لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان باد شکم بد بو چیست؟

درمان باد شکم بد بو | پزشکت

فهرست مطالب

درمان باد شکم بد بو چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

باد شکم بد بو ، می تواند یک مسئله شرم آور باشد؛ اما خوشبختانه، درمان هایی برای خلاص شدن از باد شکم بد بو وجود دارد. در بیشتر موارد، طبیعی است که فرد دچار باد شکم شود. به طور متوسط ​​روزانه باد های شکمی چندین بار از روده ها دفع می شوند. این امری کاملا عادی است که بادهای شکمی یا بودار هستند و یا اصلاً بو نداشته باشند. هر دو نوعاً امری طبیعی محسوب می شوند.

در این مقاله ما سعی کرده ایم درباره علت های اصلی بوی بد باد های شکمی، همراه با علائمی که ممکن است در کنار آن وجود داشته باشد، همچنین گزینه های درمانی را که در صورت لزوم در دسترس هستند را مورد بررسی قرار دهیم.

باد شکم چیست؟

باد شکم، اغلب به عنوان گاز یا نفخ شناخته شده که از تجمع گازهای داخل روده کوچک از هضم و تنفس ناشی می شود. باد شکم یک قسمت طبیعی از عملکرد بدن است و اغلب نگران کننده نیست.

در بعضی موارد، باد های شکمی بدون بو و صدا هستند و بدون توجه زیاد عبور می کنند. در موارد دیگر، می توانند با بو های بدی همراه باشند. ممکن است فرد قبل از انتشار گاز، کمی نفخ و فشار را تجربه کند.

علت های نفخ شکم متفاوت است. غذاها، داروها و فاکتورهای زیادی وجود دارد که می تواند بر میزان و بوی بد گاز در دستگاه گوارش تأثیر گذار باشند.

باد شکم معمولی از چندین گاز مختلف تشکیل شده است. بیشتر اینها بو نیستند. به طور معمول، بو می تواند ناشی از انواع ترکیبات گوگرد باشد که در برخی از سبزیجات و تخم مرغ نیز یافت می شود.

اینکه دقیقا در باد شکم چه گازهایی وجود دارد بستگی زیادی به موارد زیر دارد:

  • شخص چه غذایی خورده است.
  • در هنگام غذا خوردن چه مقدار گاز بلعیده می شود.
  • واکنش های شیمیایی باکتری ها و میکروب ها در روده

علت شایع بادهای شکمی بد بو چیست؟

درمان باد شکم بد بو | پزشکت

نفخ بد بو ممکن است به علت فیبر زیاد در غذا، یبوست و یا باکتری ها ایجاد شود.

علت نفخ شکم می تواند از عوامل بی خطر تا شدید متغیر باشد؛ اما چون بادهای شکمی بد بو علت های زیادی دارد، تشخیص علت اصلی آن، همیشه کار آسانی نیست.

علت های زیادی برای نفخ شکم بد بو مانند نوع رژیم غذایی یا عوارض برخی داروها وجود دارد. با این حال، برخی از علت ها ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد.

برخی از علت های شایع نفخ بد بو، عبارتند از:

شرایط معمولی که می تواند باعث بادهای شکمی بد بو شود شامل عدم تحمل لاکتوز و گلوتن است. در هر دو این شرایط، عدم توانایی بدن در تجزیه لاکتوز یا گلوتن باعث تجمع گازهای بدبو و در نهایت آزاد شدن آن می شود. افراد دیگر ممکن است به علت های بیماری مانند بیماری سلیاک، عدم تحمل غذایی داشته باشند.

بیماری سلیاک نوعی بیماری خود ایمنی است که باعث آسیب به دستگاه گوارش می شود. افراد مبتلا به سلیاک در هضم گلوتن که در محصولات گندم وجود دارد، مشکل دارند.

فرد مبتلا به بیماری سلیاک نیز ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

  • اسهال
  • خستگی
  • نفخ شکم
  • کاهش وزن

اگر فردی به آلرژی غذایی یا عدم تحمل مشکوک است، باید برای بررسی این شرایط به پزشک مراجعه کند.

غذاهای سرشار از فیبر

غذاهای سرشار از فیبر، مانند کلم بروکلی، ممکن است باعث بدبو شدن باد شکم شود. هضم غذاهای پر فیبر سخت است. اگرچه این مواد برای سلامتی و رفاه عمومی افراد بسیار مفید است، اما این غذاهای دیر هضم در دستگاه گوارش تجزیه یا تخمیر می شوند. فرآیند تخمیر باعث تولید گاز بد بو می شود.

در بعضی موارد، غذاهای حاوی فیبر بالاتر بوی مشخصی دارند. بوی طبیعی ترکیبات حاصل از این غذاها همچنین می تواند باعث بوی بد نفخ شود. برخی از غذاهایی که ممکن است باعث بوی بد باد شکم شوند، عبارتند از:

  • کلم
  • سیر
  • مارچوبه
  • کلم بروکلی

غذاهای با فیبر بالا اغلب حاوی گوگرد بیشتری نسبت به انواع دیگر مواد های غذایی هستند. ترکیبات حاوی گوگرد که بوی مشخصی دارد ممکن است باعث تولید گاز بوی بد بو در فرد می شود.

عوارض جانبی دارو ها

درمان باد شکم بد بو | پزشکت

برخی از داروها باعث هضم گازهای بدبو می شوند. یکی از علت اصلی باد های شکمی بد بو، آنتی بیوتیک است. آنتی بیوتیک ها ممکن است برخی از باکتری های سالم یا مفید دستگاه گوارش را از بین ببرند در حالی که این باکتری ها برای مقابله با عفونت موثر هستند.

از بین بردن باکتری های خوب باعث عدم تعادل در دستگاه گوارش می شود. عدم تعادل می تواند باعث تولید گاز بدبو در فرد شود. این گاز اضافی همچنین می تواند منجر به نفخ شکم و یبوست ناخوشایند شود.

یبوست 

یبوست زمانی اتفاق می افتد که مدفوع در روده بزرگ یا راست روده جمع شده و نمی تواند خارج شود. این وضعیت ممکن است به علت مصرف برخی داروها، رژیم غذایی نامناسب یا سایر علل بیولوژیکی باشد.

تجمع مدفوع در روده بزرگ اغلب باعث تجمع گازهای بدبو می شود. این گاز اضافی ممکن است باعث نفخ و ناراحتی شود. در این وضعیت هنگامی که باد شکمی آزاد می شود، اغلب بد بو خواهد بود.

باکتری ها و عفونت ها

دستگاه گوارش وظیفه تجزیه مواد غذایی به مواد مغذی قابل استفاده را دارد که جذب خون می شوند. همچنین سمومی تولید می کند که از روده بزرگ منتقل می شود. دستگاه گوارش برای عملکرد مناسب خود به فعالیت باکتری های مفید نیاز دارد. در بعضی مواقع، عدم تعادل باکتری ها می تواند به طور بالقوه منجر به عفونت شود. این عفونت اغلب بروز علائم زیر می شود:

  • تب
  • اسهال
  • استفراغ
  • خستگی
  • درد در شکم
  • حالت تهوع
  • گاز بدبو، بیش از حد

وقتی فردی هر یک از این علائم را تجربه کرد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند.

سرطان روده بزرگ

هرچند که هنوز این مورد به اثبات نرسیده است که به نظر می رسد یکی از علت های باد شکم بد بو، ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد. پولیپ های سرطانی یا تومورها می توانند انسداد ایجاد کنند که باعث تجمع گاز در روده می شود.

افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سابقه خانوادگی باید بعد از 50 سالگی از نظر بروز احتمالی این بیماری غربالگری شوند.

چگونه بادهای شکمی بد بو را درمان کنیم؟

درمان باد شکم بد بو | پزشکت

تغییر در رژیم غذایی ممکن است یک روش درمانی توصیه شده برای کاهش گازهای بدبو باشد.

در بسیاری از موارد، فرد می تواند نفخ شکم را با روش خانگی درمان کند. غالباً، تغییر در رژیم غذایی می تواند برای کاهش یا خلاص شدن از گاز بویایی کافی باشد. این تغییرات ممکن است مستلزم کم خوردن یا پرهیز از چندین ماده غذایی باشد. غذاهایی که برای درمان باد شکمی بد بو باید کاهش یا اجتناب شوند در افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

در موارد دیگر، ممکن است فردی متوجه شود که دارو باعث نفخ بوی بد شده است. برای داروهای بدون نسخه، فرد با قطع دارو به راحتی می تواند برای درمان باد های شکمی بد بود اقدام کند.

اگر فکر می کنید مشکل باد شکم بد بو شما ناشی از عوارض جانبی داروهایی است که مصرف می کنید، بهتر است در این مورد از پزشک خود مشورت بخواهید. علاوه بر آن می توانید در موارد زیر با پزشک مشورت کنید:

  • بروز سایر علائم
  • تغییر در نوع دارو مشکل را حل نکرده است.
  • تغییرات در رژیم غذایی باعث بهبودی نمی شود.

در این موارد، گاز ممکن است به علت عفونت یا بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد. پزشک می تواند آزمایشاتی را انجام دهد تا بفهمد دقیقاً چه چیزی باعث ایجاد گاز می شود و یک برنامه درمانی برای شما ارایه دهد.

چگونه از باد شکمی بد بو پیشگیری کنیم؟

درمان باد شکم بد بو | پزشکت

برای افرادی که گاز آنها ناشی از مواد غذایی می باشد، پیشگیری به طور معمول شامل تغییر رژیم غذایی آنها است.

فرد می تواند مصرف غذا و زمان هایی را که دچار نفخ شکم بیش از حد و بدبو می شود را شناسایی کند. سپس می توانند مقدار مواد غذایی یا غذاهایی را که باعث گاز زیاد می شوند را از وعده غذایی حذف کند یا مصرف آنها کاهش دهند.

برخی از نکات برای پیشگیری از گاز زیاد شامل موارد زیر است:

  • آهسته غذا خوردن
  • نوشیدن آب بیشتر
  • پرهیز از غذاهای محرک
  • پرهیز از غذاهایی با بوی طبیعی
  • خوردن وعده های غذایی کوچکتر
  • اجتناب از نوشیدنی های گازدار

برخی از افراد شاید لازم باشد در مورد نفخ بیش از حد که تجربه می کنند با پزشک مشورت کنند.

مواردی وجود دارد که علت اصلی آن ممکن است شدیدتر از واکنش بدن به برخی غذاها یا یبوست خفیف باشد. در این موارد، توقف گاز اغلب با درمان بیماری زمینه ای اتفاق میفتد.

آیا فرد باید نگران باد شکم باشد؟

باد شکم همیشه باعث نگرانی نیست. اکثر افراد متوجه خواهند شد که با تغییر در رژیم غذایی، نفخ شکم بدون مراجعه به پزشک با روش های خانگی قابل کنترل و درمان است.

اگر پس از اجتناب از مصرف برخی از غذاها یا داروها، نفخ معده برطرف نشد و اگر علائم دیگری نیز رخ داد، شاید نشانه عفونت باشد که ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد.

بسیاری از افراد پس از بررسی و درمان علت اصلی نفخ شکم، تسکین علائم را تجربه می کنند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321111

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 9

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

13

مقالات مرتبط

13 دیدگاه

  1. من دیابت وابسته ب انسولین دارن قرص فشارخون چربی خون و بیماری تب مدیترانه ای با قرص کلچسین روزی دو عدد و قرص خواب اما گاهی اسهال شدید و بعد خودش خوب میشه و گاز بسیار بد بو ک قابل کنترل هم نیست ک منو خونه نشین کرده چکار کنم بنظر شما من کانادا زندگی میکنم اگر ممکنه ب ایمیل من جواب را بفرستید قبلا از همکاریتون تشکر میکنم ضمنا من شصت و نه سالمه

  2. با سلام من دچار گاز زیاد شکم و بد بو هستم به کرار که کولونوسکوپی هم کردم مشخص شد کولیت عصبی دارم خسته شدم چیکار باید بکنم

    1. سلام
      تا میتوانید از غذاهایی ک فست فودی هستند کمتر استفاده کنید
      طعم دهنده های داخل سوسیس و کالباس عامل مهمی هستند ک معده رو دچار اختلال میکنند
      اگر رعایت بشه خیلی راحتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز