لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علت بی حسی و گزگز واژن

علت بی حسی و گزگز واژن | پزشکت

فهرست مطالب

علت بی حسی و گزگز در واژن یا آلت تناسلی چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قبل از پرداختن به علت بی حسی و گزگز واژن، باید بدانیم که اگر در ناحیه تناسلی خود احساس بی حسی می کنید، ممکن است نگران آسیب عصبی، اختلال در جریان خون به اندام تناسلی یا عملکرد جنسی باشید. بی حسی واژن یا آلت تناسلی می تواند ناشی از سندرم دم اسبی باشد که یک اختلال نادر است. بی حسی دستگاه تناسلی بر اعصاب واقع در انتهای تحتانی نخاع تأثیر می گذارد. این اختلال می تواند شروع سریع یا آهسته داشته باشد. بی‌حسی در ناحیه تناسلی یا لگن را می‌توان به روش‌های مختلفی مانند از دست دادن حس، “سوزن سوزن شدن” یا “گزگز” توصیف کرد. بی‌حسی در ناحیه تناسلی یک بیماری جدی و نگران کننده است زیرا اغلب نشانه یک مشکل اساسی در اعصاب آن ناحیه است که نیاز به معاینه پزشکی دارد.

تغییرات در حس و بی حسی ناحیه تناسلی اغلب نتیجه آسیب، فشرده شدن یا التهاب اعصابی است که از مجموعه ای از ریشه های عصبی محیطی منشعب می شوند و از پایین نخاع خارج می شوند. این مجموعه اعصاب به نام دم اسبی شناخته می شود. عصب دم اسبی و ریشه های عصبی برای عصب دهی به پایین تنه حیاتی هستند که شامل حس، حرکت و عملکرد اندام های اصلی پایین تنه از جمله اندام های دستگاه تناسلی است. عصب پودندال یکی از این شاخه های متعدد است.

5 علت شایع بی حسی آلت تناسلی در زنان

عصب پودندال آلت تناسلی و کلیتوریس و پوست ناحیه تناسلی (که پرینه نیز نامیده می شود) را می پوشاند. بی حسی منفرد ناحیه تناسلی اغلب مستقیماً با آسیب به این عصب مرتبط است. مهم است که یک قرار ملاقات با پزشک خود داشته باشید تا تشخیص و مراقبت مناسب را دریافت کنید زیرا بی حسی دستگاه تناسلی می تواند یک وضعیت جدی باشد. علل بی حسی دستگاه تناسلی را می توان به دسته های زیر دسته بندی کرد:

آسیب به واژن، علت بی حسی و گزگز در واژن

علت بی حسی و گزگز واژن | پزشکت

آسیب مستقیم ضربه‌ای به ناحیه لگن می‌تواند در موقعیت‌های با ضربه زیاد مانند تصادفات وسایل نقلیه موتوری یا موتور سیکلت، و همچنین در موقعیت‌های کم ضربه مانند افتادن افراد سالمند یا ضعیف‌ رخ دهد. صدماتی که در چنین موقعیت‌های آسیب‌زا ایجاد می‌شود می‌تواند بر اجزای متعدد ناحیه لگن، از استخوان‌ها گرفته تا ماهیچه‌ها و شریان‌ها تا اعصاب تأثیر بگذارد. اغلب ریشه های عصبی دم اسبی تحت تأثیر قرار می گیرند (به این سندرم دم اسب گفته می شود) و علاوه بر بی حسی ناحیه تناسلی، افرادی که آسیب لگنی با تروما بالا دارند ممکن است کمردرد، از دست دادن عملکرد یا کنترل مثانه، رفلکس های پایین تر، ضعف و بی حسی در سایر قسمت های بدن را نیز تجربه کنند.. این یک بیماری خطرناک است و نیاز به معاینه فوری پزشکی دارد.

فشرده سازی عصب، علت بی حسی و گزگز در واژن

علل بی حسی دستگاه تناسلی مربوط به فشرده سازی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مکانیکی: مشکلات ناشی از نحوه تعامل ستون فقرات با اعصاب پایین بدن می تواند منجر به فشرده سازی شود که ممکن است منجر به علائم بی حسی شود. به عنوان مثال، فتق دیسک یا شرایطی مانند تنگی کانال نخاعی (زمانی که برجستگی در مهره‌های نخاعی ایجاد می‌شود) می‌تواند اعصاب را در حین خروج تحت فشار قرار دهد. مسائل مکانیکی نیز می تواند از نیروهای خارجی ناشی شود. به عنوان مثال، دوچرخه سواری برای مدت طولانی می تواند منجر به فشرده شدن عصب پودندال و ریشه های آن در مردان شود که اغلب باعث بی حسی و ناتوانی جنسی می شود.

سرطان: تومورهای خوش خیم یا بدخیم که به پایین ستون فقرات حمله می کنند، می توانند اعصاب این ناحیه را تحت فشار قرار دهند و در نتیجه علائم ذکر شده در بالا را ایجاد کنند.

علل التهابی برای گزگز شدن واژن

علت بی حسی و گزگز واژن | پزشکت

علل التهابی بی حسی دستگاه تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سلامت بانوان

عفونی: بسیاری از انواع مختلف عفونت، اعم از ویروسی و باکتریایی، می توانند به اعصاب ریشه های دم اسبی آسیب بزنند یا آنها را تحریک کنند. این علل عفونی می توانند مستقیماً بر اعصاب تأثیر بگذارند یا آبسه های ستون فقرات را تشکیل دهند که ممکن است منجر به التهاب نیز شود.

بیماری های خودایمنی: بسیاری از بیماری‌های التهابی که منجر به حمله بدن به خود می‌شوند نیز می‌توانند بر روی اعصاب تأثیر بگذارند و باعث آسیب شوند که منجر به بی‌حسی می‌شود. شرایطی مانند مولتیپل اسکلروزیس و لوپوس نمونه هایی از این بیماری های خودایمنی هستند.

سندرم دم اسبی، علت بی حسی و گزگز در واژن

اگرچه درد ساق پا شایع است و معمولاً بدون جراحی از بین می‌رود، سندرم دم اسب، یک اختلال نادر است که بر بسته‌ای از ریشه‌های عصبی (دم اسبی) در انتهای پایینی (کمری) نخاع تأثیر می‌گذارد. سندرم دم اسبی (با شروع سریع) بسیار نادر و یک اورژانس جراحی است.

علائم اصلی سندرم دم اسبی (با شروع سریع)، عبارتند از:

  • ضعف پا
  • بی‌حسی ران
  • کمردردی که به باسن کشیده می شود.
  • کمردردی که ساق پا را درگیر می کند.

شکستگی کمر (مهره خاجی)، علت بی حسی و گزگز در واژن

علت بی حسی و گزگز واژن | پزشکت

شکستگی استرس ساکرال یک شکستگی نادر و کوچک در ساکروم است. ساکروم یک استخوان مثلثی بزرگ در پایه ستون فقرات است و به لگن متصل می شود.

علائم اصلی شکستگی مهره خاجی، عبارتند از:

  • کمردرد
  • کمردرد ناشی از آسیب
  • کمردردی که به باسن کشیده می شود.
  • کمردردی که ساق پا را درگیر می کند.

علائم رایج بی حسی دستگاه تناسلی

بی حسی دستگاه تناسلی می تواند برای مردان و زنان مشکل ساز باشد و می تواند علائم مرتبطی داشته باشد از جمله:

  • درد
  • بی حسی در اندام تحتانی
  • مشکلات کنترل روده یا مثانه
  • از دست دادن رفلکس های اندام تحتانی
  • ضعف در ناحیه لگن یا اندام تحتانی

علائم اختلال عملکرد جنسی

اختلال عملکرد جنسی ممکن است رخ دهد، از جمله:

  • کاهش میل جنسی
  • اختلال نعوظ در مردان
  • مسائل مربوط به انزال: مانند انزال زودرس یا تاخیری
  • ناتوانی در رسیدن به نعوظ (ناتوانی جنسی) یا ارگاسم در مرد یا زن

بی حسی دستگاه تناسلی و علائم مرتبط با آن می تواند بسیار ناتوان کننده باشد و کیفیت زندگی بسیاری از افراد مبتلا را تحت تاثیر قرار دهد. در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق، مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

زمان و نحوه درمان گزگز واژن

علائم بی حسی تناسلی همیشه به عنوان یک اورژانس پزشکی در نظر گرفته می شود زیرا اعصاب از ریشه های نزدیک به نخاع منشأ می گیرند. حتی اگر علائم شما فقط ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار داده و مداوم نباشد، برای بررسی بیشتر در اسرع وقت با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. درمان به علت دقیق علائم شما بستگی دارد. پزشک ممکن است گزینه های درمانی زیر را با شما در میان بگذارد مانند:

جراحی: جراحی اغلب اولین گزینه برای برداشتن قطعات استخوان یا دیسک در ستون فقرات است که می تواند باعث ایجاد علائم شود. همچنین ممکن است از جراحی برای برداشتن برخی از تومورهایی که باعث فشرده‌سازی می‌شوند استفاده شود.

درمان سرطان: اگر علائم شما نتیجه یک تومور باشد، پزشک ممکن است علاوه بر جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی را نیز پیشنهاد کند.

دارو: اگر علائم شما به دلیل عفونت یا التهاب باشد، پزشک شما داروهای مختلفی مانند آنتی بیوتیک برای عفونت ها، استروئیدها برای شرایط التهابی یا درمان های پیشرفته تر برای شرایطی مانند مولتیپل اسکلروزیس تجویز می کند.

سوالات متداول در مورد علت بی حسی و گزگز در واژن

علت بی حسی و گزگز واژن | پزشکت

عملکرد جنسی من با توجه به بی حسی تناسلی چگونه تحت تأثیر قرار می گیرد؟ بی حسی دستگاه تناسلی اغلب با اختلال عملکرد جنسی در مردان و زنان همراه است. مردان ممکن است ناتوانی در رسیدن به نعوظ یا ارگاسم و مشکلات مربوط به انزال را تجربه کنند. زنان ممکن است علائم مشابهی را در رابطه با کلیتوریس تجربه کنند.

آیا صندلی دوچرخه باعث بی حسی دستگاه تناسلی می شود؟ مطالعات اخیر نشان داده‌اند که دوچرخه‌سواری شدید می‌تواند باعث فشرده شدن عصب پودندال شود، علاوه بر آن اختلال در جریان خون آلت تناسلی ممکن است منجر به بی‌حسی و ناتوانی جنسی شود. هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه کدام صندلی دوچرخه یا چه نوع صندلی دوچرخه باعث تشدید این علائم می شود وجود ندارد. با این حال، بیشتر مطالعات فاصله تمرین، مکث در طول دوچرخه‌سواری طولانی و شدید، و ایستادن مکرر به منظور اجتناب و پیشگیری از علائم پیشنهاد می‌کنند.

آیا کارهایی وجود دارد که بتوان در خانه برای درمان بی حسی ناحیه تناسلی خود انجام داد؟ همیشه قبل از اینکه گزینه های درمانی این علائم را در نظر بگیرید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. بسته به علائم شما، ممکن است درمان خانگی ایمن نباشد. با این حال، اگر متوجه شدید علائم شما مربوط به فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری یا شرکت در مسابقات سه گانه است، تلاش کنید تا مشارکت خود را در آن فعالیت ها کاهش دهید.

آیا بی حسی دستگاه تناسلی خطرناک است؟

بی حسی دستگاه تناسلی بسته به علت خاص ممکن است مزمن یا حاد باشد. به عنوان مثال، در مورد یک تومور، علائم ممکن است به کندی پیشرفت کنند که دلیل آن ماهیت کند رشد برخی از تومورها است. علائم بی حسی ممکن است در طول زمان ظاهر شود و این وضعیت ممکن است ماهیت مزمن داشته باشد. از سوی دیگر، یک آسیب با ضربه شدید منجر به علائم حاد می شود که بلافاصله پس از آسیب رخ می دهد. در هر صورت، درمان فوری ضروری است.

بی حسی یا از دست دادن حس در ناحیه لگن، به ویژه پس از یک آسیب بسیار آسیب زا، نیاز به معاینه فوری پزشکی دارد. این ممکن است اولین علامت سندرم دم اسب (آسیب به ریشه های عصبی پایین تنه که از نخاع خارج می شود) باشد. این اعصاب برای عملکردهای متعدد پایین تنه بسیار مهم هستند و معاینه فوری سالم بودن آنها و درمان مناسب مهم است.

سخن آخر

بی حسی گزگز و بی حسی بدون احساس یکسان نیستند. این همان احساس «سوزن سوزن» که ممکن است هنگام «خوابیدن» دست یا پایتان احساس کنید، است. بی حسی گزگز و بی حسی بدون احساس تقریباً همیشه مربوط به اعصاب است. برخی افراد آن را هنگام فعالیت جنسی شدید احساس می کنند. اگر در طول فعالیت جنسی اصلاً چیزی احساس نمی کنید، ممکن است اتفاق جدی در حال وقوع باشد که نیاز به درمان بالینی دارد. هیچ‌کدام از انواع بی‌حسی لزوماً «طبیعی» نیستند، اما به گفته رجینا کارداچی، پزشک پرستار سلامت زنان و استادیار بالینی در کالج پرستاری دانشگاه نیویورک، آن‌قدرها هم که مردم فکر می‌کنند بی حسی غیر معمول نیستند.

بی حسی موقت معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. هنگامی که بعد از رابطه جنسی بی حسی اتفاق می افتد، اغلب به دلیل تحریک بیش از حد اعصاب در اندام تناسلی یا حساسیت بیش از حد است. بعضی از افراد بعد از رابطه جنسی بسیار حساس هستند و از لمس کردن بیشتر خوششان نمی‌آید.اغلب اوقات، بی حسی بعد از رابطه جنسی بیشتر شبیه سوزن سوزن شدن است، اما به گفته کارداچی، ممکن است برای هرکس کمی متفاوت باشد. برای برخی، این [حساسیت] می‌تواند بی‌حسی کامل باشد، که وقتی شریک زندگی شما می‌خواهد فعالیت جنسی را ادامه دهد، ممکن است شما واقعاً قادر به احساس چیزی نیستید.

هرگونه بی حسی واژن که بعد از رابطه جنسی تجربه می کنید معمولا موقتی است و باید با کمی استراحت برطرف شود. اگرچه ممکن است شایع باشد، بی حسی طولانی مدت در واژن شما هرگز “طبیعی” نیست. اگر اغلب بی حسی واژن اتفاق می افتد، در توانایی شما برای لذت بردن از رابطه جنسی اختلال ایجاد می کند، یا اگر نگران آن هستید، در مورد علائم خود با پزشک صحبت کنید. پزشکان می توانند به ایجاد یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای فردی شما کمک کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.3 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. سلام من ی هفته ای میشه با یه اقایی رابطه دارم ولی داخل رحمم خیلی گزگز میکنه سوزن سوزن میشه نمیدونم چیکارکنم میشه راهنماییم کنید ممنونم حالم خوب نیست

    1. سلام برای تشخیص قطعی نیاز به معاینه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز