لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

مشکلات دفع مدفوع پس از زایمان

مشکلات دفع مدفوع پس از زایمان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بدن شما پس از زایمان تغییرات زیادی را تجربه می کند. در طول این دوران، شیر مادر در حال آماده شدن برای تغذیه نوزاد است. هورمون ها نیز تغییرات زیادی می کنند. احتمالا یکی از مهمترین مسائلی که ممکن است باعث احساس نگرانی زیاد شما شود، مشکلات دفع مدفوع پس از زایمان است. صرف نظر از اینکه زایمان طبیعی داشته اید یا سزارین، نگرانی در مورد ناراحتی ناشی از دستشویی رفتن ممکن است باعث ایجاد استرس و اضطراب زیادی در شما شود. اگر زایمان طبیعی داشته اید، نگرانی های شما احتمالا مربوط به بخیه هایی است که در ناحیه پرینه دارید. اگر سزارین کرده اید، ممکن است نگران باشید که زور زدن باعث احساس درد و پاره شدن بخیه های زیر شکم شود.

ابتلا به یبوست، اسهال یا حتی بواسیر بعد از زایمان در میان خانم ها غیر معمول نیست. در این مقاله از پزشکت به مشکلات مربوط به اولین اجابت مزاج پس از زایمان می پردازیم.

مشکلات مدفوع پس از زایمان طبیعی است؟

مشکلات مدفوع در بین زنان پس از زایمان بسیار شایع است. در واقع این عارضه به قدری شایع است که اگر به آن مبتلا نباشید ممکن است کمی عجیب به نظر برسد.

مشکلات اجابت مزاج پس از زایمان اغلب به شکل یبوست ظاهر می شود. اگرچه اسهال نیز به ندرت در برخی خانم ها دیده می شود. همچنین عده ای از مادران ممکن است در این دوران هموروئید یا حتی یک دوره کوتاه بی اختیاری مدفوع را نیز تجربه کنند.

بسیاری از عوامل از جمله هورمون‌ها، غذایی که می‌خورید، و میزان مصرف آب شما می تواند بر حرکات روده پس از زایمان تأثیر بگذارد. همچنین  ابتلا به عفونت، ویروس یا واکنش به آنتی بیوتیک های مورد استفاده در بیمارستان نیز از عوامل دیگری هستند که باعث تاثیر منفی در عملکرد روده ها می شوند.

مطالعه بیشتر: علت سوزش بعد از مدفوع

مشکلات دفع مدفوع پس از زایمان || پزشکت

مشکلات شایع دفع مدفوع پس از زایمان

برخی از مهمترین مشکلات دفع مدفوع پس از زایمان و دوران حاملگی، عبارتند از:

  • یبوست
  • هموروئید
  • اسهال و بی اختیاری مدفوع

ابتلا به هر یک از این مشکلات دفع مدفوع پس از زایمان، کاملا طبیعی است، اما با این حال حتما مشکلات خود را با پزشک در میان بگذارید تا بتواند راهنمایی و درمان مناسب را به شما ارائه دهد.

از بین همه عوارضی که می تواند بر سلامت زنان پس از زایمان تأثیر بگذارد، یبوست شایع ترین مشکلات دفع مدفوع پس از زایمان است. به طور معمول، زنان اولین مدفوع پس از زایمان را 3 تا 5 روز پس از زایمان دفع می کنند. اما، برخی از زنان هم هستند که در همان روزی که نوزاد خود را به دنیا می آورند، مدفوع می کنند.

سلامت بانوان

هر دو وضعیت طبیعی است. اما اگر یک هفته از زایمان گذشت و هنوز مدفوع نکرده اید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

به خاطر داشته باشید همانطور که هر بارداری متفاوت است، دفع مدفوع پس از زایمان نیز در زنان با یکدیگر تفاوت دارد. الگوی اجابت مزاج در افراد مختلف است. به عنوان مثال برخی افراد به طور کاملا طبیعی سه بار در روز اجابت مزاج دارند، در حالی که برخی دیگر سه بار در هفته اجابت مزاج دارند و این الگو برای آنها طبیعی است. بنابراین به جای تمرکز بر  یبوست یا تغییرات الگوی دفع، به الگویی که قبلاً برای شما عادی بوده است، توجه کنید.

مطالعه بیشتر: بواسیر پس از زایمان

چرا زایمان بر دفع مدفوع تأثیر می گذارد؟

اگر قبلاً هر روز مدفوع می کردید و اکنون 4 یا 5 روز از دفع شما می گذرد، ممکن است این مساله مشکل ساز باشد. از طرف دیگر، اگر قبلاً فقط چند بار در هفته دفع مدفوع داشتید و اکنون چندین بار در روز به دستشویی می روید، باز هم باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر در مورد اولین مدفوع پس از زایمان خود مضطرب هستید، بدانید که شما تنها نیستید، این مشکل برای همه وحود دارد.

بهتر است نگرانی را از خود دور کنید و به نشانه های بدن خود متمرکز شوید. اگر احساس می کنید لازم است که به دستشویی بروید، مدفوع خود را نگه ندارید، زیرا هر چه بیشتر منتظر بمانید، مدفوع کردن برای شما دشوارتر خواهد شد. به علاوه، هر چه زودتر بروید، احساس بهتری خواهید داشت. تغییرات بدن، بخیه ها و ترس، همگی می‌توانند بر تجربیات اولین دستشویی رفتن شما در روزهای اول پس از زایمان تأثیر بگذارند. مهمترین تغییراتی که ممکن است در دوران پس از زایمان تجربه کنید، عبارتند از:

تغییرات بدن

هر مادری پس از زایمان دچار تغییرات مختلفی در بدن خود می شود. این تغییرات می توانند بر حرکات روده شما تأثیر بگذارند.

هورمون‌های استرس. هورمون استرس که کورتیزول نام دارد، بسته به بدن فرد، می‌تواند باعث یبوست یا اسهال شود.

تغییرات کف لگن. فرآیند زایمان باعث کشیده شدن ماهیچه های کف لگن می شود. این وضعیت می تواند باعث ایجاد تغییراتی در روده ها شود.

هموروئید. عبور کردن نوزاد از طریق کانال زایمان می تواند باعث ایجاد بواسیر و ایجاد سیاهرگ های ملتهب و متورم در راست روده و مقعد شود. ابتلا به هموروئید عارضه بسیار ناخوشایندی است و شما را نسبت به اولین دفع مدفوع پس از زایمان، مضطرب و بی میل می کند.

انقباضات رحمی. پس از زایمان، رحم شما شروع به کوچک شدن می کند و به اندازه طبیعی خود باز می گردد. رحم برای جمع شدن، منقبض می‌شود. در اثر این وضعیت احساس گرفتگی زیادی را در شکم خود احساس می کنید. این درد و گرفتگی شکمی می‌تواند باعث ایجاد مدفوع شل یا آبکی شود.

مطالعه بیشتر: شایع ترین علل درد شکم پس از زایمان

مداخلات پزشکی

وقتی صحبت از زایمان به میان می‌آید، هم زنانی که از طریق واژینال زایمان کرده‌اند و هم آنهایی که سزارین شده‌اند، احتمالاً مشکلاتی را در اجابت مزاج پس از زایمان تجربه خواهند کرد. به عنوان مثال، زنانی که زایمان طبیعی دارند، به دلیل پارگی، بخیه‌ها و کشیدگی عضلانی که معمولاً در طول زایمان رخ می دهد، مستعد ابتلا به یبوست پس از زایمان هستند.

زنانی که سزارین کرده‌اند در معرض عوارض بیشتری قرار دارند زیرا داروهای مختلفی را قبل و بعد از زایمان دریافت می‌کنند و همچنین پس از زایمان محدودیت‌های حرکتی زیادی دارند. تأثیر سایر مداخلات پزشکی بر مدفوع پس از زایمان عبارت است از:

مکمل‌های آهن. زنان در طول زایمان خون زیادی را از دست می دهند. پزشک برای مقابله با کم خونی مکمل های آهن را تجویز می کند. مصرف مکمل های آهن باعث ابتلا به یبوست می شود.

داروهای تجویزی. مصرف داروهایی مانند اکسی کدون، استامینوفن و مسکن تریاک می تواند باعث یبوست شوند. همچنین مصرف آنتی بیوتیک ها برای پیشگیری از عفونت های پس از زایمان نیز معمولا اصلی ترین عامل ابتلا به اسهال هستند.

محدودیت های زایمان. به زنانی که زایمان آنها مدت زیادی طول می کشد معمولا گفته می شود که چیزی جز آب مصرف نکنند. بنابراین معده شما ممکن است برای مدتی طولانی کاملا خالی باشد. این امر می تواند اجابت مزاج را برای شما دشوار کند.

بخیه های پرینه. چه قبل از زایمان اپیزیوتومی انجام دهید و چه در طول زایمان دچار پارگی غیرمنتظره شوید، احتمالا در ناحیه بین فرج و مقعد بخیه خواهید داشت. بخیه‌ها نه تنها باعث درد پرینه می‌شوند، بلکه ممکن است باعث احساس سفتی و انقباض بیش از حد در این ناحیه از بدن شوند. معمولاً زنان نگران این هستند که زور زدن در حین اجابت مزاج، باعث پاره شدن بخیه ها شود.

مطالعه بیشتر: خونریزی مقعد بعد از زایمان

مشکلات دفع مدفوع پس از زایمان || پزشکت

ترس و خجالت

بعد از زایمان، ناحیه واژن از شدت خونریزی شبیه یک میدان جنگ خواهد بود. در نتیجه، برای زنان غیرمعمول نیست که در اولین مدفوع پس از زایمان کمی ترس و خجالت را تجربه کنند. حتی اولین ادرار پس از زایمان نیز می تواند ترسناک و ناراحت کننده باشد، به خصوص اگر زایمان واژینال داشته باشید.

بسیاری از پزشکان نرم‌کننده‌های مدفوع را تجویز می‌کنند. این ملین ها تا نه تنها استفاده از دستشویی را برای شما آسان‌تر می کنند، بلکه باعث تشویق شما برای رفتن به دستشویی می شوند.

مطالعه بیشتر: فرق نرم کننده مدفوع و ملین

نکات خودمراقبتی

بچه دار شدن و مراقبت از او می تواند دشوار و طاقت فرسا باشد، به طوری که بسیاری از مادران به طور ناخودآگاه مراقبت از خود را نادیده می گیرند.

اگرچه ممکن است به سختی بین این دو واقعیت ارتباط برقرار کنید، اما این موارد می تواند بر عادات دستشویی رفتن شما بعد از زایمان تأثیر بگذارد:

خستگی و گرسنگی. کمبود خواب، نخوردن وعده های غذایی سالم، و استرس ناشی از رسیدگی 24 ساعته به نوزاد، همگی می توانند بدن شما را مستعد ابتلا به یبوست کنند.

کم آبی بدن. ننوشیدن آب کافی می تواند منجر به یبوست شود. مادران شیرده که به دلیل تغذیه نوزاد حجم مایعات بیشتری را از دست می‌دهند بیشتر از سایر مادران در معرض کم آبی بدن قرار دارند.

نگه داشتن مدفوع. پاسخ دادن به ندای طبیعی بدن ممکن است سخت باشد، اما برای حفظ سلامت خود نباید آن را نادیده بگیرید. به عنوان مثال برخی از مادران در صورت نیاز به احساس مدفوع اگر در وسط شیردهی به نوزاد باشند، مدفوع خود را نگه می دارند.

مطالعه بیشتر: خطرات نگه داشتن مدفوع

چرا زایمان بر دفع مدفوع تأثیر می گذارد؟ || پزشکت

درمان های خانگی مشکلات گوارشی پس از زایمان

اگر مشکلات گوارشی شما خفیف است، می توانید قبل از مراجعه به پزشک، آنها را در خانه برطرف کنید. با این حال، اگر به مشکلات متوسط ​​تا شدید مبتلا هستید، بهتر است حتما از پزشک راهنمایی بگیرید.

یبوست

انجام کارهای زیر می تواند در رفع یبوست به شما کمک کند:

حذف مکمل ها. به جای مصرف مکمل های آهن، از منابع طبیعی مانند اسفناج، گوشت گاو و لوبیا استفاده کنید.

نوشیدن آب کافی. در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. مادران شیرده باید حداقل 10 لیوان آب در روز مصرف کنند.

ماساژ پرینه. بررسی ها نشان می دهد زنان مبتلا به یبوست که به مدت 4 هفته ماساژ پرینه انجام می دهند، عملکرد روده بهتری دارند.

مصرف دارو. استفاده از نرم کننده های مدفوع در دوران شیردهی تقریبا بی خطر است. بنابراین پزشک می تواند داروهایی را برای رفع یبوست تجویز کند.

فعالیت بدنی. اگر به دلیل سزارین محدودیت حرکتی ندارید، ورزش راه دیگری برای رفع یبوست است. در مورد کارهایی که می توانید انجام دهید واقع بین باشید و در ابتدا هدف کوچکی برای خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، می توانید در داخل منزل قدم بزنید.

اهمیت به رژیم غذایی. مصرف زیاد غذاهای چرب می تواند منجر به یبوست شود. این بدان معنا نیست که نمی‌توانید هوس‌های غذایی پس از زایمان را کنار بگذارید یا باید یک رژیم غذایی سخت داشته باشید، اما لازم است که غذاهای سالم را برای خود انتخاب کنید. تا حد امکان مواد غذایی مانند آلو، بلغور جو دوسر، سیب، نخود، سبزیجات تازه، سبوس، خربزه، میوه های خشک و آجیل بخورید.

هموروئید

هنگام استفاده از سرویس بهداشتی از فشار آوردن یا زور زدن خودداری کنید. استفاده از کیسه یخ سرپوشیده یا کمپرس سرد نیز می تواند تا حدودی تسکین دهنده باشد. هنگام استفاده از دستشویی، به جای دستمال توالت معمولی از دستمال مرطوب استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که دستمال مرطوب باید از نوع بدون عطر باشد.

اگر پس از زایمان دچار مشکل هموروئید هستید، می توانید از بالش های طبی دونات برای کمک به بهبود هموروئید استفاده کنید. اگرچه این وسایل کمکی تاثیری در رفع هموروئید ندارند، اما می توانند به کاهش ناراحتی و اضطراب شما در مورد استفاده از دستشویی کمک کنند.

اسهال

در صورت ابتلا به اسهال میزان کافئین مصرفی خود را در روز بررسی کنید. مواد حاوی کافئین مانند چای و قهوه می تواند باعث تحریک حرکات روده شود، بنابراین کاهش کافئین دریافتی می تواند به رفع اسهال کمک کند.

رژیم غذایی شامل موز، برنج، سیب و نان تست را به مدت 48 ساعت دنبال کنید و اگر اسهال برطرف نشد با پزشک خود تماس بگیرید. (به دلیل خطر سوء تغذیه ادامه دادن این رژیم برای مدت طولانی توصیه نمی شود.)

انجام تمرینات کگل نیز برای رفع اسهال مفید است. برخی از زنان پس از زایمان به دلیل کشیدگی عضلات رکتوم دچار اسهال می شوند. بنابراین بازتوانی عضلات کف لگن می تواند به بازگرداندن حرکات روده به حالت عادی کمک کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز