لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

رشد دختران در چه سنی متوقف می شود؟

رشد دختران در چه سنی متوقف می شود؟ | پزشکت

فهرست مطالب

رشد دختران در چه سنی متوقف می شود؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


رشد دختران در سنین 10 تا 14 سالگی افزایش می یابد. بیشتر آنها در سن 15 سالگی به قد بالغ خود می رسند. این جهش نهایی رشد دوره ای از زندگی یک دختر را توصیف می کند که او وارد مرحله رشد جنسی و جسمی می شود که به عنوان بلوغ شناخته می شود. بلوغ هر فردی در زمان متفاوتی شروع می شود و ژنتیک تا حد زیادی الگوهای رشد را تعیین می کند. این بدان معناست که نرخ رشد “عادی” در انسان در یک محدوده اتفاق می افتد.

حقایق سریع درباره زمانی که رشد دختران متوقف می شود:

  • هر دختری در زمان متفاوتی به بلوغ می رسد.
  • دختران معمولاً در سن 14 یا 15 سالگی به قد بالغ خود می رسند.
  • دختران معمولا زودتر از پسران بلوغ را شروع می کنند و به پایان می رسند.

بلوغ در دختران چه زمانی شروع و پایان می یابد؟

دختران اغلب بین سنین 10 تا 14 سالگی بلوغ را شروع می کنند. دختران با گذراندن دوران بلوغ تمایل دارند جهش رشدی را تجربه کنند که آنها را به قد بزرگسالی خود در نوجوانی می رساند. بلوغ گذر از کودکی به بزرگسالی است. این مجموعه تغییراتی را توصیف می‌کند که افراد با شروع به افزایش تولید هورمون‌های خاص بدنشان دچار آن می‌شوند.

در دختران، بلوغ بین سنین 10 تا 14 سالگی شروع می شود. میانگین سن شروع بلوغ برای دختران حدود 11 سال است، اما برای هر کسی متفاوت است.

برای برخی، بلوغ می تواند زودتر یا دیرتر شروع شود، و این کاملا طبیعی است. تمایل دارد تا زمانی که فرد در حدود 16 سالگی باشد ادامه دارد. در دختران، بلوغ قبل از 8 سالگی غیر معمول است. همچنین اگر دختری تا سن 13 سالگی سینه های خود را رشد نداده باشد یا تا سن 16 سالگی پریود نشده باشد، غیرعادی تلقی می شود. این شرایط برای ارزیابی بیشتر نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

در دوران بلوغ، دختران تسریع در رشد را تجربه و شروع به قاعدگی می کنند که به عنوان پریود شناخته می شود. برخی از دختران ممکن است افکار و احساسات شدید جنسی را تجربه کنند. ممکن است موهای پاهایشان تیره تر شود. هورمون‌های مرتبط با بلوغ نیز ممکن است باعث ایجاد احساس عاطفی یا بد خلقی در نوجوانان شود. باز هم این کاملا طبیعی است.

چه زمانی رشد قد دختران متوقف می شود؟

رشد دختران در چه سنی متوقف می شود؟ | پزشکت

عوامل مختلفی از جمله ژنتیک بر الگوی رشد دختران تأثیر می گذارد. سرعت رشد دختران در دوران بلوغ معمولاً حدود 2 سال پس از شروع این دوره انتقالی به اوج خود می رسد. هنگامی که دختران شروع به قاعدگی می کنند، معمولاً مرحله دیگری از بلوغ را تجربه می کنند. با این حال، این می تواند متفاوت باشد. دخترانی که قاعدگی خود را در سنین پایین‌تری شروع می‌کنند، اغلب انتظار دارند بعد از شروع قاعدگی، رشد کلی بیشتری داشته باشند.

عوامل دیگری که می توانند بر قد تأثیر بگذارند، عبارتند از:
  • تغذیه: کودکانی که سوءتغذیه دارند اغلب در دوران کودکی کوتاه‌تر و کوچک‌تر از حد انتظار هستند.
  • عدم تعادل هورمونی: به عنوان مثال، سطوح پایین تیروئید یا هورمون رشد می‌تواند منجر به سرعت رشد کندتر و کوتاه‌تر شدن قد بزرگسالان شود.
  • داروها: استفاده از برخی داروها می تواند رشد را کاهش دهد. استفاده مزمن از کورتیکواستروئیدها یکی از نمونه های احتمالی این امر است. با این حال، بیماری های مزمن که اغلب به کورتیکواستروئید نیاز دارند، مانند آسم ،همچنین می تواند بر رشد تأثیر بگذارد.
  • بیماری مزمن: شرایط درازمدت سلامتی مانند فیبروز کیستیک ، بیماری کلیوی و بیماری سلیاک می‌تواند منجر به کوتاه‌تر شدن قد بزرگسالان شود. کودکانی که سرطان داشته اند نیز ممکن است در بزرگسالی کوتاه قدتر باشند.
  • شرایط ژنتیکی: انتظار می رود کودکان مبتلا به سندرم داون، سندرم نونان و سندرم ترنر کوتاه قدتر از همسالان خود باشند. افراد مبتلا به سندرم مارفان معمولا قد بلندتری دارند.

از آنجایی که الگوهای رشد تا حد زیادی توسط ژنتیک تعیین می شود، در مورد قد “عادی” تغییرات زیادی وجود دارد. انتظارات برای رشد کلی بر اساس سن ناشی از مطالعات جمعیت سالم کودکان است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)استفاده از نمودارهای رشد سازمان جهانی بهداشت (WHO) را تا سن 2 سالگی برای هدایت انتظارات توصیه می کند. پس از 2 سالگی، نمودارهای رشد CDC تا سن 19 سالگی مفید است.

سلامت بانوان

بلوغ چه تاثیری بر رشد دارد؟

رشد دختران در چه سنی متوقف می شود؟ | پزشکت

دختران معمولاً یک تا دو سال قبل از شروع قاعدگی جهش رشد دارند. برای اکثر دختران، بلوغ بین 8 تا 13 سالگی و جهش رشد بین 10 تا 14 سالگی رخ می دهد. آنها در یک یا دو سال پس از اولین قاعدگی خود فقط 1 تا 2 اینچ دیگر رشد می کنند. این زمانی است که آنها به قد بزرگسالی خود می رسند.

بیشتر دختران در سن 14 یا 15 سالگی به قد بالغ خود می رسند. این سن بسته به زمانی که دختر برای اولین بار پریود می شود، می تواند جوان تر باشد. اگر دختر تان 15 ساله است و هنوز پریود نشده است، بهتر است با پزشک تماس بگیرید.

چه ارتباطی بین بلوغ و رشد سینه وجود دارد؟

رشد سینه اغلب اولین علامت بلوغ است. سینه ها ممکن است 2 تا 2 و نیم سال قبل از پریود شدن دختر شروع به رشد کنند  برخی از دختران ممکن است فقط یک سال پس از اولین قاعدگی متوجه جوانه های سینه شوند. برخی دیگر ممکن است تا سه تا چهار سال پس از شروع قاعدگی شروع به رشد سینه نکنند. جوانه ها ممکن است در یک زمان ظاهر نشوند، اما معمولاً در عرض شش ماه از یکدیگر ظاهر می شوند.

قد متوسط ​​دختران چقدر است؟

در 8 سالگی، اولین شروع بلوغ، نیمی از دختران آمریکایی کمتر از 50.2 اینچ (127.5 سانتی متر) قد خواهند داشت. این بدان معنی است که رشد زیادی در یک دوره زمانی کوتاه اتفاق می افتد.

اطلاعات زیر  نمودار مربوط به سال 2000 است:

سن (سال) قد صدک 50 برای دختران (اینچ و سانتی متر)
8 50.2 اینچ (127.5 سانتی متر)
9 52.4 اینچ (133 سانتی متر)
10 54.3 اینچ (138 سانتی متر)
11 56.7 اینچ (144 سانتی متر)
12 59.4 اینچ (151 سانتی متر)
13 61.8 اینچ (157 سانتی متر)
14 63.2 اینچ (160.5 سانتی متر)
15 63.8 اینچ (162 سانتی متر)
16 64 اینچ (162.5 سانتی متر)
17 64 اینچ (163 سانتی متر)
18 64 اینچ (163 سانتی متر)

ژنتیک چه نقشی در قد و رشد دختران دارد؟

قد شما بستگی زیادی به قد یا کوتاهی والدین شما دارد. الگوهای رشد معمولا در خانواده ها اجرا می شود. وقتی به رشد کودکان نگاه می کنند، پزشکان اطفال اغلب از والدین در مورد قد، سابقه قد خانواده و الگوهای رشد می پرسند. به طور کلی، هر چه والدین قد بلندتر باشند، قد کودک بلندتر خواهد بود و بالعکس.

چه زمانی رشد سینه دختران متوقف می شود؟

رشد دختران در چه سنی متوقف می شود؟ | پزشکت

رشد سینه (thelarche) معمولاً اولین علامت بلوغ است. همانطور که بدن یک دختر رشد می کند، شروع به ایجاد برجستگی هایی در زیر نوک سینه خود می کند که به آن جوانه سینه می گویند. همانطور که این جوانه ها رشد می کنند، سینه هایی را تشکیل می دهند که از غدد پستانی و بافت های چربی تشکیل شده است.

برخی از جنبه های اندازه سینه ارثی است.  اندازه سینه ها بسته به وزن خانم ها متفاوت است. پس از بلوغ، بافت پستان در طول زندگی زن، از جمله در دوران قاعدگی، بارداری، شیردهی و یائسگی به تغییر و پاسخ به هورمون‌ها ادامه می‌دهد. سینه های یک زن می تواند از سن 8 سالگی شروع به رشد کند و تا حدود 18 سالگی ادامه یابد.

نوجوانان گاهی اوقات می توانند نسبت به عنصر بزرگ شدن احساس خودآگاهی داشته باشند، اما طبیعی است که:

  • یک سینه کمی بزرگتر از دیگری باشد.
  • سینه های دردناک یا حساس در مواقعی، به خصوص در حوالی پریود، داشته باشید.
  • برآمدگی، جوش یا مو در اطراف نوک سینه ها داشته باشید.

آیا عاملی می تواند مانع بلوغ شود؟

تغذیه خوب برای رشد و نمو مهم است. یک رژیم غذایی متعادل که به نوجوانان در حال رشد تمام مواد مغذی مورد نیازشان را می دهد و فعالیت بدنی خود را فعال نگه می دارد، از رشد مداوم و رشد مناسب حمایت می کند.

اما بلوغ و رشد متعاقب آن به دلایل مختلفی می تواند به تعویق بیفتد. تأخیر در قانون اساسی، یا «شکوفایی دیرهنگام»، الگویی از رشد بعدی را توصیف می کند که در خانواده ها جنبه ارثی دارد و جای نگرانی نیست. این نوجوانان دیرتر از همسالان خود به طور کامل رشد خواهند کرد.

دختران قبل از شروع بلوغ به مقدار مشخصی چربی بدن نیاز دارند. این بدان معناست که دختران نوجوانی که ورزش زیادی انجام می دهند ممکن است این روند را دیرتر شروع کنند.

کودکان مبتلا به بیماری های طولانی مدت مانند دیابت ، فیبروز کیستیک، بیماری کلیوی یا آسم نیز ممکن است بلوغ تاخیری را تجربه کنند. اگر شرایط به خوبی کنترل شود و عوارض محدودی داشته باشد، ممکن است این احتمال کمتر باشد. مشکلات مربوط به غده هیپوفیز یا تیروئید که هورمون های مورد نیاز بدن برای رشد و تکامل را تولید می کنند نیز می تواند بلوغ را به تاخیر بیندازد. به همین ترتیب، مشکلات کروموزومی مرتبط با برخی از شرایط ژنتیکی می تواند در روند اختلال ایجاد کند. اضافه وزن می تواند بر سطح هورمون ها تأثیر بگذارد و نشان دهنده شروع بلوغ زودتر از حد انتظار باشد.

تغذیه

رشد دختران در چه سنی متوقف می شود؟ | پزشکت

تغذیه مهم است و فردی که دچار سوء تغذیه است دیرتر از همسالان خود رشد می کند. سوءتغذیه شدید در دوران کودکی می تواند به تأخیر در رشد کمک کند، که اگر اصلاح نشود می تواند اثرات مداومی داشته باشد. در سازمان بهداشت جهانی اختلال رشد در کودکان را بر اساس وزن مورد انتظار برای قد، قد برای سن و وزن برای سن توصیف می کند. کودکانی که از تغذیه نامناسب، عفونت های مکرر و تحریکات روانی اجتماعی ناکافی رنج می برند، به احتمال زیاد دچار اختلال در رشد می شوند.

در سال 2013، با توجه به خدمات آموزش جهانی گرسنگی، بیش از 200 میلیون کودک زیر 5 سال در سراسر جهان به طور قابل توجهی دچار سوءتغذیه یا سوءتغذیه بودند و آنها را در معرض خطر بلوغ تاخیری و همچنین سایر عوارض رشدی قرار داد.

سخن آخر

بلوغ و الگوهای رشد برای همه متفاوت است. اگر والدین نگرانی هایی دارند، می توانند با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنند که ممکن است بتواند آزمایش های بیشتری را درخواست کند. یک معاینه فیزیکی کامل، ارزیابی عادات غذایی، آزمایش خون برای غربالگری شرایط پزشکی، و اشعه ایکس که چگونگی پیری و رشد استخوان‌ها را بررسی می‌کند، می‌تواند راه خوبی برای شروع باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز