لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درد گلو بعد از جراحی

درد گلو بعد از جراحی|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بروز برخی علائم مانند درد گلو، بوی بد دهان و خشکی دهان پس از جراحی کاملا رایج است. علاوه بر همه این علائم ممکن است صدای خشن داشته باشید. اما نگران نباشید برخی راهکارهای ساده وجود دارند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برای تسکین این علائم خود از آنها استفاده کنید. برهمین اساس ما در این مقاله از پزشکت سعی کرده ایم علل درد گلو و سایر علائم احتمالی بعد از جراحی و همچنین راهکارهای درمانی احتمالی آن را مورد بررسی قرار دهیم…

علل ایجاد مشکلات دهان و گلو بعد از جراحی

جراحی هایی که دهان، بینی و گلو را درگیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، ممکن است باعث تحریک دهان و گلو شود. از طرفی، هر عمل جراحی که نیاز به لوله گذاری داشته باشد نیز ممکن است بعد از لوله گذاری منجر به ناراحتی دهان و گلو و حتی گلو درد شود. نمونه هایی از جراحی هایی که ممکن است نیاز به لوله گذاری داشته باشند شامل جراحی های زیبایی، قلب یا ریه هستند.

مشکلات دهان و گلو بعد از جراحی دلایل مختلفی دارد. حتی تحت بیهوشی عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ممکن است بیمار نیاز به لوله گذاری داشته باشد. در این شرایط در حالی که لوله تنفس در جای خود باقی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماند، دهان بیمار تا حدی باز است. این وضعیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث خشکی دهان، ترک خوردن لب ها، بوی بد دهان و در نهایت باعث گلودرد و تحریک گلو شود.

برخی داروهای شل کننده های عضلانی که از حرکت بیمار در جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، ممکن است در بیهوشی عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ استفاده شوند و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث خشکی دهان شوند. داروهای ضد تهوع نیز ممکن است در طول بیهوشی عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای کمک به جلوگیری از تهوع و استفراغ بعد از عمل تجویز شود. با این حال، این داروها با خشکی دهان و گلودرد مرتبط هستند.

درمان مشکلات دهان و گلو بعد از جراحی

به طور کلی، مراقبت خوب از دهان اولین گام مهم در کاهش علائم بعد از جراحی است. اگر در طی جراحی یا مدت زمان بستری خود از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، مراقبت از دهان ممکن است هر دو ساعت یک بار توسط کادر پزشکی انجام شود. اگر از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، دندان ها و زبان خود را دو بار در روز مسواک بزنید تا از خشکی دهان و لب ها و همچنین بوی بد دهان جلوگیری شود.

خشکی لب و درد گلو || پزشکت

خشکی دهان و لب

هیدراته ماندن و استفاده از یک مرطوب کننده، دستگاهی که رطوبت هوا را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خشکی دهان بعد از جراحی را تا حدودی کاهش دهد. همچنین از مصرف الکل، تنباکو و کافئین خودداری کنید زیرا ممکن است دهان شما را حتی خشک تر کنند. اگر لب های شما بسیار خشک یا پوسته پوسته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آنها را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. این کار هر گونه پوست مرده را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد. در مرحله بعد، مقدار زیادی از بالم لب یا وازلین را برای نرم شدن لب روی آنها بمالید. استفاده مجدد مکرر، همراه با نوشیدن مایعات زیاد، به لب های شما کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا احساس بهتری داشته باشند.

گلو درد

اگر بعد از جراحی، دچار گلو درد شده اید، برای تسکین گلو درد خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • استفاده از قطره های سرفه حاوی بنزوکائین یا منتول برای کمک به بی حس کردن گلو و کاهش درد.
  • غرغره با آب نمک برای تسکین درد یا سوزش.
  • استفاده از اسپری گلو جهت کاهش سوزش گلو.

به خاطر داشته باشید که گلودرد یک مشکل بسیار شایع پس از جراحی است و معمولا در عرض چند روز برطرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اما اگر بعد از چند روز بهبود نیافت، با پزشک خود برای تشخیص و یا را هر گونه عفونت احتمالی تماس بگیرید.

غرغره و درد گلو|| پزشکت

بیماری های گوش و حلق و بینی

بوی بد دهان

بزاق به کاهش باکتری های موجود در دهان شما کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که دهان شما برای مدت طولانی در حین جراحی خشک است باکتری ها ممکن است به سرعت تکثیر شده و باعث بوی بد دهان شوند. برخی از داروهایی که بعد از جراحی استفاده می‌شوند، مانند داروهای ضد درد نیز به بوی بد دهان کمک می‌کنند، زیرا دهان را خشک می‌کنند.

برای کاهش بوی بد دهان بهتر است:

  • دندان های خود را کاملا مسواک بزنید.
  • دهان خود را به طور مکرر با آب بشویید.
  • با دهانشویه غرغره کنید تا باکتری های موجود در دهان و گلو را کاهش دهید.

گرفتگی صدا بعد از جراحی

هر گونه گرفتگی صدا که تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید باید در چند روز اول پس از جراحی بهبود قابل توجهی را نشان دهد. اما در صورت بروز شرایط زیر بهتر است با پزشک تماس بگیرید:

  • گرفتگی که بهتر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • در روزهای بعد از جراحی بدتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • منجر به اختلال و یا از دست دادن صدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

لوله گذاری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به آسیب تارهای صوتی شود و حتی بر صدای شما تأثیر بگذارد. در صورت بدتر شدن علائم، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

شایع ترین علل درد گلو بعد از جراحی

گلوی شما احتمالاً پس از جراحی به یکی از دو دلیل کم‌آبی یا تحریک ناشی از روش‌های حفظ تنفس دچار درد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. حتی گاهی ممکن است گلو درد ناشی از هر دو دلیل باشد.

کم آبی بدن

پس از جراحی ممکن است دچار کم آبی شده باشید، به این معنی که بدن شما مایعات کافی برای عملکرد در بهترین حالت خود را ندارد. این وضعیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث خشکی گلو شود. از آنجایی که قبل از جراحی مجاز به خوردن و آشامیدن نیستید و ممکن است پس از جراحی فقط حداقل غذا و مایعات را داشته باشید، احتمال بروز کم آبی وجود دارد. احتمالا نوشیدن آب و مایعات بعد از جراحی این مشکل را برطرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

لوله تنفسی و درد گلو|| پزشکت

لوله های تنفسی

داروهای بیهوشی که در طول بیهوشی عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، ماهیچه های شما از جمله دیافراگم را فلج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود نفس بکشید. این لوله که در نای شما وارد می‌شود، سپس به یک دستگاه تنفس مصنوعی متصل می‌شود تا در طول جراحی و احتمالاً در مراحل اولیه بهبودی، اکسیژن مورد نیاز بدن را تأمین کند.

گاهی اوقات لوله های حنجره راه های هوایی (LMA) استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. LMA ها دستگاه هایی با لوله ای هستند که در پشت گلو بالای دهانه نای قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند. این لوله های تنفسی همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند منجر به خشکی یا تحریک گلو شوند. روش قرار دادن لوله می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای گلو، زبان و تارهای صوتی تحریک کننده باشد. علاوه بر این، ثابت ماندن لوله می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث تحریک بیشتر در دهان و گلو شود.

پس از برداشتن لوله، معمولاً دهان، گلو و راه هوایی شما درد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و ممکن است سوزش و علائم دیگر را تجربه کنید.

آسیب دائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گلو یا تارهای صوتی نادر است، اما یکی از خطرات بیهوشی است و درمان زودهنگام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تفاوت چشمگیری در نتیجه نهایی ایجاد کند. به خاطر داشته باشید که این احتمال وجود دارد که گلودرد با جراحی ارتباطی نداشته باشد. اگر گلودرد شما طولانی شود، بهتر است به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. به عنوان مثال، ممکن است فردی تحت عمل جراحی قرار گیرد، اما همچنین در معرض عفونتی مانند گلودرد استرپتوکوکی شود.

در صورت افزایش ناراحتی و تب همراه با گلودرد استرپتوکوکی، ممکن است به آنتی بیوتیک به عنوان درمان نیاز داشته باشد. آنتی بیوتیک ها رشد باکتری ها را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند یا متوقف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

سخن آخر

خشکی دهان، گلودرد، بوی بد دهان و صدای خشن پس از جراحی شایع است. این علائم ممکن است توسط لوله تنفسی، نوار جراحی و یا برخی داروها ایجاد شود. بسته به آنچه که تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، راه های مختلفی برای تسکین علائم شما بعد از جراحی وجود دارد. حتماً مراقب علائم خود باشید و در صورت بدتر شدن با پزشک خود تماس بگیرید.

مشکل گلو را که در روزهای بعد از جراحی بهبود نمی‌یابد نادیده نگیرید. در عرض سه تا چهار روز پس از جراحی، اکثر افراد گزارش می‌دهند که گلودرد آنها دیگر مشکلی ندارد و بدون مشکل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند رژیم غذایی خود را شروع کنند. اگر گلودرد شما بیش از یک هفته ادامه داشت یا صدای شما تحت تاثیر قرار گرفت، با جراح خود یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دیگر تماس بگیرید.

سوالات متداول

چه چیزی برای گلودرد بعد از جراحی مفید است؟ غرغره کردن با آب نمک، استفاده از قطره های سرفه و همچنین اسپری گلو ممکن است به گلودرد بعد از جراحی کمک کند.

چه مدت طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد تا گلوی شما پس از لوله گذاری بهبود یابد؟ پس از لوله گذاری، ممکن است چند ساعت تا چند روز طول بکشد تا گلوی شما بهبود یابد. در برخی موارد شدید، ممکن است چند هفته طول بکشد.

راه حل برای خشکی دهان بعد از جراحی چیست؟ هیدراته ماندن، استفاده از مرطوب کننده و رعایت بهداشت دهان و دندان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خشکی دهان بعد از جراحی را برطرف کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز