لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علت اصلی مرگ زنان چیست؟

بیماری های قلبی، علت اصلی مرگ زنان | پزشکت

فهرست مطالب

علت اصلی مرگ زنان چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بررسی های جدید نشان می دهد که بیماری های قلبی علت اصلی مرگ در زنان است؛ اما متاسفانه اکثر زنان از علائم بیماری های قلبی، اطلاعات زیادی ندارند. از طرفی هم علائم حملات قلبی در زنان در مقایسه با مردان متفاوت است. تقریباً از هر 5 مرگ زن، 1 مورد با بیماری قلبی در ارتباط است. طبق تحقیقات جدید، اگر از اکثر زنان سوال کنید، بسیاری از آنها این موضوع را نمی دانند.

یک نظرسنجی ملی اخیر از انجمن قلب آمریکا نشان داد که علی رغم خطر، بسیاری از زنان از علائم حمله قلبی و سکته مغزی یا خطر بیماری قلبی برای زنان بی اطلاع هستند. این بررسی نشان داد که از سال 2009 تا 2019، آگاهی از بیماری های قلبی به عنوان اصلی ترین علت مرگ و میر زنان از 65 درصد به 44 درصد کاهش یافته است.

همچنین به نظر می رسد که اکثر زنان در موارد زیر هیچ آگاهی و اطلاعاتی ندارند:

اولین اقدامی که باید هنگام حمله قلبی یا سکته مغزی انجام شود.

  • کاهش اطلاعات و آگاهی زنان در مورد علائم بیماری های قلبی در هر سنی، به جز در افراد بالای 65 سال و در تمام گروه های نژادی و قومی مشاهده شد.

دکتر اوگنیا جیانوس، مدیر بهداشت قلب زنان در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک، در این باره معتقد است: زنان جوان در سال 2019 نسبت به سال 2009 کمتر یک سبک زندگی سالم برای قلب را رعایت می کنند. این موضوع واقعا ناامید کننده است. از طرفی هم عدم آگاهی در مورد بیماری های قلبی، ممکن است افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را که در زنان جوان مشاهده می کنیم را توجیه دهد.

با این حال، عدم آگاهی در بین زنان کمتر از 34 سال بیشتر دیده می شود.  طبق بررسی های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، زنان سیاه پوست حدود 60 درصد بیشتر از زنان سفیدپوست دچار حملات قلبی می شوند. این موضوع در درجه اول به دلیل عوامل اقتصادی اجتماعی مانند پوشش بیمه ای ضعیف، عدم مراقبت با کیفیت و مشاوره ناکافی قبل از تولد است.

بیماری های قلبی عروقی در زنان

بیماری قلبی نامی برای چندین بیماری غیر طبیعی قلب و رگ های خونی است، از جمله:

این مسائل ممکن است با گذشت زمان ایجاد شود یا در نتیجه تشکیل غیر طبیعی قلب در رحم باشد (قبل از تولد، بیماری مادرزادی قلب). بیماری قلبی، بیماری قلبی عروقی نیز نامیده می شود.

تقریباً 6 درصد زنان بالای 20 سال ایالات متحده مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب یا عروق کرونر هستند که شایع ترین نوع آن است. خطر بیماری قلبی با افزایش سن افزایش می یابد.

دلایل بیماری های قلبی در زنان

بیماری های قلبی، علت اصلی مرگ زنان | پزشکت

برخی از عوامل خطر بیماری قلبی در زنان عبارتند از:

سلامت بانوان

بهتر است برای زنانی که این عوامل خطر را ندارند، آموزش های لازم در نظر گرفته شود. همه افراد باید یک سبک زندگی سالم را برای پیشگیری از بیماری های قلبی در نظربگیرند

جامعه پزشكی، باید دور هم جمع شوند و به زنان نشان دهند كه فقط این عوامل خطرزا نیستند، بلكه عوامل دیگری نیز باید ارزیابی شوند. برخی از بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، زنان را در معرض خطر حمله قلبی قرار می دهد. زنان مبتلا به شرایط مربوط به بارداری هم ممکن است به گونه ای در معرض خطر حمله قلبی قرار داشته باشند. هر جامعه ای به پزشکان در بسیاری از تخصص ها، نه فقط متخصصان قلب و عروق، نیاز دارد که با هم کار کنند تا با زنان در هر سنی در مورد عوامل خطر بالقوه خود ارتباط برقرار کرده و آنها را از این خطرات آگاه سازند.

علائم بیماری های قلبی در زنان

بیماری های قلبی، علت اصلی مرگ زنان | پزشکت

هنگامی که زنان دچار حمله قلبی می شوند، ممکن است علائم متفاوتی در مقایسه با یک مرد داشته باشند. در حالی که ناراحتی قفسه سینه می تواند علامت اصلی بیماری های قلبی باشد، زنان ممکن است علائم دیگری از جمله سرگیجه، تنگی نفس یا حالت تهوع را تجربه کنند که کمتر با حملات قلبی همراه است.

علائم دیگر بیماری های قلبی زنان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استفراغ
  • عرق سرد کردن
  • تنگی نفس با یا بدون درد قفسه سینه
  • درد یا ناراحتی در پشت، فک، معده یا هر دو بازو

در آخرین گزارش گفته شده است، «زنان در معرض خطر CVD (بیماری های قلبی عروقی) (بیماری های قلبی یا سکته مغزی) آگاهی بیشتری نسبت به زنان بدون این شرایط در سال 2009 داشتند، اما این در سال 2019 دیده نشد.»

این گزارش همچنین نشان داد که افراد دیابتی بیشتر از علائم هشدار دهنده قلب مطلع نیستند. علاوه بر این آنها دریافتند که زنان مبتلا به فشار خون بالا 30 درصد آگاهی کمتری نسبت به علائم هشدار دهنده قلب نسبت به زنان بدون فشار خون بالا دارند.

اگرچه اختلافاتی در آگاهی از بیماری های قلبی به عنوان عامل اصلی مرگ در زنان وجود دارد، اما موضوع اصلی این است که یک نقص جهانی در آموزش وجود دارد که باید فوراً رفع شود «نتایج این مطالعه نیاز فوری به افزایش بودجه برای آموزش، پیشگیری و درمان بیماری های قلبی در زنان را آشکار می کند.»

علائم ثانویه بیماری قلبی در زنان

بیماری های قلبی، علت اصلی مرگ زنان | پزشکت

با پیشرفت بیماری قلب ممکن است علائم بیشتری آشکار شود. علائم بسته به نوع خاصی از بیماری قلبی می تواند متفاوت باشد.

علائم بیماری قلبی در زنان با مردان متفاوت است که بیشتر به درد سینه دچار می شوند.

علائم احتمالی بعدی بیماری قلبی در زنان عبارتند از:

خوشبختانه اقدامات پیشگیرانه ای وجود دارد که همه زنان می توانند هر روز انجام دهند تا به آنها کمک کند تا خطر بیماری قلبی خود را کاهش دهند. با تغییر برخی از سبک های زندگی می توانی بیماری های قلبی را بهبود بخشیده و یا حتی از آن ها جلوگیری کنید.

تغییرات زیر می تواند راهکارهای برای بهبودی قلب بیمار باشند:

بیماری های قلبی، علت اصلی مرگ زنان | پزشکت

ترک سیگار

استعمال سیگار عامل اصلی خطر بیماری های قلبی به ویژه آترواسکلروز است. ترک سیگار، بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عوارض آن است.

کنترل فشار خون

حداقل هر دو سال یکبار برای اندازه گیری فشار خون به پزشک مراجعه کنید. فشار خون بهینه کمتر از 120 سیستولیک و 80 دیاستولیک میلی متر جیوه می باشد.

کنترل کلسترول خون

بعد از 20 سالگی حداقل هر 5 سال یکبار، برای کنترل کلسترول اولیه، از پزشک بخواهید برای بیمار آزمایش خون تجویز کند. سطح LDL برای بیشتر افراد زیر 130 میلی گرم در لیتر مناسب است. اگر فاکتورهای خطر دیگری برای بیماری قلبی دارید، باید LDL را زیر 100 میلی گرم در لیتر هدف قرار دهید. اگر به احتمال زیاد در معرض بیماری قلبی هستید و یا قبلاً دچار حمله قلبی شده اید – سطح LDL بیمار باید پایین تر از 70 میلی گرم در لیتر باشد.

کنترل دیابت

اگر به دیابت مبتلا هستید، کنترل شدید قند خون می تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی به بیمار کمک کند.

ورزش

ورزش برای در حفظ وزن سالم، کنترل دیابت، کلسترول و فشار خون به بیمار کمک می کند. در برخی شرایط قلبی، بیمار ممکن است محدودیت هایی در ورزش کردن داشته باشد، بنابراین در این مورد با پزشک صحبت کند. علاوه بر آن اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم قلب مبتنی بر میوه، سبزیجات و غلات کامل است که می تواند در کنترل وزن، فشار خون و کلسترول به بیمار کمک کند.

مدیریت استرس

بیمار باید استرس را تا حد ممکن کاهش دهد. روش های مدیریتی برای استرس مانند یوگا و مراقبه را تمرین کند.

مقابله با افسردگی

افسردگی می تواند خطر بیماری قلبی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. اگر در زندگی احساس نا امیدی یا بی علاقه می کنید به پزشک بگویید.

رعایت بهداشت

افراد با بیماری قلبی باید از بیماران عفونی مانند سرماخوردگی، دوری کنند، در برابر آنفولانزا واکسینه شود، مرتباً دستان خود را بشویند و مرتباً از مسواک و نخ دندان استفاده شود. همچنین، معاینات پزشکی خود را به طور منظم پیگیری کند. تشخیص زودرس و درمان به موقع می تواند زمینه را برای سلامت قلب فراهم کند.

توانبخشی قلب

برای افرادی که بیماری قلبی عروقی دارند که به علت حمله قلبی ایجاد شده و یا انجام عمل جراحی، بازتوانی قلبی به عنوان روشی برای بهبودی سریع توصیه می شود. توانبخشی قلبی شامل ورزش تحت کنترل، مشاوره تغذیه ای، پشتیبانی عاطفی و آموزش در مورد تغییرات شیوه زندگی برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی است.

زنان چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنند؟ 

بیماری های قلبی، علت اصلی مرگ زنان | پزشکت

در واقع، دستورالعمل های جدید پیشگیری اولیه می گویند هرچه زودتر از عوامل خطر بیماری قلبی پیشگیری شود، احتمال ابتلا به بیماری قلبی در اواخر زندگی کمتر است. بنابراین، اگر نگران خطر ابتلا به بیماری قلبی هستید، بهتر است در مورد چگونگی پیشگیری از این بیماری با یک پزشک مشورت کنید. اگر به طور کلی علائمی دارید، بسیار مهم است که این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید زیرا بیماری های قلبی می توانند به طریقه های مختلف بروز کنند.

به راحتی می توان بسیاری از علائم هشدار دهنده بیماری های قلبی مانند خستگی، سوء هاضمه و تنگی نفس را فقط به عنوان یک قسمت طبیعی از زندگی یا بیماری خفیف از بین برد. اما از آنجا که حمله قلبی می تواند ناگهانی اتفاق بیفتد، مهم است که هیچ علامت هشدار دهنده احتمالی را نادیده نگیرید.

در صورت داشتن هر یک از علائم بیماری قلبی، به خصوص اگر عوامل خطر نیز دارید، به پزشک مراجعه کنید.

سخن آخر

بیماری قلبی در زنان بسیار شایعتر از آن است که بسیاری از مردم تصور می کنند. در حقیقت، این عامل اصلی در مرگ زنان است. بسیاری از زنانی که بیماری قلبی دارند هیچ علائمی ندارند. برای تعیین خطر ابتلا به بیماری قلبی و اینکه چگونه می توانید این خطر را کاهش دهید، به پزشک مراجعه کنید تا آنها بتوانند بیماری قلبی را آزمایش کرده و قبل از آسیب قلبی درمان کنند.

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/heart-disease-is-the-top-cause-of-death-in-women-but-few-know-warning-signs

https://www.healthline.com/health/heart-disease-in-women#summary

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heart-disease/symptoms-causes/syc-20353118

[advisers limit=3 online =true skill=”5″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

10

مقالات مرتبط

10 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز