لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

گلو درد بعد از بیداری

گلو درد|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برخی افراد به محض اینکه از خواب بیدار می شوند، در گلوی خود احساس درد زیادی می کنند؟ این در حالی است که درد گلو بعد از بیداری می تواند علل مختلفی داشته باشد. عواملی مانند کم آبی و خشکی هوای از علل شایع گلو درد در این شرایط هستند. پس اگر موقع بیدار شدن از خواب احساس گلو درد می کنید بهتر است این دو علل را بررسی کنید تا خواب خود را بهبود ببخشید و اختلال خواب خود را برای انرژی بهتر به حداقل برسانید.

گلودرد هنگام بیدار شدن هم می تواند ناخوشایند باشد. هم اینکه خلق و خو و بهره وری شما را در طول روز تضعیف می کند زیرا علت آن هر چه که باشد خواب شما را به چالش می کشاند. ناراحتی گلو، اگرچه اغلب از نظر پزشکی یک وضعیت کاملا خوش خیم است، اما یک علامت هشدار دهنده است که نشان می دهد که احتمالاً شب قبل از آن خواب سالم و کافی نداشته‌اید و

از طرفی برخی از ما اغلب متوجه می‌شویم که گلویمان صبح هنگام بیدار شدن از خواب خشک می‌شود. این به دلیل نوسانات طبیعی در ریتم شبانه روزی (ساعت داخلی بدن) است که در هنگام خواب بزاق کمتری تولید می شود. گفته می‌شود، اگر گلوی شما خشک‌تر از حد معمول است و علائم آزاردهنده دیگری مانند درد، مشکل در بلع و صدای خشن را دارید، ممکن است محرک‌های زمینه‌ای دیگری غیر از کم خوابی در درد گلو بعد از بیداری شما دخیل باشند.

تشخیص علت اصلی اینکه چرا گلوی شما هنگام بیدار شدن از خواب درد می کند می تواند کمی چالش برانگیز باشد، زیرا دلایل زیادی برای این وضعیت وجود دارد. برای همین ما در این مقاله از پزشکت، رایج ترین علل گلودرد بعد از بیداری را به اشتراک می گذاریم. در حالی که بسیاری از آنها از منظر پزشکی جدی نیستند، اما ارزش آن را دارند که علل احتمالی خود را بشناسید.

درد گلو || پزشکت

دلایل شایع گلو درد هنگام بیدار شدن چیست؟

آنها عبارتند از:

کم آبی بدن

عدم مصرف آب کافی در طول روز باعث خشکی دهان و گلو در خواب می شود که تا صبح روز بعد ادامه پیدا می کند. بدن شما در حال حاضر بزاق کمتری در طول خواب ترشح می کند. از طرف دیگر، تعریق در طول شب می تواند باعث شود بدن شما رطوبت بیشتری نسبت به حفظ رطوبت خود از دست بدهد و در نتیجه آب بدنتان کم شود. تعریق شبانه ممکن است در اثر یک محیط خواب خیلی گرم، یائسگی و سرماخوردگی ایجاد شود.

اگر هنگام بیدار شدن از خواب کم آبی عامل گلودرد شماست، حتماً در طول روز مایعات کافی مصرف کنید. از صبح تا اواخر بعد از ظهر تا جایی که می توانید آب بنوشید. هیدراته ماندن همچنین شما را پرانرژی نگه می دارد.

از اواخر بعد از ظهر به بعد، مصرف مایعات خود را کاهش دهید. با این اوصاف، مصرف آب خود را قبل از خواب به طور کامل قطع بکنید، زیرا کم‌آبی بدن با مدت زمان کوتاه‌تر خواب کمتر از شش ساعت مرتبط است. همیشه بهتر است به جای ترس از بیدار شدن برای رفتن به دستشویی، شب ها آب بنوشید. اگر می توانید، شب ها یک لیوان آب کنار تخت خود نگه دارید.

برای تشخیص علل اصلی تعریق شبانه خود بهتر است با یک پزشک مورد گزینه های درمانی که به کاهش احتمال کم آبی بدن و گلودرد در صبح کمک می کند، مشاوره آنلاین داشته باشید.

خشکی هوا

هنگامی که هوای اتاق خواب شما خیلی خشک است (به ویژه در فصول سردتر)، گلوی شما بدون شک در صبح خشک می شود. به یاد داشته باشید، ساعت بدن شما تولید بزاق را در طول شب کند می کند، بنابراین هوای خشک تنها ناراحتی گلو شما را بدتر می کند.

بیماری های گوش و حلق و بینی

این در حالی است که برخی افراد فکر می کنند راهکار از بین بردن خشکی هوا، افزایش حرارت است. متأسفانه هوای گرم و خشک نه تنها خواب را دشوارتر می کند، بلکه خطر تعریق شبانه که منجر به کم آبی بدن می شود را نیز افزایش می دهد.

خوشبختانه راه حل این مشکل خیلی ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از یک مرطوب کننده برای افزایش رطوبت هوا استفاده کنید. آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) توصیه می کند رطوبت داخل خانه را در 30 تا 50 درصد نگه دارید تا از رشد کپک جلوگیری شود. همچنین بهتر است اتاق خواب خود را خنک، به ویژه در محدوده دمایی 65-68 درجه فارنهایت نگه دارید. این وضعیت به شما کمک می کند شب بهتر بخوابید و با بهبودی از سوزش گلو، بدهی خواب را به حداقل برسانید.

مشکلات خواب مرتبط با تنفس

خروپف و آپنه انسدادی خواب (OSA) برخی از مشکلات خواب مرتبط با تنفس هستند که با گلودرد هنگام بیدار شدن از خواب ارتباط دارند.

خروپف با تنفس دهانی همراه است. بدون شک جریان مداوم هوا دهان شما را خشک می کند و شما از خواب بیدار می شوید که احساس می کنید حفره دهان و گلویتان کم آب و خشک شده است. خروپف همچنین باعث ارتعاش بافت های پشت گلو می شود. برای همین تحریک بافت های گلو در صبح به شکل گلودرد عمل می کنند.

خروپف همچنین با آپنه خواب مرتبط است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که خشکی دهان یکی از علائم بالینی OSA است. خشکی دهان همیشه با خشکی گلو در هنگام بیدار شدن ارتباط دارد.

علاوه بر این، سرماخوردگی معمولی و سینوزیت معمولاً مجاری بینی را مسدود می‌کنند، بنابراین در صورت ابتلا به آنها تنفس و خوابیدن برای شما دشوار می‌شود. در این شرایط الگوی خواب شما را مختل می کند.

گزینه های درمانی مختلفی برای رفع خروپف و آپنه انسدادی خواب و کاهش ناراحتی گلو ناشی از آن وجود دارد. به عنوان مثال، خروپف ناشی از تنفس دهانی ممکن است با تغییرات ساده ای مانند آموزش تنفس از طریق بینی و استفاده از لوازم جانبی مانند نوارهای بینی و دهانی های ضد خروپف برطرف شود.

در همین حال، خروپف به دلیل آپنه خواب ممکن است به درمان بیشتر و مراجعه به پزشک نیاز داشته باشد. پزشک ممکن است تغییرات سبک زندگی سالم (مانند ورزش منظم)، دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) یا حتی مداخلات جراحی را در موارد شدیدتر توصیه کند.

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) که در اصطلاح عامیانه به عنوان رفلاکس اسید شناخته می شود، یکی از علل درد گلو هنگام بیدار شدن از خواب است. این وضعیت زمانی اتفاق میفتد که اسید معده به مری (لوله‌ای که معده و گلو را به هم متصل می‌کند) برمی‌گردد. درد قفسه سینه ناشی از GERD (که سوزش سر دل نیز نامیده می شود) ممکن است به گردن و گلو سرایت کند و علائم دیگری مانند گرفتگی صدا، حالت تهوع، استفراغ، بوی بد دهان و فرسایش دندان را ایجاد کند.

علاوه بر ناراحتی گلو هنگام بیدار شدن از خواب، رفلاکس اسید در شب نیز می تواند الگوهای خواب شما را به چالش بکشد. در حالی که GERD باعث مشکلات خواب می شود، کمبود خواب نیز می تواند این اختلال گوارشی را تحریک کند.

برای جلوگیری از چرخه معیوب رفلاکس اسید، گلودرد و کم خوابی، اقداماتی را برای مدیریت وضعیت خود انجام دهید.

بسته به شدت بیماری شما، داروهای بدون نسخه (OTC) و تجویزی مانند آنتی اسیدها و مهارکننده های پمپ پروتون (PPIs) می توانند موثر باشند. همچنین می توانید تغییرات ساده در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا احتمال بروز رفلاکس اسید را کاهش دهید. به عنوان مثال، از مصرف غذاهای محرکی که تند، شور و چرب هستند دوری کنید. سعی کنید سر تخت خود را بالا بیاورید تا اسید معده به جای مری به معده بازگردد.

همچنین بررسی ها نشان می دهد که “پرهیز از مصرف یک وعده غذایی در اواخر شب نقش مهمی در پیشگیری از رفلاکس شبانه دارد.”

آلرژی

آلرژن های رایج مانند کپک، شوره حیوانات خانگی، گرد و غبار و گرده باعث بروز علائم ناراحت کننده ای می شوند که خواب فرد را مختل می کند. آبریزش چشم، آبریزش بینی و گلو خارش ممکن است نشان دهنده آلرژی باشند. سایر علائم آلرژی مانند عطسه و سرفه، ناراحتی گلو را تشدید می کند و خواب شبانه را مختل می کنند. جدای از آلرژن های محیطی، آلرژی های فصلی مانند تب یونجه (از نظر پزشکی به عنوان رینیت آلرژیک شناخته می شود) نیز می تواند علائم مشابهی را ایجاد کند.

بهتر است محرک های آلرژی خود را بشناسید و خطر قرارگیری در معرض آنها را کاهش دهید. به عنوان مثال، اگر شوره حیوانات خانگی باعث ریزش بینی و خارش گلوی شما می شود، مراقب باشید که در اطراف حیوانات خانگی قرار نگیرید.

همچنین رعایت بهداشت شخصی و عاری از گرد و غبار محیط اطرافتان کمک زیادی می کند. در صورت نیاز، روی یک دستگاه تصفیه هوا با فیلتر HEPA (هوای ذرات با راندمان بالا) سرمایه گذاری کنید. طبق گفته EPA، فیلترهای HEPA از نظر تئوری می توانند حداقل 99.97 درصد از گرد و غبار، گرده، کپک، باکتری و هر ذرات معلق در هوا را از بین ببرند. حفظ کیفیت مطلوب هوای داخل خانه ممکن است به کاهش احتمال واکنش های آلرژیک که گلو شما را تحریک می کند کمک کند. این به نوبه خود باعث می شود که شب ها بهتر بخوابید.

علاوه بر این، اگر برای مدیریت علائم آلرژی خود نیاز به مصرف داروهایی مانند آنتی هیستامین دارید، با پزشک خود مشورت کنید. اما به این موضوع هم توجه داشته باشید، آنتی هیستامین ها ممکن است باعث خشکی دهان در برخی از افراد شود که می تواند درد گلو را پس از بیدار شدن از خواب بدتر کند.

آلودگی هوا

مشابه آلرژی‌ها، آلاینده‌های هوا مانند دود سیگار و دود اگزوز خودرو، بینی و گلوی شما را آزار می‌دهند و هنگام بیدار شدن از خواب علائمی شبیه گلودرد ایجاد می‌کنند. بررسی ها نشان می دهد که افزایش آلودگی هوا خطر ابتلا به رینوسینوزیت مزمن و انحراف سپتوم مرتبط با تحریک گلو را تشدید می کند.

اگر سابقه آسم یا آلرژی دارید، تنفس در هوای آلوده می تواند وضعیت شما را بدتر و خواب شبانه را مختل کند.

راه‌های مختلفی برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد و این روش‌ها به بهبود کیفیت هوای داخل خانه خلاصه می‌شود. به عنوان مثال، پنجره ها و درها را باز کنید تا جریان هوا بهتر شود. از یک تصفیه کننده هوا استفاده کنید و محیط اطراف خود را در خانه و محل کار با احتیاط تمیز کنید تا گرد و غبار را به حداقل برسانید.

با بهبود کیفیت هوا، کمتر دچار ناراحتی گلو می شوید که شما را در شب بیدار نگه می دارد.

گلودرد صبحگاهی || پزشکتعفونت های باکتریایی

عفونت‌های باکتریایی می‌توانند باعث درد گلو در هنگام بیدار شدن شوند. اصلی ترین عفونت، گلودرد استرپتوکوکی است که توسط باکتری استرپتوکوکوس پیوژنز ایجاد می شود. گلودرد استرپتوکوکی به غیر از درد گلو، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • مشکل در بلع
  • تهوع و استفراغ
  • التهاب و قرمزی لوزه ها
  • تب، سردرد و یا بدن درد
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی در ناحیه گردن
  • لکه های قرمز کوچک در سقف دهان

متخصصین پزشکی معمولاً آنتی بیوتیک ها را برای عفونت های باکتریایی گلو مانند گلودرد استرپتوکوکی تجویز می کنند. پزشک همچنین ممکن است مسکن هایی مانند ایبوپروفن و استامینوفن را برای مقابله با تب و دردهای همراه به شما بدهد.

علاوه بر داروها، با آب نمک غرغره کنید تا به کاهش ناراحتی گلو مرتبط با عفونت های باکتریایی کمک کنید. همچنین باید مایعات زیادی بنوشید و رژیم غذایی نرم داشته باشید تا گلوی شما مرطوب بماند. برای کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان، قرص‌های ضدسرفه و اسپری‌های مسکن گلو معمولاً برای کاهش درد گلو استفاده می‌شود.

عفونت های ویروسی

عفونت‌های ویروسی مختلف مانند سرماخوردگی، سرخک، آبله مرغان، کروپ و حتی مونونوکلئوز (معروف به مونو) گلو را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به همین دلیل است که وقتی از خواب بیدار می شوید گلوی شما درد می کند.

گلوی شما ممکن است هنگام صحبت کردن یا قورت دادن احساس خراش، تحریک یا حتی دردناک کند. بسته به نوع عفونت ویروسی، ممکن است علائم دیگری مانند تب بالا، سرفه، بدن درد، آبریزش بینی، تورم لوزه ها و گرفتگی صدا نیز داشته باشید. برای عفونت‌های ویروسی مانند سرخک، آبله مرغان و مونو، احتمال دارد بثورات پوستی و تاول‌های پر از مایع را داشته باشید.

عفونت های ویروسی معمولاً با استراحت مناسب و مصرف مایعات کافی از بین می روند. داروهای خانگی مانند غرغره کردن با آب نمک و مکیدن پاستیل ممکن است به تسکین گلو کمک کند. همچنین بهتر است برای رفع تب و درد مسکن هایی برای شما تجویز شود. توجه داشته باشید که آسپرین نباید برای افراد مبتلا به آبله مرغان استفاده شود زیرا با بیماری معروف به سندرم ری مرتبط است. در عوض، پزشک ممکن است داروهای غیر آسپرین مانند استامینوفن را به شما بدهد.

سیگار کشیدن

مصرف سیگار یک محرک شناخته شده گلودرد است که پس از بیدار شدن از خواب در صبح ادامه دارد. علاوه بر خشکی و تحریک گلو، بررسی ها نشان می دهد احتمال بروز سایر مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی در افراد سیگاری بسیار زیاد است، مانند:

  • سرفه کردن
  • تنگی نفس
  • رفلکس اسید
  • بوی بد دهان
  • دندان درد
  • گرفتگی مجاری بینی
  • ترشحات بینی
  • خرناس

بدون شک سایر عوارض احتمالی سیگار بی خوابی در بیمار را تشدید می کند. به هر حال، اگر با مشکلاتی مانند سرفه های شدید و گرفتگی بینی دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است هنگام خواب هم با مشکلاتی روبرو شوید. همچنین دود سیگار می تواند همان علائم ناخواسته را در افراد غیر سیگاری ایجاد کند.

بهترین برنامه اقدام ترک سیگار است. درمان های خانگی مانند غرغره کردن با آب نمک می تواند به کاهش درد گلو و خلط کمک کند. عادات سبک زندگی سالم مانند نوشیدن مایعات زیاد، رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم هم در هنگام ترک مصرف سیگار نیز مفید هستند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز