لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

سینوزیت قارچی چیست؟

سینوزیت قارچی چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سینوزیت قارچی یا عفونت قارچی سینوسی، به عفونتی اطلاق می‌شود که باعث التهاب سینوس‌ها می‌شود (فضاهای توخالی و پر از هوا بین چشم‌ها، نزدیک چشم‌ها، بینی، گونه‌ها و پیشانی). این وضعیت زمانی که قارچ های میکروسکوپی را استنشاق می کنید که در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند، رخ می دهد. اینها شامل فضای باز (روی گیاهان و خاک)، داخل خانه (در هوا و روی سطوح)، و در داخل بدن انسان (روی پوست یا داخل) می شود. 1 از 1.5 میلیون تا 5 میلیون گونه قارچی، تنها چند صد مورد باعث عفونت در انسان می شوند.

در حالی که تنها تعداد انگشت شماری از گونه های قارچی باعث ایجاد بیماری مانند سینوزیت قارچی در بزرگسالان می شوند، می تواند برای برخی جدی و بالقوه کشنده باشد. این امر به ویژه در مورد افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، مانند دیابت، لوسمی (سرطان خون)، ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) یا ایدز ، و یا نقص ایمنی (دارای سیستم ایمنی ضعیف) صادق است. ما در این مقاله جزئیات سینوزیت قارچی، از جمله علائم، علل، تشخیص و آزمایش‌ها، مدیریت و درمان، پیشگیری، چشم‌انداز و زمان مراجعه به پزشک را توضیح می‌دهیم.

سینوزیت یا عفونت سینوسی معمولاً ویروسی است، اگرچه برخی موارد ممکن است توسط باکتری ایجاد شود. سینوزیت قارچی یک عفونت غیر معمول است که به طور خاص توسط یک قارچ ایجاد می شود. اگرچه سیستم ایمنی می تواند با بسیاری از عفونت های قارچی مبارزه کند، انواع خاصی از سینوزیت قارچی خطرناک و جدی هستند، به ویژه در افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند و یا دارای نقص ایمنی هستند.

قارچ چیست؟

قارچ یک ارگانیسم میکروسکوپی است که در طیف متنوعی از زیستگاه ها از جمله خاک، هوا، آب، روی پوست و همچنین در غذاهایی که می خورید یافت می شود. همچنین قارچ های رایج شامل قارچ ها، مخمرها، کپک ها و کپک ها هستند. اما قارچ ها می توانند در طیف وسیعی از دماها (41 تا 98.6 درجه فارنهایت) رشد کنند، اما آنها بهترین رشد را بین 77 تا 86 درجه دارند، 6 در شرایط گرم و مرطوب.

در دمای کمتر از 41 درجه، قارچ ها به خوبی رشد نمی کنند زیرا فعالیت متابولیک آنها کاهش می یابد. آنها همچنین به دلیل فعالیت متابولیک بالا که می تواند بر قارچ ها فشار وارد کند و باعث مرگ آنها شود، در دمای بالای 114 درجه رشد نمی کنند. به این دلایل رشد قارچ در تابستان شایع است و در زمستان کاهش می یابد.

سینوس چیست؟

سینوس ها فضاهای پر از هوا در نزدیکی بینی، چشم ها، گونه ها و پیشانی هستند. چهار سینوس مختلف (پاراسینوس) وجود دارد و هر کدام با غشاهای مخاطی پوشانده شده اند. آنها شامل سینوس اتموئید، سینوس ماگزیلاری، سینوس فرونتال و سینوس اسفنوئید هستند.

عملکرد اولیه سینوس ها تولید مخاط است که زباله ها (کثیفی، گرد و غبار) و عوامل بیماری زا (ارگانیسم های ایجاد کننده بیماری) را به دام می اندازد. انجام این کار از استنشاق مستقیم آنها به ریه ها پیشگیری می کند. اگر سینوس های شما مسدود شده باشد، ممکن است عفونت ایجاد شود. این امر باعث ضخیم شدن مخاط و تغییر رنگ (از شفاف به زرد یا سبز) بسته به مرحله عفونت می شود.

انواع سینوزیت قارچی کدامند؟

سینوزیت قارچی چیست؟ || پزشکت

دو دسته از سینوزیت قارچی وجود دارد: غیر تهاجمی (NFS) و تهاجمی (IFS) که هر کدام زیرگروه های متفاوتی دارند. هر زیرگروه بر اساس سطح تهاجم قارچ در سینوس ها طبقه بندی می شود.

سه زیر نوع NFS وجود دارد که، عبارتند از:

بیماری های گوش و حلق و بینی
  • سینوزیت قارچی ساپروفیت (SFS)
  • عفونت قارچی سینوس توپ (میستوما)
  • رینوسینوزیت قارچی آلرژیک (AFRS)

همچنین سه زیرگروه IFS وجود دارد که، عبارتند از:

  • رینوسینوزیت مزمن تهاجمی (CIRS)
  • سینوزیت تهاجمی گرانولوماتوز (GIFS)
  • رینوسینوزیت تهاجمی برق آسای حاد (AFIRS)

سینوزیت قارچی غیرتهاجمی (NFS)

NFS عموماً خطرناک و جدی نیستند، زیرا به بافت های فراتر از سینوس ها حمله نمی کنند. آنها همچنین معمولاً توسط قارچ های محیطی ایجاد می شوند که باعث ایجاد آلرژی می شوند.

رینوسینوزیت قارچی آلرژیک (AFRS)

AFRS یک نوع شایع سینوزیت قارچی است که نوجوانان و جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی رخ می دهد که قارچ ها (عمدتاً آسپرژیلوس) از محیط استنشاق می شوند و باعث واکنش آلرژیک در بدن می شوند.

علائم شایع AFRS شامل گرفتگی یا آبریزش بینی همراه با ترشحات غلیظ شبیه کره بادام زمینی، سردرد، تنش صورت، انسداد مجرای اشک (چشم های تحریک شده، آبریزش) و در برخی موارد، از دست دادن حس بویایی (آنوسمی) است.

عفونت قارچی سینوس توپ (میستوما)

عفونت قارچی سینوس توپی یا میستوما وضعیتی است که در آن هیف های قارچی (رشته ها) در سینوس ها تجمع می یابند و توپ های قارچی را تشکیل می دهند. در صورت عدم درمان، این توپ‌ها می‌توانند بزرگ‌تر شده و سینوس‌ها را مسدود کنند و باعث درد، تورم و حساسیت به صورت شوند. توپ های قارچی همچنین می توانند باکتری ها را به دام بیاندازند که می تواند منجر به عفونت باکتریایی ثانویه شود .

سینوزیت قارچی ساپروفیت (SFS)

سینوزیت قارچی چیست؟ || پزشکت

سینوزیت قارچی ساپروفیت زمانی اتفاق می‌افتد که قارچ‌ها، مخاط یا پوسته مخاطی بینی شما را مستعمره کنند. آنها بر بافت بینی تأثیر نمی گذارند و بنابراین می توانند بدون علامت باشند و تشخیص آنها دشوار است. یکی از ویژگی های کلیدی این نوع سینوزیت بوی بد در بینی شما است.

سینوزیت قارچی مهاجم (IFS)

IFS یک بیماری جدی است که معمولاً در افرادی با یک بیماری زمینه ای و یا نقص ایمنی رخ می دهد. IFS به عنوان حاد یا مزمن طبقه بندی می شود و می تواند بافت بینی را تخریب کند. شکل حاد IFS خطرناک و جدی است، زیرا به سرعت در سراسر عروق خونی و سیستم عصبی مرکزی (CNS) که شامل مغز و نخاع می شود، پخش می شود. با این حال، IFS مزمن، کندتر در سراسر جریان خون پخش می شود. به همین دلیل، معمولاً ممکن است با یک عفونت ویروسی یا باکتریایی اشتباه گرفته شود.

علائم شایع IFS حاد و مزمن، عبارتند از:

  • تب
  • سرفه
  • سردرد
  • بوی بد در بینی
  • تغییر در بینایی
  • آبریزش، گرفتگی بینی
  • کاهش یا از دست دادن بویایی
  • درد، تورم یا حساسیت در صورت
  • تغییر وضعیت ذهنی (گیجی/سرگیجه، اختلال حافظه و نوسانات عاطفی)

هر دو IFS حاد و مزمن می توانند جدی باشند. با این حال، IFS حاد یک وضعیت پزشکی بالقوه کشنده است که در آن قارچ ها به سرعت در سراسر جریان خون پخش می شوند. اگر هر یک از علائم IFS را تجربه کردید، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

چه تشخیص سینوزیت قارچی تهاجمی حاد یا مزمن باشد، جراحی بینی برای برداشتن بافت عفونی مورد نیاز است. جراح مغز و اعصاب شما ممکن است از روش گسترش یافته اندونازال استفاده کند، یک روش کم تهاجمی که در آن بافت از طریق مجاری بینی برداشته می‌شود و در نتیجه هیچ برشی، بستری کوتاه‌تر در بیمارستان و بهبودی سریع‌تر نسبت به جراحی سنتی ایجاد می‌شود.

داروهای ضد قارچ و قرار ملاقات های مکرر پیگیری به جلوگیری از عفونت دیگر کمک می کند.

رینوسینوزیت تهاجمی حاد فولمینانت (AFIRS)

AFIRS یک بیماری نادر و تهاجمی با عوارض (بیماری در یک جمعیت) و میزان مرگ و میر (مرگ) بالا است. معمولاً پس از استنشاق قارچ‌ها رخ می‌دهد که می‌توانند روی پوشش مخاطی بینی و سینوس‌ها رشد کنند. از آنجا می تواند به سرعت به چشم ها و مغز سرایت کند و باعث تخریب بافت ها در طول مسیر شود. به طور کلی AFIRS می تواند عوارض جدی ایجاد کند که، عبارتند از:

  • ترومبوز (لخته شدن خون)
  • واسکولیت (التهاب رگ های خونی)
  • تهاجم هیفال به عروق خونی (که می تواند منجر به مرگ در بافت های اطراف شود)

نرخ مرگ و میر AFIRS چگونه است؟

مطالعات نشان می دهد که میزان مرگ و میر AFIRS برای افرادی که دارای یک بیماری زمینه ای است، از جمله نارسایی کبد و تغییرات در وضعیت روانی، تقریباً 50٪ است. نتایج بقای بهتری در افراد مبتلا به دیابت مشاهده شد که تحت عمل جراحی قرار گرفتند یا داروهای ضد قارچی (آمفوتریسین B) دریافت کردند.

رینوسینوزیت مزمن مهاجم (CIRS). CIRS یک بیماری نادر است که با شروع بسیار آهسته علائم و پیشرفت بیماری (معمولاً ماهها) مشخص می شود. شبیه AFIRS است، اما بسیار کندتر رخ می دهد. CIRS معمولاً افراد مبتلا به دیابت یا دریافت کنندگان پیوند عضو را تحت تأثیر قرار می دهد. علائم شایع شامل گرفتگی بینی، تنش و درد صورت و سردرد است. از آنجایی که پیشرفت CIRS بسیار کند است، تشخیص زودهنگام ضروری و به طور بالقوه نجات دهنده است. در صورت عدم درمان، CIRS می تواند باعث تغییر وضعیت ذهنی و تشنج شود.

سینوزیت قارچی مهاجم گرانولوماتوز (GIFS). GIFS یک بیماری نادر و غیرعادی است که بر پاراسینوس ها تأثیر می گذارد و می تواند منجر به تخریب استخوان شود. موارد GIFS در مناطقی از جهان با آب و هوای خشک از جمله سودان، هند و عربستان سعودی شایع است. برخلاف سایر انواع سینوزیت قارچی مهاجم، GIFS در درجه اول افراد سالم را تحت تاثیر قرار می دهد.

بروز (میزان یا فراوانی بیماری) سینوزیت قارچی به نوع عفونت شما بستگی دارد. موارد غیر تهاجمی معمولاً بیشتر از موارد تهاجمی رخ می دهد. به عنوان مثال، برخی از مطالعات نشان می دهد که میزان بروز AFRS 30٪ است.

علائم و علل سینوزیت قارچی چگونه است؟

اگرچه علائم بسته به نوع سینوزیت قارچی شما متفاوت است، لیست زیر علائم رایج از جمله علت بیماری را نشان می دهد.

علائم شایع سینوزیت قارچی، عبارتند از:

  • خستگی
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • از دست دادن بویایی یا چشایی
  • درد یا فشار در صورت و سینوس ها

سینوزیت قارچی زمانی رخ می دهد که قارچ ها را به بینی، سینوس ها و ریه های خود استنشاق کنید. آسپرژیلوس ، یک کپک معمولی محیطی، عامل اکثر موارد سینوزیت قارچی است.

تشخیص و آزمایش سینوزیت قارچی چگونه است؟

برای تشخیص عفونت قارچی سینوس، پزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. آنها در مورد علائم، سابقه سلامتی و داروهای شما سؤال خواهند کرد. همچنین ممکن است نمونه ای از مخاط یا چرک در بینی گرفته شود و برای بررسی وجود قارچ به آزمایشگاه فرستاده شود. این روش معمولاً در موارد NFS انجام می شود که در آن قارچ ها به جریان خون حمله نمی کنند.

برای ارزیابی وجود سینوزیت قارچی، پزشک سر و گردن شما را با استفاده از آندوسکوپ بینی (دوری که به داخل حفره بینی و سینوس های اطراف نگاه می کند) معاینه می کند. در حالی که اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) در بیشتر موارد برای بررسی میزان تهاجم استفاده می شود، اسکن های تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) روش ارجح برای موارد IFS هستند، زیرا می توانند رشد در بافت نرم را شناسایی کنند.

آندوسکوپی همچنین می تواند به پزشک شما در تشخیص و ارزیابی عفونت قارچی سینوس کمک کند. در طول این روش، ارائه دهنده شما یک لوله بلند و نازک با یک دوربین را در بینی شما قرار می دهد. دوربین تصاویری از بینی و سینوس های شما را نشان می دهد. ارائه دهنده شما این تصاویر را روی مانیتور مشاهده می کند.

مدیریت و درمان سینوزیت قارچی چگونه صورت می گیرد؟

سینوزیت قارچی چیست؟ || پزشکت

درمان سینوزیت قارچی به نوع عفونتی که دارید و اینکه آیا یک بیماری زمینه ای یا نقص ایمنی دارید بستگی دارد. درمان های رایج برای سینوزیت شامل داروهای ضد قارچ، جراحی سینوس، شستشوی بینی و داروهای کورتیکواستروئیدی است.

داروی ضد قارچ

داروهای ضد قارچ معمولاً برای درمان عفونت‌های قارچی غیرتهاجمی با پیشگیری یا توقف رشد و تکثیر قارچ در بدن استفاده می‌شوند. سه دسته از داروهای ضد قارچی وجود دارد که به صورت بالینی مورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل پلی‌ن‌ها (پارگی غشای سلولی)، تریازول‌ها (ممانعت از تشکیل غشای سلولی) و اکینوکاندین‌ها (ممانعت از تشکیل دیواره‌های سلولی) است. این داروها را می توان به صورت تزریقی، داخل وریدی یا خوراکی (به صورت قرص یا مایع) مصرف کرد.

جراحی سینوس

جراحی سینوس معمولاً در موارد تهاجمی سینوزیت قارچی استفاده می شود و شامل برداشتن بافت مرده در سینوس ها می شود. همچنین می توان از آن در موارد غیر تهاجمی برای حذف توپ های قارچی استفاده کرد.

شستشوی بینی

شستشوی بینی معمولاً از محلول نمکی (مخلوط آب و نمک) تشکیل شده است که برای از بین بردن مخاط انباشته شده که مجرای بینی و سینوس ها را مسدود می کند استفاده می شود. معمولاً برای درمان موارد عفونت قارچی غیرتهاجمی استفاده می شود.

داروهای کورتیکواستروئیدی

کورتیکواستروئیدها داروهایی هستند که فشار بینی و التهاب سینوس ها را کاهش می دهند. آنها اغلب در درمان رینوسینوزیت قارچی آلرژیک توصیه می شوند. با این حال، استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها می تواند مضر باشد، زیرا احتمال ابتلا به عفونت های قارچی را افزایش می دهد. توصیه می شود با پزشک در مورد استفاده از کورتیکواستروئیدها برای تسکین کوتاه مدت مشورت کنید.

راه های پیشگیری از ابتلا به قارچ چیست؟

سینوزیت قارچی چیست؟ || پزشکت

شما می توانید با استفاده از روش های مشابه از عفونت سینوسی ناشی از ویروس ها و باکتری ها از سینوزیت قارچی پیشگیری کنید. آنها عبارتند از:

شستشوی بینی: به آرامی محلول نمکی استریل را در مجرای بینی خود بمالید تا زباله ها، عوامل بیماری زا و مخاط اضافی را از بین ببرید. محلول سالین مجاری بینی را روان می کند تا از ایجاد ترک در غشاها که قارچ وارد آن می شود پیشگیری کند.

آب کافی بنوشید: نوشیدن مقدار زیادی آب در روز می تواند مجرای بینی را مرطوب کرده و مخاط را نازک و شل نگه دارد.

بهداشت را رعایت کنید: دست های خود را حداقل 20 ثانیه بشویید تا آلودگی و میکروب ها از بین بروند.

از اشتراک گذاری وسایل شخصی خودداری کنید: این شامل لباس، حوله و ماسک می شود.

با درمان زودهنگام، اکثر موارد سینوزیت قارچی غیرتهاجمی را می توان به راحتی مدیریت کرد، حتی اگر عود کنند. با این حال، پیش آگهی سینوزیت قارچی تهاجمی حاد به طور کلی حتی با مداخله پزشکی تهاجمی ضعیف است. مطالعات نشان می دهد که میزان مرگ و میر برای AFIRS تقریبا 50٪ است. در صورت داشتن یک بیماری زمینه ای و یا نقص ایمنی ضروری است که فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید، زیرا تشخیص زودهنگام ممکن است شانس بقا را افزایش دهد.

سینوزیت قارچی چقدر شایع است؟

برخی از انواع سینوزیت قارچی شایع تر از سایرین هستند. زنان بسیار بیشتر از مردان در معرض ابتلا به توپ های قارچی هستند. سینوزیت قارچی آلرژیک در آب و هوای گرم و مرطوب شایع تر است. GIFS در ایالات متحده بسیار نادر است. در هند، سودان و پاکستان بسیار رایج تر است.

عفونت های قارچی سینوسی در چند دهه اخیر افزایش یافته است. این ممکن است به این دلیل باشد که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آنتی بیوتیک ها و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بیشتری را تجویز می کنند. این افزایش همچنین می تواند به دلیل افزایش تعداد بیماری هایی باشد که سیستم ایمنی را تضعیف می کنند.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر احتمال دارد به عفونت های قارچی سینوسی مبتلا شوند. عفونت های شدید در بین افرادی که:

  • HIV مثبت هستند.
  • سرطان ، از جمله لوسمی یا لنفوم دارید، یا تحت درمان های شیمی درمانی هستید.
  • دیابت شدید یا کنترل نشده داشته باشید.
  • داروهایی را برای سرکوب سیستم ایمنی مصرف کنید (مانند پس از پیوند عضو).

انواع مختلفی از قارچ ها می توانند باعث عفونت سینوسی شوند. بیشتر عفونت های قارچی سینوسی ناشی از کپک یا مخمر است. قارچ‌های ریز می‌توانند وقتی سینوس‌ها را تنفس می‌کنند وارد شوند. بسیاری از انواع قارچ ها همیشه روی یا داخل بدن زندگی می کنند. آنها معمولا فقط برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند خطرناک هستند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر مشکوک به عفونت سینوسی هستید یا اگر علائم شما بهبود نمی یابد، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. از آنجایی که درمان عفونت های قارچی در صورت سیستمیک شدن (گسترده شدن) دشوار است، تشخیص زودهنگام بسیار مهم است.

سینوزیت قارچی به طیف وسیعی از عفونت ها اطلاق می شود که باعث التهاب سینوس ها می شود. زمانی رخ می دهد که قارچ های میکروسکوپی را استنشاق کنید که در محیط های گرم و مرطوب یافت می شوند. انواع خاصی از سینوزیت قارچی، به ویژه در افرادی که دارای بیماری های زمینه ای یا دارای نقص ایمنی هستند، خطرناک و جدی هستند.

دو دسته از سینوزیت قارچی وجود دارد: غیر تهاجمی (NFS) و تهاجمی (IFS) که هر کدام زیرگروه های متفاوتی دارند. هر زیرگروه بر اساس سطح تهاجم قارچ در سینوس ها طبقه بندی می شود. درمان سینوزیت قارچی به نوع عفونت و میزان سلامتی شما بستگی دارد. درمان های رایج برای سینوزیت شامل داروهای ضد قارچ، جراحی سینوس، شستشوی بینی و کورتیکواستروئیدها است.

پیش آگهی افراد مبتلا به سینوزیت قارچی چیست؟

با درمان، اکثر عفونت های قارچی غیرتهاجمی سینوس بدون عوارض جدی از بین می روند. برخی از انواع عفونت ممکن است پس از درمان عود کنند.

عفونت های سینوس قارچی تهاجمی درمان نشده می توانند به چشم و مغز سرایت کنند. آنها می توانند منجر به از دست دادن بافت، کوری و مرگ شوند.

سینوزیت قارچی تهاجمی فولمینانت حاد در حدود 50 درصد موارد کشنده است. این عفونت خیلی سریع بدتر می شود، بنابراین ضروری است که در اسرع وقت درمان شود. پس از درمان، برخی از افراد به دلیل از دست دادن بافت دچار آسیب عصبی، درد مزمن یا ناهنجاری های صورت می شوند.

سوالات متداول

چه علائمی باید شما را به قارچی بودن عفونت سینوسی مشکوک کند؟ اگر حس بویایی کاهش یافته یا بوی بدی در بینی خود تجربه کرده اید، ممکن است عفونت سینوسی قارچی داشته باشید.

آیا سی تی اسکن می تواند سینوزیت قارچی را تشخیص دهد؟ سی تی اسکن می تواند عفونت قارچی سینوس های پارانازال را با دقت بالایی تشخیص دهد. همچنین می تواند وسعت بیماری را برای تعیین بهترین روش درمانی نشان دهد.

چه قارچ هایی باعث سینوزیت می شوند؟ اگرچه بسیاری از انواع قارچ ها می توانند باعث سینوزیت شوند، کپک آسپرژیلوس بیشتر موارد را ایجاد می کند.

سخن آخر

اکثر موارد سینوزیت ناشی از ویروس یا آلرژی را می توان در خانه درمان و خود مدیریت کرد. با این حال، اگر مشکوک به عفونت قارچی سینوس هستید و یک بیماری زمینه‌ای یا نقص ایمنی دارید، مراجعه به پزشک را به تأخیر نیندازید. در صورت عدم درمان، سینوزیت قارچی مهاجم می تواند کشنده باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز