لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان خانگی عفونت سینوس

درمان خانگی عفونت سینوس | پزشکت

فهرست مطالب

درمان خانگی عفونت سینوس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان خانگی عفونت سینوس بسیار مهم است چرا که عفونت سینوسی معمولاً به دلیل ویروس رخ می دهد، اما می تواند توسط باکتری ها یا قارچ ها نیز ایجاد شود. عفونت سینوسی اغلب در اثر سرماخوردگی ایجاد می شود که باعث التهاب سینوس ها و تجمع مخاط و در نتیجه انسداد سینوس ها خواهد شد. سینوس ها کیسه های توخالی و پر از هوا در پشت گونه ها و پیشانی هستند که در صورت پر شدن از مایع، میکروب هایی را ایجاد می کنند که باعث عفونت می شوند.

قرقره کردن بینی و درمان خانگی عفونت سینوس ها

قرقره کردن بینی برای عفونت های سینوسی بسیار مفید است زیرا به پاکسازی مخاط و سایر بقایای سینوس ها کمک می کند. علاوه بر این، سینوس ها را مرطوب نگه می دارد. یک قاشق چای خوری پراکسید هیدروژن را در یک لیوان آب گرم مقطر مخلوط کنید. از این محلول برای قرقره کردن بینی با استفاده از سرنگ استفاده کنید. این کار را یک بار در روز به مدت چند روز انجام دهید تا علائم شما تسکین پیدا کند. بیش تر از یکبار در روز از آن استفاده نکنید زیرا ممکن است غشاهای مخاطی را تحریک کند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز یک داروی خانگی موثر برای باز شدن و تخلیه سینوس ها است. همچنین، ایمنی بدن را افزایش می دهد، التهاب را کاهش می دهد و گردش خون را بهبود می بخشد. یک قاشق چای خوری فلفل قرمز را در یک فنجان آب داغ مخلوط کنید. آن را دو یا سه بار در روز بنوشید. از طرف دیگر، می توانید چند بار در روز مخلوطی از یک قاشق چای خوری فلفل قرمز و عسل بخورید.

پیاز

پیاز به عنوان یک ضد احتقان عالی برای باز کردن سینوس های شما عمل می کند. علاوه بر این، حاوی ترکیبات گوگردی است که با باکتری ها و قارچ ها مبارزه می کند. یک پیاز را به قطعات کوچک خرد کنید و قطعات را در یک قابلمه آب بریزید. اجازه دهید حدود پنج دقیقه بجوشد و سپس بخارها را چند دقیقه استنشاق کنید. چند بار در روز به مدت حدود یک هفته یا تا زمانی که احتقان برطرف شود این کار را تکرار کنید.

سیر

درمان خانگی عفونت سینوس | پزشکت

سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی برای مبارزه با عفونت های سینوسی ناشی از باکتری ها و ویروس ها عمل می کند. سیر به دلیل دارا بودن خواص ضد قارچی، هنگامی که عفونت سینوس توسط باکتری ایجاد می شود، بسیار مفید است. دو یا سه حبه سیر را خرد کنید، آنها را به یک قابلمه آب جوش اضافه کرده و بخار این آب آغشته به سیر را برای چند دقیقه استنشاق کنید. چند بار در روز این کار را تکرار کرده تا علائم شما تسکین پیدا کنند. همچنین می توانید روزانه دو تا سه حبه سیر تازه (ترجیحاً خرد شده) بخورید. پیاز، سیر، فلفل قرمز و ترب کوهی را در سوپ ها و وعده های غذایی خود قرار دهید تا از شر مخاط اضافی خلاص شوید.

ترب کوهی

ترب کوهی یکی دیگر از داروهای محبوب برای عفونت های سینوسی است زیرا به حذف مخاط از مجاری بینی کمک می کند. همچنین حاوی مقادیر زیادی گوگرد است و به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند. مقداری ترب تازه رنده شده را در دهان خود قرار دهید. آن را در دهان خود نگه دارید تا طعم آن از بین برود و سپس آن را قورت دهید. چند بار در روز به مدت حدود یک هفته یا تا زمانی که عفونت برطرف شود این کار را تکرار کنید.

زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضد ویروسی، آنتی بیوتیکی و ضد التهابی است که به درمان عفونت های سینوسی کمک می کند. پلی هنولهای موجود در زنجبیل به حفظ ترشح مخاط کمک می کند، در حالی که تحرک مژگانی بینی طبیعی را حفظ می کند. مژک های سالم برای سلامت سینوس مهم هستند زیرا آلرژن ها را فیلتر کرده و از عفونت های سینوسی جلوگیری می کنند. زنجبیل تازه را در یک فنجان آب روی حرارت ملایم به مدت حدود 10 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و مقداری آب لیمو و عسل را در آن مخلوط کنید. این چای را چند بار در روز به مدت حدود یک هفته یا تا زمانی که به نتایج دلخواه برسید بنوشید.

روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است. علاوه بر این، به عنوان یک ضد التهاب، به کاهش التهاب کمک می کند. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عالی و تقویت کننده سیستم ایمنی عمل می کند. چند قطره روغن پونه کوهی را در نصف فنجان آب جوش بریزید و بخار را استنشاق کنید تا احتقان برطرف شود و سینوس ها باز شوند. این کار را روزانه انجام دهید تا عفونت از بین برود. از طرف دیگر، دو یا سه قطره روغن پونه کوهی را در یک لیوان آب مخلوط کنید. این محلول را دوبار در روز بنوشید تا عفونت برطرف شود. یک گزینه دیگر این است که روزانه یک یا دو قطره روغن را به مدت یک هفته یا تا زمانی که به نتایج مثبت برسید، زیر زبان خود قرار دهید.

بیماری های گوش و حلق و بینی

زردچوبه

 زردچوبه دارای خواص آنتی بیوتیکی، ضد ویروسی و ضد التهابی است که به درمان عفونت سینوس و احتقان کمک می کند. این ماده دارای ترکیبی فعال به نام کورکومین است که به بهبود تورم در حفره سینوس و پاکسازی مجاری تنفسی کمک می کند. مقداری پودر زردچوبه را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. چند بار در روز برای چند روز غرغره کنید. همچنین می توانید یک لیوان شیر داغ مخلوط شده با یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه و کمی عسل بنوشید. روزانه حدود یک هفته یا تا زمانی که عفونت برطرف شود، آن را بنوشید. یک گزینه دیگر این است که با مخلوط کردن دو قطعه ریشه زردچوبه، آب یک لیمو، یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق غذاخوری فلفل قرمز، یک موز و یک و نیم فنجان آب، یک اسموتی زردچوبه ایجاد کنید. این اسموتی را به مدت چند روز روزانه بنوشید.

بخار

 تنفس با بخار به رفع احتقان بینی و پاکسازی سینوس ها کمک می کند. به علاوه، کمپرس گرم به کاهش فشار سینوس و سردرد کمک می کند. دوش آب گرم بگیرید. همچنین می توانید یک حوله مرطوب و گرم را برای چند دقیقه، چند بار در روز به مدت چند روز روی صورت خود قرار دهید تا به کاهش فشار سینوس کمک کند.

علاوه بر این راهکارها، برخی اقدامات ساده مانند نوشیدن آب زیاد برای نازک شدن مخاط و استفاده از مرطوب کننده برای مرطوب نگه داشتن مجاری بینی را دنبال کنید. به علاوه، استراحت کافی بهبود سریع را تسهیل می کند.

سرکه سیب

درمان خانگی عفونت سینوس | پزشکت

سرکه سیب دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی است که به درمان عفونت های سینوسی کمک می کند. مصرف سرکه سیب در شروع سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی می تواند از بروز عفونت سینوسی جلوگیری کند. دو قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک فنجان آب گرم و یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. این محلول را سه بار در روز به مدت پنج روز بنوشید.

غذاهایی با خاصیت ضد باکتری بخورید.

برای مبارزه با ویروس، غذاهای ضد باکتریایی مانند سیر، زنجبیل و پیاز را به وعده های غذایی خود اضافه کنید. همچنین می توانید نوشیدن چای زنجبیل را امتحان کنید. عسل خام را برای تقویت بیشتر اضافه کنید. عسل سرشار از آنتی اکسیدان است و دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است.

رطوبت را اضافه کنید.

هیدراته نگه داشتن سینوس ها می تواند به کاهش فشار کمک کند. در اینجا نکاتی برای سینوس های هیدراته آمده است:

  • شب ها با یک دستگاه بخور در اتاق خواب خود بخوابید تا به رفع انسداد بینی در شب کمک کند.
  • در طول روز و قبل از خواب، از اسپری های طبیعی نمکی بینی استفاده کنید. این داروها را می توانید از داروخانه محلی خود خریداری کرده و چندین بار در روز برای از بین بردن احتقان استفاده کنید. از اسپری های حاوی اکسی متازولین خودداری کنید زیرا ممکن است به این اسپری حساسیت داشته باشید.
  • سینوس های خود را در معرض بخار قرار دهید. دوش دائمی داغ بگیرید و هوای مرطوب را تنفس کنید. همچنین می توانید یک کاسه را با آب جوش پر کرده و به مدت 10 دقیقه روی آن خم شوید. سر و کاسه خود را با یک حوله ضخیم بپوشانید.

سینوس ها را با روغن ها پاک کنید.

روغن اکالیپتوس می تواند به باز شدن سینوس ها و از بین بردن مخاط کمک کند. ماده اصلی روغن اکالیپتوس، سینئول، به افراد مبتلا به سینوزیت حاد کمک می کند تا سریعتر بهبود یابند. برای تسکین عفونت های سینوسی یا تنفسی فوقانی، از روغن اکالیپتوس به طور خارجی روی شقیقه ها یا قفسه سینه استفاده کنید، یا وقتی روغن را به آب جوش اضافه می کنید از طریق دستگاه پخش کننده استنشاق کنید. اطمینان حاصل کنید که فقط از اسانس های درجه غذایی استفاده می کنید. یک قطره از هر روغن را به سقف دهان خود بمالید، سپس یک لیوان آب بنوشید.

از داروهای بدون نسخه (OTC) استفاده کنید.

ضد احتقان های OTC مانند سودوافدرین (سودافد) ممکن است با تنگ شدن رگ های خونی علائم سینوزیت را تسکین دهد. سودوافدرین به کاهش التهاب و بهبود جریان تخلیه سینوس ها کمک می کند. اگر فشار خون بالا دارید، قبل از مصرف شبه افدرین با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. یک سری داروهای سرماخوردگی و سینوس مخصوص افراد مبتلا به فشار خون بالا به نام Coricidin HBP وجود دارد. درد ناشی از افزایش فشار در مجاری بینی ممکن است با استفاده از یکی از موارد زیر کاهش یابد:

  • آسپرین
  • استامینوفن (تیلنول)
  • ایبوپروفن (Motrin، Advil)

اگر گرفتگی بینی ناشی از واکنش آلرژیک باشد، آنتی هیستامین ها ممکن است به جلوگیری از التهاب کمک کنند. هنگام مصرف داروهای OTC همیشه توصیه های داروساز خود و دستورالعمل های روی بسته را دنبال کنید.

استراحت کنید.

درمان خانگی عفونت سینوس | پزشکت

بعید است پزشک شما آنتی بیوتیک تجویز کند مگر اینکه شما سینوزیت مزمن داشته باشید یا عفونت سینوس شما باکتریایی باشد. متخصص آلرژی پ تعیین می کند که آیا عفونت سینوس شما توسط باکتری ایجاد شده است یا ویروس. آموکسی سیلین (آموکسیل) یک داروی رایج برای عفونت های حاد سینوسی است. آموکسی سیلین کلاوولانات ( Augmentin ) اغلب برای عفونت سینوسی باکتریایی تجویز می شود. بسته به نوع آنتی بیوتیک، ممکن است از 3 تا 28 روز مصرف شود. مصرف آنتی بیوتیک تا زمانی که پزشک تجویز کرده است بسیار مهم است. حتی اگر علائم شما بهبود یافت، مصرف آنها را زود قطع نکنید.

برطرف شدن زمان می برد. استراحت کافی داشته باشید تا به بدن خود در مبارزه با عفونت کمک کنید.

عفونت سینوسی چقدر طول می کشد؟

عفونت سینوسی علائم مشابه سرماخوردگی معمولی دارد. تفاوت بزرگ این دو در مدت زمان ماندگاری علائم است. علائم سینوزیت معمولاً بیش از 10 روز طول نمی کشد. سینوزیت مزمن می تواند 12 هفته یا بیشتر طول بکشد. عفونت های سینوسی تقریباً همیشه به خودی خود بهتر می شوند. برخی از شایع ترین علل عفونت سینوسی، عبارتند از:

  • آلرژی
  • سیگار
  • پولیپ بینی
  • انحراف تیغه بینی
  • قرار گرفتن در معرض آلاینده ها و محرک های بافتی مانند اسپری بینی بدون نسخه

علائم شایع عفونت های سینوسی

برخی از افراد هنگام خم شدن به جلو ممکن است حساسیت یا سردرد بیشتری را تجربه کنند.اگر به مدت هشت هفته یا بیشتر عفونت سینوسی دارید یا بیش از چهار عفونت سینوسی در سال دارید، ممکن است دچار سینوزیت مزمن باشید. علائم شایع سینوزیت مزمن عبارتند از:

  • تب
  • سرفه
  • سردرد
  • گلودرد
  • گرفتگی بینی
  • ترشحات رنگی بینی
  • چندین عفونت سینوسی در سال گذشته
  • علائمی که بیش از 10 روز طول کشیده است.
  • علائمی که با داروهای OTC برطرف نمی شوند.

 در صورت بروز هر گونه علائم مربوط به عفونت سینوسی ممکن است فعالیت های روزمره فرد تا حدودی مختل شود. این در حالی است که با مشاوره آنلاین و تلفنی و در حین فوری با متخصصین پزشکی مربوطه می تواند از بدتر شدن علائم پیشگیری کرد. مشاوره با متخصص بیماری های عفونی و حتی گوش و حلق و بینی می تواند برای افرادی که از این وضعیت رنج می برند مفید و موثر باشد. برهمین اساس ما خدمات مشاوره آنلاین پزشکت را به شما معرفی می کنیم.

منابع:

https://www.top10homeremedies.com/home-remedies/home-remedies-sinus-infection.html

https://www.healthline.com/health/how-to-get-rid-of-sinus-infection

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز