لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کد تخفیف روز روانشناس - پزشکت

علت بوی بد در پریود چیست؟

بوی بد خون پریودی در دختران|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برخی از زنان ممکن است در هنگام پریودی متوجه بوی بد خون پریود شوند. بوهایی مانند بوی فلز، پوسیدگی یا بوی ماهی از این جمله موارد بوی بد در دوران قاعدگی هستند. برخی از بوها طبیعی هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نشان دهنده بیماری زمینه ای باشند. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت انواع مختلف بوی خون پریود و زمان مشورت با یک پزشک را مورد بحث قرار دهیم تا اگر شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید بتوانید وضعیت خودتان را بررسی کنید.

خون پریود چه بویی می‌دهد؟

خون پریود به علت وجود خون و آهن ممکن است بوی فلز بدهد. قاعدگی شامل جدا شدن خون و بافت از پوشش داخلی رحم از طریق واژن است. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک آزاد شده در طول تخمک‌گذاری بارور نشود و منجر به بارداری شود.

مایع ترشحی دوره قاعدگی، که متشکل از خون، تخمک بارور نشده و بافت پوششی رحم است، ممکن است بوی خفیفی داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که خون پریودتان به علت وجود خون و آهن بوی فلز می‌دهد. محیط اسیدی واژن و وجود انواع مختلف باکتری‌های سالم نیز ممکن است در ایجاد بوی ترشحات واژن و خون پریود نقش داشته باشند.

pH طبیعی واژن 3.8-4.5 (اسیدی) است. PH 7 خنثی است. وجود خون، مایع منی یا ادرار در واژن می‌تواند بر pH تأثیر بگذارد و باعث ایجاد بوهای مختلف شود. واژن دارای انواع مختلف باکتری‌های سالم از جمله لاکتوباسیلوس است. اختلال در این محیط می‌تواند باعث بروز عفونت و سایر مشکلات شود.

بیشتر بخوانیم: چگونه از نفخ پریود خلاص شویم؟

دلیل بوی بد خون پریودی

خون پریود بر اساس عوامل متعددی می‌تواند بوهای مختلفی داشته باشد. موارد زیر از جمله بوهای شایع خون دوره قاعدگی هستند:

انواع بوهای شایع خون دوره قاعدگی|| پزشکت

بوی فلزی پریود

خون پریود می‌تواند بوی فلزی، مانند یک سکه مسی، داشته باشد. این بو اغلب به علت وجود آهن در خون ایجاد می‌شود و معمولاً علتی برای نگرانی نخواهد بود. با این حال، پس از پایان پریود نباید مدت زیادی ادامه یابد. وقتی که ترشحات قاعدگی واژن شما بوی یک سکه مسی می‌دهد، باید بدانید که این بو به علت وجود آهن در خون ایجاد شده است و جای نگرانی نیست.

بوی پیاز و نمک پریود

بوی پریود می‌تواند شامل بوی پیاز یا نمک باشد. به طور کلی این شرایط ممکن است به علت رعایت نکردن نکات بهداشتی رخ دهد. بنابراین، شما باید محل واژن را تمیز نگه دارید و هر از گاهی تامپون و نوار بهداشتی را عوض کنید. علاوه براین، نظافت گرفتن به صورت روزانه برای پیشگیری از ایجاد بوی بد بسیار مهم است.

همچنین از استفاده از محصولات خوشبو کننده مانند دستمال مرطوب و اسپری خودداری کنید، علاوه براین دوش نگیرید، زیرا این فرآیند می‌تواند تعادل باکتری‌های واژن را به هم بزند. علاوه براین از لباس زیر دارای قابلیت تنفس استفاده کنید.

سلامت بانوان

بوی پوسیدگی پریود

فرد ممکن است در طول دوره قاعدگی خود متوجه بوی بد یا پوسیدگی شود که می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل باشد. این نوع بو اغلب به علت وجود جسم خارجی مانند تامپون ایجاد می‌شود که ممکن است به طور تصادفی برای مدت طولانی در واژن باقی مانده باشد. فرد می‌تواند با بیرون کشیدن جسم خارجی سعی کند تامپون قدیمی را از واژن خارج کند. در غیر این صورت، پزشک باید آن را بردارد.

بوی شیرین پریود

علت بوی شیرین خون پریود احتمالاً به علت محیط اسیدی و وجود باکتری در واژن می باشد.

بوی بدن پریود

فرد ممکن است بویی شبیه بوی بدن را در طول دوره قاعدگی تجربه کند. این مسئله به علت وجود غدد عرق آپوکرین در ناحیه تناسلی است. عرق آپوکرین با باکتری‌های روی پوست مخلوط می‌شود و بوی بدن را تولید می‌کند. غدد این نوع عرق را در دوره‌های استرس یا اضطراب آزاد می‌کنند.

این نوع ترشحات، با عرق از دست رفته در حین ورزش یا زمانی که بدن دمای بالایی دارد، متفاوت است. زمانی که ترشح پریود بوی بدن می‌دهد، به علت ترشحات غدد عرق آپوکرین در ناحیه تناسلی این وضعیت بروز پیدا کرده است.

عرق آپوکرین با باکتری‌های روی پوست مخلوط می‌شود و بو تولید می‌کند. به طور کلی این غدد، این نوع عرق را زمانی که خانمی پریود می‌شود، آزاد می‌کند.

بوی ماهی پریود

فرد ممکن است در طول قاعدگی و همچنین دوره خارج از قاعدگی متوجه بوی ماهی شود. این بو اغلب به وجود عفونتی مانند واژینوز باکتریایی یا تریکومونیازیس مربوط می‌شود. واژینوز باکتریایی یک عفونت شایع در واژن است که در اثر رشد بیش از حد باکتری‌ها در واژن ایجاد می‌شود. واژینوز باکتریایی بوی ماهی تولید می‌کند که در دوران قاعدگی بیشتر احساس می‌شود، زیرا خون باعث افزایش قلیاییت واژن می‌شود. ممکن است که فرد در دوره خارج از قاعدگی ترشحات سفید یا خاکستری در واژن خود مشاهده کند.

پزشکان با استفاده از طیف وسیعی از آزمایشات، واژینوز باکتریایی را تشخیص می‌دهند و معمولاً از داروهای آنتی بیوتیک برای درمان آن استفاده می‌کنند. عفونت دیگری که در طول دوره قاعدگی فرد باعث ایجاد بوی ماهی می‌شود، تریکومونیازیس است که یک عفونت مقاربتی است.

تریکومونیازیس عفونت تک یاخته‌ای است که فرد می‌تواند آن را از طریق رابطه جنسی به فرد دیگری منتقل کند. به طور کلی، فرد مبتلا به تریکومونیازیس ممکن است متوجه وجود بوی ماهی غیرمعمول در واژن و تغییر ترشحات واژن شود. علاوه براین ممکن است که متوجه خارش، سوزش یا درد در ناحیه تناسلی شوند.

این عفونت به کمک تست‌های آزمایشگاهی تشخیص داده می‌شود. علاوه براین، درمان این عفونت به کمک مصرف آنتی بیوتیک‌ها انجام می‌شود.

به طور کلی ایجاد چنین بویی نشان دهنده ابتلا به عفونتی مانند واژینوز باکتریایی است. این عفونت می‌‌تواند با سوزش، به ویژه در هنگام ادرار، تحریک، خارش یا ترشحات واژن خارج از دوره خونریزی قاعدگی همراه باشد.

بیشتر بخوانید: ۲۲ درمان خانگی برای بوی بد واژن

بوی گندیده پریود

در برخی از زنان بوی گندیده ناشی از باکتری‌های مخلوط با جریان خون قاعدگی احساس می‌شود. این بو نشان می‌دهد که زمان تعویض پد یا تامپون برای کنترل بو فرا رسیده است. به این ترتیب، با رعایت بهداشت، می‌توانید تا حد مکان از بروز چنین بوی نامطلوبی پیشگیری کنید‌.

آیا می‌توان بوی بد خون پریود را برطرف کرد؟

رفع بوهای ناخواسته شایع خون دوره قاعدگی || پزشکت

به طور معمول با حمام روزانه می‌توان از ایجاد بوهای ناخواسته در واژن پیشگیری کرد. گاهی اوقات، ایجاد بوهای غیرعادی در طول دوره قاعدگی به مسائل بهداشتی مربوط می‌شود. به طور کلی، بوی خون پریود برای افراد دیگر قابل احساس نخواهد بود. به طور کلی اقدام اصلی برای رفع بوهای ناخواسته، شامل حمام کردن روزانه است‌.

علاوه بر این، در دوران قاعدگی، باید هر بار که به دستشویی می‌روید، پد را عوض کنید و هر چند ساعت یک بار تامپون را تغییر دهید. برای تمیز کردن واژن نیازی به استفاده از شوینده یا اسپری مخصوص نیست. این محصولات می‌توانند ناحیه واژن را تحریک کنند. در مورد اینکه آیا محصولات بهداشتی زنانه ایمن یا حتی ضروری هستند، با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

پزشکان توصیه نمی‌کنند که از دوش برای تمیز کردن واژن استفاده کنید. این کار می‌تواند تعادل باکتری‌ها و سطح اسیدیته واژن را تغییر دهد. علاوه براین می‌تواند باعث تجمع باکتری‌های مضر و منجر به بروز عفونت‌هایی مانند واژینوز باکتریایی یا عفونت‌های قارچی شود.

بهداشت ناحیه تناسلی در دوران حاملگی

افراد در دوران بارداری پریود نمی‌شوند، اما همچنان باید از سلامت واژن آگاه باشند. به طور کلی اگر فردی در دوران بارداری به واژینوز باکتریال یا تریکومونیازیس مبتلا شود، با احتمال بیشتری برای زایمان زودرس یا تولد نوزادی با وزن کم رو به رو خواهد بود.

به علت تغییرات هورمونی، ممکن است در دوران بارداری، فرد ترشحات طبیعی بیش از حد معمول داشته باشد. همچنین زنان باردار به علت تغییر تعادل مخمرها و باکتری‌ها در واژن در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های واژن هستند.

هر فردی که در دوران بارداری تغییرات غیرعادی در ترشحات واژن، بوهای نامطلوب یا خونریزی واژن را تجربه می‌کند، باید با یک پزشک مشورت کند. اگر فردی در طول دوره قاعدگی خود تب یا درد شدید لگنی را تجربه کرد، باید با یک پزشک صحبت کند.

به طور کلی فرد باید از بوهای جدید یا غیرعادی در طول قاعدگی یا تغییرات ترشحات واژن در خارج از زمان پریودی خود آگاه باشد. ترشحات سبز یا زرد واژن معمولاً نشانه وجود مشکل در سلامتی افراد است. علاوه براین در صورت تجربه موارد زیر در طول دوره قاعدگی باید با یک پزشک مشورت کنید:

  • تب
  • درد شدید لگن یا معده
  • خونریزی شدیدتر از حد طبیعی

پزشک می‌تواند به تشخیص اینکه آیا فرد به عفونت یا مشکل شدیدتری مبتلا شده است یا خیر، کمک کند. ایجاد برخی از بوها در دوره قاعدگی فرد کاملا طبیعی است. واژن یک محیط اسیدی دارای باکتری‌هایی است که بو تولید می‌کنند.

محتویات خون پریود

دوره قاعدگی شامل ترشح تخمک بارور نشده، خون و بافت‌های داخلی رحمی از واژن است. این مسئله کاملا طبیعی است که این ترکیب پس از خروج از واژن، بو داشته باشد. این بو به احتمال زیاد مربوط به محتویات خود واژن است، با این حال باکتری‌ها و اسیدیته نیز می‌توانند در این بو نقش داشته باشند.

این نکته را به یاد داشته باشید که طبیعتا خون پریود یک زن سالم بوی خون خواهد داشت. با این حال چون خون پریود برای مدت طولانی‌تری در واژن می‌ماند، می‌تواند در معرض انواع باکتری‌ها قرار گیرد و به این ترتیب بوهای دیگری به خود بگیرد. گاهی اوقات این بو می‌تواند نامطلوب باشد.

در شرایط مختلف، ممکن است که بوهای مختلفی ایجاد شوند. به طور کلی بوی خون پریود حتی ممکن است ماه به ماه متفاوت باشد.

علل متعددی می‌توانند باعث ایجاد بوی خون ترشح شده در طول پریود شوند. اینکه خون ترشح شده چه بویی داشته باشد، به علت ایجاد کننده آن بستگی خواهد داشت. در صورتی که درباره بوی غیر طبیعی خون پریود سوالات بیشتری دارید، می‌توانید با پزشکت تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

تغییر در تعادل pH واژن

اگر خون پریود شما کمی بوی شیرینی می‌دهد، ناراحت نشوید. زیرا این مسئله کاملا طبیعی است. این شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که سطح pH واژن شما بیشتر به سمت اسیدی تغییر پیدا می‌کند. تعادل pH واژن شما معمولاً 3.8-4.5 است. به طور کلی، pH واژن خود را به طور مداوم در سطح متعادل نگه دارید.

آلرژی و عفونت

بوی بد ممکن است نشان دهنده عفونت واژن و آلرژی باشد. بنابراین، فرد باید مراقب بوی ناشی از واژن باشد و در صورت نیاز با یک متخصص زنان آنلاین در پزشکت مشورت کند. از علائمی مانند بوی بد، ترشحات غیرمعمول واژن یا خونریزی بین پریودها غافل نشوید. همچنین از خوددرمانی خودداری کنید. داروهایی را که پزشک تجویز کرده است، مصرف کنید.

سخن آخر

ممکن است متوجه شوید که خون پریود شما همیشه بوی یکسانی ندارد. این مسئله به این علت است که جمعیت باکتری‌ها در واژن در نوسان است. این شرایط می‌تواند بوی ترشحات را تغییر دهد. یک تغییر جزئی در بو، معمولاً جای نگرانی نخواهد بود. اما اگر به طور ناگهانی پریود شما بوی بدی ایجاد می‌کند، ممکن است نیاز باشد با پزشک خود مشورت کنید.

به طور کلی با رعایت نکات بهداشتی، می‌توانید از بروز مشکلات مربوط به واژن پیشگیری کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 6

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز