لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

سوختگی درجه یک چیست؟

سوختگی درجه یک | پزشکت

فهرست مطالب

سوختگی درجه یک چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سوختگی درجه یک، اتفاقی دردناک در خانه، به ویژه برای کودکان و سالمندان است. سوختگی درجه یک اغلب هنگامی اتفاق میفتد که کسی به چیزی داغ مانند اجاق گاز، اتو یا صاف کننده مو ویا با آب داغ و امثال این ها دست بزند.

قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد بدون استفاده از ضد آفتاب یا انواع دیگر محافظ پوست نیز دلیل سوختگی های درجه یک است. با این حال محققان گزارش دادند که 80 درصد سوختگی های کودکان به دلیل سوختن تصادفی با مایعات داغ یا لوازم داغ است.

علائم سوختگی درجه یک کدامند؟

به طور کلی، سوختگی های درجه یک جزیی هستند و فقط روی لایه خارجی پوست تاثیر می گذارند و باعث تخریب پوست و ایجاد تاول نمی شوند. سوختگی های درجه یک، خیلی شدید نیستند و معمولاً به صورت یک ناحیه قرمز و خشک روی پوست دیده می شوند. رایج ترین علامت سوختگی درجه یک، قرمز شدن پوست است.

سایر علائم سوختگی درجه یک، عبارتند از:

  • درد
  • تورم
  • خارش
  • خشکی پوست
  • لایه برداری پوست
  • تغییر موقتی رنگ پوست ناشی از لایه برداری
  • پوستی که ممکن است در اثر لمس گرم باشد.
  • درد در ناحیه سوخته که به مدت 3-2 روز طول می کشد.

انواع سوختگی

سوختگی درجه یک | پزشکت

پزشکان سوختگی های درجه یک را سوختگی های سطحی می دانند زیرا فقط روی لایه بالایی پوست تأثیر می گذارد. سوختگی های درجه یک از نظر سوختگی به عمق پوست و سایر بافت ها نفوذ نمی کند.

سوختگی های دیگر دارای مشخصات زیر است:

  • سوختگی های درجه دو: این سوختگی ها از طریق اپیدرم عبور کرده و به بالای لایه دوم پوست می رسند که به درم معروف است. این سوختگی ها تاول بیشتری دارند و به طور کلی دردناک تر و متورم تر هستند.
  • سوختگی های درجه سوم: این نوع سوختگی به لایه های اول و دوم پوست تا سطح سوم و پایین ترین سطح پوست نفوذ می کند، که به عنوان زیرپوست شناخته می شود. با این سوختگی های عمیق تر، ممکن است ناحیه آسیب دیده مانند سطح یک تکه زغال سوخته سفید به نظر برسد.
  • سوختگی های درجه چهار: این نوع سوختگی از هر سه لایه پوست عبور می کند و به عضله، استخوان، اعصاب و چربی های زیر آن آسیب می رسد. در سوختگی درجه چهار هیچ دردی وجود ندارد زیرا آسیب به اعصاب از بروز هرگونه احساس دردی جلوگیری می کند.

چگونه سوختگی درجه یک را در خانه درمان کنیم؟

سوختگی درجه یک | پزشکت

درمان در منزل رایج ترین روش برای درمان سوختگی درجه یک است. حتی اگر بیشتر سوختگی های درجه یک نیازی به درمان توسط یک متخصص پزشکی ندارند، اما هنوز هم درمان دقیق این آسیب ها بسیار مهم است. مطمئن شوید که زخم ها تمیز، محافظت شده و عاری از عفونت هستند. با یک باند نچسب از محل سوخته شده محافظت کنید.

مراحل درمان سوختگی درجه یک در خانه، عبارتند از:

  • مقدار زیاد مایعات بنوشید.
  • ناحیه سوخته را با آب و صابون ملایم به آرامی تمیز کنید.
  • تاول هایی که ممکن است ایجاد شود را از بین نبرید. زیرا این امر می تواند خطر عفونت را افزایش دهد.
  • برای کاهش درد، تورم و التهاب از داروهای بدون نسخه (استامینوفن یا ایبوپروفن) استفاده کنید.
  • لباس ها، ساعت ها، انگشترها و سایر جواهرات را از نزدیکی منطقه سوخته خود بردارید.
  • محل سوخته را با باند نچسب بپوشانید. پانسمان را سه بار در هفته عوض کنید، به شرطی که عفونی نباشد. اگر سوختگی آلوده به نظر می رسد، هر روز باند را عوض کنید.
  • آکادمی درماتولوژی آمریکا توصیه استفاده از وازلین هر 8 تا 12 ساعت را توصیه می کند. در سوختگی درجه یک از کره یا خمیر دندان استفاده نکنید. زیرا این امر می تواند خطر عفونت را افزایش داده و از بهبود آن جلوگیری کند.
  • ناحیه سوخته را بلافاصله در آب خنک (نه آب یخ زده) فرو برده و حدود 10 دقیقه در آنجا نگه دارید، سپس کمپرس های سرد و مرطوب را بر روی محل قرار دهید تا زمانی که درد فروکش کند. هرگز یخ را مستقیماً روی محل سوختگی قرار ندهید.

اگر سوختگی در طی 48 ساعت علائم بهبودی را نشان نداد، یا اگر به نظر می رسد بدتر شده است، سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

در سوختگی درجه یک چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در بیشتر مواقع، این سوختگی نیاز به مراجعه پزشکی ندارند.

با این حال، در شرایط زیر بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  • قسمت سوخته از کف دست فرد بزرگتر است.
  • سوختگی به بیش از لایه بالایی پوست تأثیر بگذارد.
  • فرد مبتلا به سوختگی یک کودک خردسال یا یک فرد سالمند است.
  • سوختگی همراه با تب یا درد و قرمزی که به مسکن های OTC پاسخ نمی دهد.
  • سوختگی کاملاً مچ پا، مچ دست، انگشت، انگشت پا یا قسمت دیگری از بدن را در بر گرفته باشد.

هر زمان پوست آسیب دیده باشد، حتی اگر آسیب ناشی از خراشیدگی کوچک یا آفتاب سوختگی خفیف باشد، بدن نمی تواند مانند حالت معمول در برابر عفونت از خود دفاع کند.

همیشه به این سوختگی ها توجه زیادی داشته باشید و علائم احتمالی عفونت مانند موارد زیر را بررسی کنید:

  • افزایش تورم و حساسیت
  • یک رگه قرمز در منطقه سوخته شده
  • سوختگی باعث تخلیه مایع زرد یا سبز می شود.
  • تغییر در رنگ و ظاهر عمومی منطقه سوخته

سوختگی درجه یک  چگونه درمان می شود؟

سوختگی درجه یک | پزشکت

اگرچه این سوختگی ها به اندازه سوختگی های درجه بالاتر جدی نیستند، اما می توانند کاملاً صدمه ببینند و در صورت عدم درمان صحیح، جای زخم بر جای بماند. برای درمان سوختگی درجه یک در خانه، این نکات را از متخصصان پوست دنبال کنید.

این سوختگی ها بسیار شایع است و اغلب پس از لمس تصادفی اجاق گاز، اتو مو اتفاق میفتد. آفتاب سوختگی نیز می تواند سوختگی درجه یک باشد. برخلاف سوختگی های درجه دو یا سوم که شدیدتر هستند، این سوختگی ها فقط لایه بالایی پوست را درگیر می کنند. در صورت این سوختگی ها، پوست شما ممکن است قرمز و دردناک باشد و تورم خفیفی را تجربه کنید.

بیشتر این سوختگی ها در خانه قابل درمان است. با این حال، مهم است که بدانید چه کاری باید انجام دهید. اگرچه سوختگی های درجه یک به اندازه سوختگی های درجه بالاتر جدی نیستند، اما ممکن است کمی صدمه ببینند و در صورت عدم درمان صحیح، جای زخم را بر جای می گذارند.

برای درمان سوختگی درجه یک، متخصصان پوست نکات زیر را توصیه می کنند:
  1. سوختگی را سرد کنید. سوختگی را بلافاصله در آب سرد شیر قرار دهید یا از کمپرسهای سرد و مرطوب استفاده کنید. این کار را برای حدود 10 دقیقه یا تا زمانی که درد فروکش کند، انجام دهید.
  2. روزانه دو تا سه بار ژله نفتی بزنید. از پماد، خمیر دندان یا کره روی محل سوختگی استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد عفونت شود همچنین از آنتی بیوتیک های موضعی استفاده نکنید.
  3. محل سوختگی را با یک باند نچسب و استریل بپوشانید. در صورت ایجاد تاول، بگذارید در حالی که ناحیه را تحت پوشش قرار داده اید، به خودی خود بهبود یابد.
  4. مصرف داروهای مسکن بدون نسخه را در نظر بگیرید. استامینوفن یا ایبوپروفن می تواند به تسکین درد و کاهش التهاب کمک کند.
  5. از ناحیه سوخته در برابر آفتاب محافظت کنید. پس از بهبود سوختگی، با جستجوی سایه، پوشیدن لباس محافظ یا استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع و مقاوم در برابر آب با SPF 30 یا بالاتر، منطقه را در برابر آفتاب محافظت کنید که در به حداقل رساندن جای زخم کمک می کند، زیرا قرمزی ناشی از سوختگی گاهی اوقات برای هفته ها ادامه می یابد، به ویژه در افرادی که رنگ پوست آن ها تیره است.

این سوختگی ها معمولاً خود به خود و بدون معالجه پزشک بهبود می یابند. با این حال، اگر سوختگی درجه یک شما بسیار زیاد است، اگر فرد نوزاد یا مسن است، یا اگر فکر می کنید سوختگی شما شدیدتر است، سریعاً به اورژانس مراجعه کنید .

چه مدت طول می کشد تا سوختگی درجه یک بهبود یابد؟

موسسه ملی علوم پزشکی عمومی می گویند که این سوختگی ها برای درمان حدود یک هفته طول می کشد. سایر متخصصان می گویند که بهبودی فرد در اثر این سوختگی هامعمولاً 5 تا 10 روز طول می کشد.

چگونه از ایجاد زخم در سوختگی درجه یک جلوگیری کنیم؟

سوختگی درجه یک | پزشکت

ایجاد زخم معمولاً در این سوختگی ها مشکلی ایجاد نمی کند. زخم ها فقط در صورت آسیب رسیدن به لایه زیرین پوست ایجاد می شوند و این سوختگی ها معمولاً تا آن حد به داخل پوست نفوذ نمی کنند. همچنین آنها در کمتر از 10 روز بهبودی می یابند و طبق گفته انجمن ققنوس برای نجات یافتگان از سوختگی، سوختگی هایی که به سرعت بهبود می یابند معمولاً جای زخم ندارند.

با این حال، همیشه از پوست حساس و آسیب دیده بیشتر مراقبت کنید. اگر پوست در ناحیه آسیب دیده شروع به لایه برداری کرد، بگذارید تا به طور طبیعی لایه برداری شود، زیرا کشیدن آن ممکن است دردناک باشد و باعث ایجاد زخم شود.

چگونه جای سوختگی  را از بین ببریم؟

بیشتر این سوختگی ها یک طی 10 روز کاملاً بهبود می یابند. برخی از افراد ممکن است دریابند که پوست بهبود یافته نسبت به پوست مناطق دیگر تیره تر یا روشن تر است. گاهی اوقات، منطقه سوخته می تواند در طول بهبودی خارش ایجاد کند. اگرچه ممکن است خارش ناخوشایند باشد، اما بخشی از بهبود است. مرطوب کننده های پوست و آنتی هیستامین های OTC، مانند بنادریل، می توانند به کاهش ناراحتی کمک کنند. به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب و رعایت موارد استاندارد ایمنی در برابر آفتاب می تواند از آسیب بیشتر پوست جلوگیری کند.

نحوه طبقه بندی سوختگی ها

سوختگی درجه یک | پزشکت

سوختگی ها بر اساس میزان آسیب هایی که به بدن وارد می کنند طبقه بندی می شوند.

درجه سوختگی
شکل
خسارت چشم انداز بلند مدت
اول (سطحی) قرمز و خشک، اما بدون تاول (مانند آفتاب سوختگی ملایم) لایه بالایی پوست (اپیدرم) تغییر رنگ موقت پوست
دوم پوستی قرمز، متورم و تاول زده لایه های بالایی و میانی پوست (درم) ممکن است باعث افزایش ضخامت پوست شود
سوم سفید و زغال دار به نظر می رسد اپیدرم، درم و بافتهای زیر جلدی (چربی) آسیب پوستی گسترده، از جمله ضخیم تر شدن پوست و جای زخم هنگام بهبودی
چهارم پوست سوخته با استخوان در معرض احتمالی پوست، تاندون ها، اعصاب و احتمالاً عضلات ممکن است باعث آسیب دائمی به منطقه آسیب دیده شود و نیاز به قطع عضو داشته باشد
پنجم پوست سفید شده و استخوان در معرض آن پوست، تاندون ها، عضلات و استخوان ها آسیب دائمی بدن، قطع عضو و آسیب عضوی ممکن است
ششم از دست دادن پوست در معرض استخوان تا استخوان گسترش می یابد همان سوختگی های درجه پنجم، اما ممکن است منجر به مرگ شود

منابع :

https://www.aad.org/public/everyday-care/injured-skin/burns/treat-minor-burns

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322281

https://www.healthline.com/health/4th-degree-burn#burn-classification

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز