لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

شیاف اسید بوریک برای واژن

شیاف اسید بوریک || پزشکت

فهرست مطالب

 اسید بوریک یک ماده شیمیایی است که برای درمان برخی از انواع عفونت های واژن استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این شیاف به اشکال مختلفی، از جمله شیاف هایی که در واژن قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد، وجود دارد. ممکن است شنیده باشید که استفاده از اسید بوریک  می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به بروز بیماری و حتی مرگ شود. به همین دلیل، شاید برای شما هم جای سوال باشد که آیا شیاف های اسید بوریک واقعاً برای استفاده در واژن بی خطر هستند یا خیر.

به طور کلی در پاسخ به این سوال باید گفت هیچ مورد مرگ و میر ناشی از استفاده از شیاف اسید بوریک گزارش نشده است. در حالی که اسید بوریک در صورت مصرف خوراکی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باشد، کاربردهای اسید بوریک واژینال بی خطر در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بی خطر بودن شیاف اسید بوریک و موارد دیگر مربوط به آن به خواندن این مقاله از پزشکت تا انتها ادامه دهید.

شیاف واژن || پزشکت

آیا شیاف اسید بوریک خطرناک است؟

یک جستجوی سریع در اینترنت ممکن است باعث بروز نگرانی های بسیار زیادی در مورد ایمنی شیاف های اسید بوریک در شما شود. اما در حالی که شیاف های اسید بوریک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند عوارض جانبی خفیفی ایجاد کنند، هیچ عارضه جانبی جدی یا مرگ و میر ناشی از آن گزارش نشده است.

در حالی که بلعیدن شیاف اسید بوریک بسیار خطرناک است، قرار دادن یک شیاف با برچسب برای کاربرد واژینال در واژن به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

آیا اسید بوریک سمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است؟

هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که اسید بوریک از طریق دهان مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، سمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است و به طور بالقوه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به مرگ شود. مرگ و میر ناشی از مصرف تصادفی اسید بوریک در هر دو مورد در بزرگسالان گزارش شده است. بیانیه سال 2011 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اشاره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که مصرف حدود 30 گرم اسید بوریک در مدت زمان کوتاه برای انسان سمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است و در نهایت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به مرگ شود. این مقدار بسیار بیشتر از مقدار اسید بوریک موجود در شیاف اسید بوریک است که معمولاً 600 میلی گرم است. از آنجایی که شیاف ها ممکن است شبیه به قرصی باشند که به صورت خوراکی مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، این خطر وجود دارد که به طور تصادفی بلعیده شوند.

بلعیدن شیاف اسید بوریک خطرناک است، اما استفاده از شیاف برای کاربرد واژینال به طور کلی بی خطر است. عوارض جانبی استفاده از شیاف واژینال اسید بوریک طبق دستورالعمل خفیف است. آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند شامل مواردی مانند تحریک یا ترشح واژن باشند.

اسید بوریک و سلامت باروری

از آنجایی که شیاف های اسید بوریک وارد واژن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، یکی دیگر از نگرانی های مربوط به آنها مربوط به تأثیر بالقوه آنها بر سلامت باروری است.

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که اسید بوریک در صورت مصرف خوراکی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بر باروری در حیوانات نر تأثیر بگذارد و روی جنین در حال رشد در حیوانات ماده تأثیر بگذارد. با این حال، مطالعات بر روی انسان نتایج یکسانی را نشان نداده است.

یک مرور تحقیقاتی در سال 2020، مطالعات حیوانی مورد بحث در بالا را مورد بررسی قرار داد و آنها را با مطالعات انجام شده بر روی انسان هایی که به طور مرتب در معرض سطوح بالای بور، عنصر کلیدی اسید بوریک، در محیط هستند، مقایسه کرد.

به طور کلی، محققان دریافتند که:

سلامت بانوان

تاکنون، مطالعات روی قرار گرفتن انسان در معرض سطوح بالای بور، اثرات تولید مثلی مشابهی را که در حیوانات مشاهده شده است، ایجاد نکرده است.

حتی بالاترین سطوح قرار گرفتن در معرض بور ​​محیطی برای رسیدن به سطوح خون و بافت آنقدر کم بود که اثرات مضری بر تولید مثل انسان داشته باشد.

علائم مسمومیت با اسید بوریک

شیاف اسید بوریک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شبیه به قرص هایی باشد که به صورت خوراکی مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید. اگر شما یا شخص دیگری به طور تصادفی شیاف اسید بوریک را قورت دادید، سریعا با مراکز درمانی تماس بگیرید. برخی از علائم مسمومیت با اسید بوریک، عبارتند از:

  • درد شکم
  • اسهال
  • سردرد
  • لرزش
  • بی قراری
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • احساس ضعف یا بی حالی

چرا مردم از شیاف اسید بوریک استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند؟

اسید بوریک، چه به تنهایی یا همراه با سایر داروها، برای درمان برخی از انواع عفونت های مکرر واژن، مانند عفونت های مخمری و واژینوز باکتریایی استفاده شده است. (عفونت مکرر عفونتی است که علیرغم درمان، به بازگشت خود ادامه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.)

در یک بررسی دانشمندان اسید بوریک را با سایر درمان‌ها برای عفونت‌های مکرر قارچی مقایسه کردند. مطالعات شامل کارآزمایی‌های بالینی، سری‌های موردی و مطالعات موردی بودند. محققان دریافتند که اسید بوریک بسته به مطالعه، میزان بهبودی بین 40 تا 100 درصد دارد.

تحقیقات در مورد اسید بوریک برای واژینوز باکتریایی محدودتر است. تا به امروز، یک کارآزمایی بالینی بر روی اسید بوریک برای واژینوز باکتریایی انجام شده است، اگرچه موارد دیگر پیشنهاد شده اند.

در کارآزمایی سال 2009، به شرکت‌کنندگان خوراکی نیترویمیدازول، یک داروی ضد میکروبی که برای درمان عفونت‌های واژن استفاده می‌شود، و سپس شیاف‌های اسید بوریک داده شد.

میزان درمان پس از این درمان بین 88 تا 92 درصد بود. با این حال، عفونت در بسیاری از شرکت کنندگان در طی چند هفته بازگشت.

همچنین برخی دیگر از پژوهشگران دریافته اند که اسید بوریک ممکن است به درمان عفونت های تریکوموناس واژینالیس که درمان آنها دشوار است کمک کند. T. vaginalis ارگانیسمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است که باعث تریکومونیازیس، یک عفونت مقاربتی (STI) می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

اسید بوریک دقیقا چگونه اثر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؟

نحوه عملکرد اسید بوریک برای درمان عفونت های واژن مشخص نیست. اعتقاد بر این است که ممکن است از طریق اختلال در رشد قارچ ها و باکتری ها عمل کند. همچنین احتمال دارد از تشکیل بیوفیلم این موجودات جلوگیری کند. بیوفیلم ها گروهی از میکروارگانیسم ها هستند که در یک ماتریکس چسبنده سازمان یافته اند. درمان ارگانیسم هایی که یک بیوفیلم تشکیل داده اند با برخی از انواع داروها دشوارتر است.

شیاف زنان|| پزشکت

درمان های جدید مبتنی بر اسید بوریک برای عفونت های واژن

به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد درمان جدید TOL-463  مبتنی بر اسید بوریک در آزمایشات بالینی ایمن و مؤثر باشد. TOL-463 از اسید بوریک و ماده شیمیایی دیگری به نام EDTA ساخته شده است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند فعالیت اسید بوریک را افزایش دهد.

محققان دریافتند که قرار دادن TOL-463 در واژینال میزان بهبودی 92 درصدی برای عفونت‌های مخمری و 59 درصدی برای واژینوز باکتریایی را داشته است. آنها خاطر نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که این میزان با میزان درمان سایر درمان های تایید شده برای این شرایط قابل مقایسه است.

علاوه بر این، عوارض جانبی خفیف بود و عمدتاً شامل تحریک واژن بود. هیچ عارضه جانبی جدی یا شدیدی مشاهده نشد.

عوارض استفاده از شیاف واژینال اسید بوریک چیست؟

استفاده از شیاف اسید بوریک با عوارض جانبی کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همراه است. اینها به طور کلی خفیف هستند و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند شامل موارد زیر باشند:

اگر از شیاف های اسید بوریک برای درمان عفونت واژن استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید و ناراحتی قابل توجهی دارید، استفاده از آنها را متوقف کرده و برای سایر گزینه های درمانی با پزشک خود تماس بگیرید.

بعلاوه، اگر از شیاف اسید بوریک استفاده می کنید و عفونت شما بهتر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود یا بدتر شده است، برای یک گزینه درمانی دیگر با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم با استفاده از شیاف اسید بوریک رابطه جنسی داشته باشم؟

زمانی که از شیاف اسید بوریک استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید از رابطه واژینال خودداری کنید. همچنین بهتر است برای کاهش خطر مصرف اسید بوریک که ممکن است در داخل یا اطراف واژن شما وجود داشته باشد، از رابطه جنسی دهانی خودداری کنید.

محصولات اسید بوریک و سازمان غذا و دارو (FDA)

به احتمال زیاد متوجه شده اید که شیاف های اسید بوریک به عنوان یک محصول هومیوپاتی به بازار عرضه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند . مهم است بدانید که محصولات هومیوپاتی، از جمله شیاف اسید بوریک، در حال حاضر توسط FDA تایید نشده اند. این بدان معنی است که FDA این محصولات را قبل از ورود به بازار از نظر ایمنی و اثربخشی در درمان بیماری های خاص بررسی نکرده است. به همین دلیل، مهم است که قبل از استفاده از هر محصول هومیوپاتی، از جمله شیاف اسید بوریک، با پزشک خود مشورت کنید.

بارداری || پزشکت

چه کسانی نباید از شیاف اسید بوریک استفاده کنند؟

از آنجایی که مطالعات در مورد اثرات تولید مثلی اسید بوریک در حال انجام است، باید در موارد زیر از مصرف آن اجتناب کنید:

  • بارداری
  • شیردهی
  • برنامه ریزی برای باردار شدن

علاوه بر این، در موارد زیر از استفاده از شیاف اسید بوریک خودداری کنید:

  • مشکوک به STI یا بیماری التهابی لگن هستید.
  • در حال حاضر داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید.
  • برخی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا ضعف سیستم ایمنی دارید.
  • در حال حاضر خونریزی واژینال، بریدگی های باز، یا زخم در داخل یا اطراف واژن خود دارید.
  • در حال حاضر علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشان دهنده یک بیماری جدی تر باشد، مانند تب، لرز، یا تهوع و استفراغ.

اسید بوریک چیست؟

اسید بوریک معمولاً به صورت پودر سفید بی بو ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان آن را به طور طبیعی در محیط زیست در موارد زیر یافت:

  • سنگ ها
  • خاک
  • آب
  • گیاهان

علاوه بر این، اسید بوریک در محصولات تجاری مختلف مانند موارد زیر یافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود:

  • آفت کش ها
  • کودهای گیاهی
  • محصولات پاک کننده خانگی
  • مواد شوینده لباسشویی
  • محصولات مراقبت شخصی

اسید بوریک ابتدا به عنوان یک ضد عفونی کننده استفاده شد. از آن زمان به ببعد از آن برای عفونت های مختلف واژن استفاده می شود.

چرا اسید بوریک ممکن است یک انتخاب مناسبی نباشد؟

از آنجا که اسید بوریک به طور طبیعی در محیط یافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، بسیاری از مردم آن را گزینه ای مناسب تر برای درمان عفونت های واژن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند. اما این کاملا درست نیست. یکی از منابع اصلی بور و اسید بوریک، استخراج مواد معدنی است که محتوای بور بالایی دارند. استخراج معادن نه تنها منابع زیادی را مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، بلکه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند آلاینده هایی را نیز وارد محیط زیست کند.

سخن آخر

شیاف اسید بوریک را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان برای درمان برخی از انواع عفونت های مکرر واژن استفاده کرد. به عنوان مثال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به عفونت های قارچی و واژینوز باکتریایی اشاره کرد. استفاده از شیاف های اسید بوریک طبق دستورالعمل به طور کلی بی خطر است. عوارض جانبی ناشی از آن خفیف بوده و ممکن است شامل تحریک و ترشح واژن باشد. هیچ عوارض جانبی جدی یا مرگ و میر گزارش نشده است.

با این حال، مصرف اسید بوریک از طریق دهان، سمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است. مسمومیت با اسید بوریک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به علائم جدی شود و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند کشنده باشد. به همین دلیل، شیاف اسید بوریک را همیشه جدا از داروهای خوراکی نگه دارید تا از بلع تصادفی آن جلوگیری کنید.

برخی از افراد هستند که باید از استفاده از شیاف اسید بوریک اجتناب کنند. اگر علاقه مند به استفاده از شیاف اسید بوریک هستید یا سؤال یا نگرانی دارید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

  1. سلام
    شیاف واژینال بوریک اسید رو چطوری میتونم سفارش بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

درد پریودی در اثر تغییرات هورمونی، التهابات و مشکلات رحمی و ... در پایین شکم و لگن ایجاد میشه و ممکنه بر فعالیت‌های روزمره تأثیر منفی بگذاره. برای درمان علائمت با متخصص زنان آنلاین مشاوره تلفنی بگیر.

انتخاب نادرست یا استفاده نادرست از محصولات ضدآفتاب می تونه باعث مشکلات پوستی بشه. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ سلامت پوستت، با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

درد گردن ممکنه ناشی از تنش عضلانی یا مشکلات مفصلی باشه که بسیار آزار دهنده ست. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

زودانزالی مشکلیه که می تونه بر زندگی جنسی و رابطه شما تأثیر منفی بگذاره. پس تا دیر نشده برای درمان علائمت با متخصص اورولوژی خصوصی و محرمانه مشاوره تلفنی بگیر.

خیانت عمل ناخوشایندیه که باعث ایجاد شک و عدم اعتماد در رابطه میشه و زندگی روابط را تحت تأثیر قرار میده. اگه با موضوع خیانت مواجه شدی و نیاز به کمک داری با متخصصان آنلاین سلامت روان 24ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

تغذیه کودک اهمیت زیادی داره، چون تأثیر مستقیمی بر رشد و وزن سالم کودک داره. برای مشاوره تغذیه کودکتان و بهبود آن همین الان با متخصصان آنلاین اطفال24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.