لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علت درد گلو هنگام خمیازه چیست؟

علت درد گلو هنگام خمیازه چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


احساس درد در هنگام بلع یک مشکل شایع است که اغلب به علت ابتلا به عفونت یا آسیب گلو ایجاد می‌شود. علاوه براین، این مسئله غیرعادی نیست که این شرایط در هنگام خمیازه کشیدن به علت وجود التهاب در بافت‌های گلو، بروز پیدا کند. بیشتر علل بروز درد گلو در هنگام خمیازه کشیدن، مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا، معمولاً جدی نیستند.

با این حال، به ندرت، درد خمیازه ممکن است نشانه یک وضعیت پزشکی جدی، خطرناک و کشنده مانند سرطان گلو یا اپی گلوتیت باشد. در این مقاله از پزشکت، به برخی از مهم‌ترین علل احساس درد در هنگام خمیازه کشیدن می‌پردازیم و به موثر‌ترین روش‌های درمان این اختلال نگاهی می‌اندازیم.

علل مختلفی می‌توانند باعث شوند که در هنگام خمیازه کشیدن، دچار گلودرد شوید. از جمله عللی که می‌توانند در هنگام خمیازه کشیدن باعث شوند که گلوی شما تحریک شود و درد بگیرد، عبارت‌اند از:

خشکی گلو و گلودرد هنگام خمیازه

خشکی گلو می‌تواند باعث تحریک شود. این وضعیت، در گلوی شما، به‌ویژه هنگام بلعیدن خوراکی، صحبت کردن یا خمیازه کشیدن، احساس خراشیده شدن ایجاد می‌کند. خشکی گلو اغلب زمانی ایجاد می‌شود که غشای لوله گوارشی بدن شما مخاط کافی برای مرطوب نگه داشتن مری تولید نمی‌کند.

عوامل زیادی می‌توانند در این امر نقش داشته باشند، از جمله این موارد، عبارت‌اند از:

  • آلرژی
  • کم‌آبی بدن
  • سیگار کشیدن
  • خوابیدن با دهان باز
  • تنفس در هوای خشک
  • ابتلا به عفونت‌های مختلف
  • سرماخوردگی، آنفولانزا و COVID-19

بسیاری از انواع ویروس‌ها، مانند انواعی که مسئول بروز سرماخوردگی، آنفولانزا، و کووید-19 هستند، می‌توانند وارد بافت گلو شده و باعث بروز التهاب شوند. در چنین وضعیتی، وقتی خمیازه می‌کشید، هوا، ذرات غذا و بزاق ممکن است با نواحی ملتهب تماس پیدا کرده و به این ترتیب گیرنده‌های درد را تحریک کنند.

درباره 50 تا 80 درصد موارد گلودرد، می‌توان گفت که ناشی از ابتلا به عفونت‌های ویروسی هستند. علاوه براین، التهاب گلو می‌تواند در اثر بروز فارنژیت ایجاد شود.

گلودرد استرپتوکوکی و احساس درد هنگام خمیازه

می‌توان گفت که گلودرد استرپتوکوکی ناشی از ابتلا به عفونت باکتریایی است که توسط باکتری بسیار مسری استرپتوکوک پیوژنس ایجاد می‌شود. این عفونت، معمولاً باعث بروز گلودرد می‌شود. احساس درد، به‌ویژه هنگام بلعیدن، مشاهده می‌شود. اما خمیازه کشیدن نیز می‌تواند به طور بالقوه نواحی ملتهب را تحریک کند.

ابتلا به گلودرد استرپتوکوکی حدود 5 تا 15 درصد موارد ابتلا به گلودرد در بزرگسالان و 20 تا 30 درصد گلودرد در کودکان را شامل می‌شود.

بلعیدن خوراکی‌هایی با لبه تیز، مانند چیپس یا کراکر، می‌تواند بافت پشت گلو را خراش دهد. زمانی که ذرات غذا و بزاق باعث تحریک ناحیه دردناک می‌شوند، ناحیه آسیب دیده ممکن است هنگام خمیازه کشیدن یا بلعیدن باعث بروز احساس درد شود.

بیماری های گوش و حلق و بینی

مونونوکلئوز و گلودرد هنگام خمیازه

علت درد گلو هنگام خمیازه چیست؟ || پزشکت

مونونوکلئوز یا مونو، عفونتی است که توسط ویروس اپشتین بار ایجاد می‌شود. این عفونت معمولاً باعث بروز گلودرد، تب و تورم غدد لنفاوی می‌شود. علاوه براین، این عفونت ممکن است باعث بروز احساس درد در هنگام بلع شود. این ویروس عمدتاً از طریق بزاق منتقل می‌شود. علاوه براین، 3 تا 6 هفته بعد از قرارگیری در معرض بیماری علائم بروز پیدا می‌کنند.

ورم لوزه و گلودرد هنگام خمیازه

لوزه‌های شما دو غده لنفاوی در پشت گلویتان هستند. التهاب لوزه‌ها، ناشی از بروز عفونت در این غدد لنفاوی است که معمولاً باعث ایجاد گلودرد شدید می‌شود. علاوه براین، چنین وضعیتی، باعث می‌شود که فرد مبتلا، هنگام بلع و احتمالاً هنگام خمیازه احساس درد داشته باشد.

ویروس‌های مختلف می‌توانند باعث بروز التهاب لوزه شوند، از جمله اینکه همان باکتری‌هایی که باعث ایجاد گلودرد استرپتوکوکی می‌شوند، می‌توانند التهاب ایجاد کنند. گلودرد استرپتوکوکی معمولاً باعث بروز فارنژیت می‌شود، اما می‌تواند باعث بروز التهاب لوزه نیز شود. زیرا گلو و بافت لوزه‌ها به هم متصل هستند. همچنین، باید بدانید که علائم التهاب لوزه و گلودرد استرپتوکوکی معمولاً مشابه هم هستند.

برفک دهان و احساس درد هنگام خمیازه

برفک دهان ناشی از رشد بیش از حد مخمر در دهان افراد مبتلا است. معمولاً برفک دهان، باعث ایجاد لکه‌های سفید یا زرد در داخل دهان فرد مبتلا می‌شود. همچنین علائم این اختلال ممکن است شامل احساس وجود جسم پنبه مانند در دهان و از دست دادن چشایی باشد.

اگرچه غیرمعمول است، اما ممکن است برفک مری نیز در داخل گلو ایجاد شود که باعث بروز درد هنگام بلع و احتمالاً هنگام خمیازه کشیدن می‌شود. افرادی که دچار نقص ایمنی هستند، مانند افرادی که تحت درمان سرطان قرار می‌گیرند و مبتلایان به HIV، در بالاترین خطر ابتلا به این اختلال قرار دارند.

علاوه براین، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نیز خطر ابتلا به برفک مری را افزایش می‌دهد. یکی دیگر از عوامل مستعد کننده ابتلا به برفک مری، استفاده از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی (از راه تنفس) است که معمولاً در درمان آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه استفاده می‌شوند.

ازوفاژیت و گلودرد هنگام خمیازه

ازوفاژیت، شامل بروز التهاب در مری افراد است. معمولاً ازوفاژیت در اثر رفلاکس اسید ایجاد می‌شود، اما می‌تواند در اثر وجود عفونت یا به عنوان یک عارضه جانبی مصرف برخی از داروها نیز ایجاد شود. علائم این اختلال اغلب شامل بروز مشکل در بلع و گلودرد است. خمیازه کردن در چنین شرایطی می‌تواند باعث ایجاد تحریک و درد شود.

اپی گلوتیت و گلودرد هنگام خمیازه

اپی گلوتیت، شامل بروز عفونت در اپی گلوت افراد است. همچنین اپی گلوت، بافتی است که هنگام بلع راه‌های هوایی را می‌پوشاند. این عارضه معمولاً به علت ابتلا به عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود و اگر راه هوایی شما به طور کامل مسدود شود، می‌تواند به طور بالقوه جدی، خطرناک و کشنده باشد.

علائم این اختلال معمولاً شامل گلودرد، تب و بلع دردناک است. علاوه براین، ممکن است که چنین وضعیتی هنگام خمیازه کشیدن، باعث بروز درد شود. زیرا اپی گلوت شما هنگام تنفس و خمیازه کشیدن، جابه‌جا می‌شود. در صورت بروز مشکلات جدی، باید سریعا با یک پزشک تماس بگیرید.

اگر مشکوک هستید که شما یا یکی از نزدیکانتان ممکن است به اپی گلوتیت مبتلا شده باشید، باید فوراً به دنبال کمک پزشکی اورژانسی باشید. به این ترتیب، یا با اورژانس تماس بگیرید و یا به نزدیکترین اورژانس محل زندگی تان مراجعه کنید.

سرطان حنجره و گلودرد هنگام خمیازه

علت درد گلو هنگام خمیازه چیست؟ || پزشکت

به طور کلی، سرطان گلو بسته به محل تومور می‌تواند علائم مختلفی ایجاد کند. به گفته مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ، احساس درد یا ناراحتی مداوم در گلو یکی از شایع‌ترین علائم سرطان حنجره است. سایر علائم شایع سرطان حنجره، عبارت‌اند از:

  • گرفتگی صدا
  • مشکل در بلع
  • تورم غدد لنفاوی
  • سرفه های مداوم

علاوه براین، این احتمال وجود دارد که در صورت ابتلا به تومور، هنگام خمیازه کشیدن، فرد مبتلا دچار درد شود. به خصوص اگر تومور ایجاد شده در نزدیکی اپی گلوت بیمار باشد، احتمال ایجاد درد بیشتر خواهد بود.

آبسه رتروفارنکس و گلودرد هنگام خمیازه

آبسه رتروفارنکس، می‌تواند یکی از عوارض ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی باشد. علاوه براین، این اختلال می‌تواند ناشی از آلودگی به باکتری‌هایی باشد که می‌توانند در پشت گلو رشد کنند و باعث ایجاد آبسه شوند. چنین شرایطی، می‌تواند منجر به بروز مشکل در بلع و تنفس شود. همچنین، این اختلال می‌تواند با بروز تب همراه باشد.

درد گلو هنگام خمیازه چه احساسی دارد؟

به طور کلی، نوع دردی که هنگام خمیازه کشیدن تجربه می‌کنید، به علت اصلی ایجاد کننده آن بستگی دارد. درد ناشی از خراش یا آسیب ممکن است باعث بروز درد شدید در یک طرف گلو یا در یک نقطه خاص شود. علاوه براین، تومورها نیز می‌توانند باعث بروز درد در یک طرف گلو شوند.

عفونت‌هایی از جمله سرماخوردگی و التهاب لوزه‌ها می‌توانند باعث بروز درد در یک یا هر دو طرف گلو شوند. درد ناشی از عفونت گلو اغلب به صورت خشن، خراش دار یا خارش دار توصیف می‌شود.

نحوه درمان گلو‌درد هنگام خمیازه کشیدن

به طور کلی، انتخاب بهترین راه برای درمان گلودرد به علت اصلی ایجاد کننده آن بستگی دارد. از جمله روش‌های درمان گلودرد هنگام خمیازه کشیدن، عبارت‌اند از:

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد‌قارچ. گلودرد استرپتوکوکی و سایر عفونت‌های باکتریایی ممکن است نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک تجویز شده توسط پزشک داشته باشند. برای درمان برفک دهان، پزشک ممکن است مصرف داروهای ضد‌قارچی مانند فلوکونازول یا کلوتریمازول را توصیه کند.

درمان‌های خانگی برای درمان التهاب و درد در گلو، عبارت‌اند از:

  • در طول روز به طور منظم با آب نمک گرم غرغره کنید.
  • نوشیدن مقدار زیادی مایعات گرم برای کمک به تسکین بافت دردناک
  • اجتناب از سیگار کشیدن و مکان‌هایی که شما را در معرض دود سیگار قرار می دهند.
  • مکیدن قرص های دارویی حاوی روی، که برای درمان علائم گلودرد موثر واقع می‌شوند.
  • مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و استامینوفن برای تسکین درد، در صورت نیاز

اگر درباره هر‌کدام از این موارد سوالی دارید، می‌توانید با پزشکت تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

سایر درمان های اورژانسی و سرطان

علت درد گلو هنگام خمیازه چیست؟ || پزشکت

اختلال اپی گلوتیت ممکن است نیاز به درمان فوری پزشکی برای بهبود وضعیت تنفس فرد مبتلا داشته باشد. اگر راه هوایی فرد مبتلا بسته شود، می‌تواند شرایط جدی، خطرناک و کشنده‌ای بروز پیدا کند. اگر قادر به نفس کشیدن نیستید، ممکن است پزشک نیاز به انجام کریکوتیروئیدوتومی یا تراکئوستومی داشته باشد، که روش‌های اورژانسی تهاجمی هستند.

درمان سرطان گلو اغلب شامل ترکیبی از موارد زیر است:

  • پرتو در مانی
  • عمل جراحي
  • شیمی درمانی

علاوه براین، باید بدانید که درمان بیماری آبسه رتروفارنکس ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان و درمان با مصرف آنتی‌بیوتیک‌های داخل وریدی یا تخلیه آبسه‌های تشکیل شده از طریق جراحی داشته باشد. برخی از بیماری‌های دیگر مانند کووید-۱۹ یا التهاب لوزه‌ها ممکن است به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی نیاز داشته باشند، اگر با مشکل تنفسی رو‌به‌رو شده‌اید یا به تب شدید مبتلا هستید، بهتر است سریعا با یک پزشک تماس بگیرید.

با این حال، در اغلب موارد، ابتلا به اختلال گلودرد را می‌توان در خانه و به کمک برخی روش‌های مناسب مدیریت کرد. با این حال، برخی از علائمی که در صورت بروز آنها باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید، عبارت‌اند از:

  • تب بالا
  • تورم غدد
  • مشکل در تنفس
  • درد شدید و بی امان
  • بروز تورم لوزه در یک طرف
  • دردی که بیش از چند روز ادامه دارد.
سخن آخر

احساس درد هنگام خمیازه کشیدن، می‌تواند ناشی از شرایط پزشکی مختلفی باشد. بیشتر این شرایط خفیف هستند، اما برخی از بیماری‌های نادرتر مانند سرطان گلو یا اپی گلوت نیاز به مراقبت پزشکی دارند. اگر مشکوک به ابتلا به عفونت خفیف مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا هستید، می‌توانید علائم خود را با مصرف داروهای خانگی و یا استراحت درمان کنید.

با این حال، در صورتی که علائم بروز پیدا کرده پس از چند روز بهبود نیافتند یا علائم شدیدی در شما ایجاد شد، بهتر است به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. به این ترتیب، می‌توانید با پزشکت تماس بگیرید و با او مشورت کنید‌.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز