لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفاوت کرونا و سرماخوردگی چیست؟

تفاوت کرونا و سرماخوردگی چیست؟ || پزشکت
فهرست مطالب

یکی از دشوارترین عامل در مورد مدیریت علائم سرماخوردگی در این دوران این است که کرونا و سرماخوردگی علائم مشترک زیادی دارند. دکتر دانل فیشر، FAAP، متخصص اطفال و رئیس بخش اطفال در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا مونیکا، کالیفرنیا، توضیح می دهد: تشخیص تفاوت کرونا و سرماخوردگی از همدیگر بسیار دشوار است. دکتر فیشر می گوید، علائم کووید-19 و سرماخوردگی معمولی می توانند شامل آبریزش بینی، گلودرد و تب باشند و هر دو ممکن است بین چند روز یا یک هفته ادامه داشته باشند.

کووید و سرماخوردگی هر دو به روش های مشابهی گسترش می یابند. ویروس های سرماخوردگی معمولی و کووید-19 هر دو زمانی که کودکان در تماس نزدیک (حدود شش فوت) با فردی که آلوده است، پخش می شوند. کووید-۱۹ و سرماخوردگی زمانی پخش می‌شوند که قطرات تنفسی هنگام نفس کشیدن، سرفه، عطسه، صحبت کردن یا آواز خواندن فردی ترشح شوند. آنها می‌توانند در دهان یا بینی کودک شما فرود بیایند و اگر در نزدیکی فرد بیمار قرار بگیرند می‌توانند استنشاق شوند. علاوه بر آبریزش بینی و گلو خارش، علائم اولیه هم کووید-۱۹ و هم سرماخوردگی می توانند شامل خستگی و از دست دادن اشتها باشند.

چگونه بفهمم سرما خورده ام یا کرونا دارم؟

در آغاز همه گیری در سال 2020، تصور می شد که علائم اصلی متمایز COVID-19 تب، سرفه و از دست دادن بویایی (آنوسمی) است که اغلب به عنوان «سه یا سه گانه کلاسیک» شناخته می شود.  به لطف میلیون ها گزارش بهداشتی از مشارکت کنندگان برنامه ZOE COVID Study، اکنون می دانیم که بیش از 20 علامت COVID-19 از جمله سردرد، آبریزش بینی، عطسه و گلودرد وجود دارد.  بسیاری از علائم کووید-19 در حال حاضر مانند سرماخوردگی معمولی است، به خصوص برای افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده اند، که تشخیص تفاوت را دشوار می کند.

بررسی ها نشان می دهد که از دست دادن بویایی (آنوسمی) یا از دست دادن چشایی همچنان یکی از مهم ترین پیش بینی کننده های مثبت شدن آزمایش کووید-۱۹ به جای سرماخوردگی معمولی است، بنابراین علامت مهمی است که باید مراقب آن باشید. می توانید با استشمام غذاها یا محصولات معطر، حس بویایی خود را به راحتی در خانه بررسی کنید، یا متوجه شوید که آیا غذاهای آشنا شروع به از دست دادن طعم عجیب می کنند.

چگونه کووید-19 و سرماخوردگی را از هم تشخیص دهم؟

تفاوت کرونا و سرماخوردگی چیست؟ || پزشکت

 تشخیص کووید-19 از سرماخوردگی می تواند بسیار دشوار باشد و تنها راه قطعی برای تشخیص آنها انجام آزمایش کووید است. همانطور که گفته شد، تفاوت هایی بین این دو وجود دارد که ممکن است بتوانید آنها را تشخیص دهید.

بارزترین تفاوت این است که COVID-19 می تواند باعث از دست دادن حس و بویایی شود. گاهی اوقات سرماخوردگی می تواند حس بویایی یا چشایی شما را مهار کند، اما این به دلیل تجمع مخاط و احتقان است. طبق تحقیقات منتشر شده در Rhinology ، COVID-19 می تواند حتی بدون احتقان باعث از دست دادن چشایی و بویایی شود. از دست دادن حس و چشایی نیز ممکن است با COVID-19 شدیدتر باشد.

علاوه بر این، کووید-19 می‌تواند گاهی علائم جدی‌تری ایجاد کند، حتی در کودکان. این علائم ممکن است شامل تب برای چند روز، خستگی عمومی و مشکلات تنفسی باشد.

علائم COVID-19 معمولاً بعد از قرار گرفتن در معرض بیشتر طول می کشد. دکتر ویلیامسون می گوید در حالی که شما می توانید علائم سرماخوردگی را 1 تا 3 روز پس از قرار گرفتن در معرض آن مشاهده کنید، اما ممکن است علائم کووید-19 تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ایجاد شود

نه تنها این، بلکه علائم COVID-19 اغلب طولانی تر از علائم سرماخوردگی معمولی است. علائم ممکن است از چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشد. به گفته دکتر ویلیامسون، برخی از کودکان حتی دچار “علائم طولانی مدت” می شوند که ممکن است چندین ماه طول بکشد.

بیماری ژنتیک

حتی چه مبتلا به کووید-۱۹ یا سرماخوردگی باشید، علائمی وجود دارد که ممکن است نیاز به مراقبت‌های پزشکی فوری داشته باشد. اینها شامل تبی است که بیش از چند روز طول می کشد، تنفس سخت، اسهال طولانی مدت و کودکی که قادر به نوشیدن مایعات کافی نیست.

هر زمان که فرزندتان علائم شدید تنفسی، تب طولانی مدت، اسهال یا علائم کم آبی داشت، باید به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید. در طول همه‌گیری، والدین باید هر زمان که فرزندشان علائم سرماخوردگی دارد، به دنبال تشخیص بیماری باشند.

چگونه علائم سرماخوردگی را در طول همه گیری مدیریت کنیم؟

تفاوت کرونا و سرماخوردگی چیست؟ || پزشکت

وقتی همه‌گیری برای اولین بار شروع شد، بیشتر ما بچه‌هایمان را در خانه نگه می‌داشتیم، و حتی ماسک‌ها و فاصله‌گذاری بسیاری از ویروس‌های تنفسی مانند ویروس‌های سرماخوردگی ما را از فرزندانمان دور نگه می‌داشت.

اما با کاهش اقدامات احتیاطی همه گیر، این تغییر کرده است. همانطور که CDC در ژوئن 2021 گزارش کرد، ویروس‌هایی مانند آنفولانزا تا ماه مه 2021 به «پایین‌ترین حد تاریخی» رسیدند. از آوریل 2021، احیای عظیمی از ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) رخ داد. ویروس‌های سرماخوردگی مانند پاراآنفلوآنزا، آدنوویروس‌های تنفسی، و سایر کروناویروس‌های غیرکووید، از ژوئن 2021 افزایش چشمگیری داشتند.

این بدان معناست که والدین طی چند ماه آینده و به ویژه با باز شدن مدارس با هجوم ویروس های تنفسی مواجه خواهند شد. و بسیار مهم است که بتوانید بین این ویروس ها و COVID-19 تمایز قائل شوید. برهمین اساس بهتر است نحوه مدیریت علائم سرماخوردگی فرزندتان را به خصوص در طول سال تحصیلی یاد بگیرید.

توافق بر این است که هر زمان که فرزندتان علائم سرماخوردگی را نشان می‌دهد یا احساس خوبی ندارد، باید او را نزد پزشک ببرید تا آزمایش کووید-19 را انجام دهد. اگرچه احتمال بروز علائم کووید-۱۹ در کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر است (آنها ممکن است ناقلان بدون علائم باشند)، نباید تصور کنید که علائم کودک شما فقط یک سرماخوردگی است.

اگر کودکی دارید که با بچه‌های دیگر به کلاس درس برمی‌گردد، احتمالاً اگر کودکتان احساس بیماری کرد، باید آزمایش کووید بدهید، حتی اگر این بیماری ابتدا به صورت سرماخوردگی ظاهر شود.

نحوه آزمایش

برای آزمایش کووید-19، چندین گزینه وجود دارد.  ابتدا می توانید فرزندتان را برای آزمایش نزد پزشک اطفال ببرید. این ممکن است راحت‌تر باشد زیرا فرزند شما با مکان و کارکنانی که آزمایش را انجام می‌دهند آشنا خواهد بود.

همچنین ممکن است به دنبال آزمایش خانگی کرونا باشید که می‌توانید آن را از داروخانه محلی خود خریداری کنید. اینها راحت و مفید هستند و در عرض چند دقیقه نتیجه می دهند. دکتر ویلیامسون هشدار می دهد که این آزمایش ها گاهی اوقات منفی کاذب می دهند و ممکن است آزمایش PCR که در یک مرکز پزشکی انجام می شود دقیق تر باشد. با این حال، اگر آزمایش آنتی ژن در خانه مثبت شد، باید به مدرسه، مهدکودک، یا هر کسی که با او در تماس بوده است، هشدار دهید.

قرنطینه

اگر فرزندتان جواب آزمایش کووید-19 مثبت داده است، و این شامل عدم فرستادن او به مهدکودک یا مدرسه می‌شود، باید او را قرنطینه کنید. همچنین باید به مدرسه اطلاع و هشدار دهید که فرزند شما به همراه سایر افرادی که با آنها در تماس بوده اند، نتیجه مثبت کووید دارد.

هرچه ارتباطات کمتر باشد، احتمال شیوع کووید کمتر خواهد بود. فوراً دیگران را از همه علائم آگاه کنید تا بتوانند اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض احتمالی انجام دهند.

CDC توصیه می کند در صورت دریافت آزمایش مثبت، به مدت 10 روز از دیگران جدا شوید. علاوه بر این، CDC توصیه می‌کند که مدارس و مراکز مراقبت از کودکان، هر گونه تماس نزدیک با فرزند شما را هشدار دهند و از آنها بخواهند که قرنطینه شوند.

مقایسه سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی و COVID-19
علائم سرد آنفولانزا آلرژی کووید-۱۹
تب نادر معمول، بالا (100-102 درجه فارنهایت)، گاهی اوقات بالاتر، به ویژه در کودکان خردسال). 3-4 روز طول می کشد. هرگز مشترک
سردرد غیر معمول مشترک غیر معمول مشترک
دردهای عمومی خفیف معمولی؛ اغلب شدید هرگز مشترک
خستگی، ضعف گاهی معمولا، می تواند تا 3 هفته دوام بیاورد گاهی مشترک
خستگی شدید هرگز معمولاً در ابتدای بیماری هرگز مشترک
گرفتگی، آبریزش بینی مشترک گاهی مشترک مشترک
عطسه کردن معمولی گاهی معمولی به ندرت
گلو درد مشترک گاهی گاهی مشترک
سرفه مشترک شایع است، می تواند شدید شود. گاهی سرفه معمولی و خشک
ناراحتی قفسه سینه خفیف تا متوسط مشترک به ندرت، به جز کسانی که آسم آلرژیک دارند مشترک؛ می تواند باعث مشکلات تنفسی یا درد یا فشار مداوم در قفسه سینه شود که نیاز به مراقبت فوری دارد.
از دست دادن چشایی یا بویایی نادر به ندرت به ندرت مشترک
درمان استراحت کافی داشته باشید و
هیدراته بمانید. (مایعات فراوان بنوشید.) ضد
احتقان.
آسپرین (18 سال به بالا)، استامینوفن یا ایبوپروفن برای درد
استراحت کافی داشته باشید
هیدراته بمانید.
آسپرین (سن 18 سال به بالا)، استامینوفن یا ایبوپروفن برای درد، درد و تب
داروهای ضد ویروسی (به پزشک خود مراجعه کنید)
اجتناب از آلرژن ها (چیزهایی که به آنها حساسیت دارید)
آنتی هیستامین
ها استروئیدهای بینی
ضد احتقان ها
NIH راهنمایی در مورد درمان COVID-19 ایجاد کرده است که به طور مرتب به روز می شود. FDA یک دارو به نام رمدسیویر را برای درمان COVID-19 تایید کرده است.
جلوگیری
دست های خود را اغلب بشویید.
از تماس نزدیک با افرادی که سرماخورده هستند خودداری کنید.
هر سال واکسن آنفولانزا را دریافت کنید.
دست های خود را اغلب بشویید.
از تماس نزدیک با افراد مبتلا به آنفولانزا خودداری کنید.
از مواد حساسیت زا مانند گرده گل، کنه های گرد و غبار خانگی، کپک، شوره حیوانات خانگی، سوسک ها اجتناب کنید. واکسن کووید-۱۹ را دریافت کنید، که برای همه سنین ۵ سال و بالاتر توصیه می‌شود. در مکان های عمومی سرپوشیده از ماسک استفاده کنید. از شلوغی پرهیز کنید. دست های خود را مرتب بشویید و از دست زدن به چشم ها، بینی و دهان خودداری کنید. اگر فکر می کنید ممکن است کووید-19 داشته باشید، آزمایش دهید.
عوارض
عفونت سینوسی عفونت گوش میانی، آسم برونشیت، پنومونی؛ می تواند تهدید کننده زندگی باشد عفونت سینوسی، عفونت گوش میانی، آسم ذات الریه، نارسایی تنفسی، سندرم دیسترس تنفسی حاد (مایع در ریه)، سپسیس، حوادث قلبی (مانند حمله قلبی و سکته مغزی)، نارسایی اندام های متعدد، التهاب قلب، مغز یا بافت عضلانی، مرگ

سخن آخر

قبل از همه‌گیری، نیازی نبود که فرزندتان را برای هر ویروس سرماخوردگی آزمایش کنید، یا اگر بیمار شد، او را برای 10 روز کامل ایزوله کنید. اما اکنون همه چیز متفاوت است، زیرا همه ما باید سهم خود را انجام دهیم تا مطمئن شویم COVID-19 گسترش نمی یابد.

اگر در مورد علائم فرزندتان، نحوه آزمایش کووید-۱۹، یا در صورت مثبت شدن نتیجه آزمایش چه باید کرد، با متخصص اطفال آنلاین تماس بگیرید. اگر کودک شما علائم شدیدی مانند تنگی نفس، تب طولانی، علائم کم آبی یا بی حالی شدید دارد، لطفاً به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

نفخ و دل درد - پزشکت

نفخ شکم باعث درد شکم و تغییر در الگوی مدفوع می شه و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذاره. برای درمان علائمت با متخصص گوارش و داخی مشاوره تلفنی بگیر.

بیش-فعالی-کودک

بیش‌فعالی در کودکان می تونه باعث مشکلات تمرکز،کنترل حرکات و رفتارشون بشه. برای کنترل کودک بیش فعال بهتره با متخصص روانپزشک تلفنی مشاوره بگیری.

خشکی لب - پزشکت

خشکی لب می تونه در اثر کمبود آب، اگزما، آفتاب و غیره باشه. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

اگه دستت زیاد عرق می کنه و کلافه ت کرده همین الان با متخصصان آنلاین 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

فشار خون - پزشکت

فشار خون بالا خطر سکته قلبی،بیماری‌ کلیوی و مشکلات قلبی-عروقی را افزایش میده. اگه فشارخون داری همین الان با متخصص قلب و عروق مشاوره تلفنی بگیر.

لک صورت - پزشکت

تغییرات هورمونی،آفتاب،محصولات آرایشی نامناسب و غیره می تونه باعث لک صورت بشه. برای تشخیص صحیح و درمان لک صورتت با متخصص پوست مشاوره تلفنی و تصویری بگیر.