لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چرا پریود من دیر می شود؟

چرا پریود من دیر می شود? || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


دیر شدن پریود و سردرگمی اینکه چرا پریود من دیر می شود، یکی از نگرانی زنانی است که این مشکل را دارند اما از طرفی هم باردار نیستند پریود نشدن یا پریود دیررس به دلایل زیادی غیر از بارداری اتفاق می افتد. شایع ترین علل اینکه پریود شما دیر شده است می تواند از عدم تعادل هورمونی تا شرایط پزشکی جدی متغیر باشد.

همچنین در دو دوره زمانی در زنان نامنظم بودن قاعدگی کاملاً طبیعی است. زمانی که برای اولین بار قاعدگی شروع می شود و زمانی که یک زن وارد دوره یائسگی می شود. همانطور که بدن شما مراحل انتقال را طی می کند، چرخه طبیعی شما ممکن است نامنظم شود.

شایع ترین دلیل دیر پریود شدن چیست ؟

اکثر زنانی که به یائسگی نرسیده اند معمولا هر 28 روز یکبار پریود می شوند. با این حال، یک چرخه قاعدگی سالم می تواند از هر 21 تا 35 روز متغیر باشد. اگر پریود شما در این محدوده ها قرار نمی گیرد، ممکن است برای یکی از دلایل زیر باشد.

استرس و دیر شدن پریود

استرس می‌تواند سطح هورمون های شما را مختل کند، روال روزانه‌تان را تغییر دهد، و حتی بر بخشی از مغز که مسئول تنظیم قاعدگی شما است، یعنی هیپوتالاموس ، تأثیر بگذارد . با گذشت زمان، استرس می تواند منجر به بیماری یا افزایش یا کاهش وزن ناگهانی شود که همه اینها می تواند بر چرخه شما تأثیر بگذارد.

اگر فکر می‌کنید استرس ممکن است در زمان شروع قاعدگی شما تاثیر بگذارد بهتر است تکنیک‌های آرام‌سازی را تمرین کنید و سبک زندگی را تغییر دهید. افزودن ورزش بیشتر به رژیم غذایی ممکن است به شما کمک کند تا به مسیر درست برگردید.

دوره های طولانی استرس می تواند بر چرخه قاعدگی زنان تأثیر بگذارد، آن را طولانی تر یا کوتاه تر کند یا حتی باعث عقب افتادن قاعدگی شود.

برخی از زنان نیز هنگام تجربه استرس، گرفتگی دردناک قاعدگی را گزارش می کنند. اجتناب از موقعیت‌هایی که باعث استرس می‌شود، ورزش منظم و خواب کافی می‌تواند به فرد کمک کند استرس را از بین ببرد و چرخه قاعدگی منظمی داشته باشد.

اگر زنی استرس مزمن را تجربه می کند، ممکن است صحبت با یک پزشک یا مشاور برای او مفید باشد که می تواند به او در شناسایی مکانیسم های مقابله ای موثر کمک کند.

بیشتر بخوانید: چگونه پریود خود را زودتر شروع کنیم؟

وزن کم بدن

وزن کم بدن از دلایل شایع دیر پریود شدن|| پزشکت

سلامت بانوان

زنان مبتلا به اختلالات خوردن، مانند بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی ، ممکن است قاعدگی را از دست بدهند. وزن 10 درصد کمتر از حد طبیعی برای قد شما می تواند عملکرد بدن شما را تغییر دهد و تخمک گذاری را متوقف کند. دریافت درمان برای اختلال خوردن و افزایش وزن به روشی سالم می تواند چرخه شما را به حالت عادی بازگرداند. زنانی که در ورزش های شدید مانند ماراتن شرکت می کنند، ممکن است دچار این وضعیت شوند و پریود آنها دیرتر از موعد مقرر شروع شود.

کاهش وزن قابل توجه یا ورزش شدید می تواند باعث شود که یک زن پریود خود را از دست بدهد. کمبود وزن یا داشتن نسبت چربی به بدن پایین می تواند سطح هورمون های تولید مثل را تغییر دهد و آنها را به سطوحی کاهش دهد که تخمک گذاری و قاعدگی اتفاق نمی افتد.

زنی که پس از کاهش وزن قابل توجهی یک یا چند دوره قاعدگی را از دست داده است، باید با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد دریافت مقدار مناسب ویتامین ها ، مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز بدنش مشورت کند.

برای مشاوره با پزشک زنان آنلاین در پزشکت کلیک کنید.

چاقی و دیر شدن پریود

همانطور که وزن کم بدن می تواند باعث تغییرات هورمونی شود، اضافه وزن نیز می تواند باعث تغییرات هورمونی شود. اگر پزشک تشخیص دهد که چاقی عاملی در تاخیر یا عقب افتادن قاعدگی شماست، یک برنامه غذایی و ورزش را توصیه می کند .

چاقی و پریود نشدن گاهی اوقات می تواند نشان دهنده این باشد که یک زن دارای یک بیماری پزشکی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است، بنابراین تشخیص صحیح توسط پزشک برای زن مهم است.

پزشک ممکن است آزمایش خون یا سونوگرافی را برای بررسی تخمدان ها توصیه کند تا مطمئن شود که هیچ بیماری زمینه ای باعث پریود نشدن نمی شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، دلیل دیر پریود شدن

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وضعیتی است که باعث می شود بدن شما هورمون مردانه آندروژن بیشتری تولید کند. در نتیجه عدم تعادل این هورمون، کیست روی تخمدان ها ایجاد می شود. این شرایط می تواند تخمک گذاری را نامنظم یا آن را به طور کامل متوقف کند. حتی ممکن است منجر به عدم تعادل سایر هورمون ها مانند انسولین شود. بر همین اساس مقاومت به انسولین با PCOS مرتبط است.

درمان PCOS بر کاهش علائم تمرکز دارد. پزشک ممکن است داروهای ضد بارداری یا سایر داروها را برای کمک به تنظیم چرخه شما تجویز کند.

بیشتر بخوانید: علت لکه بینی قبل از قاعدگی

کنترل بارداری

هنگامی که راه های پیشگیری از بارداری را کنار می گذارید و یا بعد از مدتی از آنها استفاده نمی کنید ممکن است تغییری در چرخه قاعدگی خود تجربه کنید. قرص های ضد بارداری حاوی هورمون های استروژن و پروژستین هستند که از ترشح تخمک توسط تخمدان ها جلوگیری می کنند. پس از قطع قرص، سیکل قاعدگی شما ممکن است تا شش ماه طول بکشد تا دوباره ثابت شود. سایر انواع داروهای ضد بارداری که کاشته یا تزریق می شوند نیز می توانند باعث حذف دوره های قاعدگی شوند.

برخی از انواع روش های پیشگیری از بارداری، به ویژه روش های هورمونی، می تواند باعث از دست دادن قاعدگی زن شود. به طور معمول، کنترل بارداری هورمونی شکلی از استروژن همراه با پروژسترون را برای مدت زمان معینی فراهم می کند و به دنبال آن چندین روز بدون هورمون است. خروج این هورمون ها باعث شروع پریود می شود.

گاهی اوقات، این هورمون ها پوشش داخلی رحم را به قدری نازک نگه می دارند که پوشش کافی برای ایجاد پریود وجود ندارد. این امر در مورد همه اشکال کنترل بارداری هورمونی، از جمله قرص ها، چسب ها، شات ها، ایمپلنت ها و حلقه ها صدق می کند.

در بیشتر موارد، این مضر نیست، اما زنان باید با هر گونه نگرانی در مورد روش کنترل بارداری خود با پزشک صحبت کنند.

شرایط هورمونی، دلیل دیر پریود شدن

برخی از هورمون‌ها مانند پرولاکتین یا هورمون‌های تیروئید می‌توانند باعث از بین رفتن قاعدگی زن شوند. اگر عدم تعادل هورمونی عامل عقب افتادگی یا دیررس قاعدگی باشد، به راحتی با آزمایش خون قابل تشخیص است.

علت این عدم تعادل هورمونی باید توسط پزشک بررسی شود. برخی از عدم تعادل های هورمونی یک مشکل رایج است که در خانواده ها وجود دارد، یا ممکن است ناشی از موارد بسیار جدی تر مانند تومور مغزی باشد. در بسیاری از موارد، مصرف دارو می تواند به بازگشت قاعدگی به چرخه طبیعی خود کمک کند.

بیماری های مزمن

 

بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری سلیاک نیز می توانند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارند|| پزشکت

بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری سلیاک نیز می توانند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارند. تغییرات در قند خون با تغییرات هورمونی مرتبط است، بنابراین حتی اگر نادر است، دیابت کنترل نشده می تواند باعث نامنظم شدن قاعدگی شود.

بیماری سلیاک باعث التهاب می شود و می تواند منجر به آسیب در روده کوچک شود که ممکن است بدن شما را از جذب مواد مغذی کلیدی باز دارد. این می تواند باعث دیر یا عقب افتادن قاعدگی شود.

یائسگی زودرس، علت دیر شدن پریود

اکثر زنان یائسگی را بین سنین 45 تا 55 شروع می کنند. زنانی که در حدود سن 40 سالگی یا زودتر دچار علائم می شوند، به نظر می رسد یائسگی زودرس دارند . این بدان معناست که تخمک شما در حال کاهش است و نتیجه آن پریود نشدن و در نهایت پایان قاعدگی خواهد بود.

بسیاری از زنان 10 تا 15 سال قبل از یائسگی علائم را تجربه می کنند. این به عنوان پیش یائسگی شناخته می شود و نشان می دهد که سطح استروژن شروع به نوسان می کند.

سطح نامنظم استروژن می تواند چرخه قاعدگی زنان را تغییر دهد، و باعث می شود زنان در دوران پیش از یائسگی دچار قاعدگی های نامنظم یا عقب افتاده شوند. زمانی که زنی یک سال کامل را بدون پریود سپری کند، گفته می شود که یائسه شده است.

مشکلات تیروئید

فعالیت بیش از حد غده تیروئید یا پرکاری آن نیز می تواند یکی از علت های این باشد که دوره قاعدگی شما را به تاخیر می انداز. تیروئید متابولیسم بدن شما را تنظیم می کند، بنابراین سطح هورمون ها را نیز می تواند تحت تأثیر قرار دهد. مشکلات تیروئید معمولاً با دارو قابل درمان است. پس از درمان، قاعدگی شما احتمالاً به حالت عادی باز می گردد.

بارداری

زنان نباید بارداری را به عنوان دلیل احتمالی تاخیر پریودشان رد کنند، حتی اگر از روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کنند. زنان حتی در صورت استفاده صحیح از کنترل بارداری باز هم ممکن است باردار شوند.

خانم‌هایی که از نظر جنسی فعال هستند و قاعدگی دیررس دارند باید از تست بارداری خانگی استفاده کنند. توجه به این نکته ضروری است که هیچ گونه روشی برای پیشگیری از بارداری وجود ندارد که 100 درصد مؤثر باشد. هر فردی که باردار است باید فورا به دنبال مراقبت های بهداشتی دوران بارداری باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

پزشک شما می تواند به درستی دلیل تاخیر یا عقب افتادگی قاعدگی شما را تشخیص دهد و گزینه های درمانی شما را مورد بررسی قرار دهد. تغییرات در چرخه خود و همچنین سایر تغییرات سلامتی را برای نشان دادن به پزشک خود ثبت کنید.

در حین تاخیر در قاعدگی، اگر علائم زیر را دارید، فوراً با پزشک تماس بگیرید:

  • خونریزی غیرعادی شدید
  • تب
  • درد شدید
  • تهوع و استفراغ
  • خونریزی که بیش از هفت روز طول بکشد.
  • خونریزی بعد از یائسگی و در شرایطی که به مدت یک سال پریود نشده اید.

انجام معاینات منظم با یک متخصص زنان یا متخصص سلامت زنان می تواند به پاسخگویی به بسیاری از سوالات در مورد چرخه های قاعدگی کمک کند. گاهی اوقات، تاخیر در پریود یک اتفاق ساده است و جای نگرانی نیست.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز