لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پریود یا قاعدگی دیررس چیست؟

پریود یا قاعدگی دیررس چیست؟

فهرست مطالب

پریود یا قاعدگی دیررس چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در زمانی که یک زن‌ باردار می شود، ممکن است که چرخه طبیعی و معمول قاعدگی او، به هم ریزد. در این مقاله، درباره تغییراتی که در پریود یا قاعدگی دیررس، بر اثر بارداری، رخ می دهند، صحبت خواهیم‌ کرد. پریود دیررس،‌ زمانی رخ می دهد که چرخه قاعدگی یک زن، آنطور که انتظار می رفت، شروع نشده و یک چرخه قاعدگی، بین 24 تا 38 روز طول بکشد. وقتی پریود یک زن 7 روز تأخیر داشته باشد، در واقع، ممکن است باردار شده باشد، اگرچه علل دیگری نیز ممکن است باعث تاخیر یا از دست رفتن کامل یک دوره قاعدگی‌ شوند.

اگر پریود شما دیر شروع شده، و یا نمی دانید که آیا باردار هستید یا خیر، باید برای روشن شدن شرایط تان، کاری انجام دهید. چقدر باید صبر کنید تا آزمایش بارداری انجام شود؟ باید این نکته را بدانید که دستورالعمل های مربوط به آزمایش های بارداری خانگی اغلب در مورد ” پریود از دست رفته شما” صحبت می کنند.

در دنیای آزمایشات بارداری، از دست دادن قاعدگی به این معنی است که شما انتظار داشتید خونریزی قاعدگی شما از دیروز شروع شده باشد، ولی در اصل، هنوز شروع نشده است. روز قاعدگی مورد انتظار شما، به چرخه قاعدگی طبیعی و زمان شروع آخرین قاعدگی تان، بستگی دارد.

علائم پریود یا قاعدگی دیررس و بارداری

پریود یا قاعدگی دیررس چیست؟ | پزشکت

تشخیص علائم قاعدگی دیررس، برای بسیاری از زنانی که قاعدگی منظم دارند، آشکار خواهد بود. اگر انتظار آغا دوره پریود خود را داشتید، ولی شروع نشد، خواهید دانست که قاعدگی تان، به تاخیر افتاده است. همه چرخه های قاعدگی، در زمان دقیق تکرار نمی شوند و طبیعی است که دوره های قاعدگی، با برنامه کمی متفاوت اتفاق بیفتند.

بارداری، تنها شرایطی نیست که می تواند باعث تاخیر یا حذف دوره قاعدگی شود. اما اگر از خود می پرسید که آیا چرخه قاعدگی یا پریود از دست رفته شما، ممکن است به معنای باردار بودن شما باشد، می توانید به دنبال سایر علائم اولیه بارداری بگردید. در 8 هفته اول بارداری، بسیاری از زنان موارد زیر را تجربه می کنند:

خستگی

در طول سه ماهه اول (هفته های 0 تا 13 بارداری)، بدن شما مقدار زیادی هورمون به نام پروژسترون تولید می کند. این هورمون، می تواند باعث خواب آلودگی شما شود. به همین دلیل، حتی در هفته اول پس از بارداری، ممکن است بیش از حد معمول احساس خستگی کنید.

لکه بینی

خونریزی ناشی از لانه گزینی، یکی از اولین علائم بارداری است. این خونریزی بسیار سبک و خفیف بوده و اغلب “لکه بینی” نامیده می شود. این خونریزی، در نتیجه کاشت تخمک بارور شده (وصل شده به اسپرم) به دیواره رحم اتفاق می افتد. لانه گزینی، معمولاً 6 تا 12 روز پس از لقاح یا لحظه بارور شدن تخمک توسط اسپرم، انجام می شود. برخی از زنان، در هنگام بروز‌ لانه گزینی، دچار گرفتگی های خفیف شکمی می شوند. همچنین، ممکن است تعدادی از زنان، با وجود رخ دادن لانه گزینه، هیچ علامتی مشاهده نکنند.

تغییرات سینه

ممکن است 1 تا 2 هفته پس از لقاح، تغییراتی در سینه های خود مشاهده کنید. سینه های شما ممکن است متورم و حساس به لمس شوند. علاوه براین، ممکن است در سینه خود احساس درد یا احساس سفتی کنید.

سردرد

افزایش سریع هورمون ها و جریان خون در دوران بارداری، می تواند منجر به بروز سردردهای خفیف، حتی پیش از، از دست رفتن قاعدگی شود.

سلامت بانوان
قاعدگی یا پریود از دست رفته

از دست رفتن یک دوره قاعدگی، اغلب اولین علامتی است که زنان متوجه آن می شوند. اگر باردار هستید، احتمالاً خونریزی منظم قاعدگی نخواهید داشت. برخی از خانم ها در دوران بارداری دچار لکه بینی می شوند، اما این خونریزی، احتمالاً بسیار سبک تر و کوتاه تر از قاعدگی معمول شما خواهد بود.

تهوع

تهوع صبحگاهی معمولاً 2 تا 8 هفته پس از لقاح ظاهر می شود و پس از حدود 14 هفته، از بین می رود. اگرچه این شرایط، بیماری صبحگاهی نامیده می شود، اما حالت تهوع در دوران بارداری می تواند در هر زمان از شبانه روز اتفاق بیفتد. در مورد بسیاری از زنان، بروز تهوع، در هنگام بیدار شدن در صبح، شدید ترین خواهد بود. برخی از زنان، با بروز حالت استفراغ صبحگاهی، استفراغ می کنند، اما برخی دیگر این ممکن است استفراغ نکنند.

تکرر ادرار

حدود 6-8 هفته پس از لقاح، ممکن است احساس کنید که مجبورید بیشتر از حد معمول ادرار کنید. این علامت به احتمال زیاد تا اتمام دوران بارداری شما، ادامه خواهد یافت.

علل پریود یا قاعدگی دیررس و ارتباط آن با بارداری

پریود یا قاعدگی دیررس چیست؟ | پزشکت

بارداری زمانی اتفاق می افتد که تخمک توسط اسپرم بارور شود. اما بارداری تنها دلیل از دست دادن یا دیر رسیدن یک چرخه قاعدگی یا پریود نیست. برخی از علل احتمالی دیگر تاخیر قاعدگی، عبارت اند از:

  • بیماری
  • شیر دادن
  • مصرف مواد مخدر
  • فشار روانی و استرس
  • کاهش یا افزایش شدید وزن
  • تغییر در برنامه خواب (شیفت کاری، مسافرت و غیره)

روش های تشخیص پریود یا قاعدگی دیررس و بارداری

پک های تست بارداری خانگی، در واقع ادرار شما را، برای بررسی وجود هورمونی به نام گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) که فقط در زمان بارداری وجود دارد، بررسی می کند. بدن در زمان لانه گزینی شروع به تولید هورمون hCG می کند و بسیاری از آزمایشات بارداری خانگی می توانند وجود hCG را در همان روز قاعدگی مورد انتظار شما تشخیص دهند.

با این حال، نتیجه منفی کاذب، در روزهای اول پس از اتفاق نیفتادن منظم قاعدگی، شایع است. میزان hCG در بدن شما در اوایل بارداری، به صورت روزانه، افزایش می یابد. اگر آزمایش را خیلی زود انجام دهید، ممکن است hCG کافی برای گرفتن نتیجه مثبت، وجود نداشته باشد. انجام آزمایش، در زمان یک هفته پس از یک چرخه پریود از دست رفته، به احتمال زیاد نتایج دقیقی به شما ارائه خواهد داد.

اگر نتیجه دو نوبت آزمایش بارداری خانگی شما منفی بوده است، و با این حال، فکر می کنید که باردار هستید، با پزشک خود مشورت کنید. آن ها می توانند برای تشخیص دقیق بارداری یا عدم بارداری شما، آزمایش خون تجویز کنند. به طور کلی، آزمایش خون، می تواند حاملگی را در اوایل دوران بارداری، تشخیص دهد. آزمایش خون می تواند نتایج دقیقی را در 6 تا 8 روز پس از تخمک گذاری نشان دهد.

اگر تست های بارداری شما منفی شد، اما هنوز پریود نشده اید، با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود علت این شرایط، چه چیزی است همچنین، در صورتی که به انجام آزمایش های بیشتر نیاز باشد، پزشک موارد مورد نیاز را تجویز خواهد کرد. علاوه براین، در صورتی که تصمیم به باردار شدن‌ گرفته اید، پزشک‌ می تواند روش های متنوعی را، برای تشخیص بارداری تان، به کار بگیرد.

روش های درمانی مربوط به پریود یا قاعدگی دیررس

پریود یا قاعدگی دیررس چیست؟ | پزشکت

به طور کلی، اگر پریود شده اید و می دانید که باردار نیستید، نیازی به درمان یا مراقبت خاصی ندارید. با این حال، اگر در ماه های اخیر، یک چرخه منظم داشته اید، ولی ناگهان این چرخه، متوقف شده است، اگر در زمان های غیر منتظره دچار خونریزی شدید، و در صورتی که بیش از 45 روز از آخرین قاعدگی شما گذشته باشد، و نیز اگر علائم بیشتری دارید که به نگرانی های بیشتری دامن می زنند، پزشک به احتمال زیاد گزینه های درمانی مناسب برای شما را پیشنهاد خواهد کرد.

بسته به علت بروز این مشکل، پزشک ممکن است روش هورمون درمانی، مانند مصرف قرص های ضد بارداری یا داروهای دیگر را، تجویز کند. علاوه بر این، ممکن است پیشنهاد کند تا با تغییر سبک زندگی تان، چرخه های قاعدگی‌ تاخیری و غیر منظم را، رفع کنید.

اگر احساس می کنید که عدم پریود شدن و شروع چرخه قاعدگی در شما، نشانه بارداری است، پزشک می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه درمانی تهیه کنید. شما باید مطمئن شوید که مراقبت های مناسب و معاینات منظم را در طول دوران بارداری دریافت می کنید.

در هر صورت، تاخیر چرخه قاعدگی، می تواند در اثر علل مختلفی، به وقوع بپیوندد. به عنوان مثال، در صورت بارداری، قاعدگی یک‌ زن، متوقف خواهد شد. در چنین شرایطی، شما می توانید از تست های خانگی، برای تشخیص حاملگی تان استفاده کنید.

در صورتی که نتیجه آزمایش های خانگی، منفی بود، برای تشخیص دقیق تر، می توانید به یک ‌پزشک مراجعه کنید. پزشک آزمایش های لازم را تجویز خواهد کرد.

چرخه قاعدگی

پریود یا قاعدگی دیررس چیست؟ | پزشکت

چرخه قاعدگی، دوره زمانی است که از اولین روز قاعدگی تا روز قبل از شروع دوره بعدی یک‌ زن، آغاز می شود. چرخه متوسط اکثر زنان، ​​28 روز است. الگوی معمول چرخه قاعدگی زنان، بدین شرح است:

روز یکم. بافت پوشاننده رحم تجزیه شده و بدن شما، آن را از طریق واژن خارج می کند. این خونریزی، آغاز دوره قاعدگی شما است و برای اکثر زنان 4 تا 8 روز طول می کشد.

روز هشتم. پوشش داخلی رحم دوباره شروع به تشکیل می کند تا آمادگی لازم برای تغذیه تخمک بارور شده را بدست بیاورد. بدن شما این کار را هر ماه انجام می دهد تا خود را برای بارداری احتمالی آماده کند.

روز چهاردهم. یک تخمک از تخمدان شما، در فرآیندی به نام تخمک گذاری، آزاد می شود. اگر در روز تخمک گذاری یا سه روز قبل از آن، رابطه جنسی داشته باشید، به احتمال زیاد باردار خواهید شد. با وجود این که اسپرم مرد می تواند 3 تا 5 روز در درون بدن زن، زنده بماند، تخمک یک زن تنها در صورتی می تواند 1 روز زنده بماند که توسط اسپرم بارور نشده باشد.

روزهای پانزدهم تا بیست و چهارم. تخمک از لوله فالوپ به سمت رحم حرکت می کند. اگر تخمک به اسپرم بپیوندد، تخم بارور شده به دیواره رحم شما متصل می شود. این عمل لانه گزینی نامیده می شود. لانه گزینی، لحظه شروع بارداری است.

روز بیست و چهارم. اگر تخمک به اسپرم متصل نشده باشد، شروع به تجزیه می کند. یعنی از بین می رود. سپس، سطح هورمون های دخیل در بارداری، کاهش می یابد. این کاهش هورمون ها، به رحم شما نشان می دهد که نیازی به حمایت از بارداری در این ماه وجود ندارد.

سخن آخر

چرخه قاعدگی برخی از خانم ها، هر ماه به تعداد روزهای یکسان طول می کشد. این زنان می توانند روزی را که قاعدگی آنها شروع می شود، به طور دقیق پیش بینی کنند. سایر زنان، دارای چرخه قاعدگی منفاوتی هستند که ممکن است ماه به ماه تغییر داشته باشد. تا زمانی که هر 24 تا 38 روز، یکبار چرخه قاعدگی شروع شود، قاعدگی شما منظم تلقی می شود.

منبع:

https://www.medicinenet.com/how_late_can_period_be_before_know_youre_pregnant/article.htm

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز