لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

صحیح ترین راه تمیزی بعد از اجابت مزاج

صحیح ترین راه تمیزی بعد از اجابت مزاج || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


صحیح ترین راه تمیزی بعد از اجابت مزاج را باید به طور اصولی و درست یاد بگیرید. چون پاک کردن کامل دست ها و شستن آنها پس از اجابت مزاج، دو روش مهم برای پیشگیری از بو و انتشار باکتری های بیماری زا هستند. صحیح ترین راه تمیزی بعد از اجابت مزاج، این به معنای پاک کردن با دستمال توالت است. برخی دیگر ممکن است به روش‌های جایگزین برای تمیز کردن مقعد و رکتوم، از جمله نیاز به دستمال مرطوب داشته باشند. این می تواند به دلیل درد رکتوم، آسیبی مانند شقاق مقعد، جراحی یا بواسیر باشد. ما در این مقاله از پزشکت بهترین راه‌های پاک کردن را به همراه راه‌ کارهای دیگر، همچنین روش صحیح شستشوی دست و همچنین راه های مقابله با پوست تحریک شده را توضیح می دهیم.

پس از عبور راحت مدفوع، سعی کنید همیشه از جلو به عقب منطقه آلوده را پاک  و تمیز کنید. از هرگونه تماس پوست با مدفوع خودداری کنید. با استفاده از مقدار زیادی دستمال توالت تا شده، به راحتی به پشت و بین پاهای خود دسترسی پیدا کرده و این قسمت را تمیز کنید. از پرینه به سمت عقب پاک کنید، فضای بین اندام تناسلی و مقعد و به سمت آن را هم بهتر است پاک کنید.

در صورت نیاز، از دستمال توالت اضافی استفاده کنید تا زمانی که به بهترین نحو تمیز شوید. هرگز پوست اطراف مقعد را که به آن ناحیه پری مقعد می گویند، مالش ندهید، زیرا ممکن است باعث ایجاد تحریک و حساسیت در پوست این منطقه شود. باکتری ها می توانند از طریق این پارگی های کوچک وارد بدن شوند.

خطر تمیز کردن نادرست هنگام اجابت مزاج

افرادی که به دلیل وزن، آسیب یا آرتروز نمی توانند به پشت خود دسترسی داشته باشند بهتر است به جای آن از بین پاها منطقه را تمیز کنید. هنوز هم باید از جلو به عقب پاک کنید. تاکید می شود که از پشت به جلو این کار را انجام ندهند.

پاک کردن از جلو به عقب مخصوصاً برای بانوان بسیار مهم است. زیرا از ورود مواد مدفوع به مجرای ادرار پیشگیری می کند. دهانه ای که ادرار از بدن خارج می شود.

تماس احتمالی با مواد مدفوع یکی از علل اصلی این نوع عفونت ادراری است. در صورت بروز این شرایط ناحیه مجرای ادرار را به آرامی با آب خنک بشویید. با این حال، با دوش شدید یا جریان آب شدید را اسپری نکنید. اگر این کار را انجام دهید، آب می‌تواند میکروب‌ها را به سمت مجرای ادرار بیشتر کند. در چند روز آینده مقدار زیادی مایعات بنوشید تا به دفع باکتری های باقی مانده از دستگاه ادراری کمک کنید.

مهمترین چیزی که باید در مورد پاک کردن پس از اجابت مزاج به خاطر بسپارید این است که این کار را از جلو به عقب انجام دهید. این کار به شما کمک می کند تا از عفونت ادراری پیشگیری کنید. همچنین از شستشوی ناحیه حساس اطراف مقعد خودداری کنید، زیرا می تواند باکتری ها را به اشک های ریز پوست منتقل کند.

صحیح ترین راه تمیزی بعد از اجابت مزاج چیست؟

صحیح ترین راه تمیزی بعد از اجابت مزاج || پزشکت

شستن دست ها نیز بخش مهمی از بهداشت عمومی است. شستن مناسب دست ها می تواند از انتقال ارگانیسم های عفونی مانند هپاتیت A پیشگیری کند. پس از اینکه کاملا پاک کردید و شستشو دادید، دستان خود را با آب و صابون فراوان بشویید. شستشوی دست ضد میکروبی مفید است اما ضروری نیست. علیرغم آنچه برخی ممکن است به شما بگویند، روش های اشتباه و درست برای شستن دست ها وجود دارد. برای شستن صحیح دست ها، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری مراحل زیر را توصیه می کند که، عبارتد از:

  • حداقل 20 ثانیه اسکراب کنید.
  • دستان خود را با آب تمیز و جاری خیس کنید و صابون بزنید.
  • دست های خود را به طور کامل زیر آب تمیز و جاری بشویید.
  • آنها را با استفاده از یک حوله تمیز خشک کنید یا اجازه دهید خشک شوند.
  • با مالیدن دست های خود با صابون کف کنید. پشت دست ها، بین انگشتان و زیر ناخن ها و کف دست ها را کف کنید.

اهمیت یادگیری صحیح ترین راه تمیزی بعد از اجابت مزاج چیست؟

دانستن روش صحیح شستشوی دست بسیار مهم است. این کار نیز به از گسترش باکتری و عفونت پیشگیری می کند. حتما صابون را روی تمام قسمت های دست خود مرطوب و کف کنید و قبل از شستشو و خشک کردن حداقل 20 ثانیه آن را بشویید.

هنگامی که اسهال مداوم یا شدید است، تمیز نگه داشتن مقعد می تواند دشوار باشد. این امر به ویژه اگر درد و قرمز باشد صادق است. در چنین مواقعی می توانید از دستمال مرطوب بچه یا دستمال مرطوبی که روی پوست ملایم تر است استفاده کنید. همچنین می توانید از دستمال توالت خیس یا دستمال مرطوب نیز استفاده کنید.

اگر حتی پاک کردن ملایم باعث ناراحتی شما می شود، سعی کنید از یک سرنگ توپی که می توانید در اکثر داروخانه ها دریافت کنید استفاده کنید تا محل را تمیز کنید. برخی دیگر ترجیح می‌دهند از دوش دستی برای شستشوی باقی مانده مدفوع از پوست استفاده کنند. آب خنک یا ولرم می تواند به ویژه تسکین دهنده باشد.

اگر بین اجابت مزاج درد مداوم مقعدی را تجربه می کنید، سعی کنید در وان ولرم غوطه ور شوید. می توانید نمک اپسوم و کلوئیدی اضافه کنید. اضافه کردن بلغور جو دوسر هم می تواند به کاهش التهاب کمک کند. با این حال از حمام های داغ خودداری کنید، زیرا می توانند پوست را خشک کنند. خشک شدن پوست ممکن است درد و خارش را بدتر کند. پس از اتمام، ناحیه پری مقعد را با یک پارچه نرم ماساژ دهید و اجازه دهید خشک شود. مقداری کرم مانع بدون عطر را به ناحیه بمالید تا به حفظ رطوبت کمک کند.

تحریک مقعد، هنگام شستن را چگونه درمان کنیم؟

صحیح ترین راه تمیزی بعد از اجابت مزاج || پزشکت

پاک کردن بیش از حد یا خیلی شدید مقعد می تواند منجر به خارش آن شود. وضعیتی که به عنوان خارش آنی نیز شناخته می شود. خارش آنی اساساً یک پاسخ التهابی است و زمانی ایجاد می‌شود که بافت‌های ظریف نزدیک مقعد تحت فشار یا آسیب قرار بگیرند.

قرمزی و تورم، ناشی از گشاد شدن مویرگ ها درست در زیر سطح پوست، با خارش آنی شایع است. خارش مداوم و اغلب بی امان نیز همینطور است. نشستن برای مدت طولانی، استفاده از صابون های تند، یا خاراندن فقط می تواند اوضاع را بدتر کند.

داروهایی که باید در خانه امتحان کنید شامل مصرف پمادهای همراه نرم کننده، که برخی از آنها حاوی آلوئه ورا، ویتامین A، ویتامین E و سایر مواد ضد التهابی هستند. وازلین نیز گزینه خوبی است. نگهداری کرم قبل از استفاده در یخچال به ویژه یک گزینه مناسب است. از مصرف صابون های معطر، لوسیون ها، دستمال توالت و دستمال مرطوب خودداری کنید. اینها احتمالاً باعث تحریک می شوند.

تا زمان رفع علائم، بهتر است از مصرف فلفل قرمز، پودر کاری یا سایر غذاهای تند خودداری کنید. ژل یا کرم های بدون نسخه حاوی استروئیدها، مانند هیدروکورتیزون، فقط باید تحت نظر پزشک استفاده شوند.

در تحریک مقعد چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بعد از اجابت مزاج احساس می کنید که مجبور هستید از نصف رول دستمال توالت استفاده کنید، به احتمال زیاد ممکن است یک بیماری زمینه ای داشته باشید. ناگفته نماند، پاک کردن بسیار زیاد می تواند تا پایان رفتن به دستشویی احساس خارش، تحریک و ناراحتی در شما ایجاد کند. در حالت ایده آل، پاک کردن پس از اجابت مزاج باید تنها به دو تا سه ضربه دستمال توالت نیاز داشته باشد.

اگر خارش مداوم همراه با درد یا خونریزی مقعدی دارید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. تعدادی از بیماری های احتمالی وجود دارد که برخی از آنها جدی هستند و می توانند این علائم را ایجاد کنند. آنها عبارتند از:

ممکن است پاک کردن ناحیه مورد نظر کافی نباشد و هنگامی که بافت مقعدی تحریک می شود، امکان دارد به آب یا نشستن در آب گرم در وان نیاز باشد. این مشکل را می توان در خانه با کرم های ملایم درمان کرد. اگر درد یا خونریزی مقعدی را تجربه می کنید که می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد، توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.

علت انجام صحیح ترین راه تمیزی بعد از اجابت مزاج چیست؟

صحیح ترین راه تمیزی بعد از اجابت مزاج || پزشکت

چندین بیماری وجود دارد که می تواند پاک کردن بعد از اجابت مزاج را دشوارتر کند یا بر توانایی شما برای احساس تمیزی کامل پس از رفتن به دستشویی تأثیر بگذارد. به خاطر داشته باشید که هر فردی ممکن است هر از گاهی مجبور شود کمی بیشتر از حد معمول پاک کند. اما اگر متوجه شدید که پاک کردن زیاد برای شما به طور همیشگی ادامه دارد، در نظر بگیرید که یکی از این شرایط ممکن است یک علت زمینه‌ای باشد.

آبسه مقعدی یا فیستول

آبسه مقعدی یک عفونت غده مقعدی است که باعث درد، قرمزی و تخلیه در ناحیه رکتوم می شود. زهکشی ممکن است خون، چرک یا مدفوع باشد. آبسه مقعدی درمان نشده می تواند به فیستول تبدیل شود.

برچسب های پوست مقعد

برچسب‌های پوستی مقعدی، رشد پوستی هستند که از اصطکاک، تحریک یا التهاب مکرر ایجاد می‌شوند. علل شایع عبارتند از:

  • اسهال مزمن
  • یبوست
  • هموروئید
  • بیماری کرون

برچسب های پوستی مقعد ممکن است مدفوع را گرفته و تمیز کردن ناحیه رکتوم را پس از اجابت مزاج دشوار کند.

نشت روده

نشت روده به نام بی اختیاری مدفوع نیز شناخته می شود. زمانی اتفاق می‌افتد که به سختی اجابت مزاج را حفظ کنید. ممکن است هنگام دفع گاز، مدفوع نشتی داشته باشد یا در طول روز متوجه نشت مدفوع خود شوید.

هموروئید

هموروئید وریدهای متورم داخل یا خارج راست روده هستند. آنها می توانند علائمی مانند خارش، درد و خونریزی ایجاد کنند. هموروئید بسیار رایج است. پژوهش ها تخمین می زند که از هر 20 بزرگسال در ایالات متحده 1 نفر و حدود نیمی از بزرگسالان 50 سال و بالاتر به هموروئید مبتلا هستند. بواسیر ممکن است تمیز شدن کامل را دشوار کند زیرا مدفوع می تواند روی آنها گیر کند.

خارش آنی

این حالت به عنوان خارش مقعد نیز شناخته می شود . این می تواند ناشی از تحریک پوست باشد، مانند:

  • تمیز کردن بیش از حد
  • صابون ها یا عطرهای تند
  • عرق کردن
  • مدفوع

علاوه بر خارش، خارش آنی می تواند باعث تحریک، سوزش و ناراحتی کلی شود.

سخن آخر

همیشه از جلو به عقب پاک کنید تا از انتشار باکتری هایی که می توانند باعث عفونت شوند پیشگیری کنید. توصیه می شود به شستن دستتان بعد از اجابت مزاج، اهمیت دهید. این امر حتی اگر نمی توانید پشت سرتان به اطراف خود دست پیدا کنید، صادق است.

اگر پوست مقعد شما تحریک شده است، از دستمال مرطوب استفاده کنید. شاید بهتر باشد برای تسکین بیشتر در حمام ولرم غوطه ور شوید. گاهی در برخی شرایط ممکن است یک بیماری زمینه ای وجود داشته باشد که باید درمان شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز