لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

افسردگی در بارداری

افسردگی در بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

افسردگی در بارداری و دارو های مجاز آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ابتلا به افسردگی در بارداری، تقصیر شما نیست. این اختلال، یک وضعیت پزشکی است که برای بهبود، نیاز به درمان دارد. اگر فکر می کنید افسردگی دارید، به پزشک خود بگویید. عوامل مستعد کننده ابتلا به افسردگی در بارداری، شامل سابقه افسردگی داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به افسردگی و مواجهه بودن با شرایط استرس زا در زندگی است.

انواع خاصی از مشاوره، می تواند به پیشگیری از بروز افسردگی کمک کند. اگر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستید، با پزشک خود، در مورد یافتن یک مشاور خوب، صحبت کنید. افسردگی درمان نشده در دوران بارداری، می تواند مشکلاتی مانند زایمان زودرس را، برای جنین شما، ایجاد کند. اگر فکر می کنید افسرده هستید، به پزشک خود بگویید. اگر در زمان بارداری، از یک داروی ضد افسردگی استفاده می کنید، بدون مشورت با پزشک خود، مصرف آن را قطع نکنید.

افسردگی چیست؟

افسردگی (همچنین اختلال افسردگی، افسردگی اساسی و افسردگی بالینی نیز نامیده می شود) یک وضعیت پزشکی است که باعث ایجاد احساس غم و اندوه و از دست دادن علاقه به کارهایی می شود، که دوست دارید آن ها را انجام دهید. این شرایط، می تواند بر احساس، فکر و عمل شما تأثیر گذاشته و در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند. بهتر شدن و رفع افسردگی، نیاز به درمان دارد.

افسردگی پری ناتال، افسردگی است که در دوران بارداری یا در سال اول پس از بچه دار شدن، اتفاق می افتد. این اختلال، یکی از شایع ترین عوارض پزشکی مربوط به بارداری است. این اختلال، از هر 7 زن 1 نفر (حدود 15 درصد) را مبتلا می کند. این شرایط، شامل افسردگی پس از زایمان (که PPD نامیده می شود)، نیز می باشد.

درمان افسردگی، می تواند به شما کمک کند که احساس بهتری داشته باشید. افسردگی پری ناتال درمان نشده، می تواند برای شما و جنین تان، مشکلاتی ایجاد کند. اگر فکر می کنید افسرده هستید، فوراً به پزشک خود، اطلاع دهید.

خطر و عوارض افسردگی در بارداری

افسردگی در بارداری | پزشکت

افسردگی در دوران بارداری، خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:

تغییر نامناسب سبک زندگی. افسردگی ممکن است باعث شود که مادر، مراقب خود نباشد. به عنوان مثال، اگر افسردگی مادر درمان نشود، ممکن است غذاهای مناسب نخورد و در دوران بارداری، به اندازه کافی وزن اضافه نکند. همچنین، ممکن است معاینات مربوط به مراقبت های دوران بارداری خود را نادیده گرفته و یا از دستورالعمل های پزشک خود پیروی نکند.

سیگار کشیدن، نوشیدن الکل یا استفاده از داروهای مضر، از دیگر مضرات آن است. ابتلا PPD بعد از بارداری، جزو عوارض شایع می باشد. PPD می تواند مراقبت و پیوند با کودک را برای شما سخت تر کند. خودکشی، فکر خودکشی یا فکر آسیب رساندن به نوزاد، جزو عوارض نادر می باشند.

افسردگی در دوران بارداری، خطر ابتلای نوزاد به موارد زیر را افزایش می دهد:
  • زایمان زودرس. این شرایط، زایمانی است که خیلی زود اتفاق می افتد، یعنی قبل از هفته 37 بارداری.
  • داشتن وزن کم هنگام تولد (همچنین LBW نامیده می شود). این بدان معناست که نوزاد شما با وزن کمتر از 5 پوند، به دنیا آمده است.
  • کوچک بودن نوزاد نسبت به سن حاملگی (که SGA نیز نامیده می شود). این شرایط، زمانی ایجاد می شود که نوزاد، قبل از تولد، وزن اضافه نمی کند.

همچنین، نوزادانی که از مادران افسرده متولد می شوند، نسبت به نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری افسردگی ندارند، تحریک پذیر تر، کم تحرک تر و کم توجه تر هستند. همچنین، افزایش احتمال بروز مشکلات یادگیری، رفتاری، رشد و سلامت روان، در آینده، از دیگر عوارض این شرایط می باشد.

سلامت بانوان

افسردگی در دوران بارداری، می تواند آماده شدن برای تولد جنین و مراقبت از کودک پس از تولد را برای شما سخت کند. به همین علت، مهم است که افسردگی را در اسرع وقت درمان کنید. درمان زودهنگام افسردگی می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته و آماده مراقبت از کودک تان پس از تولد باشید. اگر فکر می کنید افسرده هستید، به پزشک خود بگویید و در مورد درمان مشکل تان، سوال بپرسید.

افسردگی در بارداری چگونه درمان می شود؟

افسردگی در بارداری | پزشکت

بهتر است یک تیم پزشکی، افسردگی شما را در دوران بارداری، درمان کند. این پزشکان، می توانند با هم کار کنند تا مطمئن شوند که شما و کودکتان، بهترین مراقبت های درمانی ممکن را، دریافت می کنید. افسردگی را می توان به روش های مختلفی درمان کرد. شما و پزشک تان، ممکن است تصمیم بگیرید به جای یک روش درمانی، از ترکیبی از روش های درمانی استفاده کنید. به طور کلی، در مورد درمان افسردگی در دوره بارداری، بهتر است که به نکات زیر توجه داشته باشید.

اگر در دوران بارداری از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنید، ممکن است خطر بروز نقص مادرزادی و سایر مشکلات سلامتی در مورد کودک شما، وجود داشته باشد. در بیشتر موارد، خطر بروز این عوارض، کم است. اما اگر در دوران بارداری، مصرف یک داروی ضد افسردگی را متوقف کنید، ممکن است افسردگی شما عود کند. مصرف هیچ دارویی را در دوران بارداری، بدون تأیید پزشک خود شروع یا قطع نکنید.

به طور کلی، شما باید درباره انجام هر اقدامی در دوران بارداری، با یک پزشک مشورت کنید. درباره داروهایی که مصرف می کنید، حتما با پزشک تان مشورت کنید. به صورت خودسرانه، مصرف هیچ دارویی‌ را قطع یا شروع نکرده و درباره دوز مصرفی تان، به پزشک خود اطلاع دهید.

شما و پزشکی که مراقبت های دوران بارداری شما را برعهده دارد، با مشورت گرفتن از روانپزشک، می توانید برای تصمیم گیری در مورد درمان با داروهای ضد افسردگی، با یکدیگر همکاری کنید. تا جایی که می توانید درباره گزینه های دارویی، اطلاعات مورد نیاز را بیاموزید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای خود و کودکتان داشته باشید.

مصرف دارو های ضدافسردگی در بارداری

اگر شما در حال مصرف یک داروی ضد افسردگی و برنامه ریزی برای باردار شدن هستید، نیاز است که قبل از اقدام به بارداری، با پزشک تان، درباره شرایط خود، مشورت کنید. در صورتی که پزشک تشخیص دهید، شاید نیاز باشد که تغییری در برنامه درمانی خود انجام دهید.

انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی وجود دارند. بیشتر این‌ داروهای ضد افسردگی، مواد شیمیایی موجود در مغز، به نام انتقال دهنده های عصبی را، تحت تأثیر قرار می دهند. اما هر کدام از آن ها، به روشی متفاوت این کار را انجام می دهند. همچنین، هر کدام از آن ها، خطرات و مزایایی در دوران بارداری دارند.

داروهای ضد افسردگی که ممکن است در دوران بارداری استفاده شوند، عبارت اند از:

  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (که TCA نیز نامیده می شود)، مانند نورتریپتیلین (Pamelor®).
  • مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (که SNRI نیز نامیده می شود)، مانند دولوکستین (Cymbalta®) و ونلافاکسین (Effexor XR®).
  • مهارکننده های باز جذب سروتونین (که SSRI نیز نامیده می شوند). SSRI ها رایج ترین داروهای ضد افسردگی هستند. SSRIهایی که ممکن است در دوران بارداری استفاده شوند، عبارت اند از سیتالوپرام (Celexa®)، فلوکستین (Prozac®) و سرترالین (Zoloft®).

در مورد داروی پاروکستین، باید این نکته را بدانید که ممکن است در صورت قرار گرفتن در معرض دارو، در سه ماهه اول بارداری، عارضه ای مانند نقص قلبی در نوزاد، ایجاد شود. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید و در عین حال، پاروکستین مصرف می کنید، فوراً در مورد تغییر دارو با پزشک خود صحبت کنید.

برخی تحقیقات می گویند که مصرف برخی داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری، ممکن است باعث سقط جنین، وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس، نقایص مادرزادی (از جمله نقایص قلبی ) یا یک بیماری ریوی به نام فشار خون ریوی مداوم (همچنین PPHN) شود.

آیا داروهای ضدافسردگی باعث سقط جنین می شود؟

افسردگی در بارداری | پزشکت

یک مطالعه که در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) انجام شد، نشان می‌ دهد که نقایص مادرزادی در زنانی که فلوکستین و پاروکستین SSRI مصرف می‌کنند، ۲ تا ۳ برابر بیشتر اتفاق می ‌افتد. این مطالعه همچنین نشان داد که سایر SSRI ها، مانند سرترالین، باعث بروز نقص مادرزادی نمی شوند.

به طور کلی، در صورتی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنید، و یا قصد دارید که این داروها را مصرف کنید، و در عین حال، میخواهید باردار شوید، قبل از هر کاری، شما باید با یک پزشک، درباره برنامه درمان دارویی تان، صحبت کرده و اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید.

برخی تحقیقات، نشان می دهند که برخی از داروهای ضد افسردگی، ممکن است باعث تحریک پذیری کودک یا بروز مشکلات تغذیه شود. این مطالعات توسط تحقیقات بیشتر تایید نشده اند، بنابراین دانشمندان به طور قطع نمی دانند که آیا مصرف این داروها، باعث بروز این نوع مشکلات می شوند یا خیر. برای مشخص شدن واقعیت، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

درمان افسردگی در بارداری و خار مریم

خار مریم (یکی از محصولات گیاهی) گیاهی است که برخی افراد، از آن برای درمان افسردگی خود، استفاده می کنند. پزشکان هنوز به طور قطع نمی دانند که مصرف این گیاه، چقدر برای زنان باردار می تواند مفید باشد. همچنین، هنوز مشخص نشده است که مصرف این گیاه در دوران بارداری، مشکلاتی ایجاد می کند یا خیر.

محصولات گیاهی توسط سازمان غذا و دارو (FDA) مورد بررسی قرار نمی گیرند، بنابراین اطلاعات فراوانی در مورد میزان ایمن بودن مصرف آن برای زنان باردار، یا قوانینی در مورد میزان مصرف آن، وجود ندارد. به همین علت، بهتر است که از مصرف خودسرانه محصولات گیاهی در دوران بارداری، خودداری کنید.

اگر در طول بارداری به مصرف خار مریم یا هر محصول گیاهی دیگری فکر می کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید . اطلاعات بسیار کمی در مورد تأثیر محصولات گیاهی بر بارداری افراد وجود دارد. به همین علت، باید درباره مصرف این محصولات، با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد. اما در دوران بارداری، باید نسبت به مصرف هر دارویی، با احتیاط برخورد کنید. بهترین کار این است که پیش از شروع مصرف یا قطع دارو، با یک پزشک متخصص مشورت کنید. تنها پس از مشورت با یک پزشک متخصص است که شما می توانید نسبت به تغییر در برنامه دارویی تان، اقدام کنید.

البته، در صورتی که در حین مصرف داروهای ضد افسردگی، باردار شده اید، باز هم ضروری است که قبل از ایجاد هر تغییری در برنامه دارویی تان، با یک پزشک متخصص و با تجربه، مشورت کنید. اگر سوالات بیشتری درباره مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری دارید، با یک پزشک تماس گرفته و با او مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز