لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چرا پشت گوش‌هایم بو می‌دهد؟

چرا پشت گوش‌هایم بو می‌دهد؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بوی پشت گوش، ممکن است شما را به یاد پنیر، عرق‌، یا بوی بد بدن بیاندازد. در این شرایط ممکن است هنگامی که انگشت خود را پشت گوش خود می‌مالید و آن را بو می‌کنید، بوی مشخصی را استشمام کنید. ما در این مقاله از پزشکت، آنچه که ممکن است باعث بروز این بو شود و اینکه چگونه می‌توانید از شر بوی پشت گوش خود خلاص شوید، را مورد بررسی قرار داده ایم. بیشتر علل اصلی ایجاد بوی بد در پشت گوش به ترشحات بیش از حد، مسائل بهداشتی، عفونت یا ترکیبی از این سه موارد مربوط می شوند.

ترشحات و مسائل بهداشتی

شما به راحتی می‌توانید زیر دوش بروید، قسمت‌های مختلف بدن خود را بشویید و نواحی پشت گوش را فراموش کنید. به هر حال، لزوماً به نظر نمی‌رسد پشت گوش جایی باشد که به راحتی عرق کند یا کثیف شود. بنابراین، غفلت از شستشوی کامل پشت گوش ممکن است علت ایجاد بوی بد در پشت گوش باشد.

غدد عرق در سرتاسر بدن از جمله پشت گوش یافت می‌شوند. آنها عرق ترشح می‌کنند که در تماس با باکتری‌ها و اکسیژن شروع به ایجاد بو می‌کنند. غدد چربی نیز در هر جایی که پوست وجود دارد، یافت می‌شوند. این غدد، سبوم (روغن) ترشح می‌کنند که ترکیبی از موم و چربی است که بوی بدی می‌دهد.

پوشش گوش همراه با چین‌ها و شیارهای پشت آن، جمع شدن همه این مواد و تولید بوی توسط آنها را آسان می‌کند. این امر، به ویژه اگر غدد بیش فعالی داشته باشید که بیش از حد متوسط ​​عرق یا سبوم ترشح می‌کنند، بیشتر بروز پیدا خواهد کرد. اگر به آکنه مبتلا هستید، احتمال زیادی وجود دارد که غدد شما بیش فعال باشند.

آلودگی و موانع فیزیکی

چرا پشت گوش‌هایم بو می‌دهد؟ || پزشکت

به طور کلی، مواد مختلف می‌توانند در امتداد خط رویش مو و پشت گوش جمع و منجر به ایجاد بوی نامطبوع شوند. این مواد می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • دود اتومبیل
  • دود از هر نوع
  • سایر اشکال آلودگی و زباله‌ها
  • محصولات بهداشتی مخصوص مو

موارد زیر نیز می‌تواند منافذ پشت گوش شما را مسدود کنند یا ترشحات بدن را که بو را تشدید می‌کنند، در خود به دام بیندازند:

  • کلاه
  • عفونت
  • روسری
  • گوش بند
  • لوازم آرایشی
  • داشتن موی بلند
  • باقی مانده محصولات بهداشتی مخصوص مو

ابتلا به عفونت‌های مختلف اغلب باعث ایجاد بوی پنیر می‌شود. باکتری‌ها، مخمرها و قارچ‌ها اغلب مقصر بروز چنین وضعیتی هستند. این مسئله به این علت است که این میکروارگانیسم‌ها به مکان‌های گرم و مرطوبی برای رشد نیاز دارند. باکتری‌ها، مخمرها و قارچ‌ها می‌توانند در پشت گوش رشد کنند. از جمله علل بروز عفونت در گوش‌، عبارت‌اند از:

  • عینک زدن
  • خاراندن ناحیه پشت گوش با دست‌های کثیف
  • ابتلا به ترشحات عفونی ناشی از سوراخ کردن گوش یا احتمالاً عفونت گوش خارجی

علاوه براین، وجود شرایط مرطوب و تحریک پوست نیز می‌توانند شرایط پشت گوش را بدتر کنند. اگر خارش، درد یا ترشح از گوش را تجربه کرده‌اید، این شرایط می‌تواند نشان دهنده ابتلا به عفونت گوش باشد. عفونت، مجرای گوش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

گاهی اوقات حتی اگر عفونت داخل مجرای گوش رفع شده باشد، باکتری‌ها یا قارچ‌های ایجاد کننده عفونت ممکن است هنوز در داخل مجرای گوش باقی بمانند. این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد بوی پنیری در پشت گوش‌های شما شود.

بیماری های گوش و حلق و بینی

جرم گوش

غدد عرق زیادی در داخل گوش وجود دارند که به تشکیل جرم گوش کمک می‌کنند. تکه‌های ریز موم نیز ممکن است راه خود را از گوش جدا کرده و بر روی پوست پشت گوش قرار گیرند. جرم گوش یک ماده چسبنده است که می‌تواند کاملاً بدبو باشد، حتی در مقادیری که به سختی قابل دیدن است، می‌تواند باعث ایجاد بود شود.

سایر شرایط مربوط به پوست صورت و پوست سر

شوره سر، اگزما، درماتیت سبورئیک و بثورات حساسیتی مکرر همگی می‌توانند باعث خشکی و تحریک پوست شوند. چنین وضعیتی به تنهایی می‌تواند پوست را ضعیف کند. علاوه براین، چنین شرایطی ممکن است شما را به خاراندن پوستتان وادار کند. با وارد شدن باکتری‌ها و آلاینده‌ها به آن ناحیه، پوست پشت گوش شما آسیب پذیرتر خواهد شد.

علاوه براین، بروز استرس عاطفی یا فیزیکی نیز می‌تواند میل به خاراندن را افزایش دهد و این شرایط را بیشتر تقویت کند.

بوی بد پشت گوش چگونه درمان می شود؟

چرا پشت گوش‌هایم بو می‌دهد؟ || پزشکت

شما ممکن است به سادگی با درمان علت اصلی ایجاد کننده این شرایط، از شر بوی بد پشت گوش خلاص شوید.‌ از جمله روش‌های درمان بوی بد پشت گوش، عبارت‌اند از:

پاکسازی و گردش خون

شستشوی آرام و روزانه پشت گوش ممکن است بو را خیلی سریع از بین ببرد. پوست سر، گوش ها و قسمت بالایی گردن خود را از محصولات بهداشتی مسدود کننده منافذ پوست پاک کنید و ناحیه را با مو یا لباس نپوشانید. در هوای گرم و مرطوب یا بعد از تمرینات بدنی شدید مراقب وضعیت پشت گوشتان باشید.

ضد‌عفونی کردن

الکل یا پراکسید هیدروژن را روی ناحیه پشت گوش بمالید. به خصوص بعد از سوراخ کردن گوش‌هایتان، می‌توانید ناحیه را ضد‌عفونی کنید. حتماً دستورالعمل‌های بهداشتی را برای پیشگیری از بروز عفونت‌های بعدی پس از سوراخ کردن گوش دنبال کنید. گوشواره‌ها را نیز به طور مرتب ضدعفونی و تمیز کنید.

کرم‌های پوستی دارویی

اگر تمیز کردن و ضد‌عفونی کردن به تنهایی به کاهش بو کمک نمی‌کند، ممکن است به اقداماتی بیشتر برای رفع علت اصلی ایجاد کننده عفونت نیاز داشته باشید. برای کمک به تعیین علت، با پزشک خود صحبت کنید. علاوه براین، آنها می‌توانند تشخیص دهند که آیا کرم‌های ضد‌باکتری، ضد‌قارچ یا ضد‌التهاب، از جمله هیدروکورتیزون، ممکن است به درمان شما کمک کنند یا خیر.

علاوه براین، ممکن است که پزشک برای شما نسخه‌ای تجویز کند. همچنین، با مراجعه به یک داروخانه، می‌توانید درباره محصولات دارویی بدون نسخه مناسب برای وضعیت سلامتی‌تان مشورت کنید.

کاهش عرق

اگر تعریق بیش از حد باعث ایجاد بوی پشت گوش شما می‌شود، پس از ورزش یا بیرون رفتن در هوای گرما، ناحیه پشت گوشتان را با یک پارچه مرطوب یا دستمال مرطوب بدون عطر و اسانس تمیز کنید. خشک نگه داشتن ناحیه را نیز در نظر بگیرید. برای انجام این کار، سعی کنید از یکی از موارد زیر استفاده کنید:

  • پودر بچه
  • ضد تعریق
  • داروی آکنه
  • دئودورانت چوبی

هنگامی که غدد شما سبوم اضافی ترشح می‌کنند، ممکن است آکنه ایجاد شود. با استفاده از موارد زیر می توانید منافذ را باز کرده و سبوم اضافی پشت گوش خود را خشک کنید:

  • آزلائیک اسید
  • اسید سالیسیلیک
  • رتینوئیدها و مواد موضعی شبه رتینوئید

اگر درباره این موارد سوالی دارید، با پزشکت تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

آلاینده‌ها و موانع پوستی را به حداقل برسانید.

این نکته را در نظر بگیرید که موهای خود را از پیرامون گوش خود کوتاه کنید. کلاه، گوش‌بند و روسری‌تان را بشویید. از استفاده از محصولات مخصوص مو و پوست نزدیک گوشتان خودداری کنید. علاوه براین بررسی کنید که آیا یکی از محصولات بهداشتی مورد استفاده‌تان باعث ایجاد بوی پشت گوش شما می شود یا خیر.

هر محصول را یکی یکی امتحان کنید. اگر مصرف همه آنها را به یکباره متوقف کنید، لزوماً نخواهید دانست که استفاده از کدام یک، باعث ایجاد بوی پشت گوش شما می‌شود.

شامپوی دارویی

اگر به نظر می‌رسد که پوست شما خیلی خشک و پوسته پوسته شده‌است، استفاده از شامپوهای حاوی روی پیریتیون ممکن است به بهبود وضعیت پوست شما کمک کنند. این شامپوها می‌توانند اگزما، درماتیت سبورئیک و عفونت‌های مختلف را که در شرایط پوستی خشک‌تر بروز پیدا می‌کنند، بهبود بخشند.

اگر فقط به خشکی پوست مبتلا شده‌اید، محافظت از ناحیه پشت گوش با محصول محافظ مانند ژل نفتی ممکن است به رفع مشکل شما کمک کند.

قطره گوش

اگر مشکوک هستید که بقایای عفونت قبلی گوش که درمان شده است یا جرم گوش اضافی ممکن است مقصر ایجاد این بو نامطلوب باشند، برای استفاده از قطره گوش می‌توانید با یک پزشک تماس بگیرید و با او مشورت کنید‌.

روغن ضروری

استفاده از روغن ضروری ممکن است در کاهش بوی بد پشت گوش شما مفید باشد. این محصولات ممکن است به تسکین و التیام پوست کمک کنند و در عین حال بوی مطبوعی برای مقابله با هر گونه بوی بد در پشت گوش شما ایجاد کنند. برخی از روغن‌های ضروری که ممکن است برای شما مناسب باشند، عبارت‌اند از:

  • نعناع تند
  • درخت چای
  • دانه گریپ فروت

حتماً اسانس را در روغن حامل رقیق کنید تا پوستتان تحریک نشود.

پیشگیری از بوی بد پشت گوش

چرا پشت گوش‌هایم بو می‌دهد؟ || پزشکت

افرادی که پوست حساسی دارند می‌توانند با استفاده از صابون‌های ملایم آن را تمیز نگه دارند. پیشگیری از بوی بد پشت گوش معمولاً به سادگی تمیز نگه داشتن ناحیه پشت گوش است. علاوه براین، رعایت نکات بهداشتی ممکن است به پیشگیری از بروز عفونت و تحریک پوستی کمک کند.

افراد می‌توانند استراتژی‌های زیر را برای پیشگیری از ایجاد بوی در پشت گوششان امتحان کنند:

  • در هر بار حمام یا دوش گرفتن پشت گوش‌ها را بشویید. افرادی که به حساسیت پوستی یا اگزما مبتلا هستند، باید از صابون مخصوص پوست حساس که در داروخانه‌ها در دسترس است، استفاده کنند. پس از فعالیت بدنی شدید، ناحیه پشت گوش را با یک پارچه گرم و مرطوب پاک کنید.
  • سوراخ‌های گوش را تمیز نگه دارید. هر روز چندین بار سوراخ‌های گوش‌تان را تمیز کنید. کودکانی که برای تمیز کردن گوش هایشان خیلی کوچک هستند، باید از بزرگسالان کمک بگیرند. یک یا دو بار در هفته به آرامی ناحیه پشت گوش را لایه برداری کنید. این کار از ایجاد پوست مرده پیشگیری می‌کند.
  • محصول لایه‌بردار یا دستمال مخصوص شستشو می‌تواند به این کار کمک کند. افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی باید قبل از انجام لایه‌برداری با پزشک مشورت کنند. بوی بد را نادیده نگیرید، حتی اگر دردی وجود نداشته باشد. بوی بد ممکن است علامت هشدار دهنده ابتلا به عفونت یا مشکل دیگری باشد، بنابراین بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.
سخن آخر

اگر متوجه وجود بوی نامطبوع در پشت گوش خود شدید، ممکن است علل مختلفی برای توضیح این وضعیت وجود داشته باشد. اما چندین روش درمانی نیز برای رفع این وضعیت وجود دارد. ممکن است غدد بیش فعالی داشته باشید که عرق و سبوم اضافی ترشح می‌کنند که این شرایط را معمولاً می‌توانید با بهبود وضعیت بهداشت عمومی بدن و تامین گردش هوا درمان کنید.

در برخی موارد، ابتلا به یک عفونت یا بیماری پوستی ممکن است علت اصلی ایجاد بوی بد باشد. در این صورت استفاده از کرم‌های دارویی می‌توانند روش مناسبی برای درمان شما باشند. اگر چندین راه‌حل مختلف را امتحان کردید و به نظر می‌رسد که این وضعیت برطرف نمی‌شود، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

ابتلا به بوی بد پشت گوش می‌تواند نگران کننده باشد. یافتن روش درمانی مناسب می‌تواند به رفع بو و همچنین رفع علت زمینه‌ای کمک کند. در بسیاری از موارد، درمان یا صرف زمان برای شستن این ناحیه اغلب نادیده گرفته می‌شود. حتی زمانی که یک عفونت یا مشکل جدی دیگر علت بروز آن باشد، پزشک معمولاً می‌تواند درمان سریع‌الاثر را تجویز کند.

بحث در مورد بوهای غیرعادی بدن ممکن است ناراحت کننده باشد، اما افراد نباید از کمک گرفتن از یک متخصص دریغ کنند. آنها می توانند به شما اطمینان دهند که این وضعیت یک مشکل شایع است و می‌توان آن را درمان کرد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز