لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بارداری در نوجوانان

بارداری در نوجوانان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بارداری در سنین نوجوانی یا بارداری در نوجوانان، بارداری در زنان زیر 19 سال است. تقریباً 21 میلیون دختر نوجوان از 15 تا 19 سال هر ساله در کشورهای در حال توسعه باردار می شوند و حدود 12 میلیون نفر زایمان می کنند. در این میان، حدود 10 میلیون دختر نوجوان ممکن است بارداری ناخواسته داشته باشند. تقریباً 777000 بارداری در دختران زیر 15 سال اتفاق میفتد.

اگرچه درصد نوجوانان (زیر 15 سال) که مقاربت می کنند کمتر از درصد جوانان است که رابطه جنسی دارند. اما خطرات پزشکی مربوط به بارداری بعدی برای نوجوانان  بیشتر است. نوجوانانی که از نظر جنسی فعال هستند، احتمالاً مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. احتمالاً چندین شریک جنسی را گزارش می کنند و در حین بارداری بیشتر با خطرات زنان و زایمان روبرو می شوند.

متأسفانه، شروع فعالیت جنسی برای بسیاری از این دختران اختیاری نیست، زیرا آنها اغلب قربانی سوءاستفاده جنسی یا اجبار می شوند. شانزده درصد از زنان جوانی که فعالیت جنسی آنها قبل از 16 سالگی آغاز شده است، گزارش می کنند که به طور غیر ارادی وارد رابطه جنسی شده اند.  بسیاری از نوجوانان جوان دارای شریکی هستند که به طور قابل توجهی از آنها بزرگتر هستند. از زنانی که قبل از 16 سالگی به رابطه داوطلبانه جنسی پرداخته اند، 13٪ گزارش می دهند که اولین شریک زندگی آنها بالاتر از 20 سال بوده است.

بارداری در سنین نوجوانی یک نگرانی جهانی است. این وضعیت با خطر بالاتر بارداری و عوارض زایمان همراه است. بسیاری از مادران نوجوان ممکن است در دوران بارداری دچار کم خونی، فشار خون و عفونت شوند. حتی احتمال زایمان نوزادان نارس و نوزادانی که وزن کم دارند، بسیار زیاد است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم، علائم، خطرات سلامتی و پیامدهای بارداری در نوجوانان و نحوه مقابله با آن، این مقاله را بخوانید.

مطالعه بیشتر: بهترین سن بارداری

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص زنان و زایمان آنلاین بپرس.

بارداری در نوجوانان | پزشکت

علائم و نشانه های بارداری در نوجوانی

علائم و نشانه های بارداری در نوجوانان می تواند شبیه علائم بارداری در زنان گروه های سنی دیگر باشد. از بین رفتن دوره قاعدگی می تواند نشانه اولیه بارداری باشد. با این حال، دختران نوجوان به دلایل مختلف ممکن است پریود یا قاعدگی نامنظم را از دست بدهند. در این شرایط دختران ممکن است مجبور شوند بارداری را با آزمایش بارداری ادرار تأیید کرده و یا برای علت دقیق از دست رفتن قاعدگی به متخصص زنان مراجعه کنند.

نشانه های دیگری و نشانه های بارداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سلامت بانوان
  • سردرد به دلیل افزایش سطح هورمون ها
  • خستگی ناشی از افزایش هورمون پروژسترون
  • خونریزی واژینال سبک از کاشت تخمک بارور (تخمک) به دیواره رحم
  • سینه ها و نوک سینه های متورم و حساس به دلیل تغییرات هورمونی
  • تهوع صبحگاهی، یعنی حالت تهوع و استفراغ. اگرچه به آن حالت تهوع صبحگاهی گفته می شود، اما ممکن است در هر زمان رخ دهد.

تکرر ادرار به دلیل افزایش هورمون های گنادوتروفین جفتی انسانی (hCG)، که منجر به افزایش جریان خون در مناطق لگن در هفته های اولیه بارداری و در نتیجه فشار مثانه ادرار از رحم در حال رشد در سه ماهه بعدی می شود.

این علائم در سایر موارد پزشکی نیز دیده می شود. حتی علائم بارداری ممکن است در دختران متفاوت باشد. دختران در صورت مشکوک بودن علائم خود برای تشخیص دقیق باید از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی کمک بگیرند.

مطالعه بیشتر: مشکلات شایع بارداری

بارداری در نوجوانان | پزشکت

عوارض بارداری در سن کم

فرزندآوری در سنین نوجوانی با خطر بالاتر بارداری و عوارض مربوط به زایمان همراه است. بیشتر دختران نوجوان ممکن است به اندازه کافی برای فرزندآوری و مراقبت از کودک بالغ نشده باشند.

نوزادانی که از دختران نوجوان متولد می شوند ممکن است به دلیل مراقبت های ناکافی قبل از تولد، مشکلات سلامتی داشته باشند. کمبود ویتامین ها، مواد معدنی و سایر اشکال مراقبت های دوران بارداری می تواند خطر مشکلات سلامتی را در مادران و نوزادان افزایش دهد.

بیشتر حاملگی های نوجوان ناخواسته است. حتی احتمال دارد عواقب شدیدی بر سلامت روحی و جسمی نوجوان داشته باشد. مسائل اجتماعی و عدم حمایت مالی می تواند بر بهزیستی زنان جوان تأثیر بگذارد. آنها ممکن است اغلب نسبت به نوزادان دچار افسردگی و ناآگاهی شوند.

همراه با خطرات سلامتی، اگر مادران نوجوان، منابع مالی نداشته باشند، می توانند مراقبت های مناسب قبل از تولد را برای مادران دشوار کنند. مراقبت از خود و تحصیل در کنار کودک برای آنها سخت خواهد بود.

کمبود یا تأخیر در مراقبت های قبل از تولد می تواند دلیل اصلی بیشتر خطرات بارداری در نوجوانان باشد. یک نوجوان باردار، ممکن است در برابر مشکلات زیر بهداشتی آسیب پذیر باشد.

  • کم خونی
  • افسردگی
  • سوء تغذیه
  • اضافه وزن زیاد یا ضعیف
  • اکلامپسی (تشنج در زنان باردار مبتلا به پره اکلامپسی، یعنی نارسایی عضو به دلیل فشار خون بالا)

نوزادانی که از مادران نوجوان متولد می شوند ممکن است دارای خطرات سلامتی خاصی باشند، از جمله:

نبود سیستم حمایت از خانواده و کمبود منابع درآمد می تواند بارداری نوجوانان را بیشتر به چالش بکشد. بارداری ناخواسته ممکن است باعث افسردگی پس از زایمان در برخی از مادران نوجوان شود.

به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با روانشناس تلفنی صحبت کن.

بارداری در نوجوانان | پزشکت

عوارض احتمالی بارداری در سنین نوجوانی

پیامدهای قابل توجه بارداری در نوجوانان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

حاملگی های ناخواسته و غیر برنامه ریزی شده می تواند منجر به علاقه و احتمال کمتری از مادر برای مراقبت های دوران بارداری شود. برخی از حاملگی ها در سه ماهه بعدی مشخص می شوند. حتی ممکن است مادر نتواند مراقبت های زودرس قبل از تولد را دریافت کند. عدم مراقبت های دوران بارداری می تواند نتایج نامطلوبی داشته باشد.

  • مراقبت از کودک به دلیل کمبود دانش و پشتیبانی خانواده می تواند برای جوانان استرس آور باشد.
  • مادران تنها ممکن است مشکلات عاطفی و مشکلات دیگری در کنار مبارزات دیگر داشته باشند.
  • مشکلات مالی و مسائل عاطفی نیز ممکن است باعث کمبود یا تأخیر در مراقبت های پس از زایمان و مراقبت از نوزاد شود.
  • مادرانی که کمتر از 15 سال دارند احتمال دارد زمان بیشتری برای کنار آمدن با زایمان داشته باشند.
  • بار مالی و فقر می تواند پدر و مادر نوجوانانی را که فاقد حمایت از خانواده یا منابع مالی دیگر هستند، دچار سختی و مشکلات فراوان کند.
  • حاملگی های ناخواسته می تواند در اثر تجاوز جنسی یا ازدواج کودکان باشد. این موارد نیاز به مراقبت های پزشکی بیشتری دارند.
  • مادران نوجوان ممکن است در تعادل مراقبت و آموزش نوزادان مشکل داشته باشند. آمارها نشان می دهد که تنها 3٪ مادران نوجوان قادر به اتمام تحصیلات تکمیلی قبل از 30 سالگی بودند.

در کل، مراقبت از کودک دیگر برای کودک آسان نیست. بسیاری از والدین نوجوان از آنجا که فاقد منابع و دانش هستند، ممکن است نتوانند از بهزیستی نوزاد متولد شوند.

مطالعه بیشتر: مشاوره آنلاین پزشک زنان

بارداری در نوجوانان | پزشکت

چگونه خطرات بارداری نوجوانان را کاهش دهیم؟

بهترین روش برای کاهش خطر بارداری در نوجوانان، آموزش کودکان در مورد بهداشت باروری از سنین پایین است. روش های زیادی برای جلوگیری از بارداری پس از مقاربت بدون محافظت وجود دارد. بنابراین برای نسخه های مناسب به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

والدین می توانند روش های زیر را که ممکن است به کاهش بروز حاملگی های نوجوان و نوجوان کمک کند، در نظر بگیرند:

  • آموزش باروری به کاهش میزان حاملگی های ناخواسته در دختران نوجوان کمک می کند.
  • شما می توانید پیوند محکمی با فرزند خود ایجاد کنید تا او در به اشتراک گذاشتن هرگونه سوء استفاده جنسی یا رابطه جنسی بدون محافظت با شما راحت باشد.
  • در مورد رابطه جنسی و بارداری نوجوان با فرزندتان گفتگوی دو طرفه داشته باشید. به تدریج نوجوان را در مورد عواقب جنسی محافظت نشده و بارداری در نوجوانان آشنا کنید.

نوجوانی مرحله ای است که دوست داشتن شروع می کند. نوجوان را با راه های تعیین مرز در روابط او آشنا کنید. درست نیست که قوانینی در مورد دوست یابی تنظیم کنید اما با توجه به نظر نوجوان خود این کار را انجام دهید. برای رسیدن به اتفاق نظر با نوجوان بحث کنید.

اگرمتوجه شده اید که دختر شما باردار شده است، سریع اقدام کنید. شما می توانید گزینه ها و منابع احتمالی را برای جلوگیری از ادامه بارداری طبق توصیه پزشکان مورد بحث قرار دهید.

اگر نوجوان شما تصمیم به ادامه بارداری گرفت، نوجوان باید اقدامات زیر را انجام دهد تا خطرات را کاهش دهد:

  • از مصرف الکل، مواد مخدر یا استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • از یک رژیم غذایی سالم پیروی کرده و مقدا آب زیادی بنوشید.
  • ویتامین های دوران بارداری و مواد معدنی برای جلوگیری از ناهنجاری های مادرزادی و عوارض دیگر را تهیه کنید.
  • برای کاهش خطرات و عوارض سلامتی بارداری و زایمان در نوجوانان، در اسرع وقت مراقبت منظم قبل از تولد را انجام دهید.

این علائم در سایر موارد پزشکی نیز دیده می شود و علائم ممکن است در دختران متفاوت باشد. برای تشخیص دقیق بهتر است از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی کمک بگیرید.

آکادمی اطفال اطفال پیشنهاد می کند که اگر نوجوان شما تمایل داشته باشد و قوانین و مقررات اجازه آن را بدهند، خاتمه پزشکی بارداری (MTP یا سقط جنین) قابل بررسی است.

بارداری نوجوانان وضعیت پیچیده ای است و وقوع آن می تواند، هم برای نوجوانان و هم برای خانواده های آنها طاقت فرسا باشد. دریغ نکنید که از یک دکتر و سایر سازمان های قانونی یا متخصصان متخصص در زمینه بارداری نوجوانان و نوجوانان مشاوره بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز