده از کاپ قاعدگی یا تامپون در این شرایط می تواند خطر ابتلا به عفونت را در شما افزایش دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز