لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

وضعیت ناخن ها و علائم بیماری ها

وضعیت ناخن ها و علائم بیماری ها | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


وضعیت ناخن ها و علائم بیماری ها به یکدیگر ارتباط دارند. شکل ظاهری ناخن می تواند، علائم هشدار دهنده ای از وضعیت سلامت بدن شما را نشان دهند. ناخن های قوی و سالم علاوه بر زیبایی دستان شما، نشانه ای برای سالم بودن کلی بدن شما هستند. اما در مقابل وضعیت غیرطبیعی شکل ناخن ها می تواند نشان دهنده بیماری هایی مانند سوء تغذیه، عفونت و مسائل جدی تر باشد.

ناخن ها به طور مداوم در حال رشد هستند. اما به دلیل گردش خون ضعیف و کهولت سن سرعت رشد آن ها کند می شود. ناخن های دست با سرعت 3 میلی متر در ماه نسبت به ناخن های پا بیشتر رشد می کنند. شش ماه طول می کشد تا یک ناخن انگشت دست از ریشه به طور کامل تا لبه آن رشد کند. ناخن های پا رشد خیلی کمتری دارند و در طول هر ماه فقط یک میلی متر رشد می کنند. رشد ناخن در پا از ریشه تا نوک آن حدود 12 تا 18 ماه طول می کشد.

زردی ناخن ها

وضعیت ناخن ها و علائم بیماری ها | پزشکت

زرد و یا کدر شدن ناخن ها می تواند علائمی از بیماری ها در بدن باشد. شایع ترین مشکلی که می تواند منجر به زردی ناخن ها شود، قارچ ناخن است. افراد دیابتی بیشتر مستعد ابتلا به عفونت قارچ ناخن پا هستند. همین امر باعث زردی ناخن ها و شکنندگی آنها می شود. اگر عفونت به موقع درمان نشود، ممکن است در بستر ناخن جمع شده و ناخن ها در این شرایط ضخیم شوند.

در بعضی مواقع، رنگ زرد روی ناخن ها به طور طبیعی با افزایش سن یا در اثر استفاده مکرر از لاک ناخن، ناخن های اکریلیک یا رنگ ناخن ایجاد می شود. برای جلوگیری از بروز زردی ناخن ها، سعی کنید از محصولات ناخن کمتر استفاده کنید. حتی سیگار کشیدن بیش از حد می تواند ناخن ها را لکه دار کرده و رنگ زردی آنها شود.

استفاده از آب لیمو باعث از بین رفتن لکه روی ناخن می شود؛ اما اگر زردی ادامه داشته یا بدتر شود، ناخن های خود را توسط پزشک معاینه کنید. در موارد نادر، زرد شدن ناخن ها ممکن است علائم برخی از بیماری ها مانند برونشکتاز، عفونت های ریه مانند سل، بیماری کبدی مانند زردی، مشکل تیروئید یا پسوریازیس باشد.

ناخن های کم رنگ

ناخن های بسیار کم رنگ نیز می تواند علائم برخی از بیماری ها باشد. یكی از اصلی ترین دلایل کمرنگ بودن ناخن ها، كم خونی فقر آهن است. به دلیل کاهش تعداد گلبول های قرمز خون، اکسیژنرسانی در خون محدود و باعث رنگ پریدگی و کم رنگ شدن پوست و سایر بافت های بدن خصوصاً بافت زیر ناخن می شود. چند بار در روز، چند بار ناخن را با کمی روغن زیتون یا روغن نارگیل گرم کنید.

سایر علل احتمالی کم رنگ شدن ناخن ها شامل سوء تغذیه، هپاتیت، نارسایی احتقانی قلب و بیماری کبد یا کلیه است. علت هر چه باشد، اگر بیش از چند ماه ناخن های خیلی کم رنگ داشته باشید، برای تشخیص علت اصلی و درمان به پزشک مراجعه کنید.

ناخن های ترک خورده و شکستگی ناخن

وضعیت ناخن ها و علائم بیماری ها | پزشکت

شکسته شدن ناخن ها امری طبیعی است و افراد زیادی از آن رنج می برند. اما در برخی شرایط ترک خوردن ناخن ها و می توانند نشان دهنده کمبودهای غذایی، ،سیب و همچنین بسیاری از بیماری ها باشند. کمبودهای تغذیه ای اسید فولیک، ویتامین C یا پروتئین می تواند باعث این مشکل شود. ناخن های ترک خوده نیز ممکن است ناشی از سوء تغذیه مزمن باشند همچنین این شرایط می تواند به دلیل عفونت قارچی ناخن ها باشد، به خصوص هنگامی که با ناخن های زرد همراه باشد.

برای درمان ناخن های ترک خورده، سعی کنید ناخن ها را خشک نگه دارید، از تماس زیاد با آب خودداری کنید، بهداشت ناخن را خوب تمرین کنید. با استفاده از لوسیون بر روی آنها، ناخن ها را آبرسانی کرده و از ناخن خود مراقبت کنید. اگر بهبودی در ناخن های شکسته یا ترک خورده خود مشاهده نکردید، برای درمان بهتر با پزشک یا متخصص پوست خود مشورت کنید.

ناخن های تری

ناخن های تری مشکلی است که در آن ناخن ها با یک باند باریک صورتی در نوک مات می شوند. بررسی ها نشان می دهد 25.2 درصد از بیمار بستری در بیمارستان دارای ناخن تری بودند. این مطالعه گزارش می دهد که این مشکل در بیماران مبتلا به سیروز کبدی، نارسایی مزمن احتقانی قلب و دیابت قندی دیده شده است.

سالمندان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ناخن های تری قرار دارند. حتی این شرایط می تواند به دلیل عدم تغذیه مناسب، شیمی درمانی و پرکاری تیروئید باشد. ناخن های تری در بیماران HIV نیز مشاهده شده است. اگر بیشتر ناخن های شما با یک باند دیستال باریک به رنگ سفید به نظر می رسد، برای رد احتمال مشکل جدی در وضعیت سلامتی خود، با پزشک مشورت کنید.

ناخن های خیلی ضخیم

وضعیت ناخن ها و علائم بیماری ها | پزشکت

در بررسی وضعیت ناخن ها و علائم بیماری ها ضخیم شدن بیش از حد ناخن ها طبیعی نیست. در حالی که آسیب دیدگی شدید ناخن ها یکی از علت اصلی ناخن های بافت ضخیم و خشن است، اما این شرایط می تواند علامت عفونت قارچی باشد. ناخن های ضخیم، یکی از مهمترین علائم عفونت قارچی به ویژه در سالمندان است که حتی می تواند ناخن ها را لکه دار کند. ناخن های ضخیم و جدا از هم می تواند نشان دهنده بیماری تیروئید باشد. علل احتمالی دیگر افزایش سن، پسوریازیس، پوشیدن کفش های تنگ برای مدت طولانی و آرتریت واکنشی است.

بسته به علت، ناخن های ضخیم ممکن است موقت یا دائمی باشند. از آنجا که ناخن های بیش از حد ضخیم می توانند دردناک باشند و کوتاه کردن آنها سخت است، می توانند حساسیت فرد را به عفونت افزایش دهند. برای کوتاه کردن ناخن های ضخیم، لازم است که ابتدا حدود 10 دقیقه آنها را در آب گرم خیس کنید. ضخیم شدن ناخن ها یکی از علائمی است که برای تشخیص علت اصلی باید به پزشک مراجعه کنید.

ناخن های چماقی

اصطلاح چماق شدن ناخن به معنی التهاب انتهای انگشتان و شکل ناخن ها منحنی و گرد شده است. همچنین می تواند تخت های ناخن را نرم کند. در این شرایط ناخن به راحتی شکسته می شود. حتی ممکن است این شرایط در ناخن های پا هم رخ دهد.

اغلب اوقات، چماق شدن ناخن ها به دلیل کاهش اکسیژن در خون رخ می دهد که می تواند نشان دهنده بیماری ریه، قلب، کبد یا کلیه باشد. بررسی نشان داده است که از هر 10 نفری که مبتلا به سرطان ریه غیر سلول کوچک هستند، سه نفر احتمالاً این علامت را دارند. چماق ناخن همچنین با بیماری التهابی روده، بیماری قلبی عروقی، بیماری های ریوی و ایدز همراه است.

علل احتمالی دیگر چماق شدن ناخن ها، عبارتند از:

  • دیسترس
  • بیماری گریوز
  • بیماری سلیاک
  • غده تیروئید بیش فعال
ناخن قاشقی

ناخن های قاشقی که به کولیونشیا نیز مشهور است، ناهنجاری ناخن ها است که آنها به طور غیر طبیعی نازک و صاف یا حتی فرو رفته می شوند. این شرایط در ناخن های دست شایع تر است، اما در ناخن های پا نیز دیده می شود. یک بررسی سال 2012 که در ژورنال Permanente منتشر شد، گزارش داد که ناخن قاشقی نشانه کمبود آهن مزمن است که ممکن است به دلیل سوء تغذیه، خونریزی دستگاه گوارش، بدخیمی دستگاه گوارش یا بیماری سلیاک باشد. این نوع از مشکلات ناخن پس از شروع درمان با جایگزینی آهن برطرف می شود. با این حال، چندین ماه طول می کشد تا شکل ناخن به حالت عادی برگردد.

سایر دلایل احتمالی ناخن های قاشق، عبارتند از:

  • تروما
  • ژنتیک
  • بیماری قلبی
  • کم کاری تیروئید
  • هموکروماتوز (جذب بیش از حد آهن)
  • قرار گرفتن در معرض فرآورده های نفتی

از آنجا که ناخن های قاشق می تواند به دلایل مختلفی بروز پیدا کند، تشخیص سریع برای فقر احتمالی آهن یا علت اصلی دیگری هر چه سریع تر باید صورت بگیرد.

سوراخ شدن ناخن

وضعیت ناخن ها و علائم بیماری ها | پزشکت

ناخن های سوراخ دار به معنای وجود ترک های کوچک در ناخن ها هستند. معمولاً سوراخ ها را می توان در بالاترین لایه صفحه ناخن مشاهده کرد. این سوراه ها بسته به علت متفاوت از نظر مورفولوژی و توزیع متفاوتند. مطالعه ای در سال 2009 که در ژورنال پوست و مو، منتشر شده است، علل شایع ناخن های سوراخ دار را پسوریازیس، بیماری رایتیر، لیکن پلان، ویتیلیگو، آلوپسی آرئاتا، همودیالیز، درماتیت اگزما و نارسایی مزمن کلیه معرفی کرده است. این نوع از مشکلات ناخن بیشتر بر روی ناخن های پا اثر می گذارد.

خطوط های افقی

شیارهای های عمیق روی تخت های میخ به خطوط Beau معروف است. کاهش و یا قطع رشد ناخن باعث شکل گیری شیارها در پایه ناخن ها می شود. قطع رشد ناخن ممکن است به دلیل آسیب ناخن یا تروما، شیمی درمانی، عوارض دارویی، دیابت کنترل نشده، بیماری گردش خون یا بیماری همراه با تب بالا مانند ذات الریه یا اوریون باشد. همچنین این شرایط می تواند نشانه کمبود روی باشد.

قرار گرفتن در معرض دمای بسیار سرد همچنین می تواند منجر به خطوط Beau شود. یک محیط هیپوباریک در ارتفاع زیاد باعث ایجاد اختلال در تشکیل ماتریس ناخن و منجر به ظهور خطوط Beau می شود. اگر بدون هیچ گونه آسیب دیدگی، خطوط Beau را روی ناخن های خود مشاهده می کنید، سریعاً از یک متخصص مشاوره بگیرید.

برای مشکلات ناشی از شکل ظاهری و تشخیص زودهنگام علت احتمالی و درمان به موقع، به شما پشنهاد می کنیم در صورتی که هر یک از علائم زیر را مشاهده می کنید با یک متخصص مشورت بگیرید. خدمات مشاوره آنلاین پزشکت این امکان را برای شما فراهم کرده که به راحتی با متخصصین حرفه ای و با تجربه در زمینه های مختلف بهداشتی و انواع بیماری ها در ارتباط باشید.

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/news-facts/nails-reveal-health.html

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. کاش مشاوره رایگان هم داشتید شاید یکی نتونه این هزینه رو بپردازه ?

    1. سلام اگر پزشکی خود تمایل به مشاوره رایگان باشد پیشنهاد شما قابلیت اجرایی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز