لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

داروهای ضد تاول تب

داروهای ضد تاول تب | پزشکت

فهرست مطالب

دارو های ضد تاول تب برای تسکین

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

دارو های ضد تاول تب برای تسکین درد و بهبودی ناشی از تاول ها ممکن است موثر باشند. دوره بیماری تاول تب ممکن است از 10 تا 14 روز طول بکشد. تاول های تب معمولاً به صورت گروهی ایجاد می شوند و باعث زخم های قرمز، متورم و دردناک می شوند. آنها معمولاً در نزدیکی دهان یا مناطق دیگر صورت ایجاد می شوند، اما ممکن است در زبان یا لثه نیز ظاهر شوند.

تاول های تب ممکن است مایعی شفاف ترشح کنند که پس از چند روز پوسته پوسته شود. در این مدت، تاول های تب بیشتر مسری هستند. با این حال، ویروسی که باعث ایجاد تاول های تب می شود، حتی در صورت قابل مشاهده نبودن تاول، می تواند همچنان مسری باشد.

علت تبخال ویروس هرپس سیمپلکس است. در سراسر جهان، بیش از90 درصد از جمعیت بالغ یک یا هر دو شکل این ویروس را دارند (HSV-1 و HSV-2). در ایالات متحده، حدود65 درصد از جمعیت در معرض HSV-1 قرار گرفته است.

برخی از تبخال ها می توانند بدون درمان بهبود یابند، اما روش های موثر بسیاری برای کمک به تسکین درد و بهبودی آنها وجود دارد. این شامل درمان های خانگی و داروهای تجویزی است.

درمان خانگی برای تاول های تب

بررسی ها نشان داده است برخی از روغن های اساسی ممکن است در برابر HSV-1 فعالیت ضد ویروسی داشته باشند. روغن های اساسی و درمان های موضعی می توانند پوست شما را تحریک کنند، بنابراین همیشه باید قبل از استفاده ابتدا سطح کمی از آن را روی پوست خود آزمایش کنید.

همچنین باید روغن های اساسی را با یک روغن حامل (روغن نباتی) رقیق کنید. این نسبت حدود یک قطره روغن اساسی در هر قاشق چای خوری روغن حامل است. هنگام استفاده از این روغن های اساسی، از یک سواب پنبه یا پد تمیز استفاده کنید، که به شما کمک می کند از آلودگی و عفونت مجدد جلوگیری شود.

9 درمان طبیعی خانگی برای تاول های تب عبارتند از:

یخ و درمان خانگی تاول تب

داروهای ضد تاول تب | پزشکت

یخ درمانی با کاهش جریان خون در منطقه، می تواند به درمان التهاب کمک کند. همچنین ناحیه را بی حس می کند تا درد کمتری داشته باشد. اما این درمان موقتی است و به هیچ وجه ویروس را تحت تأثیر قرار نمی دهد و باعث بهبودی نمی شود. برای درمان زخم، کیسه یخ را با حوله یا پارچه بپیچید. حداقل 5 دقیقه و بیشتر از 15 دقیقه آن را روی زخم سرد قرار دهید. هرگز یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید زیرا این امر می تواند آسیب قابل توجهی ایجاد کند.

آب لیمو و درمان خانگی تبخال

آب لیمو می تواند ویروس هرپس سیمپلکس را در برخی موارد از بین ببرد و بر چگونگی اتصال ویروس به سلولهای میزبان تأثیر بگذارد.

ال-لیزین و درمان طبیعی تاول تب

ال لیزین یک اسید آمینه است که ممکن است به کوتاه شدن مدت تاول تب کمک کند. مردم گزارش داده اند که مزایای مصرف این مکمل به عنوان یک پیشگیری و درمان می تواند موثر باشد.

مطابق با انتشارات بهداشت هاروارد، لیزین می تواند اسید آمینه را که باعث رشد تاول های تب می شود، را مهار کند. با این حال، برای تأیید اثربخشی آن، تحقیقات بیشتری لازم است. همچنین ممکن است در کاهش شیوع تاول تب نقش داشته باشد. دوزهای تحقیق از 500 تا 3000 میلی گرم است. میزان دوز توصیه شده موجود در بسته را رعایت کنید.

روی درمانی برای تاول تب

روی، یک ماده معدنی ضروری است که می تواند به بهبود زخم کمک کند، استفاده از روی موضعی ممکن است در درمان تاول های تب موثر باشد. یک مطالعه در سال 2001 نشان داد که کرم حاوی اکسید روی و گلیسین در مقایسه با کرم دارونما مدت زمان بهبودی تبخال را کوتاه تر می کند.

بررسی ها نشان داده است هنگامی که شرکت کنندگان از مکمل های سولفات روی استفاده کردند، تعداد شیوع آن کاهش یافت. آنها 22.5 میلی گرم دو بار در روز به مدت دو ماه، استفاده کرده اند. برای درمان های موضعی، می توانید کرم اکسید روی را چهار بار در روز استفاده کنید.

روغن پونه کوهی و درمان خانگی تبخال

در سطح سلولی نشان داده شده، روغن پونه کوهی برای پیشگیری از ویروس های مختلف حیوانی و انسانی، از جمله تبخال موثر است. مشخص نیست که چه دوزی برای تأمین مزایا لازم است.

عصاره شیرین بیان

ریشه شیرین بیان به عنوان یک گزینه درمانی برای تبخال، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. بررسی ها شواهد بیشتری از فعالیت ضد دفع شیرین بیان را نشان داده است، اما تأثیرات آن بر روی ویروس در انسان هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

روغن درخت چای

داروهای ضد تاول تب | پزشکت

بررسی های صورت گرفته بر روی روغن درخت چای نشان می دهد که روغن درخت چای یک درمان ضد ویروسی مفید بوده که ممکن است به تسریع روند بهبود و محدود کردن تشکیل پلاک کمک کند. به صورت موضعی با افزودن روغن درخت چای رقیق به یک پنبه از آن استفاده کنید. هر روز چندین بار آن را روی محل درد بمالید و تا بهبود کامل پوست، درمان را ادامه دهید.

فندق جادوگر

فندق جادوگر ممکن است در مبارزه با ویروس تبخال و در کاهش التهاب موثر باشد. فندق جادوگر نیز قابض است و ناحیه را خشک می کند، که ممکن است به بهبود آن کمک کند. با استفاده از یک توپ پنبه مرطوب مستقیماً آن را به پوست بزنید. با استفاده از فشار کم آن را روی پوست خود نگه دارید و مراقب باشید که مالش ندهید. درمان را تا زمان بهبود کامل پوست ادامه دهید.

سرکه سیب برای درمان تاول تب

برخی از افراد از مزایای استفاده از سرکه سیب (ACV) برای تاول های تب خبر می دهند. در حالی که هیچ مدرکی برای ACV و تبخال وجود ندارد، بررسی ها نشان می دهد که ACV ممکن است دارای خواص ضد عفونی و ضد قارچی باشد.

با این حال، با توجه به خاصیت اسیدی و آسیب احتمالی به بافت، باید با احتیاط روی زخم ها استفاده شود. استفاده از آن برای عفونت های باکتریایی پوست توصیه نمی شود. روزانه چندین بار ACV را به منطقه آسیب دیده رقیق کنید. می توانید هر بار چند دقیقه آن را در آنجا نگه دارید. درمان را تا زمان بهبودی ادامه دهید.

خطرات و هشدارهای درمان خانگی تاول تب

در صورت بارداری یا شیردهی استفاده از روش های درمانی فوق ممکن است برای شما مناسب نباشد. از مصرف روغن های اساسی در کودکان یا بزرگترها خودداری کنید. با نحوه درمان زخم های سرد در نوزادان آشنا شوید.

همیشه با مقدار کمی از داروی انتخابی خود شروع کنید تا ببینید پوست شما چگونه واکنش نشان می دهد و اگر با احساس سوزش طولانی مدت باعث تحریک پوست می شود، استفاده از آن را قطع کنید. در صورت بدتر شدن علائم، هرگونه درمان خانگی را قطع کنید.

اگر قصد استفاده از مکمل های خوراکی را دارید با پزشک خود صحبت کنید. داروهای گیاهی و مکمل ها می توانند با هر دارویی ارتباط برقرار کرده و عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کنند.

داروهای تجویزی برای تاول های تب

داروهای ضد تاول تب | پزشکت

تاول تب بدون درمان، می تواند تا دو هفته ادامه یابد. برخلاف درمان های طبیعی، داروهای ضد ویروس یک دوز مشخصی دارند و ثابت شده است که روند بهبودی را تسریع می کنند و همچنین میزان ویروس موجود را کاهش می دهند.

این جدول اثربخشی عمومی این داروها را در مقایسه با عدم درمان نشان می دهد:

دارو درمانی
اثر
آسیکلوویر (Xerese، Zovirax) زمان بهبودی را 1 تا 2 روز کاهش می دهد.
والاسیکلوویر (والترکس) زمان بهبودی را 1 تا 2 روز کاهش می دهد.
famciclovir (Famvir) زمان بهبودی را 1 تا 2 روز کاهش می دهد.
پنسیکلوویر (دناویر) زمان بهبودی را 0.7 تا 1 روز و درد را 0.6 تا 0.8 روز را کاهش می دهد (فقط به صورت موضعی)

به طور معمول این داروها به صورت قرص تجویز می شوند. برای عفونت های شدید یا جدی در هرپس، افراد نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند و این داروها از طریق ورید (IV) تجویز می شوند.

طبق تحقیقات، همه قرص های ضد ویروسی تایید شده، از جمله آسیکلوویر، والاسیکلوویر و فامسیکلوویر، در کاهش علائم موثر هستند. درمان های ضد ویروسی موضعی، مانند پنسیکلوویر، تأثیر کمتری دارند.

چه عواملی باعث بروز تاول های تب می شود؟

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-1) باعث تب تاول، همچنین به عنوان زخم های سرد و تب خال دهان شناخته شده است. این ویروس می تواند سایر اعضای بدن از جمله دستگاه تناسلی را نیز آلوده کند.

علائم همیشه بلافاصله ظاهر نمی شوند. ویروس همچنین می تواند در سیستم شما پنهان باشد و در هر زمان مشخص عود کند. به طور کلی، شیوع در زمان ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن بروز پیدا می کند

عوامل خاص ممکن است ویروس را دوباره فعال کرده و باعث شیوع آن شود، از جمله:

  • خستگی
  • سن بالا
  • افسردگی
  • بارداری
  • آسیب یا ضربه
  • افراد با پیوند عضو
  • نوسانات هورمونی
  • اقدامات دندانپزشکی
  • بیماری کلی بدن یا عفونت
  • استرس جسمی یا عاطفی
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب زیاد

عوامل خطر ابتلا به تاول های تب کدامند؟

داروهای ضد تاول تب | پزشکت

شیوع تاول تب ممکن است نشانه ای از تغذیه نامناسب یا اختلال ایمنی باشد. تاول های تب ممکن است با سایر شرایط پزشکی همراه باشد که سلامت شما را به خطر می اندازد.

در افرادی که شرایط زیر را دارند خطر شیوع تاول های تب بیشتر است:

در موارد جدی تر، ویروس می تواند دست ها، چشم ها یا مغز را آلوده کند. اگر در قسمت های دیگر بدن خود تاول مشاهده کردید، مراجعه به پزشک برای شما بسیار مهم است. سایر عفونت ها مانند زونا ممکن است شبیه به هم باشند و اغلب نیاز به یک دوره درمانی متفاوت دارند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر تاول های تب شما بعد از شش روز علائم بهبودی ندارند، و در صورت بروز علائم زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • بارداری
  • درد شدید
  • شیوع مکرر
  • شیوع شدید
  • تاول های نزدیک چشمان
  • مشکل در خوردن یا بلعیدن
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • بدتر شدن قرمزی یا ترشح چرک

بهبودی تاول تب چه مدت طول می کشد؟

علائم پس از چند روز کاهش می یابد، اما بهبود کامل پوست مدت زمان بیشتری طول می کشد. اپیزود تاول تب طبیعی طی دو هفته بهبود می یابد.

منبع:

https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/fever-blister-remedies

[advisers limit=3 online =true skill=”15″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز