لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آیا می توانم در بارداری وزن کم کنم؟

آیا می توانم در بارداری وزن کم کنم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

آیا می توانم در بارداری وزن کم کنم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سوالی که بسیاری از مادران باردار از خود می پرسند، این است که آیا می توانم در بارداری وزن کم کنم؟ چگونه در بارداری وزن خود را کاهش دهم؟ راه های کاهش وزن در بارداری چیست؟ اکثر بانوان، بارداری را به گونه ای تصور می کنند که در آن، باید ” برای دو نفر غذا بخوریم “. به همین دلیل، تشویق می شوند که وزن خود را افزایش دهند.

شاید زمانی که متوجه شدید باردار هستید، در میانه یک برنامه ورزشی و غذایی کاهش وزن بوده اید. شاید یک پزشک به شما، قبل از بارداری، هشدار داده است که دارای اضافه وزن هستید. سوالی که در چنین شرایطی از خود می پرسید، این است که آیا در دوران بارداری، می توانم وزن کم کنم، یا نه؟

یا شاید شما مجبور هستید که به دلیل تهوع صبحگاهی یا افزایش چربی بدن، وزن خود را کاهش دهید و مطمئن نیستید که این کاهش وزن، برای سلامتی جنین خطرناک است یا بی خطر؟

اگرچه نوسانات وزن در دوران بارداری می تواند طبیعی باشد، مانند حالت تهوع صبحگاهی و بیزاری از مصرف غذا، اما کاهش وزن عمدی در دوران بارداری تقریباً هرگز توصیه نمی شود. استثناء این است که اضافه وزن زیادی داشته باشید و تیم پزشکی شما تشخیص دهد که وزن شما ممکن است بارداری شما را به خطر بیندازد.

کم کردن وزن در دوران بارداری

به طور کلی، پزشکان و متخصصان تغذیه، کاهش وزن در دوران بارداری را توصیه نمی کنند. به ندرت، چاقی شدید ممکن است بارداری و یا زایمان را خطرناک کند.‌ در چنین شرایطی، کاهش وزن توصیه می شود. با این حال، اکثر پزشکان ترجیح می دهند که در مورد کاهش وزن، احتیاط کنند. زیرا کاهش وزن ممکن است بر جنین در حال رشد تأثیر بگذارد.

توجه به این نکته نیز ضروری است که اضافه وزن همیشه به این معنا نیست که شما بارداری خطرناکی خواهید داشت. همانطور که ACOG توضیح می دهد، “با وجود خطرات، اگر چاق هستید می توانید بارداری ایمنی داشته باشید.” رعایت رژیم غذایی متعادل و در نظر داشتن یک برنامه ورزشی، می تواند تا حد زیادی در حفظ سلامت شما و جنین تان، در دوران بارداری نقش داشته باشد. با این حال، نباید تمرکز اصلی بر روی کاهش وزن باشد.

آیا کم کردن وزن برای جنین بی خطر است؟

دلیل اصلی کاهش وزن در دوران بارداری معمولاً این است که، اضافه وزن، به طور بالقوه، می تواند سلامتی جنین را به خطر بیندازد. به همین دلیل است که سازمان های بهداشتی، مانند ACOG درباره کاهش وزن مادر در دوران بارداری هشدار می دهند.

همانطور که ACOG توضیح می دهد، کاهش وزن زیاد می تواند رشد جنین را محدود کند. همچنین ممکن است فرد را برای زایمان زودرس مستعد کند. زایمان زودرس، می تواند برای سلامتی جنین نیز خطرناک باشد. متاسفانه، در برخی موارد، عدم افزایش وزن به میزان کافی در دوران بارداری، ممکن است خطر مرگ جنین را افزایش دهد.

چرا در دوران بارداری نباید وزن کم کرد؟

آیا می توانم در بارداری وزن کم کنم؟ | پزشکت

به ندرت پیش می آید که کاهش وزن در دوران بارداری مفید باشد. معمولاً خطراتی که کاهش وزن برای جنین شما ایجاد می کند بیشتر از مزایای کاهش وزن است. با این حال، درک تأثیرات اضافه وزن بر بارداری نیز مهم است.

سلامت بانوان

همانطور که ACOG اشاره می کند، اضافه وزن، خطر زایمان جنین با نقایص مادرزادی (از جمله نقایص قلب و لوله عصبی) و زایمان زودرس را افزایش می دهد. این موضوع، آزمایشات تشخیصی را که در دوران بارداری انجام می شوند (مانند سونوگرافی و نظارت بر ضربان قلب جنین) دشوارتر می کند.

در نهایت، اضافه وزن می تواند خطر تولد جنین مرده را افزایش دهد.

اگر اضافه وزن داشته و قصد باردار شدن دارید، ACOG پیشنهاد می کند که بهترین زمان برای کاهش وزن، قبل از بارداری است. اما اگر کاهش وزن اتفاق نیفتد، کارهای زیادی را می توانید انجام دهید تا در دوران بارداری سالم بمانید و سلامت و ایمنی جنین خود را تضمین کنید.

حفظ رژیم غذایی متعادل و مناسب و غنی از مواد مغذی و گنجاندن ورزش در برنامه روزانه شما، بسیار مفید است.

خطرات کم کردن وزن در دوران بارداری

بزرگترین خطر کاهش وزن در دوران بارداری یا عدم افزایش وزن به میزان کافی، به خاطر انداختن سلامتی جنین است. برخی از این اختلالات خطرناک، عبارت اند از:

  • تولد زودرس
  • کندی رشد جنین
  • مرگ و میر پریناتال

کاهش وزن در دوران شیردهی

یکی از فواید تغذیه با شیر مادر، که بسیاری از مادران به آن‌ اهمیت زیادی می دهند، هیچ ارتباطی با نوزادان ندارد. تغذیه با شیر مادر می تواند به مادر، در کاهش وزن و بازگشت سریعتر بدن به شرایط قبل از بارداری، کمک کند، اما مهم است بدانید که این مزیت چیز قطعی و مطمئنی، نیست.

برای برخی از مادران، فرآیند کاهش وزن نوزاد، یک روند سریع نیست و مدتی طول می کشد. میزان کاهش وزن در دوران شیردهی به عوامل زیادی بستگی دارد. برخی از این‌ عوامل، عبارت اند از:

  • سطح فعالیت
  • عادات غذایی
  • سلامت کلی مادر
  • وزن قبل از بارداری
  • میزان افزایش وزن در دوران بارداری

کالری سوزی و کاهش وزن در دوران شیردهی

آیا می توانم در بارداری وزن کم کنم؟ | پزشکت

تغذیه نوزاد با شیر مادر، در ابتدا، به شما در کاهش وزن اضافی، بیشتر از حد طبیعی وزن کاهش یافته در اثر از دست دادن جفت، مایع آمنیوتیک و آب اضافی، کمک نمی کند (که در هفته های اول حدود 15 تا 17 پوند به حساب می آید)، اما به انقباض رحم کمک می کند. شیردهی، رحم شما را کوچک کرده و آن را سریعتر به اندازه قبل از بارداری باز می‌ گرداند.

در دوران شیردهی، شکم شما باید در 6 هفته پس از زایمان، بسیار باریک تر از قبل به نظر برسد. پس از آن، مطالعات نشان می دهد که زنانی که به طور انحصاری از شیر مادر برای تغذیه نوزاد، استفاده می کنند، در مقایسه با زنانی که از شیر مادر برای تغذیه نوزاد استفاده نمی کنند، حدود شش ماه پس از تولد نوزاد، وزن خود را به خوبی کاهش می دهند.

تغذیه نوزاد با شیر مادر، تا 500 کالری در روز می سوزاند. این بدان معناست که حتی اگر شما برای حفظ تغذیه نوزاد با شیر مادر، بیشتر غذا می خورید، باز هم می توانید وزن خود را کاهش دهید.

به طور متوسط​​، اگر مقدار کالری توصیه شده را هر روز مصرف کرده و به طور انحصاری از شیر مادر برای تغذیه نوزاد خود، استفاده می کنید، باید حدود 1 پوند در هفته یا در هر دو هفته، وزن کم کنید. این میزان، ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما کاهش مداوم و تدریجی وزن، ایمن تر و سالم تر است. به علاوه، اگر وزن را به تدریج کاهش دهید، “واقعا” وزن خود را کاهش می دهید.

آیا رژیم گرفتن در دوران شیردهی بی خطر است؟

ممکن است که تلاش های خود را برای کاهش وزن، با انجام دادن کارهایی بیشتر از تغذیه با شیر مادر، افزایش دهید، مخصوصاً اگر این امر به شما در دستیابی به میزان کاهش وزنی که شما به آن امیدوار بودید، کمک نکند.

اما در دوران شیردهی، این که سعی کنید با رعایت رژیم غذایی سخت و کم کالری خیلی سریع وزن خود را کاهش دهید، ایده خوبی نیست. محدود کردن مقدار غذایی که می خورید، می تواند بدن و شیر مادر را فاقد مواد مغذی مهم کند. کاهش شدید کالری مصرفی روزانه، همچنین می تواند باعث کاهش میزان شیر مادر شود.

همچنین باید از مصرف هر نوع قرص کاهش وزن خودداری کنید. این محصولات حاوی گیاهان، داروها یا سایر موادی هستند که ممکن است به شیر مادر وارد شده و به نوزاد شما آسیب برسانند. در حقیقت، در دوران شیردهی، بهترین کار این است که هیچ دارو یا مکملی را مصرف نکنید. همچنین، رژیم های خاصی را رعایت نکنید مگر، اینکه یک رژیم غذایی، توسط پزشک تان، تایید شده باشد.

چگونه در بارداری وزن کم کنم؟

آیا می توانم در بارداری وزن کم کنم؟ | پزشکت

با وجود این که برخی از زنان در دوران شیردهی وزن خود را کاهش می دهند. هیچ تضمینی وجود ندارد که شیردهی، به سادگی، وزن اضافی ایجاد شده در دوران بارداری را، از بین ببرد. با این حال، مواردی وجود دارد که می توانید به کمک آن ها، شانس خود را برای کاهش وزن در دوران پس از زایمان افزایش دهید:

ورزش

پس از زایمان، با پزشک خود در مورد افزودن ورزش به برنامه روزانه تان، صحبت کنید. در صورت زایمان طبیعی، حدود 6 هفته پس از زایمان، می توانید ورزش های سبک را انجام دهید. در صورت انجام زایمان به شکل سزارین، مدتی طول خواهد کشید تا بتوانید برای ورزش کردن آماده شوید.

غذاهای خوب و مناسب

غذاهای آماده، مملو از کالری های غیر مغذی و بدون ارزش غذایی، است. این غذاها، به کالری دریافتی روزانه شما اضافه می کنند. اما هیچ یک از مواد مغذی مورد نیاز را در اختیار شما قرار نمی دهند. خوردن غذاهای پر کالری، ممکن است از کاهش وزن تان در دوران پس از زایمان، جلوگیری کند. حتی ممکن است وزن اضافه کنید.

خواب کافی

ممکن است که خواب کافی، برای مادر شیرده سخت باشد. اما سعی کنید تا جایی، که می توانید استراحت کنید. کمبود خواب می تواند منجر به ایجاد مشکل در کاهش وزن و نهایتا باعث افزایش وزن شود.

شروع آهسته کاهش وزن

پس از انجام معاینات پس از زایمان (6 هفته پس از زایمان) می توانید وزن خود را به تدریج و با سرعت حدود 2 تا 3 پوند در ماه شروع کنید. اگر به طور قابل توجهی اضافه وزن دارید، ممکن است سریع تر وزن خود را کاهش دهید. با پزشک، مشاور شیردهی و یا متخصص تغذیه مشورت کنید. تا به شما در برنامه ریزی نقشه راه کاهش وزن ایمن ( شامل مهیا بودن غذای کافی برای شما و نوزاد) کمک کند.

اگر 3 تا 6 ماه پس از تولد نوزاد همچنان در فرآیند کاهش وزن خود، مشکل داشتید، رژیم غذایی خود را دقیق تر بررسی کنید. برنامه تمرین ورزشی خود را به خوبی تنظیم کنید (ورزش سبک تا متوسط، ​​در شیردهی تداخلی ایجاد نمی کند). ضروری است که کاهش کالری دریافتی خود را در نظر بگیرید.

هنگامی که کودک شما بیش از 6 ماه دارد و شروع به خوردن غذاهای جامد می کند. شما به کالری زیادی در روز احتیاج نخواهید داشت. در این زمان، ممکن است لازم باشد رژیم غذایی خود را مجدداً ارزیابی کرده و مقدار غذایی را که می خورید کاهش دهید.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

آیا می توانم در بارداری وزن کم کنم؟ | پزشکت

اگر بعد از انجام موارد بالا هنوز با کاهش وزن بعد از زایمان دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد. ممکن است یک دلیل پزشکی در پشت مشکل شما برای کاهش وزن، وجود داشته باشد (مانند استرس، افسردگی، کم کاری تیروئید یا عدم تعادل هورمونی). هنگامی که مشکلات زمینه ای را درمان کنید، ممکن است بتوانید سریعتر وزن خود را کاهش دهید.

سخن آخر

برای اینکه بدانید آیا می توانم در بارداری وزن کم کنم بهتر است توجه داشته باشید که در 6 هفته اول پس از تولد نوزاد، نگران وزن خود نباشید. در این مدت رژیم غذایی متعادل داشته باشید و سعی کنید استراحت کافی انجام دهید. بدن شما به انرژی و تغذیه اضافی نیاز دارد تا پس از زایمان بهبود یابد و شیر سالم را برای نوزاد شما تأمین کند.

پس از بهبود شرایط ناشی از زایمان و تأمین شیر مادر، می توانید به فکر بازگرداندن بدن خود به حالت طبیعی، باشید. آهسته پیش بروید، کارهایی را که می توانید، انجام دهید. اگر تا شش ماه دیگر به هدف تان نرسیدید، زیاد به خود سخت نگیرید. به خاطر داشته باشید، 9 ماه طول کشید تا وزن اضافی خود را افزایش دهید. بنابراین به خودتان کمی زمان بدهید. شما همیشه می توانید، برای مدت ها پس از پایان شیردهی، به کاهش وزن خود ادامه دهید.

یکی از چالش های اصلی زنان در بارداری، اضافه وزن پس از دوران بارداری و حتی شیردهی است. همه دوست دارند بعد از بارداری به وزن ایده ال خود برسند. اما واقعیت این است که رژیم سخت برای کاهش وزن در بارداری می تواند با عوارض جبران ناپذیری همراه باشد. برهمین اساس پیشنهاد می کنیم برای رسیدن به وزن متعادل خود از متخصص تغذیه با تجربه در تهران و سراسر کشور در پزشکت در این زمینه مشورت بگیرید. علاوه بر آن، در صورت هر گونه مشکل در دوران بارداری خود می توانید با بهترین متخصص زنان و زایمان در ارتباط باشید.

منابع:

https://www.verywellfamily.com/can-you-lose-weight-while-pregnant-5193927

https://www.verywellfamily.com/breastfeeding-and-postpartum-weight-loss-431860

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز