لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

خونریزی بعد از سزارین

خونریزی بعد از سزارین کی تمام می شود؟ درمان آن چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خونریزی پس از سزارین، بخشی طبیعی از بهبودی پس از زایمان است. پس از بارداری، بدن شما باقی مانده مخاط، خون و بافت را از طریق واژن دفع می کند. این ماده به نام لوچیا شناخته می شود .ممکن است تا شش هفته لوچیا را تجربه کنید، اما رنگ و مقدار لوچیا با گذشت زمان کاهش می یابد. همچنین ممکن است پس از سزارین، ترشحات صورتی یا آبکی از برش خود را تجربه کنید .در ادامه بخوانید تا بدانید در طول بهبودی از سزارین چه انتظاراتی باید داشته باشید و چه علائمی ممکن است نشان دهنده نیاز به تماس با پزشک باشد.

شدت خونریزی بعد از سزارین چقدر است؟

پس از سزارین خونریزی شدید و قرمز تیره را تجربه خواهید کرد که پس از چند روز کاهش می یابد. همچنین ممکن است در روزهای اولیه دوره پس از زایمان متوجه لخته شدن آن شوید. لخته ها می توانند از نظر اندازه متفاوت و ممکن است به بزرگی یک آلو باشند.

بعد از 24 ساعت از سزارین، احتمال دارد خونریزی کمتری نسبت به فردی که زایمان طبیعی داشته باشد، تجربه کنید. در روزهای بعد از سزارین، خونریزی شما باید کمتر شود. رنگ لوچیا نیز تغییر می کند و پس از چند هفته به رنگ قهوه ای، قرمز روشن تر، صورتی روشن و در نهایت سفید می شود. همچنین ممکن است چند لخته بیشتر ترشح کنید، اما آنها باید کوچکتر باشند و کمتر از روزهای اولیه پس از زایمان ظاهر شوند. ممکن است تا شش هفته طول بکشد تا خونریزی خفیف متوقف شود.

خونریزی که پس از چهار تا شش هفته پس از زایمان از سر گرفته می شود، ممکن است نشانه دوره قاعدگی شما باشد . اگر در حال شیردهی هستید، ممکن است بازگشت قاعدگی بیشتر طول بکشد.

میزان از دست دادن خون پس از سزارین به عوامل متعددی بستگی دارد:

  • خونریزی بعد از سزارین شدید و قرمز روشن است زیرا اکسی توسین آزاد شده در طول این فرآیند رحم را فشرده می کند و در نتیجه خون بیشتری تولید می کند.
  • هر گونه فعالیت بدنی ممکن است باعث خونریزی در دو هفته اول پس از زایمان شود.
  • همچنین ممکن است پس از بیدار شدن در صبح، خونریزی شدیدتری نیز تجربه شود، زیرا ممکن است هنگام خواب شبانه، خون در واژن جمع شود.

الگوی خونریزی زیر معمولا در زنان پس از سزارین دیده می شود. با این حال، ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

مراحل خونریزی بعد از سزارین

خونریزی بعد از سزارین کی تمام می شود؟ درمان آن چیست؟ || پزشکت

در طول زایمان، جفت از پوشش رحم (اندومتر) جدا می شود و زخم باز به قطر حدود 8.5 اینچ (محل جفت) بر جای می گذارد. این زخم زمان می برد تا بهبود یابد. با بهبودی رحم، بافت باقیمانده به آرامی به شکل خونریزی رحم و ترشحات واژن خارج می شود. در زایمان طبیعی تا نیم لیتر (500 میلی لیتر) خون از دست می رود، در حالی که در زایمان سزارین تا یک چهارم (1000 میلی لیتر) خون از دست می رود.

خونریزی پس از تولد (لوچیا) را می توان به سه مرحله تقسیم کرد:

لوچیا روبرا

این مرحله چهار روز اول پس از زایمان ادامه دارد. هنگامی که رحم شروع به انقباض به اندازه اصلی خود می کند، ممکن است به طور منظم گرفتگی شکم را تجربه کنید. لوچیا قرمز روشن با لخته های ناشی از تجمع خون است.

سلامت بانوان

لوچیا سروزا

این مرحله حدود ده روز طول می کشد. ممکن است متوجه تغییر خون از قرمز روشن به صورتی یا قهوه ای شوید. تغییر رنگ با افزایش تعداد گلبول های سفید در خون اتفاق می افتد. محل جفت در این مرحله به بهبودی خود ادامه می دهد. اگر شیر نمی دهید، ممکن است متوجه ترشح مایع دهانه رحم شوید. با این حال، اگر شیر می دهید، ممکن است مایع دهانه رحم هنوز دیده نشود.

لوچیا آلبا

این آخرین و طولانی ترین مرحله است. لوچیا مایل به زرد یا سفید می شود. عمدتاً از گلبول های سفید، مخاط دهانه رحم و بافت اپیتلیال تشکیل شده است. محل جفت به سرعت به بهبودی خود ادامه می دهد.

الگوی خونریزی زیر معمولا در زنان پس از سزارین دیده می شود. با این حال، ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

روزها/هفته ها
رنگ خون
مقدار از دست دادن خون
روز 1 قرمز تازه تا قرمز مایل به قهوه ای جریان سنگین

یک پد زایمان را در چند ساعت خیس می کند

لخته های خون کوچک

روزهای 2 تا 6 قهوه ای تیره یا صورتی مایل به قرمز جریان متوسط

لکه های ۷ تا ۱۲ سانتی متری روی پد زایمان

لخته های خون کوچک

روز 7 تا 10 قهوه ای تیره تر یا صورتی مایل به قرمز؛ کمتر می شود.  جریان خون کمتر و سبک تر

کمتر از 7 سانتی متر لکه روی پد

روزهای 11 تا 14 قهوه ای تیره تر یا صورتی مایل به قرمز؛ سبک تر می شود.  جریان سبک تر

لکه ها شروع به کاهش می کنند.

هفته 3 تا 4 خون سفید رنگ پریده و کرمی جریان کمتر
هفته 5 تا 6 قهوه ای، صورتی مایل به قرمز یا زرد مایل به کرم جریان سبک تر و فقط در بعضی روزها

خونریزی بعد از سزارین را چگونه کنترل کنیم؟

خونریزی بعد از سزارین کی تمام می شود؟ درمان آن چیست؟ || پزشکت

پس از سزارین، باید هم خونریزی واژینال و هم محل برش خود را مدیریت کنید. برای جذب خونریزی بعد از سزارین از نوار بهداشتی استفاده کنید. ممکن است در چند روز اول پس از زایمان به یک پد ضخیم تر و جاذب تر نیاز داشته باشید.

با کم شدن خونریزی، باید بتوانید ضخامت نوارهای بهداشتی و همچنین تعداد دفعات تعویض آنها را تنظیم کنید. ممکن است متوجه شوید که نوار بهداشتی نازک‌تری بعد از چند روز لوچیا را جذب می‌کند و ممکن است فقط چند هفته پس از سزارین به یک روکش شورت نیاز داشته باشید.

از استفاده از تامپون بعد از سزارین یا زایمان طبیعی خودداری کنید. در مورد استفاده از تامپون ها در معاینه شش هفته ای پس از زایمان خود با پزشک خود صحبت کنید و تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده است از استفاده از آنها خودداری کنید.

شیردهی ممکن است به کاهش خونریزی بعد از سزارین کمک کند. این به این دلیل است که ماهیچه های رحم و رگ های خونی اطراف در طول شیردهی منقبض می شوند.

این انقباضات خونریزی را کم می کند، اما ممکن است در روزهای بعد از زایمان دردناک باشد. ممکن است بخواهید در مورد داروهای مسکن با پزشک خود صحبت کنید یا از کمپرس گرم روی شکم برای تسکین درد ناشی از این انقباضات استفاده کنید.

با افزایش سطح فعالیت خود در هفته های بعد از سزارین، ممکن است متوجه خونریزی بیشتری شوید. توجه داشته باشید که استرس فیزیکی در دوران پس از زایمان می تواند باعث خونریزی بیشتر شود. سعی کنید در حین بهبودی فعالیت خود را محدود کنید و توصیه های پزشک خود را برای از سرگیری فعالیت های خاص مانند بلند کردن اجسام سنگین دنبال کنید.

محل برش

ممکن است برش شما در روزهای اولیه پس از سزارین تخلیه شود، اما نباید خونریزی داشته باشید. با تمیز نگه داشتن برش خود از آن مراقبت کنید. محل برش را به آرامی با آب و صابون بشویید و اجازه دهید در هوا خشک شود.

قبل از شستن ناحیه برای اولین بار از پزشک خود بپرسید تا مطمئن شوید که مرطوب شدن ناحیه مشکلی ندارد. آنها ممکن است در ابتدا توصیه کنند که سایت را برای چند روز اول پس از زایمان خشک نگه دارید. علاوه بر این، دستورالعمل های پزشک خود را برای مراقبت از محل برش دنبال کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

خونریزی که به مرور زمان پس از سزارین افزایش می یابد، باعث نگرانی است و باید فورا توسط پزشک بررسی شود. اگر:

  • خونریزی شدیدتر یا رنگ تیره تر می شود.
  • لخته های خون بزرگتر از آلو هستند.
  • ترشحات شما بوی غیر معمولی دارد.
  • شما مجبور هستید نوار بهداشتی خود را بیش از یک ساعت در ساعت تعویض کنید.

سایر علائم عوارض پس از زایمان، علاوه بر تغییرات در خونریزی، عبارتند از:

  • گرفتگی
  • حالت تهوع
  • غش یا سرگیجه
  • درد هنگام ادرار کردن
  • علائم شبیه آنفولانزا، مانند تب یا لرز

پس از سزارین، محل برش خود را برای علائم عفونت زیر نظر بگیرید. اگر محل برش شما شروع به خونریزی یا تورم کرد، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

در دوران نقاهت بعد از سزارین چه انتظاری باید داشت؟

خونریزی بعد از سزارین کی تمام می شود؟ درمان آن چیست؟ || پزشکت

پس از سزارین باید چندین هفته از بدن خود مراقبت کنید. این روش یک جراحی بزرگ در نظر گرفته می شود و برای بهبودی بدن به زمان نیاز دارید. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که پس از سزارین کمی پیاده روی کنید و فعالیت خود را کم کم هر روز افزایش دهید.

تا زمانی که بدنتان نتواند از عهده آن برآید، از فعالیت های شدید مانند بلند کردن یا درگیر شدن در کارهای خانه خودداری کنید. اگر خونریزی یا سایر علائم خستگی را تجربه کردید، مطمئن شوید که از فعالیت بدنی خودداری کنید.

پس از سزارین، در مورد مدیریت درد مناسب، از جمله داروها و سایر روش‌های تسکین درد، مانند پدهای حرارتی، بحث کنید. اگر شیر می دهید، پزشک می تواند داروهایی را تجویز کند که روی شیر شما تأثیری نداشته باشند.

اگر بیش از شش هفته بعد از سزارین خونریزی داشته باشم چه؟

خونریزی یک زن به مدت چهار تا شش هفته پس از سزارین طبیعی است. برخی از زنان ممکن است برای مدت کوتاهی خونریزی کنند. با این حال، خونریزی باید تا 12 هفته پس از تولد متوقف شود. اگر خونریزی بیشتر از آن ادامه یابد یا شدیدتر شود، بهتر است با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است نشانه‌های عفونت را نشان دهد.

پیش آگهی خونریزی بعد از سزارین

خونریزی بعد از سزارین قابل انتظار است و با گذشت زمان کاهش می یابد. بلافاصله بعد از سزارین متوجه خونریزی شدیدتر خواهید شد و به مرور زمان کاهش می یابد. خونریزی باید پس از چهار تا شش هفته به طور کامل متوقف شود. افزایش خونریزی می تواند نشانه ای از عوارض پس از زایمان یا فعالیت بدنی بیش از حد باشد. اگر خونریزی یا لخته شدن شدیدتر، خونریزی از محل برش یا سایر علائم نگران کننده بعد از سزارین خود را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

خونریزی بعد از سزارین یک فرآیند طبیعی است که در آن رحم بافت و خون اضافی را خارج می کند و به اندازه اولیه خود باز می گردد. تغذیه خوب، هیدراتاسیون مناسب و استراحت کافی می تواند به شما کمک کند تا در طول دوره پس از زایمان سریعتر بهبود پیدا کنید. با این حال، باید به طور منظم میزان و مدت جریان خون خود را کنترل کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز