لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

سم زدایی از واکسن کرونا

سم زدایی از واکسن کرونا || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تعداد فزاینده ای از مردم به دنبال اطلاعاتی در مورد نحوه سم زدایی از واکسن کرونا پس از تزریق آن هستند. زیرا می ترسند که این واکسن ها، اثرات مضری برای سلامتی شان داشته باشند. اما آیا این کار، ایمن و یا حتی ممکن است؟ در این مقاله، به یافتن پاسخ سوالات مربوط به سم زدایی از واکسن کرونا می پردازیم.

تعداد افراد دریافت کننده واکسن، رو به روز در حال افزایش است. به عنوان مثال، تقریباً از هر 4 نفر در ایالات متحده، 3 نفر واکسن کووید-19 دریافت کرده اند. بیش از 9 نفر از هر 10 نفری که گفته اند قصد دارند در اوایل سال 2021 واکسینه شوند، حداقل یک دوز تزریق کرده اند.

نگرانی های مطرح شده در اوایل تابستان در مورد تعداد کم افرادی که واکسن کووید-19 دریافت می کردند، در آگوست 2021 کاهش یافتند. همچنین، در کشورهای مختلف، سیاست هایی برای افزایش واکسیناسیون، اتخاذ شده است. به عنوان مثال، کارمندان و کارگران، موظف به تزریق واکسن شده اند.

این بدان معناست که بسیاری از افرادی که ممکن است قبلاً نسبت به تزریق واکسن مردد بوده اند، با فشارهای اضافی برای دریافت واکسن مواجه شوند. در حالی که از هر 10 کارگر واکسینه نشده، 7 نفر گفتند که اگر کارفرما از آنها بخواهد واکسینه شوند، کار خود را ترک خواهند کرد، تنها 1 نفر از هر 20 کارگر واکسینه نشده می‌ گویند که واقعاً این کار را انجام داده‌ اند.

بیش از یک سوم (37٪) کارگران واکسینه نشده (5٪ از بزرگسالان در کل) می گویند که اگر کارفرما از آن ها بخواهد واکسن بزنند یا آزمایش هفتگی انجام دهند، شغل خود را ترک می کنند، سهمی که از هر 10 کارگر واکسینه نشده، به 7 نفر می رسد(یعنی 9٪ از کل بزرگسالان).

افراد واکسینه شده اما مردد

سم زدایی از واکسن کرونا || پزشکت

یکی از پدیده‌ های عجیبی که در دوره همه گیری اخیر ایجاد شده است. این است که برخی از افراد، پس از دریافت واکسن ضد کووید۱۹، شروع به جستجوی اطلاعاتی در مورد چگونگی «سم ‌زدایی» از واکسن کرونا کرده‌ اند. به ‌ویژه اگر از ابتدا نمی ‌خواستند آن را دریافت کنند.

یک ویدیو در نرم افزار های ارتباط جمعی، که در آن ادعا می ‌کنند افرادی که واکسن کووید-19 را تزریق کرده ‌اند، باید حمام‌ های پیچیده «سم ‌زدایی از واکسن کرونا» را انجام دهند. این فرآیند، از جمله حاوی بوراکس است، در ماه نوامبر به سر فصل اخبار تبدیل شد. با این حال، آن ویدئو تنها یک نمونه از ادعاهای نوظهور مبنی بر اینکه مردم باید از واکسن ضد کووید۱۹ سم زدایی کنند تا از عوارض جانبی ناخواسته پیشگیری کنند، بود.

پیشنهادات برای سم زدایی از واکسن کرونا، از حمام بوراکس گرفته تا رژیم های سم زدایی، متفاوت بود. رژیم‌ های سم‌ زدایی پیشنهادی، شامل رژیم ‌های غذایی پرچرب برای «خنثی کردن سموم» موجود در واکسن‌ ها، در کنار مکمل‌ هایی از جمله روی و ویتامین ‌های C و D بود.

بر اساس گزارش برخی رسانه ها، برخی حتی پیشنهاد حجامت کردن محل تزریق را، برای بیرون آوردن واکسن، دادند!!

بیماری ژنتیک

ادعاهای افراطی تر، حاکی از آن است که افرادی که واکسن زده اند، باید دوز پیشگیری کننده ایورمکتین و هیدروکسی کلروکین مصرف کنند تا با تاثیر منفی واکسن بر سیستم ایمنی مقابله کنند. توجه به این نکته ضروری است که FDA استفاده از این دو دارو را مجاز نمی داند.

چرا برخی به دنبال سم زدایی از واکسن کرونا هستند؟

سم زدایی از واکسن کرونا || پزشکت

در حالی که افزایش این اطلاعات نادرست ممکن است برای برخی گیج کننده به نظر برسد، پروفسور مونیکا گاندی، استاد پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو و پزشک HIV، احساس می کند که رسانه های اجتماعی تا حدی مقصر بروز چنین شرایطی هستند.

پرفسور گاندی به این واقعیت اشاره کرد که همیشه اطلاعات نادرست در مورد HIV از سوی دانشگاهیان با سابقه بالا و در مقطعی، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، وجود داشت. اما در نهایت، رسانه های جمعی، ضریب نفوذ بالایی در میان مردم دارند که باعث شده است سخنان آن ها، در میان مردم پخش شود.

اعضای پلتفرم های رسانه های اجتماعی، افرادی با مدارک تحصیلی MD و Ph.D هستید. پس به خاطر نام آن ها، کسانی که مطالب به اشتراک گذاری شده می خوانند، باور می کنند که mRNA و پروتئین ها در بدن فرد باقی می مانند. این مواد سمی هستند و سلول های دیگر را می کشد.

اگر شما نیز در مورد این واکسن ها بسیار نگران هستید، اگر توسط فردی که پس از نام خود، پسوند MD را دارد، متقاعد شده اید که واکسن ها خطرناک هستند. در این صورت تمام تلاش خود را برای عدم واکسیناسیون، انجام خواهید داد. به خصوص اگر اجباری برای سم زدایی وجود داشته باشد.

همچنین، ممکن است که سعی کنید پروتئین یا mRNA را از بدن خود خارج کنید. منظور این است که شما واقعاً نگران خواهید شد. این همان کاری است که اطلاعات غلط انجام می دهند. آن ها واقعاً شما را نگران می کنند.

دستورات واکسیناسیون برای کودکان و مدارس

سم زدایی از واکسن کرونا || پزشکت

افرادی که مایلند این شایعه را تبلیغ کنند که واکسن‌ ها می‌ توانند مضر باشند. ادعا می کنند که این واکسن ها، باعث بروز اوتیسم می شوند. آن ها ادعا می کنند فلزات سنگینی که به عنوان مواد نگه دارنده در واکسن ها استفاده می شوند. برای کودکان سمی هستند. این شایعات، والدین را هدف قرار داده اند.

به عنوان مثال، اکنون، بیش از نیمی از والدین در ایالات متحده می گویند که نگران هستند که ممکن است فرزندشان مجبور شود برای مبارزه با بیماری COVID-19 واکسینه شود. به طور کلی، گسترش اخبار نادرست، باعث بروز نگرانی در میان والدین شده است.

با وجود این که سیستم های بهداشتی و درمانی کشورهای مختلف، از تزریق واکسن ضد کووید۱۹حمایت می کنند. اما همچنان، گروه های مختلفی از مردم، درباره تزریق این واکسن ها، نگرانی های عمده ای دارند. به خصوص والدین، نگران هستند که با تزریق واکسن ضد کووید ۱۹، فرزند شان دچار مشکلات مختلفی در زندگی آینده خود شود.

به همین علت، نیاز است که درباره واکسیناسیون ضد کووید۱۹، روشن گری هایی انجام شود.

آیا واکسن های mRNA مضر هستند؟

به نظر می ‌رسد که بیشتر نگرانی‌ ها، حول این مسئله می چرخد که واکسن ‌های ساخته شده براساس تکنولوژی mRNA، به طور بالقوه مضر هستند‌‌. البته، این واقعیت که آن ها یک داروی جدید هستند، به این معنی که هنوز دانشمندان تأثیر آن ها را به طور کامل بررسی نکرده اند، ممکن است باعث بروز نگرانی شده باشد.

اما دانشمندان می گویند شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد این نوع از واکسن ها، می توانند مضر باشند. پروفسور مارتین باخمن، استاد ایمونولوژی دانشگاه برن در سوئیس، می ‌گوید: شایان ذکر است که بدانید واکسن‌ های mRNA که ساخته شده ‌اند، در واقع از شکل اصلاح ‌شده mRNA، برای کاهش خطر بروز عوارض جانبی ناخواسته، استفاده می ‌کنند .

به طور کلی، باید به این نکته توجه داشته باشید که مواد مورد استفاده برای ساخت این نوع از واکسن ها، مولکول های RNA طبیعی نیستند. در واقع، این مولکول ها کمی اصلاح شده اند. به طور کلی، هرچه بیشتر این مولکول ها را اصلاح کنند، به احتمال زیاد سمیت کمتری خواهند داشت.

اما ممکن است که این مولکول ها، در عمل ایمن‌ سازی بدن فرد نیز مؤثر باشند، بنابراین شرکت های دارویی مطمئن هستند که بین ایمنی و اثر بخشی این نوع از واکسن ها، تعادل قابل قبولی وجود دارد. دانشمندان خاطر نشان می کنند که گر بدن این مواد را تشخیص ندهد، سمی نخواهند بود.

بنابراین، اگر RNA موجود در واکسن ها را اصلاح کرده باشند و بدن mRNA را تشخیص ندهد، احتمالاً، هیچ عارضه جانبی، به جز موارد بسیار نادر، بروز پیدا نخواهد کرد. اما در صورتی که RNA را کاملاً اصلاح کنند، احتمالاً واکسن مؤثری تولید نخواهد شد.

آیا سم زدایی از واکسن کرونا، امکان دارد؟

سم زدایی از واکسن کرونا || پزشکت

به طور کلی، برخی از پزشکان معتقدند که واکسیناسیون کووید-19 “غیرقابل برگشت است و البته، این مسئله، چیز بدی نیست. به طور کلی، واکسن ‌های mRNA یک پاسخ ایمنی را در قالب آنتی ‌بادی ‌هایی ایجاد می‌کنند که به طور خاص پروتئین اسپایک ویروس SARS-CoV-2 را هدف قرار می ‌دهند. این وضعیت، به شدت در برابر ابتلا فرد به عفونت، از او محافظت می ‌کند.

وقتی این آنتی بادی ها تشکیل شدند، دیگر راه برگشتی وجود ندارد. سیستم ایمنی برای مبارزه با کووید۱۹، همیشه و “برای همیشه” آماده خواهد بود. دانشمندان این نکته را می دانند که این آنتی بادی ها، حداقل به مدت 6 تا 12 ماه در گردش هستند و احتمالاً ایمنی طولانی تری، حتی پس از کاهش تعداد آنتی بادی های “مرئی”، ایجاد خواهند کرد.

آیا فلزات سنگین موجود در واکسن ها “سمی” هستند؟

ادعا هایی مبنی بر اینکه فلزات سنگین موجود در واکسن ‌ها «سمی» هستند، وجود دارد. این مطلب، ادعایی است که افراد مخالف استفاده از واکسن، از مدت‌ ها قبل از تولید واکسن ‌های کووید-19، آن را مطرح کرده ‌اند. شیوع این شایعه، به احتمال زیاد به علت این واقعیت است که فلزات سنگین برای چندین دهه مواد تشکیل دهنده واکسن ها بوده اند.

این مواد، اغلب به عنوان یک ماده کمکی و یا یک عنصر نگه دارنده، در فرمولاسیون واکسن ها استفاده می شدند. با وجود این که این نگرانی، از گذشته وجود داشته است، به گفته سازمان غذا و دارو، تحقیقات نشان داده اند که یک مولکول حاوی جیوه موجود در واکسن های کودکان، هیچ خطری برای سلامتی آن ها ندارد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که مردم، چندین دهه است که به طور معمول، واکسن های حاوی این مواد را دریافت می کنند. فلزات سنگین، البته، سمی هستند. اما این سمیت، بستگی به دوز ماده مورد نظر دارد. اما، دوز این عناصر در واکسن ها، مقداری نیست که بتواند خطرناک باشد.

سخن آخر

همه چیز وابسته به دوز است. به عنوان مثال، مصرف آب برای ادامه حیات ضروری است. اما اگر در دریاچه غرق شوید، آب برای شما مضر خواهد بود! مقدار این عناصری که در واکسن وجود دارند، خطرناک نیست، اما کووید-19 خطرناک است.

شما باید به مقیاس واکسن هایی که تزریق داده شده اند، نگاه کنید تا متوجه شوید که واکسن ها، ایمن هستند. در حال حاضر 7.4 میلیارد دوز از واکسن ‌های مختلف برای مبارزه با کووید۱۹، در سراسر جهان تزریق شده است. بسیاری از آن‌ ها، واکسن ‌های mRNA هستند.

بنابراین، اگر اتفاقات نامطلوب زیادی رخ می داد، آسیب های زیادی را شاهد بودیم. اما هیچ اتفاق فاجعه باری را مشاهده نکرده ایم.

اگرچه ممکن است نرخ واکسیناسیون کند شود، اما واکسیناسیون همچنان ادامه دارد. این واقعیت نشان می دهد که برخی از افرادی که واکسن دریافت می کنند، ممکن است قبلاً برای انجام تزریق واکسن، برنامه ریزی نکرده اند و با توجه به شرایط، اقدام به واکسیناسیون کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز