لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

راهکارهای تسکین رفلاکس اسید معده بدون دارو

رفلاکس اسید معده || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قبل از متوسل شدن به مصرف داروهای مختلف برای کنترل رفلاکس معده به مری، چند تغییر سبک زندگی وجود دارند که شاید ارزش امتحان کردن داشته باشند. راهکارهای تسکین رفلاکس اسید بدون دارو به شما کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند تا بتوانید علائم گوارشی خود را تسکین دهید. رفلاکس اسید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث گلودرد و گرفتگی صدا شود و ممکن است به معنای واقعی کلمه طعم بدی را در دهان شما ایجاد کند. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که رفلاکس اسید علائم مزمن ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، به عنوان اختلال رفلاکس معده به مری یا GERD شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. شایع ترین علامت GERD سوزش سر دل یا درد در قسمت فوقانی شکم و قفسه سینه است.

چگونه از شر رفلاکس اسید خلاص شویم؟

اگر دوره‌های مکرر سوزش سر دل یا سایر علائم رفلاکس اسید معده دارید که شما را آزاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد اما نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید از دارو برای تسکین آن استفاده کنید، بهتر است راهکارهای تسکینی زیر را امتحان کنید:

از بروز التهاب مزمن جلوگیری کنید.

علم ثابت کرده است که التهاب مزمن و با درجه پایین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به یک قاتل خاموش تبدیل شود و باغث بروز برخی از بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت نوع 2 و سایر بیماری ها شود. برهمین اساس بهتر است از بروز التهاب در بدن خود تا حد ممکن پیشگیری کنید.

مصرف سبزیجات || پزشکت

کم و آهسته غذا بخورید.

هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که معده بسیار پر باشد، احتمال بروز رفلاکس به مری هم بیشتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در این شرایط خوردن وعده های غذایی کوچک به جای سه وعده غذایی بزرگ در روز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از پر شدن معده و احساس سنگینی آن پیشگیری کند. غذاهایی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به کاهش رفلاکس اسید کمک کنند عبارتند از:

  • غذاهای پر فیبر از جمله غلات کامل و سبزیجات.
  • مواد قلیایی (کم اسید) مانند موز، خربزه، آجیل و گل کلم.
  • غذاهای حاوی آب مانند کرفس، خیار، کاهو و چای.

از مصرف برخی غذاها خودداری کنید.

برخی از مواد غذایی، از جمله نعناع، ​​غذاهای چرب، غذاهای تند، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، قهوه، چای، شکلات و الکل وجود دارند که بیشتر از سایرین باعث ایجاد رفلاکس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. اگر عادت دارید در رژیم غذایی خود از هریک از این مواد به طور منظم استفاده کنید، بهتر است سعی کنید آنها را از رژیم خود حذف کنید تا ببینید آیا علائم شما تسکین پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند یا خیر؟ بعد از شناسایی مواد غذایی محرک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید دوباره رژیم غذایی خود را از سر بگیرید.

 نوشابه های گازدار ننوشید.

مصرف نوشابه های گازدار باعث آروغ زدن شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که اسید را به مری منتقل و علائم شما را بدتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. پس بهتر است برای درمان علائم خود از مصرف آنها خودداری کنید.

از ورزش شدید خودداری کنید.

ورزش منظم و کاهش استرس از طریق آرامش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای کاهش علائم GERD مفید باشد. اما بهتر است از ورزش هایی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند علائم GERD را افزایش دهند اجتناب کنید:

  • ورزش بلافاصله بعد از غذا خوردن احتمال ابتلا به GERD را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.
  • فعالیت های بسیار شدید مانند دوچرخه سواری، دویدن و وزنه برداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند رفلاکس را افزایش دهند.

همچنین تا چند ساعت پس از صرف غذا از ورزش شدید خودداری کنید. قدم زدن بعد از شام خوب است، اما انجام تمرینات ورزشی سخت تر، به خصوص اگر شامل خم شدن باشد، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند اسید معده را وارد مری کند. بعد از صرف غذا یک پیاده روی معمولی داشته باشید. این یک راه عالی برای بهبود هضم، سوزاندن چند کالری اضافی و جلوگیری از رفلاکس اسید است. فقط زیاده روی نکنید. حداقل سه ساعت قبل از خواب شام بخورید.

روی سطح شیب بخوابید.

در حالت ایده آل، سر شما باید چند سانتی متر بالاتر از پاهایتان قرار بگیرد. شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با استفاده از پایه های تخت، یک سطح شیب دار را روی تخت خود ایجاد کنید تا در هنگام خواب سرتان تا حدودی بالاتر از پاهایتان قرار بگیرد. اگر شریک خواب شما با این تغییر مخالف است، سعی کنید از یک تکیه گاه فوم برای قسمت بالایی بدن خود استفاده کنید.

وزن مناسب را حفظ کنید.

افزایش وزن، ساختار عضلانی که از اسفنکتر تحتانی مری پشتیبانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، را گسترش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و فشاری را که اسفنکتر را بسته نگه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارد، کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. این وضعیت منجر به رفلاکس و سوزش سر دل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. پس بهتر است برای تسکین علائم تان به وزن مناسبی برسید و تا حد ممکن آن را ثابت نگه دارید.

ترک سیگار || پزشکت

اگر سیگار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشید، آن را ترک کنید.

نیکوتین ممکن است اسفنکتر تحتانی مری را شل کند. نیکوتین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث شل شدن قسمت تحتانی مری شود و اجازه دهد اسید بیشتری از معده خارج شود.

داروهای خود را بررسی کنید.

یکی دیگر از عوامل موثر در رفلاکس اسید ممکن است داروهای شما باشد. با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود آیا داروهایی (در صورت وجود) که مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید علت رفلاکس اسید شما هستند یا خیر. داروهای زیادی وجود دارند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند اسفنکتر را شل کنند یا مری را تحریک کنند و در نتیجه رفلاکس اسید معده ایجاد شود.

مصرف برخی از داروها از جمله استروژن پس از یائسگی، داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای و مسکن‌های ضد التهابی می‌توانند اسفنکتر را شل کنند. در حالی که مصرف برخی دیگر به‌ویژه بیس فسفونات‌ها مانند آلندرونات (فوساماکس)، ایباندرونات (بونیوا)، یا ریزدرونات (آکتونل) که برای افزایش تراکم استخوان مصرف می‌شوند، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مری را تحریک کند.

درمان های خانگی برای سوزش سر دل و رفلاکس اسید

اگر دچار سوزش سر دل هستید، از شنیدن این موضوع خوشحال خواهید شد که چندین گزینه درمانی برای رفع مشکلات شما وجود دارد.

اما، مانند داروها، داروهای خانگی و مکمل ها نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند خطراتی داشته باشند. برخی از آنها ممکن است با داروها تداخل داشته باشند یا مشکلات دیگری ایجاد کنند. اگر باردار یا در حال شیردهی هستید، یا بیماری زمینه ای دارید، ممکن است لازم باشد از مصرف برخی داروها یا مکمل ها اجتناب کنید.

جوش شیرین را با آب مخلوط کنید.

ممکن است در آشپزخانه خود یک داروی سوزش سر دل داشته باشید بدون اینکه بدانید. جوش شیرین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با خنثی کردن اسید معده، برخی از دوره های سوزش سر دل را تسکین دهد. برای این کار 1 قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کرده و به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بنوشید. برای ایمن بودن، فقط هر چند وقت یکبار از این داروی جوش شیرین استفاده کنید، نه زیاد.

از مکمل های شیرین بیان استفاده کنید.

ریشه شیرین بیان یک داروی گیاهی قدیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است که به سوزش سر دل کمک می کند. بررسی ها نشان داده که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به افزایش پوشش مخاطی پوشش مری شما کمک کرده و مری شما را از آسیب ناشی از اسید معده محافظت کند و به آن اجازه دهد تا بهبود یابد.

سرکه سیب || پزشکت

سرکه سیب را در آب میل کنید.

سرکه سیب یکی دیگر از داروهای خانگی است که برخی افراد برای درمان سوزش سر دل از آن استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. برخی معتقدند که نوشیدن سرکه سیب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سلامت گوارش را بهبود بخشد. هنوز هیچ مدرک محکمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این ادعا را تأیید نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اما مصرف مقادیر کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از سرکه سیب رقیق شده معمولاً بی خطر در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

نوشیدن مقادیر زیاد یا سرکه رقیق نشده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با خطراتی همراه باشد. این موارد شامل آسیب رساندن به دندان ها، صدمه زدن به گلو یا حتی تحریک رفلاکس اسید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

اگر تصمیم دارید این درمان را امتحان کنید،1 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک 8 اونس (237 میلی لیتر) آب رقیق کنید و بعد از غذا بنوشید.

آدامس بجوید.

جویدن آدامس بدون قند به مدت 1/2 ساعت بعد از غذا نیز ممکن است به کاهش سوزش سر دل کمک کند. جویدن آدامس تولید بزاق و بلع را تحریک کرده ممکن است به رقیق شدن و پاکسازی اسید معده از مری شما کمک کند.

به طور کلی، جویدن آدامس ممکن است برای برخی از شرایط گوارشی مفید باشد. اما نتایج یک بررسی نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که ممکن است علائم را در برخی افراد بدتر کند. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا این روش ارزش امتحان کردن برای شما را دارد یا خیر.

مصرف زنجبیل را امتحان کنید.

زنجبیل دارای سابقه طولانی استفاده در طب چینی است. این گیاه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به تسکین حالت تهوع و رفع سوزش سر دل کمک کند. برای این منظور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید ریشه زنجبیل رنده شده یا خرد شده را به دستور العمل های سرخ کردنی، سوپ ها و دیگر غذاهای مورد علاقه خود اضافه کنید. برای تهیه چای زنجبیل، ریشه زنجبیل خام، ریشه زنجبیل خشک یا کیسه های چای زنجبیل را در آب جوش قرار دهید.

با این حال، دوزهای زیاد زنجبیل ممکن است باعث سوزش سر دل یا مشکلات دیگر شود، بنابراین از آن در مقادیر کم استفاده کنید. احتمالاً بهتر است از دمنوش زنجبیل خودداری کنید. نوشابه های گازدار یک محرک رایج سوزش سر دل هستند و اکثر برندهای زنجبیل به جای طعم واقعی با طعم زنجبیل ساخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

لباس گشاد بپوشید.

سوزش سر دل زمانی اتفاق می‌افتد که محتویات معده به سمت مری بالا حرکت کند، در این شرایط اسیدهای معده می‌توانند بافت آن را بسوزانند. اما لباس های تنگ، معده شما را تحت تاثیر قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. پس اولین کاری که باید انجام دهید این است که کمربندتان را شل کنید و لباس گشاد بپوشید.

سعی کنید خم نشوید.

وضعیت بدن شما همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به سوزش سر دل کمک کند. اگر زیاد خم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوید سعی کنید صاف تر بنشینید. در صورت نیاز، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از بالشتک ها یا تکیه گاه ها استفاده کنید تا به شما کمک کند حالت عمودی تری داشته باشید.

حالت ایستاده فشار کمتری به شکم شما وارد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. فشار روی شکم بعد از غذا خوردن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث افزایش اسید معده به مری شود و منجر به سوزش سر دل شود. نتایج بررسی ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که مشکلات وضعیت بدنی طولانی مدت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به GERD کمک کند.

اگر این مراحل مؤثر نبودند یا اگر درد شدید یا مشکل در بلع دارید، برای تشخیص علل اصلی وضعیت خود بهتر است به پزشک مراجعه کنید. همچنین ممکن است برای کنترل رفلاکس حتی زمانی که به دنبال تغییر سبک زندگی هستید به دارو نیاز داشته باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز