لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

سوختگی درجه دو چیست؟

سوختگی درجه دو چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

سوختگی درجه دو چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سوختگی درجه دو یک سوختگی با ضخامت جزئی شدیدتر از سوختگی درجه یک است. سوختگی های درجه دو روی چندین لایه از پوست مثل لایه خارجی پوست، به نام اپیدرم، و بخشی از لایه دوم پوست، به نام درم، تأثیر می گذارد.

سوختگی های درجه دو می توانند بسیار دردناک باشند و بهبودی آن ها اغلب چندین هفته طول می کشد. سوختگی هایی که مناطق وسیعی از پوست را درگیر می کند، می تواند عوارض جدی ایجاد کرده و مستعد ابتلا به عفونت باشد.

انواع سوختگی کدامند؟

پزشکان سوختگی ها را با توجه به میزان صدمه ای که به پوست و بافت اطراف آن وارد می کنند، دسته بندی می کنند.

  • سوختگی های درجه یک. سوختگی های درجه یک به طور کلی جزئی هستند و فقط روی لایه خارجی پوست تأثیر می گذارند. آن ها متداول ترین نوع سوختگی محسوب می شوند، اکثر آفتاب سوختگی ها در این گروه قرار می گیرند.
  • سوختگی های درجه دو. سوختگی های درجه دو جدی تری هستند که روی لایه خارجی پوست و لایه بعدی یعنی درم تأثیر می گذارند. مدت زمان بهبودی آن ها طولانی تر و جدی تر است.
  • سوختگی های درجه سوم. این نوع از سوختگی از جدی ترین انواع سوختگی ها محسوب می شوند. که هر دو لایه پوست را تحت تأثیر قرار می دهند و همچنین ممکن است روی سایر بافت ها مانند غدد عرق نیز تأثیر بگذارند. سوختگی های درجه سوم معمولاً به پیوند پوست و جراحی نیاز دارند.

سوختگی های درجه دو در چه شرایطی خطرناکند؟

سوختگی درجه دو چیست؟ | پزشکت

سوختگی های درجه دو مانند سوختگی ناشی از اجاق گاز می توانند نسبتاً جزئی باشند، آن ها همچنین ممکن است بسیار جدی و حتی کشنده باشند.

سوختگی درجه دو در شرایط زیر می توانند بسیار خطرناک باشند:

  •  سوختگی در افراد با سیستم ایمنی ضعیف رخ می دهد.
  • سوختگی هایی که دستگاه تناسلی یا باسن را شامل می شوند.
  • سوختگی های روی مفاصل، صورت یا دست ها تأثیر می گذارند.
  • سوختگی هایی که مناطق وسیعی از بدن را تحت تأثیر قرار می دهند.

سوختگی های درجه دو می توانند باعث عفونت های جدی شوند، به خصوص اگر قسمت های زیادی از بدن را در بر بگیرد یا اگر فرد درمان صحیحی را انجام ندهد.

علت های سوختگی های درجه دو چیست؟

منابع فیزیکی گرما، مانند آفتاب و اجاق گاز، می توانند باعث سوختگی درجه دو شوند. از طرفی هم برخی مواد شیمیایی و محصولات تمیز کننده نیز ممکن است باعث سوختگی گردند.

برخی از دلایل عمده سوختگی درجه دو عبارتند از:

  • تماس با آب جوش
  • حوادث با اجاق گاز
  • قرار گرفتن در معرض آتش
  • آفتاب سوختگی شدید، مانند زمانی که فردی با پوست بسیار روشن برای مدت طولانی زیر آفتاب می نشیند.

جراحات تصادفی دلیل عمده سوختگی درجه دو است. به عنوان مثال، ممکن است کودک دست خود را روی مشعل داغ قرار دهد. از طرفی هم سو قصد عمدی، مانند حملات اسیدی، می تواند باعث سوختگی درجه دو شود.

علائم سوختگی درجه دو کدامند؟

سوختگی درجه دو چیست؟ | پزشکت

سوختگی درجه دو که قسمت زیادی از بدن را در برگیرد، نیاز به مراقبت پزشکی دارد. هرگونه سوختگی جدی، در مناطق جزیی از پوست یا قسمت های زیادی از بدن، مراجعه به پزشک را ضروری می کند.

برخی از علائم رایج سوختگی درجه دو، عبارتند از:

  • تاول
  • سوختگی با الگوی نامنظم
  • درد شدید یا حساسیت پوستی
  • زخم تازه و مرطوب یا در حال تراوش
  • پوست سفید، قرمز خیلی تیره یا قهوه ای بسیار تیره به نظر برسد.

فردی که بعد از سوختگی دچار تب می شود یا احساس بیماری می کند، ممکن است به عفونت مبتلا شده باشد.

سوختگی درجه دو چگونه تشخیص داده می شود؟

یک پزشک یا سایر متخصصان می توانند با دیدن سوختگی میزان سوختگی را تشخیص دهند. علاوه بر آن، آنها سوالاتی را درباره علت ایجاد سوختگی و همچنین این که آیا فرد بیماری های دیگری دارد یا خیر می پرسند.

در بعضی موارد، پزشک درصد سوختگی بدن را نیز تخمین می زند، این امر می تواند در ارزیابی عفونت و عوارض جدی آن کمک کند.

سوختگی درجه دو چگونه درمان می شود؟

سوختگی درجه دو چیست؟ | پزشکت

افرادی که فکر می کنند دچار سوختگی درجه دو شده اند باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشند. درمان های اولیه مناسب می تواند از بروز عوارض جدی جلوگیری کند.

راهکارهای زیر می تواند برای کسی که دچار سوختگی شده و منتظر کمک های پزشکی است، موثر باشند:

  • تاول های را پاره نکنید.
  • برای جلوگیری از کم آبی بدن، مقدار زیادی آب یا مایعات بنوشید.
  • محل سوختگی را با گاز یا پانسمان بپوشانید. باند را محکم نپیچید، زیرا می تواند گردش خون را قطع کند.
  • از مالیدن پماد یا سایر داروهای خانگی دیگر به خصوص بلافاصله پس از سوختگی خودداری کنید.
  • محل سوختگی را با قرار دادن آن در زیر آب سرد، اما نه یخ، خنک کنید. یخ را مستقیما روی محل سوختگی قرار ندهید.
  • هرگونه لباس، جواهرات یا سایر مواردی که روی سوختگی را می پوشاند، را کنار بگذارید. این موارد ممکن است داغ باشند، باعث سوختن پوست شوند و شدت سوختگی را تشدید کنند.

درمان به شدت و محل سوختگی بستگی دارد. پزشک ممکن است محل سوختگی را تمیز کند یا کرم آنتی بیوتیک بمالد. اگر سوختگی بسیار شدید باشد یا قسمت اعظم بدن را در شامل شود، فرد ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد.

پزشک همچنین ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند، خصوصاً اگر شخصی به عفونت مبتلا باشد یا در معرض خطر ابتلا به آن باشد. عفونت های شدید شاید نیاز به درمان با آنتی بیوتیک های داخل وریدی داشته باشند.

سوختگی های بسیار جدی درجه دوم ممکن است به پیوند پوست نیاز پیدا کند. در حین پیوند پوست، یک جراح پوست را از یک ناحیه از بدن به منطقه دیگر پیوند می دهد تا پوست آسیب دیده را جایگزین کند.

بهبودی بعد از سوختگی درجه دو چه مدت طول می کشد؟

سوختگی درجه دو چیست؟ | پزشکت

استفاده از مرطوب کننده روی زخم سوختگی بسته می تواند به بهبودی کمک کرده و از ایجاد زخم جلوگیری کند. بهبودی سوختگی درجه دو ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد. اگر فردی دچار عوارض شود، بهبودی احتمالا بیشتر طول می کشد.

مدت زمان بستری شدن در خانه بسته به شدت سوختگی و سلامت کلی فردی که دچار آن شده، متفاوت است. برای بهبودی سریع و کمک به کاهش درد، فرد می تواند راه های زیر را امتحان کند:

  • سوختگی را تمیز و پوشیده نگه دارید.
  • از دارو های بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
  • با بسته شدن و تخلیه زخم، سوختگی را به طور مرتب مرطوب کنید. که می تواند بهبودی را تسریع کند و جای زخم را کاهش دهد یا از باقیماندن جای زخم جلوگیری کند.
  • برای تمیز نگه داشتن زخم و جلوگیری از عفونت، از پماد آنتی بیوتیک OTC استفاده کنید.
  • از ماساژ، خراشیدن یا برداشتن محل سوختگی خودداری کنید، زیرا این امر زخم را دوباره باز کرده و خطر عفونت را افزایش می دهد.

اگر فردی دچار تب شود و رگه های قرمز اطراف سوختگی را ببیند، یا اعتقاد داشته باشد که علائم وی به طور ناگهانی بدتر شده، ممکن است دچار عفونت شده باشد. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنند.

درمان خانگی برای سوختگی درجه دو در خانه کدامند؟

سوختگی درجه دو چیست؟ | پزشکت

برای بسیاری از سوختگی های درجه دوم، درمان خانگی تمام مواردی است که برای بهبودی و جلوگیری از مشکلات دیگر لازم است. برخی از راهکارهای درمان خانگی برای این سوختگی ها، عبارتند از:

سوختگی را بشویید.

پوست سوخته را با آب خنک بشویید تا درد متوقف شود. با شستشو معمولاً در مدت 15 تا 30 دقیقه درد متوقف می شود. آب خنک درجه حرارت پوست را کاهش می دهد و از جدی شدن سوختگی جلوگیری می کند. شما می توانید دست ها، انگشتان، پاها، پاها یا انگشتان پا را در یک لگن آب خنک قرار دهید. حتی کمپرس خنک را برای سوختگی صورت یا بدن خود بمالید. از یخ یا آب یخ استفاده نکنید، که باعث آسیب بافتی می شود.

هرگونه جواهرات، انگشترها، یا لباس هایی را که می تواند مانع آن باشد یا در صورت متورم شدن پوست بسیار سفت شود، از آن جدا کنید.

سوختگی را تمیز کنید.

دستان خود را قبل از تمیز کردن محل سوختگی بشویید. سوختگی را با دست یا هر چیز کثیف لمس نکنید، زیرا تاول های باز می توانند به راحتی آلوده شوند.

تاول ها را باز نکنید.

ناحیه سوختگی را به آرامی با آب تمیز بشویید. برخی از پوست های سوخته ممکن است با شستشو از بین بروند. محل را با پارچه یا گاز تمیز خشک کنید. روی محل سوختگی اسپری نگذارید، زیرا این کار گرمای داخل سوختگی را به دام می اندازد.

بانداژ سوختگی

اگر پوست یا تاول های سوخته باز نشده باشند، ممکن است نیازی به باند نباشد. اگر احتمال دارد پوست سوخته یا تاول های شکسته نشده توسط لباس کثیف شده و یا تحریک شوند، یک باند بزنید.

اگر پوست یا تاول سوخته باز شده باشند، باند مورد نیاز است. برای کمک بیشتر به جلوگیری از عفونت، هر زمان بانداژ خیس یا کثیف شد، آن را تعویض کنید. اگر یک باند به سوختگی چسبیده است، آن را در آب گرم بخیسانید تا باند راحت تر باز شود. در صورت موجود بودن از پانسمان نچسب استفاده کنید.

باند اطراف سوختگی را به آرامی بپیچید تا از وارد شدن فشار به پوست سوخته جلوگیری کنید.

بسیاری از پانسمان های سوختگی بدون نسخه در دسترس هستند. حتماً دستورالعملهای موجود در بسته را دنبال کنید.

اگر سوختگی روی ساق پا یا بازو است، در 24 تا 48 ساعت اول اندام را تا حد ممکن بالا نگه دارید تا تورم کاهش یابد. یک پا یا بازوی سوخته را به طور معمول حرکت دهید تا پوست سوخته خیلی محکم ترمیم نشود. این وضعیت می تواند حرکت را محدود کند.

حرف آخر

بسیاری از حوادث طبیعی از جمله ریختن چیز گرم روی پوست یا لمس وسیله گرمایشی می تواند باعث سوختگی درجه دو شود. اما درمان سریع می تواند از بروز زخم، عفونت و سایر عوارض جدی جلوگیری کند، بنابراین بهتر است در صورت بروز هر گونه سوختگی، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. اگر سوختگی زیاد بوده یا به شدت دردناک است، باید به اورژانس مراجعه کنید.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325189#summary

https://www.healthlinkbc.ca/health-topics/sig256965

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز