لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های گوش و حلق و بینی

درمان های خانگی جرم گوش

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درمان های خانگی جرم گوش می تواند باعث روان شدن جرم گوش و تسهیل در خارج شدن آن شود. جرم گوش، در داخل مجاری گوش ترشح می شود و یک پوشش محافظ چسبناک روی لایه داخلی و ظریف مجرای گوش ایجاد می کند. وقتی جرم گوش بیش از حد ترشح می شود، گوش قادر به پاک کردن سریع آن نیست. این وضعیت باعث بسته شدن مجرای گوش خارجی می شود. تجمع جرم گوش می تواند منجر به کاهش موقتی شنوایی، گوش درد، خارش، بوی بد و ترشح از گوش شود.

بهترین قطره برای جرم گوش چیست؟

بهترین قطره برای جرم گوش بستگی به شرایط و نیازهای هر فرد ممکن است متفاوت باشد. در هر صورت، برای انتخاب قطره مناسب برای جرم گوش، بهتر است با پزشک متخصص گوش مشورت کنید. زیرا پزشک می‌تواند بر اساس وضعیت گوش شما، میزان تولید جرم، و سایر عوامل مرتبط، قطره‌هایی را توصیه کند که بهترین نتیجه را به شما بدهد.

بعضی از قطره‌های معمولاً توصیه شده برای جرم گوش عبارتند از:

  1. قطره‌های سدیم بیکربنات: این قطره‌ها ممکن است به عنوان محلول نرم‌کننده برای جرم گوش استفاده شوند. آنها می‌توانند جرم را نرم کنند و فرآیند تمیز کردن را آسانتر کنند.
  2. قطره‌های روغن معدنی: برخی از افراد از قطره‌های روغن معدنی برای نرم کردن واکس گوش استفاده می‌کنند. این قطره‌ها به طور طبیعی جرم گوش را نرم کرده و کاهش می‌دهند.
  3. قطره‌های آب گرم: استفاده از قطره‌های آب گرم می‌تواند به عنوان روشی ساده و مؤثر برای نرم کردن واکس گوش استفاده شود. آب گرم به طور طبیعی واکس را نرم می‌کند و در تمیز کردن گوش می‌تواند مفید باشد.

در هر صورت، توصیه می‌شود قبل از استفاده از هر قطره، با پزشک خود مشورت کنید تا قطره‌ای مناسب و مطابق با وضعیت گوش شما توصیه شود. همچنین، حتماً به دستورات و راهنمایی‌های استفاده از قطره‌ها توجه کنید و هرگز بیش از حد استفاده نکنید.

چگونه جرم گوش را در خانه درمان کنیم؟

روش های درمانی خانگی می تواند باعث روان شدن جرم گوش شود تا خارج کردن راحت آن را فراهم کند. قبل از شروع داروهای خانگی باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک قبل از تجویز هر راهکاری، میزان تجمع جرم گوش و سایر موارد مربوط مانند وضعیت لاله گوش، هرگونه عفونت یا آلرژی فعال، قطره گوش که استفاده می کنید را ارزیابی می کند.

در صورت لزوم همین الان با متخصص گوش آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

تمیز کردن جرم گوش با گلیسیرین-پزشکت

گلیسیرین

گلیسیرین یک ماده روان کننده ملایم است که با استفاده از آن می توان با خیال راحت جرم گوش را خارج کرد.

قطره چکان گوش را با گلیسیرین پر کنید. گوش آسیب دیده را به یک سمت متمایل کنید و 3-4 قطره گلیسیرین در گوش بچکانید. دهانه گوش خود را با یک پنبه بسته و سپس سر خود را به موقعیت طبیعی خود برگردانید. پنبه را حداقل برای چند ساعت جدا نکنید. پس از آن می توانید آب گرم را به آرامی در گوش بچکانید تا موم نرم شده خارج شود.

مطالعه بیشتر: رنگ جرم گوش نشانه چیست؟

بیماری های گوش و حلق و بینی

روغن های خاص

از روغن های خاصی می توان با خیال راحت به عنوان قطره گوش استفاده کرد تا جرم تحت تأثیر آن نرم شود. برخی از آنها همچنین خواص ضد عفونی کنندگی دارند که می تواند به مبارزه با باکتری ها، قارچ ها و سایر میکروب های عامل عفونت کمک کند.

روغن هایی که می توانید به عنوان درمان های خانگی جرم گوش استفاده کنید، عبارتند از:

  • روغن بچه
  • بادام
  • نارگیل
  • معدنی
  • زیتون
  • سیر

روغن مورد نظر خود را کمی گرم کنید. اما قبل از قرار دادن آن در گوش خود مطمئن شوید که خیلی گرم نباشد.

سر خود را به یک طرف بچرخانید و با قطره چکان 3-4 قطره از روغن گرم را در گوش بچکانید. اجازه دهید روغن به مدت 10-20 دقیقه در حفره گوش بماند تا کاملاً جذب شده و جرم گوش روان شود. پس از زمان انتظار، سر خود را به پهلو کج کرده و اجازه دهید که جرم به سمت دهانه گوش خارج شود. برای پاک کردن جرم نرم شده از لبه مجرای گوش از پنبه یا دستمال استفاده کنید.

از روغنی که به آن حساسیت دارید استفاده نکنید. در صورت داشتن عفونت گوش فعال یا پارگی لاله گوش، کاملاً از این درمان خودداری کنید. همیشه قبل از استفاده از هر داروی پاک کننده گوش با پزشک خود مشورت کنید.

پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن مایعی جوشان است که می تواند برای از بین بردن انسداد گوش ناشی از ضربه یا تولید بیش از حد جرم گوش مورد استفاده قرار گیرد.

قسمت های مساوی پراکسید هیدروژن و آب را خوب مخلوط کنید تا محلول تولید شود. محلول را به قطره چکان گوش منتقل کرده و در حالی که سر خود را به یک طرف متمایل می کنید چند قطره در گوش آسیب دیده بچکانید. 10-20 دقیقه صبر کنید تا محلول موم سفت شده را رقیق کند. سپس با استفاده از یک سواب پنبه به آرامی دهانه مجرای گوش را تمیز کنید.

این دارو را بدون تأیید پزشک امتحان نکنید و هرگز از پراکسید هیدروژن رقیق نشده استفاده نشود. زیرا می تواند به گوش داخلی آسیب جدی برساند.

مطالعه بیشتر: جرم گوش از علائم تا عوارض

برای مشاوره با پزشک آنلاین در پزشکت کلیک کنید.

تمیز کردن جرم گوش با جوش شیرین-پزشکت

جوش شیرین

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم، احتمال دارد به عنوان یک عامل رقیق کننده برای از بین بردن جرم قرار گرفته و دفع طبیعی آن را آسان کند.

1 قسمت جوش شیرین و 10 قسمت آب معمولی یا شور را مخلوط کنید. سر خود را به یک طرف چرخانده و چندین قطره از این محلول را با استفاده از قطره چکان در گوش آسیب دیده بچکانید. اجازه دهید محلول به مدت 10-20 دقیقه بماند و سپس با استفاده از یک سرنگ آب گرم را به آرامی داخل گوش بچکانید. جریان آب جرم را به سمت دهانه گوش حرکت می دهد و پس از آن می توانید با دستمال یا پارچه نرم آن را پاک کنید. اگر جوش شیرین در دست ندارید می توانید از آب گرم یا نمک نیز برای این منظور استفاده کنید.

قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید تا بعداً از عوارض آن جلوگیری شود. همیشه جوش شیرین را در آب کافی رقیق کنید تا از آسیب دیدن گوش داخلی خود جلوگیری شود و اگر عفونت گوش یا لاله گوش سوراخ دارید این درمان برای شما مناسب نیست.

علاوه بر این، افرادی که از هر قطره گوش دیگری استفاده می کنند یا به هر قطره گوش حساسیت دارند، باید هنگام استفاده از این دارو بیشتر مواظب باشند.

مخلوط سرکه و الکل

مخلوطی از سرکه و الکل برای رفع موم گوش در سنین مختلف استفاده می شود. الکل یک ماده خشک کننده است که در دمای پایین تبخیر می شود. در حالی که سرکه کمک می کند تا تعادل اسیدی طبیعی را در مجرای گوش برقرار شود. هر دو این مایعات خاصیت ضد میکروبی دارند که می تواند به کاهش خطر عفونت گوش کمک کند.

قسمت های مساوی سرکه سفید و الکل را در یک کاسه مخلوط کنید تا محلول ایجاد شود. سر خود را به طرفین بچرخانید تا گوش آسیبی به سمت بالا باشد. با استفاده از قطره چکان گوش یا پنبه 2-3 قطره از این محلول را درون گوش قرار دهید. اجازه دهید مایع به مدت 10-20 دقیقه در مجرای گوش بماند.

گوش را به سمت پایین برگردانید تا مایعات اضافی خارج شود. برای رفع جرم گوش از دهانه مجرای گوش احتمال دارد از یک سواب پنبه استفاده کنید. در مورد اینکه این دارو بی خطر است با پزشک خود مشورت کنید.

شستشو گوش با آب گرم یکی از درمان های خانگی جرم گوش است.

شستشو گوش به طور معمول توسط پزشک انجام می شود، اما می توانید آن را در خانه نیز امتحان کنید، به شرط آنکه مهارت کافی داشته باشید. فشار آب به هدایت جرم نرم شده به سمت دهانه گوش کمک می کند و بعد با یک پنبه یا پارچه نرم دهانه گوش را تمیز کنید. گوش خارجی را به سمت بالا بچرخانید. با کشیدن قسمت خارجی گوش، به سمت بالا و پشت، کانال گوش خود را صاف کنید. با استفاده از سرنگ آب گرم را به آرامی در گوش آسیب دیده خود بچکانید. گوش را به سمت پایین بچرخانید تا آب آن خارج شود.

افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده یا نقض سیستم ایمنی باید از این روش اجتناب کنند زیرا پس از آن به احتمال زیاد به عفونت گوش خارجی مبتلا می شوند.

جهت مشاوره فوری و آسان با متخصص گوش و حلق همین الان کلیک کنید.

ماساژ درمانی راهی برای برداشتن موم گوش

ماساژ پشت گوش با روغن گرم می تواند باعث شل شدن جرم داخل کانال گوش شود و حرکت آن را به سمت دهانه راحت کند.

گرمای ملایم روغن می تواند جرم را رقیق کند، در حالی که حرکت انگشتان ممکن است آن را به سمت خارج از مجرای گوش روان کند. انگشتان خود را به مقداری روغن گرم آغشته و از آنها برای ماساژ قسمت پشت لاله گوش استفاده کنید و فقط فشار آرامی وارد کنید. چند دقیقه ماساژ به نرم شدن و جدا شدن موم کمک می کند تا دفع آن راحت تر شود. در حالی که دهان خود را باز و بسته می کنید، لاله گوش خود را بکشید تا جرم را به سمت دهانه گوش بکشید. با استفاده از یک پارچه نرم جرمی را که به گوش خارجی رسیده است پاک کنید.

قبل ازاستفاده از این روش باید گوش خود را با روش مناسب ماساژ دهید. حرکت اشتباه می تواند با فشار موم به داخل، وضعیت را بدتر کند.

می توانید به مدت چند روز از هر یک از نرم کننده ها استفاده کنید تا جرم گوش را به خوبی روان و از جای خود خارج شود و سپس با استفاده از شستشو گوش آن را به آرامی از مجرای گوش خارج کنید.

احتمال دارد نرم شدن موم و شستشوی گوش طول بکشد تا جرم اضافی آن از بین برود تا گرفتگی کاملا برطرف شود. اگر پس از چند بار استفاده جرم گوش بهتر نشد، با پزشک خود تماس بگیرید.

در هر زمان و مکانی که هستی: سوالتو از متخصص یا پزشک آنلاین بپرس.

روش های اشتباه در تمیزکردن جرم گوش-پزشکت

روش های اشتباه در تمیزکردن جرم گوش

از روش های تهاجمی برای تمیز کردن جرم گوش گوش دوری کنید. این روش ها مانند شمعدان گوش و قرار گیری سواب های پنبه ای تهاجمی می تواند به گوش داخلی و لاله گوش آسیب برساند و جرم را به سمت داخل فشار دهد.

تمیز کردن گوش با ابزارهای تیز می تواند:

  • احتمال دارد لاله گوش را پاره کند.
  • به پوست ظریف مجرای گوش آسیب برساند.
  • موم را بیشتر به سمت لاله گوش فشار دهد.
  • عفونت های باکتریایی را در حفره ایجاد کند.

استفاده از یک شمع مخروطی شکل توخالی و نگهداری شعله آن بر روی گوش، یک روش برای ذوب جرم گوش است. با این حال، شمع داغ می تواند در داخل گوش چکه کند و باعث آسیب دیدگی و سوختگی شود.

مطالعه بیشتر: چرا جرم گوش بوی بد می دهد؟

راه های پیشگیری از تجمع جرم گوش

شما نمی توانید به طور کامل از تجمع جرم گوش خود جلوگیری کنید یا شکل کانال گوش خود را تغییر دهید؛ اما در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای کاهش میزان تجمع جرم گوش در نظر بگیرید:

  • هرگز آب سرد را در گوش خود قرار ندهید، زیرا باعث سرگیجه می شود.
  • اگر سابقه تجمع جرم گوش دارید، برای جلوگیری از انسداد گوش در آینده باید با متخصص گوش و حلق بینی خود مشورت کنید.
  • برای تسکین خشکی پوست، پوسته پوسته شدن مقدار کمی لوسیون مرطوب کننده را کاملاً بر روی قسمت قابل مشاهده خارجی گوش بمالید.
  • از آنجا که گوش داخلی می تواند خود را تمیز کند، تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر از گاهی گوش خارجی را به آرامی پاک کنید تا جرم و پوست خشک آن برطرف شود.
  • آب یا هر مایع دیگری را با زور داخل گوش خود اسپری نکنید زیرا می تواند به گوش داخلی و لاله گوش آسیب برساند و فشار آب می تواند جرم گوش را به عمق بیشتری از مجرای گوش وارد کند.
  • بیماری های التهابی پوستی مانند اگزما نیز می توانند پوست را خشک و پوسته پوسته کنند. بقایای پوست می تواند به گوش بریزد و باعث انسداد شود. مدیریت این شرایط زمینه ای به جلوگیری از گرفتگی گوش کمک می کند.
  • قبل از قرارگیری محلول تمیز در گوش، بهتر است که درجه حرارت آن را بررسی کنید. استفاده از مایعات داغ برای شل شدن جرم گوش می تواند باعث سوختگی پوست داخل گوش یا سوراخ شدن لاله گوش شود و خطر عفونت گوش را افزایش دهد.
  • عدم دریافت کافی اسیدهای چرب امگا 3، روی و منیزیم از طریق رژیم غذایی احتمال دارد منجر به تولید بیش از حد، تجمع و تأثیرگذاری جرم گوش شود.
حرف آخر

جرم گوش به سلامت گوش کمک می کند. اما اگر به مرور زمان جمع شود می تواند آزار دهنده باشد. ضروری است که همیشه قبل از اقدام به استفاده از داروهای OTC یا خود درمانی برای برداشتن موم گوش، با پزشک خود مشورت کنید. داخل گوش بسیار شکننده است و اگر درمان به درستی انجام نشود می تواند آسیب جبران ناپذیر ببینید.

در صورت بروز علائم شدید پس از برداشتن جرم گوش، مانند درد گوش، ترشح، خونریزی یا مشکل شنوایی، سریعا با پزشک تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

13 دیدگاه

  1. سلام از دکتر متخصص گوش و حلق بینی مشاوره بگیرید

    1. سلام خداقوت ببخشید نوزادم ۶ ماهه است ترشح داره گوشش البته زیاد نیست و به نظر درد ی چیزی هم نداره و تب هم نداشته میشه راهنمایی کنید باید چه کاری انجام بدم -البته دو هفته پیش پزشک هم تشخیص دادند که کمی التهاب داره و نیاز به چرک خشک کن نداره .

      1. سلام اگر تب و درد و ترشح چرکی ندارد نگران نباشین

    2. سلام بنده ۳۱ سالمه هر یک سال تقریبا میشه گفت یک سال و دو سه ماه بیشتر من جرم گوشم به قدری زیاد میشه که منجر به ناشنوایی میشم چون با اجسام از جمله گوش پاکن تمییز نمیکنم داخل رو فقط قسمت بیرونی رو تمییز میکنم آیا من ساکشن گوش برم مشکلی داره برای پرده ی گوش و اینکه چکاری باید انجام بدم تا انقدر جرم نگیره در حال حاضر بقدری جرم داخل گوشم هست که باید با صدای بلند صحبت کنند تا بشنوم از اون صدای بلند ساکشن گوش خیلی ترس دارم موردی نداره ؟؟؟

      1. سلام در صورت تجویز متخصص گوش و حلق و بینی ساکشن نمایید.

  2. سلام من داخل گوشم خیلی کم ترشحات هست ولی باعث سر درد و چشم دردم میشه
    هر ماه میرم گوشمو دکتر تمیز میکنه سر ۱ ماه نرم سر درد و چشم درد میاد سراغم ولی هر دفه 200 هزینه میکنم راهی هست خودم خونه تمیز کنم گوشمو؟

    1. سلام چون این حالتتون حتی بعد از تمیز کردن گوش تکرار می شود به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

  3. من دیروز رفتم شنا و یه لحظه سرم درد گرفت شدید بود یه ۱۵ثانیه بود وقتی هم داشتم میومدم خونه گوشم می‌خوابم پت پت می‌کنه گردنمو تموم میدم پت پت می‌کنه لطفاً راهنمایی کنید چکار کنم زود خوب سه????

    1. سلام با توجه به این که دهها دلیل برای سر درد وجود دارد اگر همچنان ادامه دارد به متخصص بیماری های مغز و اعصاب مراجعه نمایید.

  4. سلام من دوروز هردوتا گوش خارش و درد میکنه
    رفتم دکتر گلیسیرین با بتامتازون گف استفاده کنم نرم ک شد فرداش برم تمیز کنه ولی من نمیخوام برم چون عادت میشه هردوماه باید برم پیش دکتر راه حلی وجود داره یان لطفا راهنمایی ام کنید

    1. سلام در مورد جرم گوش اینطور نیست فقط زمان وجود جرم باید جرمگیری نمود

  5. سلام ببخشید محلول شستشو گوش نتیجه داره؟
    آخه یکی رفته بود گفت شنواییش کم شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز