لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ترشحات آبکی واژن در بارداری

ترشح واژن در بارداری || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ترشحات سالم واژن شفاف یا سفید شیری و بدون بو (یا با بوی ملایم) است. مقدار ترشحات واژن بستگی به این دارد که آیا شما در حال قاعدگی، بارداری یا یائسگی هستید. به طور کلی افزایش سطح استروژن ممکن است باعث ترشح آبکی در دوران بارداری شود، اگرچه این وضعیت زیاد هم نگران کننده نیست. با این حال، اگر تغییر رنگ و بوی بد یا علائم دیگر وجود داشته باشد، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نگران کننده باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد ترشحات آبکی در دوران بارداری، چرایی بروز آن و نحوه مدیریت آن، ادامه این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید.

حاملگی || پزشکت

ترشحات آبکی واژن چگونه ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

در دوران بارداری، زمانی که بدن شما برای پذیرش کودک آماده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، دهانه رحم و دیواره های واژن نرم شده و باعث افزایش سطح استروژن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. این وضعیت منجر به افزایش جریان خون در ناحیه لگن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که غشاهای مخاطی بدن را تحریک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و ترشح آبکی را باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند و بنابراین افزایش سطح ترشحات آبکی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند واژن را از ورود ویروس ها و باکتری ها محافظت کند. سلول های مرده واژن را پاک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. این ترشحات ممکن است با پیشرفت بارداری شما شدیدتر شود و حتی آن را با ادرار اشتباه بگیرید. با این حال، این وضعیت کاملا طبیعی است. افزایش ترشح نیز یکی از علائم اولیه بارداری است، اما ممکن است در همه موارد یکسان نباشد. بنابراین، باید به دنبال علائم دیگر باشید و آزمایش بارداری انجام دهید.

در دوران بارداری، ترشحات آبکی شفاف یا سفید مایل به شیری، با قوام رقیق به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد و به آن لکوره فیزیولوژیک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند. این ترشحات ممکن است بوی ملایمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داشته باشد یا بویی نداشته باشد و شبیه ترشحات واژن قبل از قاعدگی باشد. ممکن است آن را در لباس زیر خود احساس کنید.

آیا ترشح آبکی در دوران بارداری طبیعی است؟

ترشح آبکی در دوران بارداری یک اتفاق طبیعی است و به ندرت باعث نگرانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. همچنین این وضعیت نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که بدن شما سخت تلاش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا شما و کودکتان را در طول بارداری ایمن نگه دارد. در اواخر سه ماهه سوم، ترشحات آبکی افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد و همچنین ممکن است شامل خون و مخاط شود. این وضعیت نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که بدن شما در عرض چند روز شروع به زایمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

علل ترشحات آبکی واژن در بارداری چیست؟

هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که باردار هستید، ممکن است ترشحات آبکی را به دلیل زیر تجربه کنید:

  • افزایش سطح استروژن
  • تغییرات مربوط به بارداری در واژن و دهانه رحم
  • نشت مایع آمنیوتیک یا پارگی زودرس غشاها
  • پارگی کیسه آمنیوتیک ( شکستن آب ) در شروع یا در حین زایمان

چه زمانی ترشحات آبکی نگران کننده است؟

اگر چه ترشحات آبکی تا حدودی طبیعی است بهتر است در صورت بروز علائم زیر به متخصص زنان مراجعه کنید:

  • احساس سوزش
  • خارش یا درد واژن
  • تغییر در قوام ترشح
  • بوی بد یا قوی ماهی
  • تغییر رنگ ترشحات واژن به زرد، قهوه ای، صورتی، سفید کشکی یا هر رنگ دیگری

این علائم و تغییرات می‌تواند نشان‌دهنده عفونت‌های واژن، از جمله عفونت باکتریایی (واژینوز)، عفونت انگلی (تریکومونیاز)، عفونت مخمری (کاندیدیازیس)، یا عفونت مقاربتی باشد. از آنجایی که این عفونت‌ها می‌توانند عوارض مختلفی در بارداری ایجاد کنند، به محض مشاهده هر یک از این علائم، حتما با پزشک خود مشورت کنید همچنین در صورت مشاهده فوران شدید مایع آبکی در پایان بارداری (یعنی شکستن آب) باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. ترشحات آبکی شفاف همراه با گرفتگی در قسمت تحتانی شکم نیز نیاز به درمان پزشکی دارد زیرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشانه بیماری التهابی لگن (PID) باشد.

چگونه ترشحات آبکی را در دوران بارداری مدیریت کنیم؟

از آنجایی که ترشحات آبکی در دوران بارداری باعث نگرانی نیست، نیازی به پیشگیری درمانی ندارد. با این حال، اقدامات زیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از ترشحات آبکی سنگین و غیر طبیعی در دوران بارداری پیشگیری کند:

  • با حمام کردن روزانه، بهداشت را رعایت کنید.
  • زیر شلواری نخی، یا لباس زیر راحت بپوشید.
  • بعد از استفاده از توالت باسن خود را از جلو به عقب پاک کنید.
  • اگر در ناحیه تناسلی خود سوزش دارید، مواد شوینده خود را عوض کنید.
  • پرهیز از پوشیدن لباس های تنگ مانند شلوار یا شورت برای مدت طولانی.
  • از وان آب گرم و اسپری های بهداشتی زنانه خودداری کنید، زیرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث تحریک شوند.
  • از استفاده از تامپون و دوش خودداری کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد میکروب های ناخواسته شوند.

برخی از اقدامات کنترل بارداری نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برخی از زنان را تحریک کند. بنابراین، در صورت مشاهده چنین علائمی، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

سلامت بانوان

ترشحات طبیعی بارداری

تجربه ترشحات آبکی در دوران بارداری یکی از چیزهای شگفت‌انگیز در مورد آن است، اما می‌تواند کاملا طبیعی باشد. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که ترشح مایع چسبنده، تمیز یا سفید با بوی خفیف از واژن خود را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، نگران نباشید زیرا این ترشحات در دوران بارداری طبیعی تلقی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود . اگر زمانی متوجه ته رنگ مایع زرد روی لباس زیرتان شدید نگران نباشید زیرا این کاملا طبیعی است.

با ورود به سه ماهه دوم و سوم بارداری، سطح هورمون استروژن و پروژسترون شما افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. آنها مسئول افزایش جریان خون به واژن شما هستند. این یک روش طبیعی برای بدن شما برای تمیز نگه داشتن واژن و محافظت از کودک شما در برابر هر نوع عفونت است.

لکوره

اصطلاح رایج برای هرگونه ترشح مایع مانند از واژن، لکوره نامیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. هر زن در دوران بلوغ ترشحات موکوس مانند سفیدی را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. باز هم، این لکوره برای همه زنان متفاوت است زیرا به چرخه قاعدگی شما بستگی دارد. برای اکثر زنان، لکوره در چند هفته اول پس از لقاح ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و سپس به تدریج افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد.

مایع آمنیوتیک

در پایان بارداری متوجه می‌شوید که ترشحات آبکی شما شبیه ادرار است و می‌تواند دارای پوسته‌هایی باشد. این مایع به عنوان مایع آمنیوتیک شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و اگر مایع آمنیوتیک را زودرس نشت کنید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث نگرانی شود. مایع آمنیوتیک بیش از حد که احساس می‌کند فوران می‌کند، می‌تواند به این معنی باشد که کیسه آب شما در حال پاره شدن است و شما به زمان زایمان نزدیک می شوید.

یک وضعیت دیگر مربوط به ترشحات آبکی در بارداری زمانی ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که ترشح مایع شما تا حدودی به رنگ سبز در مقادیر زیاد باشد. این وضعیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشان دهنده این باشد که کودک شما مکونیوم یا مدفوع اولیه را در رحم دفع کرده است. بنابراین، اگر ترشح سبز رنگی را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

ترشحات غیر طبیعی بارداری

زیاد بودن خطر عفونت واژن در دوران بارداری نباید برای شما تعجب آور باشد. اگر متوجه شدید که ترشحات شما سبز رنگ است، بوی بدی دارد و باعث درد، خارش یا سوزش زیاد شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشان دهنده عفونت یا هر مشکل دیگری باشد.

بارداری || پزشکت

سوالات متداول

آیا ترشحات آبکی در اوایل بارداری نشانه سقط جنین است؟ خیر. ترشحات آبکی در اوایل بارداری نشان دهنده سقط جنین نیست. در عوض، نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که واژن شما سالم است و افزایش سطح استروژن برای تحریک ترشحات آبکی برای محافظت از واژن در برابر ورود عوامل بیماری زا کافی است.

آیا ترشح زیاد آبکی نشانه این است که آب من پاره شده یا مایع آمنیوتیک نشت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؟ ترشح آبکی بیش از حد یا زیاد در پایان سه ماهه سوم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به این معنی باشد که آب شما پاره شده و در حال زایمان هستید یا مایع آمنیوتیک زودرس نشت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. ممکن است هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که آب شما پاره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، جریان قطره ای ثابت یا فوران مایع آمنیوتیک داشته باشید، اما اگر علائم بالا را قبل از موعد مقرر (یعنی قبل از هفته سی و هفتم) مشاهده کنید، نشت زودرس مایع آمنیوتیک است.

زمانی که ترشحات شما آبکی، شیری رنگ و بوی بدی ندارد، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان آن را به عنوان ترشحات طبیعی واژن در نظر گرفت. بر خلاف آن، ترشح رنگ زرد یا سبز در مقادیر زیاد نشانه وجود مایع آمنیوتیک است. در این صورت باید فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

ترشحات آبکی شفاف زیاد در دوران بارداری به چه معناست؟ این ترشحات به معنای نوسانات هورمونی در زنان باردار است و زیاد نگران کننده نیست.

ترشحات سفید خامه ای در دوران بارداری چیست؟

مشاهده ترشحات خامه ای سفید در دوران بارداری چیزی نیست جز مایعی که از واژن شما خارج می شود. ترشحات آبکی شما بسته به مراحل مختلف بارداری متفاوت است. این ترشح می تواند 1 تا 2 هفته پس از لقاح شروع شود، گاهی اوقات حتی قبل از اینکه دوره قاعدگی خود را از دست بدهید. علاوه بر این، در اواخر بارداری خود ترشحات شدیدی را تجربه خواهید کرد. این به دلیل هورمون بارداری است که به نام استروژن نیز شناخته می شود. جریان خون در ناحیه لگن شما افزایش می یابد و غشاهای مخاطی شما را تحریک می کند.

سخن آخر

ترشحات آبکی در دوران بارداری یک اتفاق رایج است که به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی و افزایش سطح استروژن ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. علاوه بر این، ترشحات واژن با پیشرفت بارداری تا سه ماهه آخر افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. بنابراین، نگران نباشید، اما اگر تغییراتی در ترشحات واژن خود مشاهده کردید، مانند تغییر در بو، رنگ و سایر علائم، با پزشک خود تماس بگیرید. علاوه بر این، رعایت بهداشت فردی و پرهیز از محصولات بهداشتی زنانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به پیشگیری از عفونت های واژن در دوران بارداری کمک کند.

از طرفی هم:

  • عفونت احتمالی واژن با تغییر رنگ و بوی ترشحات واژن مشخص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • ترشحات سالم و تمیز واژن شفاف و سفید است و مقدار آن برای زنان در دوران قاعدگی، باردار یا یائسه متفاوت است.
  • تغییرات در دهانه رحم و واژن و همچنین افزایش سطح استروژن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث ترشح بیشتر آبکی در دوران بارداری شود.
  • ترشحات آبکی ممکن است حاوی مخاط و خون در پایان سه ماهه سوم باشد که نشان دهنده نزدیک شدن به زایمان است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.3 / 5. تعداد رای ها: 7

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز