لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان فوری کمردرد در بارداری

کمر درد در بارداری از علت تا درمان | پزشکت

فهرست مطالب

درمان فوری کمردرد در بارداری

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کمردرد در بارداری و علت و حتی درمان آن یکی از موضوعات مهمی است که زنان در دوران بارداری را درگیر می کند؛ اما به راستی علت کمردرد در بارداری و درمان آن چیست؟ چرا برخی از زنان در بارداری، کمردرد دارند؟ کمردرد در بارداری در کدام ماه ها بیشتر اتفاق میفتد؟ بیشتر زنان هنگام بارداری نوعی ناراحتی در کمر را احساس می کنند. کمردرد در بارداری، در طول دوره نه ماهه ممکن است رخ دهد؛ اما کمردرد معمولاً در سه ماهه آخر بارداری با رشد کودک و فشار بیشتر بر روی بدن رخ می دهد. بررسی ها نشان می دهد کمردرد نتیجه طبیعی بسیاری از تغییرات مکانیکی، هورمونی و عروقی مرتبط با بارداری است.

کمردرد یکی از شایع ترین شکایات اسکلتی – عضلانی زنان باردار است. کمردرد در دوران بارداری می تواند برای برخی از مزمن باشد و برای برخی دیگر، ممکن است درد در دوران بارداری و برای یک دوره متغیر پس از زایمان بیشتر شود.

علت کمردرد در بارداری چیست؟

کمر درد در بارداری از علت تا درمان | پزشکت

کمردرد در دوران بارداری را می توان به عوامل مختلفی از جمله محیطی، هورمونی و غیره نسبت داد. شایع ترین علت کمردرد در بارداری، عبارتند از:

استرس. استرس در بارداری منجر به تنش عضلانی در کمر و در نتیجه کمردرد می شود.

افزایش وزن. افزایش وزن خانم باردار همراه با وزن کودک در حال رشد و رحم باعث فشار بر رگ های خونی و اعصاب لگن و پشت می شود.

تغییرات در وضعیت بدنی. تغییر در مرکز ثقل بدن به دلیل بارداری منجر به تغییر وضعیت بدن و میزان تحرک زنان باردار و در نتیجه کمردرد یا کشیدگی می شود.

تغییرات هورمونی. در دوران بارداری هورمون رلاکسین ترشح می شود. این هورمون بدن را برای زایمان و حمل جنین آماده می کنند. همچنین باعث شل شدن رباط های ستون فقرات و در نتیجه درد و بی ثباتی می شود.

جدا شدن عضله. رحم در حال انبساط منجر به جدا شدن دو صفحه موازی عضله (عضلات شکم راست روده) از قفس دنده به سمت استخوان شرمگاه می شود. این شرایط ممکن است درد کمر در بارداری را بدتر می کند.

زنانی که اضافه وزن یا سابقه کمردرد قبل از بارداری دارند بیشتر در معرض خطر کمردرد در دوران بارداری قرار می گیرند.

چگونه از کمردرد در دوران بارداری پیشگیری کنیم؟

کمر درد در بارداری از علت تا درمان | پزشکت

برخی راهکارها و اقدامات احتیاطی برای پیشگیری از کمر درد در بارداری و یا تسکین درد آن وجود دارد. زنان می توانند با راهکارهای زیر از کمردرد در بارداری پیشگیری کنند.

  • به پهلو بخوابید. سعی کنید در سه ماهه سوم بارداری خود به پهلو بخوابید تا خطر سقط جنین را کاهش دهید.
  • حالت های خوب را تمرین کنید. صاف و مستقیم بایستید. بر وضعیت قرارگیری مناسب بدن و نحوه حرکت خود تمرکز کنید.
  • از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنید. به دنبال کفش های نرم و راحت باشید که هیچ فشاری به پای شما وارد نکنند.
  • هنگام خوابیدن مراقب باشید. هنگام خواب از بالش مناسب استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری و تسکین کمردرد از تشک سفت برای خواب استفاده کنید.
  • با احتیاط از تخت بلند شوید. برای بلند شدن از روی تخت، به یک طرف بچرخید و خود را به حالت نشسته فشار دهید. پاها را به سمت کنار بچرخانید و به آرامی بایستید.
  • مدیتیشن را تمرین کنید. مدیتیشن سطح تحمل درد را افزایش می دهد. حتی می تواند هم هنگام کنترل کمردرد و هم در حین زایمان بسیار موثر باشد.
  • وسایل سنگین را با احتیاط بلند کنید. اگر می خواهید اشیاء سنیگین و حتی سبک را بلند کنید به آرامی بنشینید و جسم را بلند کنید. زیاد به خودتشان فشار نیاورید و در صورت نیاز از او دیگران کمک بگیرید. از ایستادن طولانی مدت در یک وضعیت خودداری کنید.
  • از سوتین و کمربند بارداری استفاده کنید. سوتین حاملگی با اندازه مناسب انتخاب کنید. همچنین برای کمک به بالا نگه داشتن شکم و از بین بردن فشار از کمر خود، کمربند بارداری بپوشید.

در کمردرد در بارداری چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

کمردرد شدید که بیش از 2 هفته طول بکشد، نیاز به مراجعه به پزشک دارد. در صورت همراه بودن کمردرد با هر یک از موارد زیر، بهتر است از یک متخصص مشورت بگیرید:

  • تب
  • خونریزی واژن
  • سوزش هنگام ادرار کردن

درمان فوری کمردرد در بارداری

کمر درد در بارداری از علت تا درمان | پزشکت

با توجه به شدید بودن کمردرد های ناشی از بارداری که باعث احساس ناخوشایندی و ناراحتی در فرد می گردد لذا بیمار به جست و جوی راهکارهای فوری برای درمان کمردرد ناشی از بارداری می پردازد.

برخی از درمان های فوری کمردرد بارداری عبارتند از:

ورزش کنید.

برای تسکین کمردرد در دوران بارداری، ورزش بهترین گزینه است. ورزش منظم باعث تقویت عضلات می شود و بدن را برای مقابله با درد و حاملگی آماده می کند. به زنانی که در دوران بارداری خود کمردرد دارند، اغلب توصیه می شود که تمرینات ورزشی متناسب با وضعیت خود را انتخاب کنند. بر همین اساس بهتر است از یک متخصص برای اطلاع از تمرینات مناسب با وضعیت خود مشورت کنید. پیاده روی در دوران بارداری، یک تمرین عالی است. شما همچنین می توانید پس از مشورت با پزشک خود، شنا، ایروبیک و دوچرخه سواری با دوچرخه ثابت را در برنامه ورزشی خود قرار دهید.

ماساژ در دوران بارداری

ماساژ در دوران بارداری، می تواند کمردرد دوران بارداری را به راحتی بهبود ببخشد. ماساژ در شرایطی که کمردرد نتیجه ز فشار عضلانی باشد، تاثیر بیشتری دارد. بررسی ها نشان می دهد که زنانی که در دوران بارداری خود از ماساژ درمانی بهره مند شدند، کاهش اضطراب، بهبود خلق و خو، خواب بهتر و بهبود کمردرد را تجربه کرده اند. ماساژ منجر به بهبود درد پا، کمردرد، افسردگی و اضطراب و همچنین کاهش خشم و عصبانیت می شود. حتی ماساژی که توسط شریک زندگی شما صورت بگیرد تاثیر زیادی در بهبود روابط بین زوجین نیز دارد.

یوگای در دوران بارداری

یوگا، یک تمرین ذهنی و جسمی روش دیگری برای تسکین کمردرد در دوران بارداری است. یوگا قبل از زایمان می تواند به بهبود وضعیت بدن کمک کند که به نوبه خود می تواند در کاهش درد، خواب بهتر و آرامش ذهن و عضلات موثر باشد. به علاوه، یوگا به آمادگی برای روند زایمان کمک می کند. یوگا قبل از تولد ممکن است به کاهش درد لگن و کمردرد و همچنین بهبود شرایط بهداشت روان (استرس، افسردگی، اضطراب و غیره) و نتایج پری ناتال (عوارض زایمان، زمان زایمان) کمک کند. در دوران بارداری توصیه می شود که به کلاسهای یوگا در دوران بارداری بپیوندید تا اینکه بخواهید این کار را به تنهایی انجام دهید.

کمپرس سرد

کمپرس سرد ساخته شده با یخ در کاهش درد پشت در دوران بارداری و زایمان موثر است. دمای سرد باعث کاهش التهاب می شود که به تسکین درد کمک می کند. یک کیسه پلاستیکی را با یخ خرد شده پر کنید و آن را در یک حوله بپیچید. کمپرس را به مدت 5 تا 10 دقیقه در قسمت پشت قرار دهید. این کار را مرتباً انجام دهید و بین هر برنامه 30 دقیقه منتظر بمانید. اگر یخ در دسترس نیست، می توانید از کیسه سبزیجات منجمد نیز استفاده کنید. کیسه یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید. آن را در یک حوله نازک بپیچید، سپس در محل درد قرار دهید.

کمپرس گرم

کمر درد در بارداری از علت تا درمان | پزشکت

مانند کیسه های یخ، استفاده از گرمای مرطوب بر روی کمر می تواند به تسکین کمردرد در بارداری کمک کند. گرما باعث افزایش گردش خون در ناحیه و گرم شدن عضلات می شود و درد و التهاب را تسکین می دهد. یک حوله را در آب گرم خیس کنید و مقدار اضافی آن را بکشید. 10 دقیقه حوله گرم و مرطوب را روی پشت خود قرار دهید. به مدت 2 تا 3 روز چند بار در روز تکرار کنید؛ اما مراقب باشید در دوران بارداری به شکم خود گرما وارد نکنید.

وضعیت قرارگیری بدن

برای مقابله با کمردرد در دوران بارداری، باید سعی کنید وضعیت خوبی داشته باشید. اول از همه، شما باید از نشستن روی صندلی در طول روز خودداری کنید، زیرا در واقع فشار بیشتری به ستون فقرات وارد و درد بیشتری را در پشت ایجاد می کند.

هنگام نشستن، از صندلی با کیفیت خوب که پشتیبانی خوبی را ارائه می دهد، ترجیحاً از صندلی با پشت صاف، بازوها و بالشتک محکم استفاده کنید. همچنین از زیرپایی استفاده کنید تا پاهای شما کمی از سطح زمین بلند شوند. همچنین می توانید یک حوله تاشده را پشت سر خود قرار دهید. هنگام خواب، سعی کنید به پهلو بخوابید و یک بالش بین دو زانو قرار دهید. روی شکم نخوابید، زیرا فشار بیشتری به عروق وارد می کند. این وضعیت می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد.

طب سوزنی

طب سوزنی نوعی گزینه درمانی چینی است که در آن سوزن های نازکی در نقاط خاصی به پوست وارد می شود. طب سوزنی می تواند برای تسکین کمردرد در دوران بارداری بسیار موثر باشد. بررسی ها نشان می دهد طب سوزنی درد کمر و لگن را در دوران بارداری و نیاز به دارو را کاهش می دهد که این یک مزیت بزرگ در این دوره است. طب سوزنی برای تسکین درد در کمردرد، درد لگن یا هر دو در سه ماهه دوم و سوم بارداری ایمن و موثر است.

سخن آخر

کمر درد در بارداری از علت تا درمان | پزشکت

کمردرد برای اکثر خانم ها، بخشی طبیعی از بارداری است. در سه ماهه اول، کمردرد معمولاً با افزایش هورمون ها و استرس در ارتباط است. سابقه کمردرد در قبل از بارداری یا اضافه وزن ممکن است خطر بروز کمردرد در بارداری را افزایش دهد.

با اجتناب از ایستادن بیش از حد، پوشیدن کفش های مناسب و تمرکز بر حالت خوب بدن می توانید کمردرد خود را در دوران بارداری به حداقل برسانید. اگرچه احتمالاً نمی توانید کمردرد را به طور کامل برطرف کنید، اما تسکین آن می تواند از بروز عوارض جلوگیری کند.

کمردرد می تواند برنامه روزمره و خواب خوب را مختل کند. بر همین اساس به خانم ها پیشنهاد می کنیم در صورت بروز هر

گونه احساس ناراحتی و یا مشکلات شایع بارداری، به سلامت خود و جنین شان اهمیت بدهند و با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنند. شاید برای برخی از خانم ها مقدور نباشد که در دوران زایمان خود و بحران شیوع بیماری کرونا از خانه خارج شوند؛ اما جای نگرانی نیست. خدمات مشاوره آنلاین پزشکت با متخصصین باتجربه در زمینه زنان و زایمان کار را برای شما راحت کرده است. شما به راحتی و فقط با نصب برنامه پزشکت و یک تماس می توانید با متخصصین با تجربه ما در ارتباط باشید. برای پیشگیری بروز هرگونه عوارض احتمالی همین الان اقدام کنید.

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2684210

https://www.top10homeremedies.com/pregnancy/deal-with-backache-during-pregnancy.html

[advisers limit=3 online =true skill=”26″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز