لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

باروتروما گوش چیست؟

باروتروما گوش چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


باروتروما گوش نوعی آسیب به گوش است. این وضعیت به دلیل اختلاف فشار بین داخل گوش و خارج گوش ایجاد می شود. ear barotrauma می تواند باعث درد گوش و گاهی از دست دادن شنوایی مادام العمر (دائمی) شود.

گوش میانی، فضایی پر از هوا بین قسمت های داخلی و خارجی گوش است. این شامل 3 استخوان کوچک است که به انتقال صدا کمک می کند. همچنین حاوی دهانه شیپور استاش است که به ناحیه پشت بینی متصل می شود. این لوله بیشتر اوقات بسته می ماند. برای اینکه شنوایی شما به طور طبیعی کار کند، فشار داخل گوش میانی باید با فشار هوای محیط شما مطابقت داشته باشد. اگر فشار خارجی بیشتر یا کمتر از فشار گوش میانی باشد، شیپور استاش باید باز شود. این فشار بین گوش میانی و بیرونی را برابر می کند.

گاهی اوقات وقتی شیپور استاش تغییراتی در فشار ایجاد می شود، نمی تواند به طور طبیعی باز شود. وقتی این اتفاق می افتد، اختلاف فشار می تواند به پرده گوش آسیب برساند. پرده گوش گوش خارجی و میانی را از هم جدا می کند. این ممکن است باعث خونریزی یا آسیب های دیگر به گوش خارجی، میانی یا داخلی شود. افراد در هر سنی ممکن است باروتروما گوش را تجربه کنند. ear barotrauma در بین غواصان رایج است. مسافرت هوایی نیز یکی از علل شایع ترومای گوش است.

علت باروترومای گوش چیست؟

باروتروما گوش به درد گوش ناشی از تغییر فشار در گوش داخلی و گوش خارجی اشاره دارد. می تواند باعث ناراحتی یا درد و همچنین مشکل در شنوایی شود. باروترومای گوش معمولاً خود به خود برطرف می شود، اما برخی از افراد ممکن است نیاز به صحبت با پزشک داشته باشند و در موارد بسیار شدید، جراحی اصلاحی انجام دهند.

باروتروما گوش می تواند حاد یا مزمن باشد. این وضعیت می تواند حاد یا مزمن باشد. موارد حاد شایع و به طور کلی بی ضرر هستند. با این حال، فرد مبتلا به باروتروما مزمن گوش علائم طولانی مدتی را تجربه خواهد کرد که ممکن است منجر به عوارض بیشتر شود.

انسداد شیپور استاش، که گوش و دهان را به هم متصل می کند، یکی از دلایل شایع باروترومای گوش است. شیپور استاش مسئول حفظ تعادل در هنگام تغییرات خارجی فشار است. اگر انسداد در لوله رخ دهد، اختلاف فشار داخل و خارج گوش میانی می‌تواند باعث بروز علائم باروتروما در گوش شود.

باروترومای گوش ناشی از عدم تعادل فشار بین داخل گوش و محیط بیرونی است. این عدم تعادل فشار فقط در شرایط خاصی رخ می دهد، مانند:

در معرض یک انفجار مواد منفجره

اما اکثر افراد در این شرایط به باروترومای گوش مبتلا نمی شوند. این حالت زمانی اتفاق می افتد که مشکلی در شیپور استاش نیز وجود داشته باشد. هر چیزی که باعث التهاب یا تجمع مایع در ناحیه اطراف لوله شود ممکن است باعث شود که به طور طبیعی باز نشود. اینها ممکن است شامل عواملی مانند:

  • آلرژی
  • گرفتگی سینوس
  • ناهنجاری های تشریحی
  • داشتن سرماخوردگی یا عفونت های دیگر
  • قرار گرفتن در معرض عوامل محرک مانند دود تنباکو
  • برخی تغییرات هورمونی (مثلاً در دوران بارداری)

چه کسانی در معرض خطر ترومای گوش هستند؟

باروتروما گوش چیست؟ || پزشکت

هر گونه فعالیتی که باعث تغییرات بزرگ در فشار خارجی شود، خطر باروترومای گوش را به همراه دارد. به عنوان مثال، کارکنان ارتش به دلیل انفجارها بیشتر در معرض خطر ضربه های گوش قرار دارند. در صورت داشتن هر یک از عوامل فوق که می تواند باعث ایجاد مشکل در شیپور استاش شود، خطر افزایش می یابد. استفاده نکردن از تکنیک صحیح غواصی نیز می تواند خطر باروترومای گوش را افزایش دهد.

بیماری های گوش و حلق و بینی

علائم باروتروما گوش چیست؟

شایع ترین علائم باروتروما گوش ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گوش درد
  • سرگیجه
  • احساس فشار در گوش
  • صدای زنگ در گوش
  • از دست دادن شنوایی
  • احساس می کنید که گوش شما مسدود شده
  • خونریزی از گوش یا داخل گوش میانی

شما ممکن است فقط علائم خفیف داشته باشید یا علائم شما ممکن است شدیدتر باشد. احساس فشار در گوش اغلب اولین علامت است. اگر اختلاف فشار به گوش شما آسیب جدی وارد کند، ممکن است به مرور زمان گوش درد و کاهش شنوایی ایجاد شود.

برخی از موقعیت‌هایی که باعث ضربه‌های وارده به گوش می‌شوند ممکن است به ریه‌ها و سینوس‌ها آسیب بزنند. اینها ممکن است باعث علائم اضافی مانند درد صورت یا تنگی نفس شوند. علائم باروترومای گوش ممکن است مانند سایر بیماری ها یا مشکلات به نظر برسد.

باروترومای گوش چقدر طول می کشد؟

موارد خفیف باروتروما گوش باعث علائمی می شود که معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد تا اینکه خود به خود برطرف شود. در موارد شدید، ممکن است فرد برای رفع یک علت زمینه‌ای به درمان نیاز داشته باشد. زمان بهبودی به شدت علت زمینه ای بستگی دارد.

باروترومای گوش گاهی اوقات می تواند منجر به پارگی پرده گوش شود که به آن سوراخ شدن پرده تمپان نیز می گویند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا گوش به طور کامل بهبود یابد. پارگی پرده گوش اغلب خود به خود بهبود می یابد، اما در غیر این صورت، ترمیم پرده گوش با جراحی امکان پذیر است.

باروتروما گوش چگونه تشخیص داده می شود؟

باروتروما گوش چیست؟ || پزشکت

در بیشتر موارد، قبل از اینکه فرد بتواند به پزشک مراجعه کند، علائم از بین می روند. با این حال، اگر درد شدید است یا دائماً عود می کند، یا نشت مایع یا خونریزی از گوش وجود دارد، فرد باید به پزشک خود مراجعه کند.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند باروترومای گوش را با بررسی یک تاریخچه سلامت و معاینه فیزیکی تشخیص دهد. این ممکن است شامل معاینه گوش و همچنین تست های شنوایی و تعادل باشد. ارائه دهنده شما تنها در صورتی می تواند این تشخیص را انجام دهد که اخیراً تغییراتی در فشار خارجی داشته باشید، مانند غواصی اخیر یا پرواز با هواپیما. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی اولیه شما ممکن است ابتدا شما را تشخیص دهد و سپس شما را به یک متخصص گوش، حلق و بینی ENT برای درمان ارجاع دهد.

باروتروما گوش چگونه درمان می شود؟

درمان به علائم، سن و سلامت عمومی شما و همچنین به شدت این وضعیت بستگی دارد. در صورت ابتلا به ترومای گوش ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. اکثر جراحات با گذشت زمان خود به خود بهبود می یابند و علائم اغلب افراد از بین می رود. اما اگر یک انفجار باعث آسیب شود، ممکن است پرده گوش شما به طور طبیعی بهبود نیابد.

ممکن است برای باروتروما گوش خود به دارو نیاز داشته باشید. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دارو مسکن
  • آنتی بیوتیک برای درمان عفونت
  • استروئیدها و داروهای ضد احتقان بینی، برای کاهش احتقان در اطراف دهانه شیپور استاش

اگر ضربه گوش شما شدید باشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است پرده گوش یا دهانه گوش داخلی را بازسازی کند. گاهی اوقات یک برش کوچک در پرده گوش ایجاد می شود. در موارد نادر، قرار دادن لوله تهویه در پرده گوش ممکن است توصیه شود. همچنین ممکن است پزشک شما استراحت کامل در رختخواب و بالا نگه داشتن سر را برای مدتی توصیه کند.

اغلب موارد باروتروما گوش پس از مدت کوتاهی بدون نیاز به مداخله پزشکی برطرف می شود. با این حال، می توان با استفاده از تکنیک های خاصی برای کمک به باز کردن شیپور استاش، علائم باروتروما خفیف گوش را تسکین داد. این اجازه می دهد تا هوا به گوش میانی وارد یا خارج شود تا فشار یکسان شود.

این تکنیک ها عبارتند از:
  • افراد باید از ریختن قطره در گوش خودداری کنند.
  • توقف فرود غواصی در اولین نشانه ناراحتی گوش تا زمان برای تساوی در نظر گرفته شود.
  • جویدن آدامس، مکیدن پاستیل، قورت دادن یا خمیازه کشیدن. استفاده از دهان به باز شدن شیپور استاش کمک می کند.
  • مصرف یک ضد احتقان بینی بدون نسخه (OTC)، آنتی هیستامین یا هر دو. اگر فردی دچار احتقان تنفسی فوقانی یا آلرژی باشد، ممکن است به باز ماندن شیپور استاش کمک کند.
  • تمیز نگه داشتن گوش و دور از آلودگی برای جلوگیری از هرگونه عفونت در حین بهبود ضروری است. در صورت وجود عفونت، پزشک ممکن است درمان آنتی بیوتیکی را تجویز کند.
  • در موارد باروتروما مزمن یا شدید، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که جراحی ضروری است. با استفاده از یک روش جراحی خاص، می توان استوانه های کوچکی به نام لوله های گوش را در گوش کاشت. اینها می توانند مشکلات گوش میانی را تسکین دهند.

استفاده از جراحی قرار دادن لوله گوش در کودکانی که به دلیل عفونت های مکرر یا جمع آوری مداوم مایع در گوش میانی دچار کم شنوایی هستند، رایج است. با این حال، جراحان به ندرت از این روش برای درمان ترومای گوش استفاده می کنند.

عوارض احتمالی باروتروما گوش چیست؟

باروتروما گوش چیست؟ || پزشکت

اغلب علائم پس از ضربه‌های وارده به گوش با گذشت زمان از بین می‌روند. اما گاهی اوقات باعث علائمی می شود که از بین نمی روند، مانند:

  • سرگیجه
  • صدای زنگ در گوش
  • کم شنوایی (که ممکن است نیاز به سمعک داشته باشد).

پیروی از توصیه های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد جراحی احتمالی یا استراحت در رختخواب ممکن است به کاهش خطر ابتلا به این عوارض کمک کند.

برای جلوگیری از باروتروما گوش چه کار کنیم؟

شما می توانید کارهایی را انجام دهید که به جلوگیری از باروترومای گوش کمک کند. اگر به دلیل سرماخوردگی یا آلرژی دچار گرفتگی شده اید، ممکن است بخواهید پرواز یا غواصی را به تعویق بیندازید. یا می توانید از داروهایی مانند ضد احتقان یا آنتی هیستامین استفاده کنید. اینها می‌توانند به آسان‌تر شدن عملکرد گوش‌ها کمک کنند و از باروترومای گوش جلوگیری کنند.

می توانید از روش های خاصی برای باز کردن شیپور استاش در هنگام تغییر فشار استفاده کنید، مانند:

  • قورت دادن مکرر
  • آدامس یا آب نبات
  • استفاده از گوش گیرهای مخصوص هنگام پرواز
  • بینی خود را نیشگون بگیرید، دهان خود را ببندید و سپس طوری رفتار کنید که انگار قرار است از طریق بینی نفس خود را بیرون دهید.

لوله های تهویه گزینه دیگری برای برخی از افرادی است که شیپور استاش آنها خوب کار نمی کند یا برای کسانی که نیاز به پروازهای مکرر دارند. همچنین در صورت نیاز به اکسیژن درمانی هایپرباریک برای بهبود زخم، ممکن است برای شما مفید باشد. جراح این لوله ها را در پرده گوش قرار می دهد و از اختلاف فشار در آینده جلوگیری می کند. (لوله های تهویه نمی توانند از باروترومای گوش ناشی از غواصی جلوگیری کنند.)

زندگی با باروتروما گوش

اگر غواص هستید، تا زمانی که جراحت شما به طور کامل بهبود نیافته است، دیگر شیرجه نزنید. غواصی دوباره خیلی زود می تواند باعث آسیب مجدد شود. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی به شما می‌گوید چه زمانی غواصی مجدد برای شما ایمن است. همچنین نباید تا زمانی که ارائه دهنده شما بگوید مشکلی ندارد پرواز کنید.

سخن آخر

باروتروما گوش نوعی آسیب به گوش است که در اثر اختلاف فشار بین گوش میانی و گوش خارجی ایجاد می شود. غواصی و سفر هوایی از علل شایع ترومای گوش هستند. این وضعیت زمانی رخ می دهد که مشکلی در شیپور استاش شما نیز وجود داشته باشد. علائم می تواند شامل گوش درد، صدای زنگ در گوش، سرگیجه، خونریزی گوش و کاهش شنوایی باشد. علائم اغلب کوتاه مدت (موقت) هستند. اما بعضی ها از بین نمی روند. درمان ممکن است شامل دارو یا جراحی باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز