لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عوارض نوشیدن آب بیش از حد

عوارض نوشیدن آب بیش از حد | پزشکت

فهرست مطالب

عوارض نوشیدن آب بیش از حد

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

عوارض نوشیدن آب بیش از حد به اندازه علائم کم آبی بدن می توانند خطرناک باشند. نوشیدن بیش از حد آب می تواند منجر به مسمومیت با آب شود که به عنوان هیپوناترمی نیز شناخته می شود. در موارد شدید، مسمومیت با آب می تواند منجر به مشکلات سلامتی ناتوان کننده مانند تشنج، کما و حتی مرگ شود. پس به طور کلی، متخصصان تغذیه دائماً به ما یادآوری می کنند که نوشیدن آب کافی برای عملکرد صحیح بدن ما کاملاً حیاتی است. مگر اینکه بیش از حد آب بنوشید. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله عوارض مصرف زیاد و بیش از حد آب و علائم آن را بررسی کنیم. پس ادامه مقاله را تا انتها بخوانید تا متوجه شوید که آیا آب زیاد می خورید یا نه؟

خطرات نوشیدن آب زیاد

هر سلول در بدن برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارد. با این حال، نوشیدن بیش از حد می تواند منجر به مسمومیت با آب و عواقب جدی برای سلامتی شود. نوشیدن بیش از حد آب به طور تصادفی دشوار است، اما ممکن است این اتفاق بیفتد، معمولاً در نتیجه آبرسانی بیش از حد در طول رویدادهای ورزشی یا تمرینات شدید. علائم مسمومیت با آب عمومی می تواند شامل گیجی، بی نظمی، حالت تهوع و استفراغ باشد.

در موارد نادر، مسمومیت با آب می تواند باعث تورم در مغز و کشنده شود. هنگامی که یک فرد مقدار زیادی آب مصرف می کند و سلول های مغز شروع به متورم شدن می کنند، فشار داخل جمجمه او افزایش می یابد. این باعث اولین علائم مسمومیت با آب می شود که عبارتند از:

  • سردرد
  • استفراغ
  • حالت تهوع

موارد شدید مسمومیت با آب می تواند علائم جدی تری را بهمراه داشته باشد این علایم ، عبارتند از:

  • گیجی
  • دوبینی
  • خواب آلودگی
  • مشکل در تنفس
  • افزایش فشار خون
  • ضعف یا گرفتگی عضلات
  • ناتوانی در شناسایی اطلاعات حسی

تجمع مایع در مغز ادم مغزی نامیده می شود. این می تواند بر ساقه مغز تأثیر بگذارد و باعث اختلال در عملکرد سیستم عصبی مرکزی شود. در موارد شدید، مسمومیت با آب می تواند باعث تشنج، آسیب مغزی، کما و حتی مرگ شود.

چه چیزی می تواند باعث مسمومیت با آب شود؟

عوارض نوشیدن آب بیش از حد | پزشکت

مسمومیت با آب نادر است و مصرف بیش از حد آب به صورت تصادفی بسیار دشوار است. با این حال، ممکن است اتفاق بیفتد. گزارش های پزشکی متعددی از مرگ به دلیل مصرف بیش از حد آب وجود دارد. مسمومیت با آب معمولاً بر افرادی که در رویدادهای ورزشی یا تمرینات استقامتی شرکت می کنند یا افرادی که دارای شرایط مختلف سلامت روان هستند تأثیر می گذارد.

رویدادهای ورزشی

مسمومیت با آب به ویژه در بین ورزشکاران استقامتی رایج است. اگر فردی آب زیادی بنوشد بدون اینکه به درستی اتلاف الکترولیت را محاسبه کند، ممکن است این وضعیت اتفاق بیفتد. به همین دلیل، هیپوناترمی اغلب در طول رویدادهای ورزشی بزرگ رخ می دهد. همانطور که نویسندگان یک مطالعه گزارش می دهند، از 488 شرکت کننده در ماراتن بوستون 2002، 13 درصد علائم هیپوناترمی و 0.06 درصد هیپوناترمی بحرانی با سطوح سدیم کمتر از 120 میلی مول در لیتر داشتند. مواردی از مسمومیت با آب در این حوادث منجر به مرگ شده است. یک مورد دونده ای بود که پس از یک ماراتن از پا در آمد.

از آنجایی که او به طور نامناسبی آبرسانی شده بود، سطح سدیم او به زیر 130 میلی مول در لیتر رسید. سپس این دونده آب روی مغزش به نام هیدروسفالی و فتق در ساقه مغزش ایجاد کرد که باعث مرگ او شد.

آموزش نظامی

یک گزارش سرباز را توصیف کرد که پس از نوشیدن آب زیاد در طول تمرین دچار هیپوناترمی شدند. سطح سدیم خون آنها 115-130 میلی مول در لیتر بود، در حالی که محدوده طبیعی آن 135-145 میلی مول در لیتر است. علائم هیپوناترمی را می توان به اشتباه به عنوان علائم کم آبی تعبیر کرد. مطابق با یک گزارش سربازی که تشخیص نادرست از دست دادن آب بدن و گرمازدگی دریافت کرده بود بر اثر مسمومیت با آب در نتیجه تلاش های آبرسانی مجدد جان خود را از دست داد.

شرایط سلامت روان

پلی دیپسی روانی، نوشیدن آب اجباری نیز نامیده می شود می تواند نشانه ای از شرایط مختلف سلامت روان باشد. این بیماری بیشتر در میان افراد مبتلا به اسکیزوفرنی شایع است، اما می تواند در افراد مبتلا به اختلالات عاطفی، روان پریشی و اختلالات شخصیت نیز بروز کند.

مصرف بیش از حد آب به طور تصادفی دشوار است. با این حال، ممکن است اتفاق بیفتد و گزارش های متعددی از مرگ به دلیل مصرف بیش از حد آب وجود دارد. افرادی که در معرض خطر مرگ ناشی از مسمومیت با آب هستند تمایل دارند در رویدادهای ورزشی استقامتی یا تمرینات نظامی شرکت کنند. فردی که هیچکدام از این دو را انجام نمی دهد، بعید است که در اثر نوشیدن آب زیاد بمیرد.

علائم نوشیدن بیش از حد آب

عوارض نوشیدن آب بیش از حد | پزشکت

برخی از علائم و رفتار ها نشان دهنده این هستند که شما در مصرف و نوشیدن آب روزانه خود زیاده روی می کنید، از جمله:

شما هرگز بدون بطری آب از خانه بیرون نمی روید.

اگر تمام روز بطری آب خود را در اطراف خود حمل کنید و بلافاصله پس از اتمام آن دوباره آن را پر کنید، ممکن است بیش از حد آب بنوشید. اضافه کردن مداوم آب به بدن، می تواند منجر به کاهش سطح سدیم در خون و متورم شدن تمام سلول های بدن شود. به گفته تامارا هیو باتلر ، دکترای علوم ورزشی، استاد علوم ورزشی در دانشگاه اوکلند در روچستر، MI، زمانی که مغز شما شروع به متورم شدن می کند، این امر می تواند به ویژه خطرناک شود. هیو باتلر می گوید: «مغز شما فقط می تواند حدود 8 تا 10 درصد قبل از رسیدن به جمجمه متورم شود و ساقه مغز شما را به بیرون فشار دهد».

شما حتی وقتی تشنه نیستید، آب می نوشید.

بهترین راه برای دانستن اینکه آیا بدن شما واقعاً به آب بیشتری نیاز دارد یا نه؟ این است که آگاهانه از اینکه واقعاً احساس تشنگی می‌کنید یا خیر، آگاه باشید. هیو باتلر می گوید: «بدن ما برای مبارزه با کم آبی برنامه ریزی شده است، زیرا ما همیشه در ترس کمبود یا کمبود کافی زندگی کرده ایم، بنابراین ما همه این مکانیسم های داخلی را برای محافظت از ما در برابر آن داریم. یکی از این مکانیسم هایی که همه حیوانات دارند تشنگی است. تشنگی، علائم فردی هر بدن است که به آنها امکان می دهد بدانند که آیا به موارد بیشتری نیاز دارند یا خیر. هر چه بیشتر به آب نیاز داشته باشید تشنه تر می شوید.»

احساس خستگی

کلیه های شما مسئول فیلتر کردن آبی هستند که از طریق بدن می نوشید و از متعادل ماندن سطح مایعات در جریان خون اطمینان حاصل می کنند. وقتی بیش از حد آب می نوشید، کلیه های شما باید حتی سخت تر کار کنند و واکنش استرس زا از هورمون های شما ایجاد می شود که بدن شما را تحت فشار و خستگی قرار می دهد. اگر دائماً آب می نوشید و متوجه می شوید که برای بلند شدن از رختخواب مشکل دارید، ممکن است به این دلیل باشد که فشار زیادی به کلیه های خود اضافه کرده اید. در مرحله بعد، یاد بگیرید که واقعاً چه مقدار آب باید در روز بنوشید.

مدام آب می نوشید تا زمانی که ادرارتان شفاف شود.

عوارض نوشیدن آب بیش از حد | پزشکت

اگر مقدار مناسبی آب می نوشید، رنگ ادرار شما باید به رنگ زرد شفاف باشد. اگرچه اکثر مردم بر این باورند که رنگ ادرار شفاف سالم‌ترین علامت هیدراتاسیون است، اما داشتن ادرار بدون رنگ ممکن است نشانه‌ای از نوشیدن بیش از حد آب باشد. برای اکثر مردم، هشت تا 10 لیوان آب در روز یک مقدار طبیعی در نظر گرفته می شود. این پیشنهاد بسته به قد، وزن و الگوهای ورزشی فرد متفاوت است.

مکرر ادرار می کنید، از جمله در طول شب

اگر متوجه شدید که اغلب در نیمه شب از خواب بیدار می شوید تا از دستشویی استفاده کنید، ممکن است بیش از حد آب می نوشید. اکثر مردم بین شش تا هشت بار در روز ادرار می کنند. اگر متوجه شدید که بیش از ده بار در روز ادرار می کنید، ممکن است بیش از نیاز بدنتان آب بنوشید. برای جلوگیری از ادرار شبانه، آخرین لیوان آب خود را چند ساعت قبل از خواب بنوشید تا به کلیه هایتان فرصت دهید تا آب را در بدنتان فیلتر کنند. (تکرر ادرار نیز می تواند نشانه دیابت بی مزه باشد.)

احساس تهوع دارید و ممکن است استفراغ کنید.

علائم کمبود آب بسیار شبیه به علائم کم آبی بدن است. هنگامی که بیش از حد آب می نوشید، کلیه های شما قادر به خلاص شدن از شر مایعات اضافی نیستند و آب شروع به جمع شدن در بدن می کند. این می تواند تعدادی از علائم ناخوشایند، اغلب از جمله حالت تهوع، استفراغ، و اسهال را ایجاد کند. اما اگر زمانی احساس استرس می کنید، به همین دلیل است که باید آب بنوشید.

در طول روز سردردهای ضربان دار دارید.

عوارض نوشیدن آب بیش از حد | پزشکت

سردرد نشانه هر دو وضعی هیدراتاسیون بیش از حد و از دست دادن آب است، شبیه حالت تهوع، استفراغ، و اسهال. وقتی بیش از حد آب می نوشید، غلظت نمک در خون کاهش می یابد و باعث می شود سلول های اندام در سراسر بدن متورم شوند. اگر غلظت نمک شما کم باشد، سلول های شما رشد می کنند. وقتی بیش از حد آب می نوشید، مغز شما در واقع بزرگ می شود و به جمجمه فشار می آورد. این فشار اضافه می‌تواند باعث سردرد ضربان‌دار و مشکلات سلامتی جدی‌تر مانند اختلالات مغزی و مشکلات تنفسی شود.

تورم یا تغییر رنگ در دست ها، لب ها و پاها

در بسیاری از موارد هیپوناترمی، افراد تورم یا تغییر رنگ قابل توجهی را در دست ها، لب ها و پاهای خود تجربه می کنند. هنگامی که تمام سلول های بدن شما متورم می شوند، پوست شما نیز به طور قابل مشاهده شروع به متورم شدن می کند. کسانی که بیش از حد آب می نوشند ممکن است به دلیل تورم و آب اضافی در جریان خون به طور ناگهانی وزن اضافه کنند.

اگر روزانه بیش از 10 فنجان آب می نوشید و متوجه تورم یا تغییر رنگ در دست ها، لب ها و پاهای خود می شوید، مصرف آب خود را کاهش دهید و ببینید آیا علائم شما فروکش می کند یا خیر.

ضعف عضلات و تمایل به گرفتگی

داشتن بدنی سالم و با عملکرد کامل به تعادل الکترولیت بستگی دارد. وقتی بیش از حد آب می نوشید، سطح الکترولیت شما کاهش می یابد و این تعادل به خطر می افتد. سطوح پایین الکترولیت می تواند باعث تعدادی از علائم ناخوشایند از جمله اسپاسم عضلانی و گرفتگی شود. شما می توانید با جایگزینی چند لیوان آب در روز با آب نارگیل که پر از الکترولیت و 100 درصد طبیعی است یا یک نوشیدنی الکترولیتی از مشکلات عضلانی جلوگیری کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز