لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بواسیر پس از زایمان

بواسیر پس از زایمان | پزشکت

فهرست مطالب

بواسیر پس از زایمان: علل، درمان و مراقبت در منزل

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

برخی از زنان ممکن است برای اولین بار در طول یا بعد از بارداری دچار بواسیر پس از زایمان شوند. اگرچه این بواسیرها پس از زایمان به طور خود به خود کاهش می یابند، اما ممکن است گاهی بیشتر از حد معمول طول بکشد یا بعد از زایمان بدتر شود. بواسیر، اگرچه ناراحت کننده است، اما مضر نیست و می تواند با مراقبت در خانه و کمک پزشکی درمان شود. در این مقاله، اطلاعات مفصلی در مورد بواسیر بعد از بارداری، دلایل ایجاد آن و نحوه مقابله با آنها به شما ارائه می دهیم.

بواسیر چیست؟

بواسیر وریدهای متورم  (واریس) در ناحیه مقعد است. آنها مانند یک توده نرم احساس می کنند که از مقعد بیرون می زند. اندازه هموروئید می تواند به اندازه یک کشمش کوچک و به اندازه یک انگور باشد. اگر هموروئید را در دوران بارداری داشته باشید و همچنین یبوست داشته باشید، احتمال ابتلا به آن افزایش می یابد. هموروئید می تواند دردناک باشد، شما حتی ممکن است خونریزی در حال اجابت مزاج و حتی خارش را تجربه کنید. علائم این بیماری می تواند بر اساس نوع بواسیر شما ایجاد شود.

انواع و علائم نشانه های بواسیر پس از زایمان

بواسیر دو نوع داخلی و خارجی دارد. بواسیر داخلی در داخل راست روده یا کانال مقعد قرار دارد و قابل مشاهده نیست. آنها درد کمتری دارند زیرا تنها چند عصب ایجاد کننده درد در داخل راست روده هستند. آنها باعث خونریزی متناوب همراه با ترشح مخاط هنگام دفع مدفوع می شوند. برخی از بواسیرهای داخلی ممکن است خارج از اسفنکتر مقعد بیرون زده و به صورت توده های کوچک انگور مانند ظاهر شوند. در این حالت، این بواسیرهای کوچک را می توانید با استفاده از نوک انگشتان خود به داخل مقعد وارد کنید.

بواسیر خارجی در خارج از مقعد بیرون زده و به راحتی قابل مشاهده است. آنها دردناک هستند و باعث ناراحتی می شوند. آنها همچنین تمیز کردن ناحیه مقعد را پس از حرکات روده مشکل می کنند. در موارد نادر، آنها لخته خون (ترومبوز) ایجاد می کنند، که یکی دیگر از شرایط دردناک است.

علائم شایع بواسیر داخلی و خارجی عبارتند از:

  • درد هنگام دفع مدفوع
  • خونریزی از راست روده
  • خارش و احساس سوزش در ناحیه مقعد
  • درد مقعدی که هنگام نشستن تشدید می شود.
  • توده حساس نزدیک ناحیه مقعد که می تواند ترک خورده و خونریزی کند.

علل بواسیر پس از زایمان

بواسیر پس از زایمان | پزشکت

برای مادران باردار یا پس از زایمان، هموروئید اغلب در نتیجه فشار بر روی پرینه در ماه های قبل و در طول زایمان است. رگها مانند دریچه ها عمل می کنند تا خون را به قلب بازگردانند و وقتی این “دریچه ها” ضعیف شوند، می توانند با خون متورم شوند.

احتمالاً می توانید تصور کنید که چگونه فشار حمل نوزاد و سپس بیرون راندن نوزاد در هنگام زایمان طبیعی می تواند باعث بیرون آمدن رگ ها شود. علاوه بر این، همه هورمون هایی که در طول بارداری و تولد در بدن شما جریان می یابد، بر نحوه عملکرد این رگ ها تأثیر می گذارد. مادران باردار تولید هورمون پروژسترون را افزایش داده اند که باعث شل شدن رگ ها نیز می شود.

به دلایل مختلف، مادران نیز مستعد ابتلا به یبوست پس از تولد هستند. این می تواند یک چرخه معیوب را آغاز کند که نیاز به فشار آوردن برای دفع مدفوع دارد، در نتیجه شعله ور شدن هموروئید، ترس از مجبور شدن مجدد و حفظ مدفوع، که سپس سفت می شود، و روند را از نو شروع می کند.

 

سلامت بانوان

در اینجا چند دلیل وجود دارد که ممکن است باعث بواسیر بعد از بارداری شوید.

  • فشار بر پرینه قبل و حین زایمان
  • یبوست یا فشار هنگام دفع مدفوع
  • فشار حمل نوزاد و بیرون راندن او در هنگام زایمان
  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری و زایمان بر عروق خونی تأثیر می گذارد که باعث تورم رگ های پا و لگن می شود.

هموروئید بعد از زایمان چقدر طول می کشد؟

بر اساس اندازه، محل و شدت، بواسیر معمولاً چند روز تا چند هفته طول می کشد تا از بین برود. موارد شدید بواسیر، که منجر به تشکیل لخته خون به نام بواسیر ترومبوز می شود، می تواند با یک روش کم تهاجمی درمان شود. بواسیر مزمن که ماه ها طول می کشد نیز نیاز به کمک پزشکی دارد. در برخی موارد خفیف، چند نکته درمانی در خانه می تواند به درمان بواسیر بعد از بارداری کمک کند.

چگونه بواسیر پس از زایمان را در خانه مدیریت کنیم؟

بواسیر پس از زایمان | پزشکت

در اینجا برخی از راه های کنترل بواسیر در خانه آورده شده است:

  • تا جایی که ممکن است استراحت کنید یا دراز بکشید تا فشار از پشت شما کم شود.
  • تمایل به ادرار کردن را کنترل نکنید زیرا باعث خشک شدن مدفوع و تشدید وضعیت می شود.
  • آب کافی بنوشید و غذاهای سرشار از فیبر مصرف کنید تا یبوست را کاهش داده و ناراحتی را کاهش دهید.
  • از محصولات بهداشتی بدون رنگ و بدون بو مانند لنت های قاعدگی، دستمال توالت و دستمال مرطوب استفاده کنید.
  • بعد از هر بار دفع مدفوع، منطقه را به آرامی تمیز کنید. برای تسکین درد از بطری اسپری دستی و دستمال مرطوب استفاده کنید.
  • کمپرس یخ (مقداری یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید) روی هموروئید بگذارید و بگذارید حدود ده دقیقه بماند. این کار تورم و ناراحتی را کاهش می دهد.
  • تمرینات کگل را انجام دهید زیرا می تواند گردش خون را در ناحیه راست روده و پرینه بهبود بخشد. آنها همچنین می توانند تن ماهیچه های اطراف واژن را بهبود بخشند.
  • حمام آب گرم را امتحان کنید. شما می توانید از حمام سیتز استفاده کنید، که یک وان آب کوچک است و روی صندلی توالت قرار می گیرد. همچنین می توانید خود را در وان حمام کنید. نشستن روی حمام sitz به مدت 20 دقیقه پس از هر بار اجابت مزاج یا دو تا سه بار در روز می تواند سوزش را تسکین دهد. برای کاهش تورم و درد می توانید نمک اپسوم را به آب اضافه کنید.

اگر این اقدامات مراقبت از خانه از علائم توده های پس از زایمان جلوگیری نمی کند، باید برای ارائه خدمات درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

بواسیر ممکن است به سادگی احساس خارش کند، اما می تواند دردناک نیز باشد. در برخی موارد، به ویژه بعد از مدفوع می توانند باعث خونریزی مقعد شوند. اگر قبل از بارداری هموروئید داشته اید، احتمال زیادی وجود دارد که بعد از زایمان دوباره عود کنند.

درمان بواسیر پس از زایمان

بواسیر پس از زایمان | پزشکت

پزشک شما ممکن است داروهای خوراکی یا موضعی را برای درمان بواسیر تجویز کند. درمانها عبارتند از:

  • مسکن ها: تیلنول (استامینوفن) یا ایبوپروفن برای تسکین موقت توصیه می شود.
  • دستمال های دارویی: خارش، التهاب و درد را تسکین می دهند. برخی از مرطوب ترین دستمالها هیدروکورتیزون، فندق جادوگر و لیدوکائین هستند.
  • مکمل های فیبر: مکمل های فیبر شامل psyllium (Metamucil، Konsyl)، متیل سلولز (Citrucel) و کلسیم پلی کربوفیل (FiberCon، Equalactin) هستند.
  • کرم ها و شیاف های بواسیر: آنها درد و التهاب هموروئید داخلی و خارجی را درمان می کنند. گلیسیرین و بیساکودیل برخی از شیافهای متداول برای درمان یبوست و تسکین علائم بواسیر هستند.
  • نرم کننده های مدفوع: آنها مدفوع را نرم می کنند، قوام آن را بهبود می بخشد و باعث ایجاد حرکات روده می شود. دوکوزات سدیم (Colace) و دوکوزات کلسیم (Surfak) چند دارویی هستند که ممکن است برای شما تجویز شود.

جراحی برای شمع پس از زایمان

بواسیر پس از زایمان | پزشکت

در موارد شدید و نادر، جراحی نیاز است. در صورت لزوم، پزشک ممکن است هر یک از جراحی های زیر را توصیه کند:

  • منگنه هموروئید: از دستگاه خاصی برای منگنه استفاده و بواسیر داخلی را خارج می کند.
  • درمانهای انعقادی: در این درمانها از نور مادون قرمز یا برق برای سوزاندن و برداشتن بواسیر داخلی استفاده می شود.
  • اسکلروتراپی: محلول شیمیایی به بواسیر داخلی و ناحیه اطراف تزریق می شود. این بر جریان خون تأثیر می گذارد و بواسیر را کوچک می کند.
  • هموروئیدکتومی: این روش جراحی سنتی هموروئیدهای بزرگ را از بین می برد و بواسیر داخلی را با بیهوشی خارج می کند. برای هموروئید داخلی و خارجی انجام می شود.
  • بستن نوار لاستیکی: یک نوار لاستیکی مخصوص در اطراف قاعده بواسیر بسته می شود تا جریان خون قطع شود. سپس قسمت باند کوچک شده و در عرض یک هفته یا بیشتر سقوط می کند.

ایجاد بواسیر بعد از زایمان، به ویژه پس از زایمان طبیعی، شایع است. این بیماری به خودی خود فروکش می کند، اما در برخی موارد، بواسیر هفته ها یا ماه ها باقی می ماند. با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و شیوه زندگی می توان از بواسیر جلوگیری کرد. خوردن غذاهای سرشار از فیبر، هیدراته ماندن و ورزش منظم می تواند شانس ابتلا به بواسیر بعد از زایمان را کاهش دهد. در صورت بروز هر گونه علائم بعد از زایمان بهتر است از متخصص زنان و زایمان مشورت بگیرید. مشاوره آنلاین و فوری با متخصصین پزشکی به ویژه در مورد بیماری های زنان در پزشکت امکان پذیر است.

منابع:

https://www.momjunction.com/articles/postpartum-hemorrhoids-after-birth-delivery_00502620/

https://www.verywellfamily.com/hemorrhoids-after-birth-284551

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز