لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

بارداری در هفته دوم

بارداری در هفته دوم | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بارداری در هفته دوم و شناخت علائم و چک لیست های مربوط به آن می تواند برای مادرانی که در هفته دوم بارداری خود قرار دارند، موثر و مفید باشد. اگر در هفته دوم سیکل قاعدگی یا به محض تخمک گذاری باردار شوید، به احتمال زیاد هیچ علائمي را متوجه نخواهید شد. هورمون های بارداری را تنها زمانی می توان با تست های بارداری تشخیص داد که به اندازه کافی بالا باشند که در حدود هفته چهارم بارداری اتفاق می افتد. با این حال، برخی از زنان در اوایل هفته دوم بارداری متوجه تغییرات می شوند. ما در این مقاله سعی کرده ایم بارداری در هفته دوم را از نظر علائم، چک لیست و مراقبت های لازم آن بررسی کنیم. پس برای یادگیری بیشتر در زمینه هفته دوم بارداری ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

علائم بارداری در هفته دوم

پزشكان از آخرین قاعدگی شما برای تعیین تاریخ زایمان شما استفاده می کنند، بنابراین از نظر فنی اولین روز پریود اولین روز بارداری شما نیز می باشد. از آنجایی که شما حدود دو هفته بعد از چرخه قاعدگی خود تخمک گذاری می کنید، بارداری تقریباً در هفته دوم بارداری اتفاق می افتد، به این معنی که بارداری قبل از باردار شدن شما شروع می شود. اما با شروع هفته دوم بارداری ممکن است برخی علائم زیر را تجربه کنید:

تهوع صبحگاهی. ممکن است متوجه شوید که علاقه ای به صبحانه ندارید یا تمایلی به خوردن غذاهای مورد علاقه خود در هفته دوم بارداری نداشته باشید.

افزایش دمای بدن  (BBT). برای گرفتن BBT هر روز صبح می توانید از یک دماسنج مخصوص استفاده کنید . روز بعد از تخمک گذاری، BBT مقدار کمی بالا می رود و تا قاعدگی بعدی بالا می ماند.

خستگی. گاهی اوقات خستگی یا خواب آلودگی بی دلیل افزایش فعالیت شبانه مورد نیاز برای شروع هفته دوم بارداری نسبت داده می شود. با این حال، رشد نوزادان فرآیندی خسته کننده است و بدن می تواند در هفته دوم بارداری از انرژی خود برای کمک به رشد کودک استفاده کند.

سینه‌های دردناک، نوک سینه‌های تیره‌تر. سینه‌ها علاوه بر رحم، در دوران بارداری دچار تغییرات قابل‌توجهی می‌شوند که برای تولید شیر آماده می‌شوند و این تغییر را می‌توان در اوایل احساس کرد.

نفخ. روند هضم در بارداری کند می شود تا تغذیه اضافی برای جنین فراهم شود. این بدان معناست که ممکن است در هفته دوم بارداری از احتباس گاز و آب رنج ببرید.

درد تخمک گذاری

درست مانند دردهای قاعدگی، ممکن است درد تخمک گذاری را نیز تجربه کنید، زیرا تخمدان شما تخمک آزاد می کند. شدت درد متفاوت است برخی از زنان ممکن است دردی مبهم و شبیه گرفتگی در شکم احساس کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است گاها درد شدید و ناراحت کننده ای را تجربه کنند. درد معمولاً خود به خود فروکش می‌کند و مي توانيد از یک بطری آب گرم برای تسکین درد لگن استفاده کنید.

برخی از زنان در حوالی زمان تخمک گذاری متوجه گرفتگی خفیف یا درد شدید در ناحیه شکم یا کمردرد یک طرفه می شوند. این به عنوان mittelschmerz شناخته می شود.

تغییرات در مخاط دهانه رحم

همانطور که بدن شما برای بارداری آماده می شود، مخاط دهانه رحم شروع به نازک شدن و کشیده شدن می کند و قوام مانند سفیده تخم مرغ دارد. در طول تخمک گذاری، دهانه رحم شما نرم تر، بلندتر، مرطوب تر و بازتر است. اگر انگشت خود را برای معاینه دهانه رحم به داخل واژن خود وارد كنيد، می توانید این تغییرات را احساس مي كنيد، اگرچه ممکن است مجبور باشید روزانه آن را بررسی کنید تا تفاوت ها را تشخیص دهید.این به این دلیل است که بدن شما در حال آماده شدن برای حرکت اسپرم ها به سمت تخمک و شروع فرآیند ايجاد جنين است. همانطور که مخاط دهانه رحم شما رقیق می شود و بیشتر شبیه یک ژل سفید می شود، به اسپرم کمک می کند تا به سمت تخمک شنا کند.

سلامت بانوان

مخاط دهانه رحم همان ترشحات واژن است که گاهی اوقات در لباس زیر خود مشاهده می کنید. در روزهای نزدیک به تخمک گذاری مخاط دهانه رحم مانند سفیده تخم مرغ خام، شفاف، لغزنده و کشدار خواهد بود.

افزایش میل جنسی در هفته دوم بارداری

افزایش استروژن در طول تخمک گذاری ممکن است باعث شود بیش از حد معمول احساس اشتیاق براي فعاليت جنسي داشته باشید. این افزایش در میل جنسی شما تقریباً 6 تا 7 روز طول می کشد. میل جنسی شما ممکن است افزایش یابد و بوی بدن شما ممکن است در زمانی که بارور هستید برای مردان جذاب تر باشد.

چک لیست بارداری در هفته 2 بارداری

بارداری در هفته دوم | پزشکت

هفته دوم بارداری با یک سری چک لیست هایی همراه است، از جمله:

ویتامین های خود را مصرف کنید.

ویتامین دوران بارداری را مصرف کنید که مواد مغذی ضروری را برای شما و کودکتان فراهم کند. اطمینان حاصل کنید که آهن، ویتامین D، کلسیم و اسید فولیک مصرف مي كنيد تا خطر ابتلا به برخی از نقایص مادرزادی را در کودک شما کاهش دهد. همچنین مطمئن شوید که شریک زندگی شما مواد مغذی مورد نیاز برای اسپرم سالم را دریافت می کند.

به پزشك خود مراجعه کنید.

یک چکاپ قبل از بارداری انجام دهید تا مطمئن شوید که بدن شما در بهترین شکل ممکن برای بچه‌دار شدن است. به عنوان مثال، دریابید که آیا باید مصرف هر گونه دارو یا مکمل های بدون نسخه یا با نسخه را متوقف کنید. همچنین از این زمان برای صحبت در مورد مشکلات یا نگرانی هایی که ممکن است در مورد بارداری یا والدین داشته باشید استفاده کنید. اگر پزشك شما نمی تواند به شما کمک کند، می تواند شما را به متخصصان یا مشاوران ارجاع دهد.

آزمایش خون را در نظر بگیرید.

شما و همسرتان ممکن است بخواهید غربالگری یا آزمایش ژنتیک انجام دهید تا ببینید آیا حامل ژن هایی هستید که کودک شما را در معرض خطر بیماری های ارثی جدی قرار می دهد یا خیر. اگرچه بسیاری از این شرایط نادر هستند، اما یک مطالعه بزرگ نشان داد که 24 درصد از افراد مورد آزمایش حداقل ناقل یک جهش ژنتیکی بودند. صحبت با یک مشاور ژنتیک به شما کمک می کند تا از انتخاب های باروری خود مطلع باشید.

رابطه جنسی مکرر داشته باشید.

یک روز در میان رابطه جنسی داشته باشید تا شانس خود را برای باردار شدن افزایش دهید. دریابید که معمولا چقدر طول می کشد تا باردار شوید – بیشتر زوج ها قبل از اینکه بتوانند بچه دار شوند به بیش از چند بار تلاش نیاز دارند. زمانی که می خواهید باردار شوید از روان کننده استفاده نکنید زیرا مطالعات نشان داده اند که می تواند به اسپرم آسیب برساند و از حركت به تخمک جلوگیری کند.

زمانی را برای مراقبت از خود اختصاص دهید.

بارداری در هفته دوم | پزشکت

وقتی از سلامت روانی و جسمی خود مراقبت می کنید، بهتر می توانید از دیگران مراقبت کنید. اکنون با خوردن غذاهایی که براي بارداری مفيد هستند، خواب با کیفیت، ورزش و مدیریت استرس خود، خود را تقويت کنید تا برای تولد کودک خود آماده باشید. ماساژ، یوگا یا تنفس عمیق را امتحان کنید. کاهش سطح استرس می تواند شانس باردار شدن و داشتن یک بارداری سالم را افزایش دهد.

بیاموزید که چگونه ذهن بر بدن شما تأثیر می گذارد و چگونه می توانید از تکنیک های ذهن و بدن برای حمایت از سلامت خود استفاده کنید. خودگویی مثبت را تمرین کنید، از جملات تاکیدی استفاده کنید یا از یک برنامه سلامت روان استفاده کنید. هنگامی که در حال تلاش برای باردار شدن هستید یا به تازگی باردار شده اید، باید از سیگار کشیدن، الکل و مقادیر زیاد کافئین خودداری کنید.

وقت گذاشتن برای تقویت شکم و پشت خود قبل از (یا در حین) تغییرات بدن برای شما در طول بارداری و بعد از آن مفید خواهد بود. یک رحم قوی تر از مشکلات کمر جلوگیری می کند و حتی زمان بهبودی شما را پس از زایمان کوتاه می کند.

بهترین زمان برای بارداری

تخمک گذاری معمولا در اواسط چرخه قاعدگی اتفاق می افتد. شما در سه روز منتهی به چرخه قاعدگي بارور هستید. علائمی که ممکن است نشان دهنده زمان تخمک گذاری باشد عبارتند از:

  • حساسیت سینه
  • گرفتگی خفیف
  • تغییرات در دمای بدن
  • افزایش ترشحات واژن

نوارهای تست تخمک گذاری می تواند به شما کمک کند روزهایی را که بايد رابطه جنسی (یا لقاح) براي بارداری داشته باشيد را تشخیص دهید.

علائم تخمک گذاری

بارداری در هفته دوم | پزشکت

چرخه تخمک گذاری شما تاریخ دقیق بارداری را تعیین می کند. تخمک گذاری معمولا بین 13 تا 20 روز پس از اولین روز پریود، بسته به طول چرخه شما اتفاق می افتد. هنگام تخمک گذاری یکی از تخمدان های شما تخمکی را آزاد می کند که به لوله فالوپ شما می رود. برای باردار شدن، اسپرم باید به لوله فالوپ رفته و در زمان بهینه با تخمک برخورد کند. تعیین این زمان می تواند بدون مشاهده دقیق دشوار باشد.چندین روش وجود دارد که می توانید برای کمک به پیش بینی زمان تخمک گذاری استفاده کنید. اگر به دنبال علائم و سیگنال های تخمک گذاری هستيد، می توانید زماني را برای باروری پیش بینی کنید. این به شما کمک می کند تا تعیین کنید چه زمانی باید مقاربت داشته باشید.

قاعدگی خود را پیگیری کنید.

شاید شنیده باشید که یک سیکل قاعدگی معمولی 28 روز طول می کشد. با این حال، بسیاری از زنان چرخه های 28 روزه ندارند و چرخه برخی از زنان ماه به ماه متفاوت است. قاعدگی خود را برای چندین ماه پیگیری کنید تا به شما در تعیین الگوی چرخه کمک کند. برای این کار کافی است هر ماه اولین روز پریود خود را علامت بزنید. شما حتی می توانید یک برنامه باروری را امتحان کنید، که به شما کمک می کند دوره تخمک گذاری خود را بر اساس چرخه متوسط خود محاسبه کنید.

دمای بدن خود را اندازه گیری کنید.

دمای بدن شما با تخمک گذاری تغییر می کند. دو یا سه روز قبل از افزایش دمای بدن به احتمال زیاد باردار می شوید. برای اندازه گیری دمای بدن خود به یک دماسنج مخصوص نیاز دارید. برای تعیین اینکه دمای بدن شما چه زمانی تغییر می کند، دمای بدن خود را هر روز ثبت کنید و مراقب ایجاد یک تغيير باشید. شما باید هر روز صبح، معمولاً زمانی که از خواب بیدار می شوید، دمای بدن خود را در همان زمان اندازه گیری کنید. از آنجایی که قبل از افزایش دما باید زمان مقاربت را تعیین کنید، باید چند ماه آن را پیگیری کنید تا زمان تخمك گذاري را متوجه شويد.

ترشحات واژن خود را بررسي کنید.

هنگام تخمک گذاری، ترشحات واژن شما از نظر بافت و قوام تغییر می کند. هنگامی که بدن برای تخمک گذاری آماده می شود، ترشحات شما مانند سفیده تخم مرغ خام شفاف و لغزنده می شود. پس از تخمک گذاری، ترشحات کدر و غلیظ می شوند و سپس به طور کلی ناپدید می شوند.

از تست تخمک گذاری استفاده کنید.

راه دیگر برای تعیین زمان تخمک گذاری استفاده از کیت تست تخمک گذاری است. این آزمایش‌ها از ادرار شما برای اندازه‌گیری اینکه آیا هورمون‌های خاصی در بدن شما وجود دارد یا خیر، استفاده می‌کنند که می‌تواند تخمک‌گذاری را پیش‌بینی کند. شما می توانید این تست ها را بدون نسخه یا آنلاین خریداری کنید. دستورالعمل های ارائه شده همراه با آزمایش را دنبال کنید تا مطمئن شوید که نتایج دقیق دریافت می کنید.

هنگام بارداري چه اتفاقي مي افتد؟

بارداری در هفته دوم | پزشکت

بعد از گذشت چند روز، افزایش استروژن و پروژسترون باعث ضخیم شدن پوشش داخلی رحم برای حمایت از تخمک بارور شده مي شود. در همان زمان، در تخمدان های شما، تخمک ها در کیسه های پر از مایع به نام فولیکول ها رشد كرده اند.

تخمك ازاد مي شود. هنگامی که تخمک گذاری می کنید، یک تخمک از فولیکول خود خارج مي شود و از تخمدان شما به لوله فالوپ منتقل می شود. (تخمک‌گذاری لزوما درست در اواسط چرخه شما اتفاق نمی‌افتد. برای مثال، ممکن است در هر زمانی بین روزهای 9 تا 21 برای زنان با چرخه 28 روزه اتفاق بیفتد).

حركت اسپرم در طی 24 ساعت آینده، اگر یکی از نزدیک به 250 میلیون اسپرم در انزال موفق شود از واژن شما در دهانه رحم شنا کند، از طریق رحم به لوله فالوپ بالا رفته و به تخمک نفوذ کند، آن تخمک بارور می شود.حدود 400 اسپرم در طول سفر 10 ساعته به تخمک زنده می مانند، اما معمولاً تنها یکی از آنها موفق می شود که در غشای خارجی آن نفوذ بزند.

ژن ها با هم ترکیب می شوند. در طی 10 تا 30 ساعت آینده، هسته اسپرم با تخمک ادغام می شود و آنها مواد ژنتیکی خود را با هم ترکیب می کنند. اگر اسپرم حامل یک کروموزوم Y باشد، کودک شما پسر خواهد بود. اگر کروموزوم X داشته باشد، دختر باردار خواهید شد. تخمک بارور شده زیگوت نامیده می شود.

کاشت. تخمک سه یا چهار روز طول می کشد تا از لوله فالوپ به رحم شما برسد و در طول مسیر به 100 یا تعداد بیشتر سلول یکسان تقسیم شود. هنگامی که وارد رحم می شود، بلاستوسیست نامیده می شود. یک یا دو روز بعد، شروع به نفوذ كردن در پوشش رحم شما (جایی که به رشد و تقسیم شدن ادامه می دهد)، می کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز