لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بارداری در 45 سالگی و بعد از آن

بارداری در 45 سالگی و بعد از آن | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


نه فقط زنان مشهور، بلکه بسیاری دیگر از زنان به دلایل شغلی یا شخصی بارداری خود را به تعویق می اندازند. به طور کلی بارداری با افزایش سن در زنان دشوار می شود. عوامل بسیاری در داشتن یک بارداری سالم در زنان بالای 50 سال نقش دارند. امروزه به دلیل پیشرفت های پزشکی امکان بارداری در 45 سالگی و بعد از آن نیز وجود دارد.

توانایی بارداری یک زن با رسیدن به سن یائسگی به پایان می رسد. یائسگی به معنای توقف دوره های قائدگی حداقل به مدت 12 ماه متوالی است. میانگین سن یائسگی 51 سالگی است و پس از آن بارداری طبیعی امکان پذیر نیست.

در سن 40 سالگی، فقط سه درصد از تخمک های زنان باقی می مانند که این مقدار برای بارداری کافی نیستند. برعکس، مردان در تمام طول زندگی همچنان قدرت باروری خود را حفظ می کنند. اما با این حال خطر نقص ژنتیکی با بالا رفتن سن پدر افزایش می یابد.

آیا امکان بارداری در 45 سالگی و بعد از آن وجود دارد؟

اگرچه نادر است، اما برخی از زنان می توانند در 45 سالگی بدون استفاده از درمان های باروری به راحتی باردار شوند. یائسگی در اغلب زنان به طور متوسط در 50 سالگی رخ می دهد. تا زمانی که سیکل قاعدگی متوقف نشده است، احتمال بارداری وجود دارد. همچنین، هیچ دو زنی از نظر سلامتی یکسان نیستند و هر زنی ممکن است کمی زودتر یا دیرتر یائسگی را تجربه کند.

با این حال، احتمال بارداری در اغلب زنان بعد از 45 سالگی به تدریج کاهش پیدا کرده و اغلب آنها با استفاده از روش های کمک باروری می توانند باردار شوند.

مطالعه بیشتر: بهترین سن برای بارداری 

اگر قصد داری بارداری بشی بهتر است قبل آن با متخصص زنان و یا مامایی تلفنی مشورت کنی.

بارداری در 45 سالگی و بعد از آن | پزشکت

برای بارداری در سنین بالا چه باید کرد؟

اگر بالای 45 سال داشته و با این حال قصد بارداری را دارید، راهکارهایی وجود دارد که به کمک آن می توانید یک بارداری سالم را تجربه کنید.  این روش ها عبارتند از:

مراجعه به پزشک

سلامت بانوان

اگر حدود 50 سال دارید، ولی با وجود شش ماه رابطه جنسی محافظت نشده نمی توانید باردار شوید، حتما با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

اگر برای عدم باردار شدن مشکلات خاصی مانند اختلالات تخمک گذاری و یا قاعدگی های نامنظم دارید باید در اولین فرصت به دنبال درمان های مناسب پزشکی باشید. پزشک متخصص برای بررسی مشکلات احتمالی در عملکرد تخمدان ها، آزمایشاتی را برای شما تجویز می کند. همچنین مشکلات لوله های فالوپ یا اسپرم همسرتان را بررسی خواهد کرد.

اگر به اختلالات تخمک گذاری یا مشکلات لوله های فالوپ مبتلا نباشید، به احتمال زیاد، کیفیت تخمک های شما کاهش یافته است. کاهش شدید کیفیت تخمک ها به معنای از دست دادن قدرت باروری است. پزشک بسته به شرایط شما در مورد گزینه های مختلف بارداری به شما مشاوره می دهد. لقاح آزمایشگاهی و اهدای تخمک یکی از روش هایی هستند که احتمالا پزشک به شما توصیه خواهد کرد.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی انسداد لوله های فالوپ  

اهدای تخمک

اهدای تخمک بهترین روش بارداری در زنان بالای 45 سال است. برای اهدای تخمک، ابتدا باید تست های غربالگری مهم را انجام دهید. یکی از این غربالگری ها شامل سونوگرافی رحم برای اطمینان از سلامت رحم و توانایی آن برای پذیرفتن جنین است. سپس باید ارزیابی های روانشناختی را پشت سر بگذارید تا مطمئن شوید که از نظر ذهنی آمادگی داشتن نوزادی را دارید که از نظر ژنتیکی هیچ ارتباطی با شما ندارد.

پیش از اهدای تخمک پزشک متخصص داخلی، سلامت شما را از نظر ابتلا به بیماری هایی مانند کم خونی، فشار خون بالا، مشکلات ریوی، ناراحتی های قلبی و دیابت بررسی می کند. پس از اطمینان از عدم ابتلا به بیماری، به مدت چهار و نیم هفته باید استروژن و پروژسترون مصرف کنید تا رحم شما برای دریافت تخمک های لقاح یافته آمادگی لازم را داشته باشد. پس از کاشت تخمک در رحم، باید تا هشت هفته دیگر به مصرف استروژن ادامه بدهید.

احتمال باردار شدن در 45 سالگی چقدر است؟

باردار شدن در سن 45 سالگی یا بعد از آن به هیچ وجه با باردار شدن در دهه 20 زندگی برابر نیست. یک زن 30 ساله در هر ماه 20٪ احتمال بارداری دارد که این عدد برای یک زن جوان 40 ساله به 5٪ کاهش پیدا می کند. در 45 سالگی، احتمال یک بارداری سالم همراه با تخمک ها بسیار کم و در حدود 1٪ است. در زنان بالای 45 سال با استفاده از روش لقاح آزمایشگاهی یا IVF احتمال بارداری تا 70 الی 75 درصد افزایش می یابد.

مطالعه بیشتر: بهترین داروهای گیاهی برای باروری 

علائم بارداری در 45 سالگی

علائم بارداری در همه زنان و در همه سنین تقریبا یکسان است. بنابراین علائم بارداری یک زن 45 ساله با علائم بارداری یک زن 25 ساله هیچ تفاوتی ندارد.

علائم بارداری می تواند شامل تکرر ادرار، تغییرات خلقی، سردرد، بزرگ و حساس شدن پستان ها، بی اختیاری ادرار، خستگی، از دست رفتن دوره های قاعدگی، حالت تهوع و کمردرد باشد.

تنها نکته مهم این است که زنان بالای 45 سال در معرض خطر بالاتری از عوارض بارداری قرار دارند.

مطالعه بیشتر: علائم اولیه بارداری 

بارداری در 45 سالگی و بعد از آن | پزشکت

عوارض بارداری در 45 سالگی

بارداری در سنین بالای 45 سال خطر ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش می دهد. پره اکلامپسی که به آن مسمومیت بارداری نیز گفته می شود خطرات بسیار زیادی برای سلامت مادر و جنین دارد. پره اکلامپسی جزء فوریت های پزشکی بوده و می تواند منجر به تشنج و آسیب های شدید مغزی مادر شود.  علاوه بر این محدودیت رشد درون رحمی، مرده زایی و زایمان زودرس از عوارض ابتلا به پره اکلامپسی است.

همچنین با افزایش سن زنان، خطر ابتلا به سایر عوارض بارداری نیز به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

در واقع هر چه سن بارداری مادر بیشتر باشد، خطر ابتلا به عوارض بارداری بیشتر می شود، از جمله:

  • سقط جنین
  • دیابت بارداری
  • فشار خون بالا
  • زایمان سزارین
  • پره اکلامپسی یا مسمومست بارداری
  • دشوار شدن بازیابی تناسب اندام پس از زایمان
  • انقباضات غیر موثر رحم برای بیرون راندن جنین
  • حاملگی خارج رحمی، (که جنین در جایی خارج از رحم لانه گزینی می کند)
  • مشکلات جفت، (مانند جفت سرراهی که در آن جفت دهانه رحم را به طور کامل یا ناقص مسدود می کند)

بارداری در سنین بالا از نظر جسمی نیز برای زنان است. تحمل وزن جنین برای می تواند برای این زنان سخت و استرس زا باشد. همچنین بارداری در سنین بالا نه تنها برای سلامت مادر مضرات زیادی دارد، بلکه سلامت جنین را نیز تا حد زیادی در معرض خطر قرار می دهد. به عنوان مثال، احتمال ابتلا نوزاد به سندرم داون و سایر ناهنجاری های ژنتیکی در مادرانی که در سنین بالای 45 سال باردار می شوند، بیشتر است.

مطالعه بیشتر:عوارض بارداری

عوارض بارداری در سنین بالا بر روی جنین 

در حدود 40 سالگی، خطر سندرم داون یک در 100 است، که در سن 49 سالگی به یک نوزاد از هر 10 نوزاد متولد شده افزایش می یابد. همچنین در صورت باردار شدن مادر در سنین بالا، احتمال ابتلا نوزاد به ناهنجاری های مختلف کروموزومی، مرده زایی و زایمان زودرس نیز بسیار بیشتر است.

به همین دلیل، بسیاری از زنان بالای 45 سال که قصد بارداری دارند، استفاده از تخمک های اهدایی را ترجیح می دهند. زیرا به نظر می رسد که استفاده از تخمک های اهدایی خطر عوارض بارداری را در زنان بالای 45 سال کاهش می دهد. با این حال قبل از تصمیم نهایی، باید با پزشک خود در مورد آزمایش ژنتیک مشورت کنید.

با این حال، علاوه بر استفاده از تخمک های اهدایی روش های دیگری نیز برای داشتن یک بارداری سالم وجود دارد.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و پزشک ژنتیک

بارداری در 45 سالگی و بعد از آن | پزشکت

چگونه می توان در 45 سالگی بارداری سالمی داشت؟

برای داشتن یک بارداری سالم، در سنین بالا، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • وزن سالم داشته باشید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • استرس خود را مدیریت کنید.
  • رژیم غذایی متعادل را رعایت کنید.
  • از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید.
  • غربالگری ها و معاینات منظم دوران بارداری را انجام دهید.

مزایای داشتن فرزند در سنین بالا چیست؟

مزایای پدر و مادر شدن در اواخر زندگی کمتر از مزایای داشتن فرزند در اواخر 20 یا اوایل 30 سالگی نیست.

برخی از نکات مثبت پدر و مادر شدن در سنین بالا عبارتند از:

عمر طولانی تر. بررسی ها نشان می دهد زنانی که در سن 50 سالگی بچه دار می شوند، چه به طور طبیعی و چه با روش های دیگر، دارای عمر بیشتری هستند.

امنیت مالی. مادران شاغل معمولا ترجیح می دهند در سنین بالاتر باردار شوند. بررسی ها نشان می دهد زنانی که دارای درآمد بیشتری هستند بیشتر از زنان دیگر فرزندآوری را به تأخیر می اندازند. زنانی که در سنین جوانی مادر شدن را تجربه می کنند، ممکن است به دلیل مشکلات مالی در تامین بسیاری از هزینه ها دچار مشکل شوند. اما زنانی که در سنین بالاتر فرزندآوری را تجربه می کنند معمولا از نظر روحی و مالی آرامش بسیار بیشتری خواهند داشت. همچنین در صورت بارداری بعد از 45 سالگی وضعیت مادی و وضعیت تاهل شما به یک ثبات مشخص رسیده است. در نتیجه شما دغدغه های مالی بسیار کمی در زندگی خواهید داشت.

داشتن تجربه بیشتر. یکی از بزرگترین مزایای بارداری در سنین بالا این است که شما تجربه های بیشتری دارید. مقابله با مشکلات مختلف برای شما آسان تر است. شما در کار خود راحت تر و مطمئن تر هستید و احتمالاً در برخورد با مسائل مختلف تصمیمات عاقلانه تری خواهید گرفت. همچنین شما تجربیات بیشتری در مورد زندگی دارید و از خطرات و شرایط پیش آمده آگاه هستید. والدین جوان معمولا در بسیاری از مسائل ترتبیت کودک به صورت احساسی عمل می کنند. تصمیم گیری صرف بر اساس احساسات در بسیاری از موارد ممکن است خطرات زیادی را برای فرزندان ایجاد کند. در حالیکه با افزایش سن اغلب تصمیمات شما بیشتر جنبه منطقی خواهد داشت. همچنین داشتن تجربه زیاد باعث می شود کمتر مجبور شوید از روش های آزمون و خطا در امور مختلف زندگی و به خصوص تربیت کودک استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: بارداری در 40 سالگی  

بارداری در 45 سالگی و بعد از آن | پزشکت

آیا در صورت بستن لوله ها می توان بعد از 45 سالگی باردار شد؟

بستن لوله ها یک روش عقیم سازی مطمئن برای پیشگیری از بارداری در زنان است. اما با این حال، در موارد نادر احتمال دارد که بارداری رخ دهد. البته این احتمال بسیار کم و تقریبا 1 در 1000 است.  ولی با این حال به دلیل بسته بودن لوله های فالوپ احتمال بارداری خارج از رحمی افزایش می یابد. اگر قبلا لوله های فالوپ خود را بسته اید و اکنون قصد بارداری دارید، مانعی برای اینکار وجود ندارد. در واقع شما می توانید با استفاده از روش های مختلف مانند لقاح خارج رحمی، بارداری را تجربه کنید.

بارداری سالم در سن 50 سالگی

بارداری در سن 50 سالگی در زنان تقریباً غیرممکن است. فقط 0.01 درصد از زایمان های طبیعی در زنان 47 سال به بالا رخ می دهد. تنها راه باردار شدن در زنان بالای 45 سال، استفاده از روش هایی مانند لقاح آزمایشگاهی و اهدای تخمک است.

با رسیدن زنان به 50 سالگی چرخه های قاعدگی به تدریج نامنظم شده و در نهایت پایان می یابند. حتی وقتی دوره قاعدگی منظم است، تخمک ها کیفیت مناسبی ندارند. این امر باعث می شود که بچه دار شدن به خصوص بعد از 42 سالگی دشوار شود. هر چه سن زنان کمتر باشد کیفیت تخمک ها بالاتر است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 4

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز