لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

نفخ با افزایش وزن چه فرقی دارند؟

نفخ با افزایش وزن چه فرقی دارند؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

نفخ اغلب با افزایش وزن اشتباه گرفته می شود. اما فرق نفخ و افزایش وزن چیست؟ یا نفخ با افزایش وزن چه تفاوتی دارند؟ اول، نفخ، تجمع موقت گاز در دستگاه گوارش شما است. دوم، نفخ می تواند شکم شما را متورم نشان دهد. از سوی دیگر، افزایش وزن زمانی اتفاق می افتد که چربی یا توده عضلانی به دست آورید. گفته می شود، ممکن است وزن اضافه و نفخ را تجربه کنید. این وضعیت ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. اغلب ما نفخ را با افزایش چربی شکمی اشتباه می گیریم.

اگر قسمت میانی شما کمی بزرگتر از حد معمول به نظر می رسد، ممکن است تعجب کنید که آیا این افزایش اندازه ناشی از افزایش وزن یا نفخ است. اگرچه ممکن است این دو ظاهر و احتمالاً احساس یکسانی داشته باشند، افزایش وزن و نفخ تفاوت های کلیدی دارند. به گفته برایان کرتین، MD، MHSc ، مدیر مرکز اعصاب معده و حرکت دستگاه گوارش در مرکز پزشکی مرسی در بالتیمور، نفخ احساس ذهنی پری شکم، فشار یا گاز به دام افتاده است. نفخ به عبارت دیگر، زمانی است که شکم شما با گاز یا مایع بزرگ می شود. به طور کلی یک وضعیت موقتی است.

در مقابل، چربی شکم یا اضافه وزن به مرور زمان ایجاد می شود. برای از بین رفتن آن نیاز به دریافت کالری کمتر و افزایش ورزش دارد.

در حالی که هر دو ممکن است شکم شما را بزرگتر نشان دهند، اما بین این دو تفاوت وجود دارد. بیایید با جزئیات درک کنیم. برای آشنایی با چگونگی ارتباط نفخ و افزایش وزن، ادامه مطلب را بخوانید.

چگونه بفهمید در حال چاق شدن هستید یا شکمتان نفخ کرده است؟

مطمئن نیستید که در حال افزایش چربی هستید یا فقط با نفخ شکم دست و پنجه نرم می کنید؟ در اینجا چند راه برای تشخیص تفاوت وجود دارد.

متیو اولسیاک، MD، مدیر ارشد پزشکی در SANESolution می‌گوید: شما چند راه آسان برای تشخیص چربی یا نفخ دارید. او می گوید: چربی در سراسر بدن از طریق سلول های چربی ذخیره می شود. بنابراین، اگر در حال افزایش چربی هستید، اولسیاک می‌گوید که آن را در چندین نواحی دیگر بدنتان مانند پشت و ران‌ها متوجه خواهید شد. اما اگر شکم شما تنها قسمتی از بدن است که منبسط شده، احتمالاً نفخ است.

چه حسی دارید؟ دفعه بعد که احساس کردید شکمتان در حال بزرگ شدن است، به احساس آن توجه کنید. نفخ معمولا باعث می شود شکم شما سفت و سفت شود، در حالی که چربی شکم نرم می شود.

مدت زمان. یکی از راه‌های فهمیدن اینکه آیا در حال افزایش چربی هستید یا فقط با نفخ شکم مواجه هستید، این است که چقدر طول می‌کشد. کرتین می گوید که نفخ می آید و می رود. اما به طور کلی، چربی شکم ثابت تر است.

قابل اندازه گیری در مقیاس. نفخ شکم احساس ناراحت‌کننده‌ای است که همه آن را در مقطعی تجربه کرده‌اند. می تواند به صورت موقت ظاهر شود، و این چیزی نیست که بتوانید با ترازو اندازه گیری کنید. افزایش وزن از چربی متفاوت است. افزایش وزن واقعی از چربی در مقیاس دیده می‌شود و به خودی خود از بین نمی‌رود.

علل نفخ شکم

نفخ با افزایش وزن چه فرقی دارند؟ || پزشکت

آیا چاق هستید یا فقط نفخ کرده اید؟ برای اینکه تشخیص دهید که نفخ دارید یا دچار اضافه وزن شده اید بهتر است بدانید که نفخ با اضافه وزن چه تفاوتی دارند؟ به طور کلی، نفخ عمدتاً ناشی از تجمع گاز در دستگاه گوارش است که از دهان تا مقعد امتداد دارد و شامل سیستم گوارشی می شود. معده نفخ شده احساس پر، سفت شدن، ناراحتی یا درد دارد (گاهی اوقات). این یک وضعیت موقتی است که اغلب توسط غذاهای خاصی که می خورید، به خصوص آنهایی که هضم آن برای معده سخت تر است، ایجاد می شود. رایج ترین دلایل آن عبارتند از:

  • یبوست
  • عدم تحمل قند و لاکتوز
  • رشد بیش از حد باکتری
  • مصرف غذاهای پر فیبر مانند عدس، لوبیا و سبزیجات مانند کلم و کلم بروکسل
  • آئروفاژی (هوای بلعیده شده) به دلیل سریع غذا خوردن، سیگار کشیدن، نوشیدن نوشابه های گازدار و جویدن آدامس

در برخی موارد، نفخ می تواند نشانه ای از سایر بیماری های زمینه ای مانند موارد زیر باشد:

نفخ
چربی شکم
بومی سازی شده است. فقط معده به دلیل گاز اضافی منبسط می شود گسترده است. شما متوجه چربی اضافی در شکم، ران، باسن و پشت خواهید شد.
معده احساس سفت شدن می کند. معده نرم و اسفنجی به نظر می رسد.
ثابت نیست. با خارج شدن گاز شکم کم می شود. ثابت است و به تدریج ایجاد می شود.
ممکن است باعث درد و ناراحتی در ناحیه شکم شود. بدون درد است.
وزن بدن بی تاثیر است. وزن بدن افزایش می یابد.

به طور معمول، چربی شکم اولین نشانه افزایش وزن در نظر گرفته می شود. با این حال شکم متورم اغلب می تواند ناشی از نفخ باشد و نه لزوماً رسوب چربی. در اینجا چند تفاوت بین آنها وجود دارد تا تشخیص دهید چاق هستید یا نفخ.

در برخی موارد، نفخ معده نیز می تواند به دلیل مصرف نمک اضافی باشد و منجر به احتباس آب شود. حتی ممکن است درست قبل (و در طول) پریود خود متوجه نفخ شوید زیرا بدن آب را نگه می دارد. چگونه می توان فهمید که افزایش وزن به دلیل احتباس آب است؟

علائمی که نشان می دهد وزن شما ناشی از نفخ شکم است!

احتباس آب ممکن است باعث احساس سنگینی بیش از حد معمول و نفخ کنید. در اینجا نشانه هایی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

  • نوسانات وزن
  • سفت شدن مفاصل
  • ورم پا، ساق پا و مچ پا
  • پف کردن صورت، شکم و باسن
  • فرورفتگی پوست (زمانی که پوست را برای یک دقیقه فشار می دهید، پوست شما فرورفته می شود).

راه های جلوگیری از نفخ شکم در خانه

در بیشتر موارد، علائم نفخ شکم را می توان با تغییر عادات سبک زندگی به حداقل رساند یا از آن پیشگیری کرد. بر همین اساس برای کاهش نفخ در خانه بهتر است:

  • مصرف نوشابه های گازدار را محدود کنید.
  • آهسته غذا بخورید و غذای خود را به درستی بجوید.
  • به مصرف غذاهای غنی از پروتئین و کربوهیدرات های پیچیده پایبند باشید.
  • از مصرف زیاد غذاهایی مانند عدس، لوبیا خشک و سبزیجات از خانواده کلم پرهیز کنید.
  • از جویدن آدامس خودداری کنید و برای جلوگیری از بلعیدن هوا، آب را با نی بنوشید.

راه حل های بلند مدت برای پیشگیری از نفخ

نفخ با افزایش وزن چه فرقی دارند؟ || پزشکت

گزارشی از آنچه خورده اید و احساسی که بعد از غذا خوردن دارید (نفخ، ناراحتی) را یادداشت کنید تا علت واقعی نفخ خود را مشخص کنید. اگر مدام با نفخ دست و پنجه نرم می کنید، این نکات را دنبال کنید.

پروبیوتیک مصرف کنید.

پروبیوتیک ها حاوی باکتری های مفید روده هستند و می توانند به بهبود هضم و جلوگیری از نفخ کمک کنند. غذاهای پروبیوتیک مانند ماست یا کشک، کفیر، کلم ترش، ترشی، کومبوچا، کیمچی و دوغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مصرف نمک را کاهش دهید.

سدیم اضافی باعث احتباس آب و احساس تورم و نفخ در شکم و سایر نواحی بدن مانند دست ها و پاها می شود. محدود کردن مصرف نمک می تواند نفخ را از بین ببرد.

اگر یک بیماری زمینه ای باعث نفخ می شود، بهتر است با پزشک مشورت کنید. پزشک علل نفخ را تشخیص می دهد و یک برنامه درمانی فردی را پیشنهاد می کند. آنها ممکن است آزمایشاتی مانند آندوسکوپی، تست تنفس و تصویربرداری از روده کوچک را برای تشخیص علت دقیق انجام دهند. بسته به نتایج، آنها ممکن است داروهای OTC، اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی، ملین ها، ضد اسپاسم، آنتی بیوتیک ها و عوامل پروکینتیک را پیشنهاد کنند.

علائم هشدار دهنده نفخ شدید

علائم هشداردهنده ای که در صورت نفخ شدید نباید نادیده بگیرید و در صورت مشاهده نفخ شدید و علائم زیر فوراً با پزشک مشورت کنید، عبارتند از:

تب شدید. تب همراه با نفخ معمولاً با عفونت یا التهاب همراه است.

کاهش وزن

اگر بدون تغییر رژیم غذایی و ورزش متوجه کاهش وزن ناگهانی و نفخ شدید، با پزشک مشورت کنید. ممکن است به دلیل تومورها یا رشد بیش از حدی باشد که روی روده ها فشار می آورد و باعث می شود پس از صرف مقدار کمی غذا احساس نفخ یا سیری کنید.

درد شدید در شکم

درد شدید شکم و نفخ همراه با حالت تهوع و استفراغ ممکن است نشان دهنده انسداد روده باشد. این نیاز به مراقبت فوری پزشکی برای جلوگیری از عوارض مختلف دارد. این انسدادها می توانند دردناک باشند زیرا روده بالای ناحیه مسدود شده با پر شدن از غذا و آنزیم های گوارشی کشیده می شود و باعث درد و ناراحتی شدید می شود.

خون در مدفوع یا خونریزی واژن

نفخ با افزایش وزن چه فرقی دارند؟ || پزشکت

شرایطی مانند خونریزی واژینال بین قاعدگی، وجود خون در مدفوع یا خونریزی واژینال پس از یائسگی، با نفخ شدید همراه است. برای رد احتمال ابتلا به بیماری های گوارشی و سرطان، به ویژه سرطان رحم یا روده بزرگ، فوراً با پزشک مشورت کنید.

آسیت

آسیت به وضعیتی اطلاق می شود که باعث تجمع مایع در حفره شکمی یا ناحیه لگن می شود و باعث نفخ و افزایش وزن می شود. حتی آسیت ممکن است نشان دهنده عوارض جدی مانند بیماری کبد، نارسایی کلیه و سرطان باشد.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم یا مصرف داروهایی که باعث عوارض جانبی ناخواسته مانند نفخ و افزایش وزن می شود، توصیه می شود با پزشک خود مشورت کنید. آنها ممکن است بتوانند با پیشنهاد یک دارو یا درمان جایگزین، وضعیت را بهتر درمان کنند.

سخن آخر

نفخ ناشی از تجمع گاز باعث افزایش وزن نمی شود. موقتی است و ممکن است زمانی که گاز از سیستم شما خارج شود از بین برود. با این حال، نفخ مداوم و تورم شکم همراه با افزایش وزن ممکن است نشان دهنده بیماری های زمینه ای باشد. به علائم و علائم هشداردهنده مورد بحث در مقاله توجه کنید. اگر هر یک از این موارد را تجربه کردید، در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید.

در حالی که افزایش وزن و نفخ ممکن است گاهی با هم مرتبط باشند، اما یکسان نیستند. سفتی معده، ناراحتی و انبساط ناگهانی معده بیشتر از افزایش وزن نشانه نفخ است. در حالی که ورزش و رژیم غذایی متعادل می تواند به کاهش وزن کمک کند، مصرف پروبیوتیک ها و غذاهای کم نمک می تواند به کاهش و جلوگیری از نفخ کمک کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز