لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بی اختیاری پس از زایمان چیست؟

بی اختیاری پس از زایمان چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


معمولاً بی اختیاری پس از زایمان به بی اختیاری ادراری اطلاق می شود که ترشح جزئی یا کامل غیرارادی مثانه پس از بارداری و زایمان است. در بسیاری از موارد، در صورت پر بودن مثانه، هنگام انجام یک فعالیت بدنی مانند دویدن و پریدن، یا با حرکات نیرومند مانند سرفه و عطسه، این ممکن است مانند نشت یا چکیدن کمی ادرار باشد. بسیاری از مردم فکر می کنند که داشتن بی اختیاری پس از زایمان پس از بارداری طبیعی است. اگرچه رایج است، اما لزوما طبیعی نیست. اگر بی اختیاری پس از زایمان را تجربه می کنید، گزینه های درمانی برای بازگرداندن کنترل مثانه و زندگی شما وجود دارد.

طبق یک مطالعه در سال 2004 در مورد بی اختیاری ادرار پس از زایمان، بی اختیاری ادرار در دوران بارداری بسیار شایع است و تقریباً نیمی از بارداری ها را تحت تأثیر قرار می دهد. و اگر در دوران بارداری به طور مرتب شلوار خود را ادرار می کنید، احتمال اینکه بعد از بارداری در کنترل مثانه دچار مشکل شوید نیز بیشتر است. همان مطالعه نشان داد افرادی که بی اختیاری بارداری را تجربه کردند، سه برابر بیشتر در معرض خطر بی اختیاری ادراری پس از زایمان در 3 ماه پس از زایمان بودند.

علل بی اختیاری پس از زایمان

کارشناسان می‌دانند که بچه‌دار شدن خطر بی‌اختیاری ادرار پس از زایمان را افزایش می‌دهد، اما بخش گیج‌کننده اینجاست: آنها دقیقاً مطمئن نیستند که کدام قسمت از بارداری یا زایمان باعث این مشکلات می‌شود.

به جای داشتن یک علت ثابت شده، پزشکان فکر می کنند که بی اختیاری ادرار پس از زایمان با عوامل متعددی از جمله ژنتیک و نحوه زایمان مرتبط است.

به عنوان مثال، افرادی که زایمان طبیعی انجام می دهند بیشتر از کسانی که سزارین می کنند در معرض بی اختیاری پس از زایمان هستند. همچنین احتمال بیشتری دارد که بی اختیاری پس از زایمان را تجربه کنید اگر:

  • اضافه وزن دارند
  • در دوران بارداری یا قبل از آن بی اختیاری ادرار داشتید
  • حاملگی چند قلو (دوقلو، سه قلو و …)
  • قبلا باردار بوده اید و قبل از بارداری فعلی بچه به دنیا آورده اید
  • زایمان فورسپس داشتم
  • عوامل ژنتیکی خاصی داشت

با این حال، نظریه های رایجی در مورد علل بی اختیاری پس از زایمان وجود دارد. یکی اینکه در نتیجه آسیب در حین زایمان اتفاق می افتد. یک نظریه مرتبط این است که در نتیجه آسیب به عضلات و ساختارهایی است که از مثانه حمایت می کنند، که به عنوان آسیب کف لگن شناخته می شود.

به عنوان مثال، بی اختیاری ادرار پس از زایمان ممکن است رخ دهد، زیرا بارداری به عضلات کف لگن فشار و فشار وارد می کند، که از مثانه نیز حمایت می کند. هنگامی که این ماهیچه ها در طول زمان، با رشد کودک، و فشار فشار دادن در حین زایمان ضعیف می شوند، کنترل مثانه نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. بنابراین، تصور می‌شود که بی‌اختیاری پس از زایمان به دلیل تغییرات ماهیچه‌ها در دوران بارداری است تا خود زایمان.

افرادی که در اثر زایمان دچار پارگی می شوند، بیشتر در معرض بی اختیاری ادرار نیستند. در گذشته، برخی از پزشکان همچنین فکر می‌کردند افرادی که نوزادان سنگین‌تر یا بزرگ‌تری دارند، یا افرادی که برای مدت طولانی در طول زایمان فشار می‌آورند، ممکن است بیشتر به بی‌اختیاری پس از زایمان مبتلا شوند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که هر یک از این دو مورد وجود داشته باشد.

پیشگیری از بی اختیاری پس از زایمان

بی اختیاری پس از زایمان چیست؟ || پزشکت

قبلاً تصور می شد که انجام اپیزیوتومی به محافظت از کف لگن و جلوگیری از بی اختیاری ادرار کمک می کند، اما تحقیقات نشان داده است که اپیزیوتومی به پیشگیری از بی اختیاری ادرار کمک نمی کند. ماساژ پرینه نیز برای کمک به جلوگیری از بی اختیاری یا ایجاد آن یافت نشده است.

بیماری های کلیوی

بهترین کاری که می توانید برای جلوگیری از بی اختیاری پس از زایمان انجام دهید این است که قبل از هر گونه آسیبی از کف لگن خود محافظت کنید.

شما می توانید از کف لگن خود در دوران بارداری محافظت کنید:

  • مراجعه به فیزیوتراپیست متخصص در سلامت کف لگن برای انجام ورزش های خاص و هدفمند برای کف لگن
  • صحبت با پزشک در مورد راه های محافظت از کف لگن بر اساس نحوه پیشرفت بارداری و هرگونه ملاحظات خاص در مورد بارداری
  • پرهیز از ورزش‌های با ضربه زیاد، مانند پریدن، که ممکن است فشار بیشتری بر کف لگن وارد کند.
  • ایجاد و حفظ یک هسته قوی در طول بارداری، مانند تمرین یوگای قبل از تولد

ورزش برای جلوگیری از بی اختیاری

معمولاً هیچ دلیلی برای اجتناب از ورزش در دوران بارداری وجود ندارد مگر اینکه پزشک به شما توصیه کرده باشد. در واقع، ورزش منظم می تواند به تقویت عضلات مرکزی بدن و محافظت از کف لگن کمک کند. در صورت امکان، با مربی ای کار کنید که در مورد تغییراتی که ممکن است در دوران بارداری خود به آن نیاز داشته باشید آگاه باشد.

از آنجایی که ماهیچه های شکم شما در دوران بارداری کمی حرکت می کنند، مهم است که ورزش های خاصی را انجام ندهید که آنها را تحت فشار قرار می دهد و به طور بالقوه به کف لگن شما آسیب می رساند. به عنوان مثال، از ورزش هایی که به شدت بر روی عضلات عرضی شکم تمرکز می کنند، خودداری کنید، زیرا در دوران بارداری از هم جدا می شوند. تمریناتی که روی شکم عرضی کار می کنند شامل پلانک، دراز و نشست، بالا بردن صاف پاها و کرانچ های چرخشی هستند.

گزینه های درمان بی اختیاری پس از زایمان

بی اختیاری پس از زایمان چیست؟ || پزشکت

هنگامی که با پزشک خود صحبت می کنید، در مورد تمایل به حل بی اختیاری پس از زایمان قاطع باشید. هرگز اجازه ندهید پزشک نگرانی های شما را نادیده بگیرد یا سعی کند به شما بگوید که بی اختیاری پس از زایمان طبیعی است یا هزینه ای است که باید برای بچه دار شدن بپردازید.

درمانی برای کمک به بهبود وضعیت وجود دارد. اگر پزشک نمی تواند به شما کمک کند، به متخصصی مانند متخصص اورژانس یا فیزیوتراپ کف لگن مراجعه کنید.

درمان بی اختیاری پس از زایمان به شدت بی اختیاری، میزان تأثیر آن بر فعالیت های روزانه و علت بی اختیاری بستگی دارد. در برخی موارد بهبودی خود به خود با کنترل وزن، بازگشت محیط طبیعی هورمونی و ورزش اتفاق می افتد . اما متأسفانه، بی اختیاری پس از زایمان معمولاً به خودی خود با گذشت زمان بهتر نمی شود. در واقع، اگر درمان نشود، می تواند بدتر شود.

درمان کف لگن

یکی از اولین خطوط درمان بی اختیاری پس از زایمان، همکاری با فیزیوتراپیست یا درمانگر کف لگن برای کمک به تقویت عضلات کف لگن است. تقویت ماهیچه هایی که از مثانه حمایت می کنند می تواند به شما کمک کند کنترل مثانه خود را دوباره به دست آورید.

از پزشک خود بخواهید که از کجا شروع به کمک برای تمرینات کف لگن کنید. بسیاری از طرح های بیمه درمان کف لگن را پوشش می دهند، بنابراین با ارائه دهنده بیمه خود مشورت کنید.

درمان کف لگن می تواند به اکثر زنان کمک کند تا علائم بی اختیاری پس از زایمان را تسکین دهند. اما ممکن است به طور کامل آن را درمان نکند. بسته به میزان بی اختیاری، گزینه های دیگر برای درمان عبارتند از:

  • داروهایی برای کاهش فوریت و تکرر ادرار
  • جراحی برای حمایت از مجرای ادرار برای کاهش نشت
  • تحریک عصبی برای کمک به ترمیم اعصاب متصل به مثانه

بی اختیاری ادرار چیست؟

بی اختیاری پس از زایمان چیست؟ || پزشکت

طبق گفته کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان، سه نوع بی اختیاری ادرار وجود دارد.

  • ادرار استرسی: این نوع با فشار بر مثانه، مانند هنگام سرفه، خنده، عطسه، یا با فعالیت های بدنی مانند دویدن، پریدن، یا ورزش رخ می دهد.
  • بی اختیاری فوری ادرار: این نوع یک نیاز ناگهانی و غیرقابل کنترل برای دفع ادرار است که معمولاً منجر به نشت در راه دستشویی می شود.
  • بی اختیاری مختلط: ترکیبی از استرس و فوریت.

هر سه نوع بی اختیاری ادراری می تواند بعد از بارداری رخ دهد. اگرچه بی اختیاری استرسی در افراد جوانی که به تازگی زایمان کرده اند شایع تر است. بی اختیاری اورژانسی با افزایش سن بیشتر رخ می دهد و لزوماً با بی اختیاری پس از زایمان مرتبط نیست. اگر دچار نشتی شدید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. اگرچه نادر است. اما می تواند نشانه ای از یک مشکل بزرگتر مانند افتادگی اندام لگن باشد.

بی اختیاری مدفوع

بی اختیاری مدفوع (نشت مدفوع از مقعد) پس از بارداری و زایمان نیز ممکن است رخ دهد، اما بسیار کمتر است. این بی اختیاری ممکن است با پارگی درجه چهار در مقعد یا در صورت ایجاد فیستول از واژن به مقعد رخ دهد. بی اختیاری جنین ممکن است برای ترمیم نیاز به مداخله جراحی داشته باشد.

سخن آخر

شما نباید با بی اختیاری پس از زایمان دست و پنجه نرم کنید، حتی اگر اکثر مردم آن را تجربه کنند. اگر از بی اختیاری یا نشت پس از زایمان رنج می برید، به پزشک خود اطلاع دهید و با یک متخصص کف لگن همکاری کنید تا به تقویت عضلات کف لگن شما کمک کند. با درمان و راهنمایی، بسیاری از افراد می توانند دوباره کنترل مثانه خود را به دست آورید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز