لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چگونه تورم جوانه چشایی را کاهش دهیم؟

چگونه تورم جوانه چشایی را کاهش دهیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چگونه تورم جوانه چشایی را تسکین دهیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

جوانه های چشایی اندام های حسی ریزی هستند که بر روی سطح زبان قرار دارند. جوانه های چشایی این امکان را به شما می دهند که تمام مزه ها از جمله شیرین، شور، ترش، تلخ و گس را از یکدیگر تشخیص دهید. به دلیل وجود جوانه های چشایی است که می توانید تشخیص دهید لیمو دارای طعم ترش است و مزه بستنی شیرین است. جوانه های چشایی به طور میانگین ده روز عمر می کنند. پس از گذشت ده روز سلول های جدید جایگزین سلولهای مرده و قدیمی می شوند. با افزایش سن معمولا جوانه های چشایی به مرور از بین رفته و یا کارایی خود را از دست می دهند.

در کل حدود 10 هزار جوانه چشایی بر روی زبان وجود دارد. شما نمی توانید جوانه های چشایی خود را بر روی زبان احساس کنید.  این جوانه ها یا پرزهای چشایی در داخل برجستگی های کوچکی هستند که پاپیلای نامیده می شوند.

انواع پاپیلای زبان عبارتند از:

  • پاپیلای برگی. بیشتر در طرفین زبان جمع شده اند. هر کدام از این پاپیلاها ممکن است حاوی چند صد جوانه چشایی باشند.
  • پاپیلای جامی. به شکل برجستگی هایی بر روی زبان شما قرار دارند. پاپیلاهای جامی بزرگ و گرد بوده و چندین هزار جوانه چشایی را در خود جای داده اند.
  • پاپیلای قارچی. در تمام قسمت های سطح زبان از جمله نوک و لبه های زبان پراکنده شده اند. این پاپیلاها دو وظیفه اصلی دارند. اول اینکه به شما کمک می کنند تا طعم غذاهای مختلف را بچشید. دوم اینکه با کمک این پاپیلاها می توانید دما را از طریق سلولهای حسی موجود در آنها تشخیص دهید.

روش های تسکین التهاب جوانه های چشایی

هر جوانه چشایی بین 10 تا 50 سلول حسی دارد که به رشته های عصبی متصل هستند. جوانه های چشایی به مغز پیام می دهند که شما به یک سیب گاز زده اید یا در حال لیس زدن یک آبنبات چوبی هستید. ابتلا به برخی از مشکلات یا بیماری ها می تواند باعث تورم جوانه های چشایی زبان شود.

وقتی جوانه های چشایی ملتهب می شوند، لذت بردن از غذا بسیار دشوار می شود. تحریک یا تورم جوانه های چشایی از مشکلات بسیار شایعی هستند که به دلایل مختلف مانند سوزاندن زبان، خوردن غذاهای پرادویه و اسیدی، خشکی دهان یا حتی آلرژی رخ می دهند. اگر جوانه های چشایی ملتهب دارید، ممکن است به نظر برسد که دیگر هرگز از خوردن غذا لذت نخواهید برد. اما نگران نباشید!

با انجام چند روش ساده می توانید جوانه های چشایی ملتهب خود را تسکین دهید. این روش ها عبارتند از:

خوردن ماست برای تسکین تورم جوانه چشایی

چگونه تورم جوانه چشایی را کاهش دهیم؟ | پزشکت

هنگامی که جوانه های چشایی شما ملتهب است خوردن غذاهای ترد یا سفت، باعث بدتر شدن التهاب می شود. برای تسکین التهاب می توانید از غذاهای نرم و خنک مانند ماست، اسموتی ها یا پودینگ استفاده کنید. ماست معمولاً دارای طعم ملایمی بوده و در رفع التهاب تاثیر بسیار زیادی دارد.

پرهیز از مصرف غذاهای تند برای تسکین تورم جوانه چشایی

گاهی مصرف غذاهای تند و پرادویه می تواند دلیل تورم جوانه های چشایی شما باشد. بنابراین باید به هر قیمتی که شده از مصرف غذاهای تند و یا اسیدی خودداری کنید. مواد غذایی مانند سس تند، فلفل چیلی و آب مرکبات می توانند باعث تشدید التهاب جوانه های چشایی شما شوند.

گذاشتن قالب یخ روی زبان

هنگامی که جوانه های چشایی شما ملتهب می شوند، می توانید با مقدار کمی یخ به خنک شدن آنها کمک کنید. یک قالب یخ را در دهان خود گذاشته و اجازه بدهید بر روی زبان شما ذوب شود. این کار را 2 الی 3 بار در روز انجام دهید تا التهاب جوانه های چشایی شما به تدریج برطرف شود.

مصرف مسکن ها برای تسکین تورم جوانه چشایی

داروهای ضد التهاب، مانند ایبوپروفن و پاراستامول، می توانند درد جوانه های چشایی را تسکین داده و تورم را کاهش دهند. مسکن ها را حتما بر اساس دستورالعمل های مندرج بر روی بسته بندی و یا طبق توصیه پزشک مصرف کنید. داروهای تسکین دهنده درد را می توانید بدون نیاز به نسخه پزشک در بیشتر داروخانه ها تهیه کنید.

بیماری های گوش و حلق و بینی

پرهیز از نوشیدنی های شیرین

تا حد امکان سعی کنید به جای مصرف الکل یا نوشیدنی های شیرین فقط آب بنوشید. الکل و نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه حاوی مقدار زیادی قند بوده و می توانند جوانه های چشایی شما را بیش از حد ملتهب کنند. سعی کنید نوشیدن آب را با مکث زیاد انجام دهید. هرچه آب مدت بیشتری در دهان شما بماند، ورم و التهاب جوانه های چشایی سریعتر برطرف می شود.

مصرف نوشیدنی های خنک

برای تسکین زبان ملتهب خود، یک لیوان آب خنک برای خود ریخته و با استفاده از یک نی آن را بنوشید. جرعه ها را کمی در دهان نگه دارید تا این نوشیدنی پرزهای زبانتان را کاملا پوشانده و آنها را خنک کند. نی به شما کمک می کند تا سردی نوشیدنی به سمت جوانه های چشایی شما هدایت شود. همچنین هیدراته ماندن بدن می تواند به پیشگیری از التهاب جوانه های چشایی زبان کمک کند.

شستن دهان با آب نمک

چگونه تورم جوانه چشایی را کاهش دهیم؟ | پزشکت

آب ولرم و 1 قاشق غذاخوری معادل 14 گرم نمک را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. یک جرعه بزرگ از آب و نمک را در داخل دهان ریخته و تا زمانی که می توانید آن را دور دهان خود بچرخانید. پس از چند دقیقه آب را تف کنید. قرقره با آب نمک را حداقل سه بار در روز انجام دهید. نمک دارای اثرات ضد التهابی است. به همین علت شستن دهان با آب و نمک در تسکین و رفع التهاب جوانه های چشایی تاثیر زیادی دارد.

شستن زبان با مسواک نرم

اگر جوانه های چشایی شما ملتهب شده اند، ممکن است هر بار در هنگام خوردن یا نوشیدن تحریک شوند. برای کاهش التهاب جوانه های چشایی از یک مسواک نرم استفاده کرده و برس های مسواک را بر روی زبان خود بکشید. مسواک ها معمولاً به صورت زبر یا نرم در بازار وجود دارند. حتما مسواکی را انتخاب کنید که دارای برس های نرم باشد. زیرا استفاده از مسواک زبر باعث آسیب بیشتر به پرزهای چشایی شما خواهد شد.

پیشگیری از التهاب جوانه های چشایی

جوانه های چشایی وظیفه مهم تشخیص مزه ها را بر عهده دارند. محل قرار گرفتن این جوانه های چشایی بر روی سطح زبان است. هر گونه التهاب در جوانه های چشایی زبان، لذت غذا خوردن را تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر آن التهاب همیشه با درد همراه است. تورم جوانه های چشایی در اغلب موارد به راحتی درمان شده و عارضه خاصی را در بدن ایجاد نمی کند. همچنین روش های زیادی برای پیشگیری از التهاب جوانه های چشایی وجود دارد. برخی از مهمترین این روش ها عبارتند از:

درمان عفونت

ابتلا به برخی از عفونت ها می تواند باعث درد، تورم و التهاب جوانه های چشایی شود. در صورت ابتلا به عفونت مصرف داروهای آنتی بیوتیک می تواند به درمان و رفع علائم کمک کند.

مصرف مکمل ها

چگونه تورم جوانه چشایی را کاهش دهیم؟ | پزشکت

در برخی موارد التهاب جوانه های چشایی ممکن است ناشی از کمبودهای غذایی باشد. در این صورت مکمل های ویتامین یا مواد معدنی مصرف کنید تا سطح ویتامین های بدن شما به حد طبیعی برسد.

ترک سیگار

مواد شیمیایی موجود در سیگار می تواند جوانه های چشایی شما را تحریک کرده و احتمال التهاب آنها را افزایش دهد. در صورت التهاب جوانه های چشایی مصرف سیگار را ترک کنید. همچنین عدم استعمال دخانیات فواید سلامتی زیادی دارد. بنابراین ترک کردن سیگار می تواند باعث ارتقاء سطح سلامت شما شود.

نخوردن غذای خیلی گرم یا سرد

نوشیدن یک جرعه بسیار داغ قهوه یا خوردن یک بستنی خیلی سرد می تواند جوانه های چشایی شما را ملتهب کرده و حتی آنها را دچار زخم کند. اگر جوانه های چشایی شما دچار تورم و التهاب شده اند، از خوردن غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد پرهیز کنید. همچنین پرهیز از غذای خیلی سرد یا گرم می تواند باعث بهبودی سریع تر جوانه های چشایی شما شود.

مسواک زدن دندان ها

دندان های خود را دو بار در روز مسواک زده و هر بار از نخ دندان استفاده کنید. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث رشد بیش از حد باکتری ها و در نتیجه ابتلا به عفونت های مختلف خواهد شد. سالم و تمیز نگه داشتن دهان ها باعث می شود تا جوانه های چشایی شما با سرعت بیشتری بهبود یابند. همچنین برای تمیز کردن بهتر دندان ها می توانید از دهان شویه نیز استفاده کنید. اگر در بهداشت دهان و دندان مشکلی دارید، برای درمان به موقع و پیشگیری از عوارض احتمالی حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

آبرسانی به بدن

خشکی دهان می تواند به دلیل التهاب جوانه های چشایی رخ دهد. بنابراین نباید اجازه دهید که دهان شما در طول روز خشک شود. سعی کنید هر روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید. اگر احساس می کنید که دهان شما دائما خشک است، حتما با پزشک خود مشورت کنید. زیرا در برخی مواقع خشکی دهان ممکن است به دلیل ابتلا به بیماری های تنفسی باشد. همچنین مصرف برخی از داروها نیز می توانند باعث خشکی دهان شوند. بنابراین در صورت نیاز می توانید در مورد عوارض جانبی داروها با پزشک خود مشورت کنید.

درمان ریفلاکس معده

ابتلا به ریفلاکس معده می تواند باعث التهاب جوانه های چشایی شود. رفلاکس معده یک بیماری گوارشی است. در این بیماری اسید معده از طریق مری به سمت بالا حرکت کرده و به دهان راه پیدا می کند. اسید معده می تواند باعث تورم و التهاب جوانه های چشایی شود. بنابراین در صورت ابتلا به بیماری رفلاکس معده باید در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کنید.

پزشک ممکن است با تجویز داروهای ضد اسید، مسدود کننده های گیرنده H2 یا مهار کننده های پمپ پروتون به کاهش اسید معده شما کمک کند. همچنین برای کاهش علائم رفلاکس معده هرگز بعد از خوردن غذا، دراز نکشید. حد امکان وعده های غذایی خود را حداقل 4 ساعت پیش از خواب میل کنید.

عوارض التهاب جوانه هایی چشایی

چگونه تورم جوانه چشایی را کاهش دهیم؟ | پزشکت

عوارض بستگی به این دارد که چه عواملی باعث التهاب جوانه های چشایی شما شده است. اغلب مشکلات مربوط به تورم جوانه های چشایی زبان خود به خود و بدون نیاز درمان از بین می روند. در واقع تنها عارضه مشخص التهاب جوانه های چشایی دردناک شدن زبان و دشوار شدن خوردن غذا است.

به دنبال آسیب دیدن جوانه های چشایی، سیستم ایمنی بدن بلافاصله برای کاهش علائم التهاب شروع به فعالیت می کند. استفاده از درمان های خانگی نیز معمولا می تواند تا حد زیادی به کاهش علائم و رفع التهاب کمک کند. اما با این حال اگر برای مدتی از روش های درمانی مختلف استفاده کردید ولی نتیجه ای حاصل نشد، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

تشخیص التهاب جوانه های چشایی

چگونه تورم جوانه چشایی را کاهش دهیم؟ | پزشکت

پزشک می تواند علت تورم جوانه های چشایی را با معاینه زبان به راحتی تشخیص دهد. پزشک یا دندانپزشک در هنگام معاینه با استفاده از دستکش رنگ، بافت و اندازه زبان را بررسی می کند.

اگر پزشک به سرطان دهان مشکوک باشد، ممکن است به بیوپسی نیاز داشته باشید. بیوپسی به نمونه برداری از بافت های بدن گفته می شود. در این آزمایش نمونه کوچکی از بافت زبان شما برای بررسی های دقیق تر با سوزن برداشته می شود. نمونه به آزمایشگاه ارسال شده و با استفاده از میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد. بیوپسی در تشخیص سلول های غیر طبیعی می تواند به پزشک کمک کند.

منابع:

https://www.wikihow.com/Soothe-Inflamed-Taste-Buds

https://www.healthline.com/health/swollen-taste-buds

[advisers limit=3 online =true skill=”2″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز